Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Udlån- anden ridestil
Forfatter: 
Dato:  20-05-2012 22:50

Jeg har en hoppe, der er meget svær at ride, så den går afslappet.

Jeg træner den efter klassiske principper og det har længe gået fremad.

Jeg har trænet afslapning, som en stor del af træningen.

Nu har jeg imidlertid en pige, der låner denne hest engang imellem. Hun rider tur,og den for vist ikke for lidt, hvad tempo angår.

Hun har ikke lånt den en længere periode, men har så redet et par gange den sidste måned.

De sidste gange jeg har redet, har det virkeligt været svært, at få hesten til at slappe af.

Den har spændt op, og bare ville fremad.

Jeg er i tvivl om, om der er en sammenhæng, og jeg derfor skal sige stop til dette udlån.

Hesten har tendens til underhals og har headshaket i perioder.

Hvad mener I? Er det ødelæggende for en hest at banke derudaf i vild galop, som det vist er der foregår.

Hilsen Mette

og tøserneTanni og Duchess

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  20-05-2012 23:10

Jeg mener selvfølgelig ikke, om det er ødelæggende for hesten, men om det er ødelæggende, for det jeg forsøger at lære hesten.

Hilsen Mette

0
0
Svar på denne tråd

Fghjjg
Forfatter: 
Dato:  20-05-2012 23:16

Udfra din beskrivelse ville jeg ophøre med at udlåne hesten til pigen. Ikke fordi hun nødvendigvis gør noget galt og hesten er sikkert vældigt tilfreds med en god galop i skoven, men fordi hun rider den helt anderledes end du gør og det giver dig problemer i din ridning. Og det er jo din hest, så det er dig, der bestemmer.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  20-05-2012 23:33
Det er jo netop min tanke. Jeg kan selvfølgelig ikke helt vide om det er udlånet, der gør hesten bøvlet, men det er lidt oplagt.

Hilsen Mette

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-05-2012 07:45

Det ville nok være en god ide at tage en snak om ridemetoder, dit mål med hesten og al den slags. Så kunne I samarbejde om et fælles mål.

En hest burde i min optik ikke få sværere ved at slappe af på ridebanen fordi den for lov til at fræse igennem fra tid til anden. Jeg har kendt heste hvor det modsatte faktisk var tilfældet.

Det gælder måske om at lære hest at forstå det er forskellige situationer.

Venligst Maluna

Hvis der ikke er fejltagelser i dit liv, tager du ikke chancer nok

0
0
Svar på denne tråd

Forskel, men grænser
Forfatter: 
Dato:  21-05-2012 10:28

Jeg tror, der er stor forskel fra hest til hest, også ud fra hvordan hesten tidligere har været redet.

Jeg har on an off de sidste år, arbejdet med at få min araber rolig i longe og under ridning, og jeg er slet ikke i tvivl om, at en rask galop i skoven, ville ødelægge den ro vi nu har oparbejdet - hun er den mest stressede/konflikfyldte (under arbejde) hest jeg nogesinde har arbejdet med.

Min Welsh Cob er en frisk hest, men har altid været redet uden stress, og hende kan jeg godt tage en frisk, men dog kontrolleret galop på, hvergang hun rides, uden at det køre op - hun kan sagtens traves for en helt løs tøjle samme sted efterfølgende.

Så jeg mener det afhænger af hestens stressniveau, og selvfølgelig rytterens evne til at vurdere dette, om man kan byde hesten galop i det tempo du beskriver... jeg ville dog ikke byde nogen af mine heste det du skriver, fordi det lyder ret ukontrolleret.

Målet må være at hesten er rolig så snart den tages ned i tempo igen, stresser den, har man fyldt for meget på, og må gå nogle skridt tilbage i træningen til der atter er ro.

De venligste hilsner Louise

Fotografier viser os det, vi normalt ikke ser, fordi de stander tiden

0
0
Svar på denne tråd

Svar...
Forfatter: 
Dato:  21-05-2012 15:02

Denne hest er ret speciel. Der kan godt være andre faktorer mht. At den spænder. Begyndende headshaker eller at der er kommer ny hest hertil. Lånerytter kan vældig godt lide fart, og jeg tror den får lov virkelig at strække ud. Jeg ville ikke ride sådan, da jeg vil være sikker på at hesten er under kontrol hele tiden. Jeg kan godt mærke på hesten, når lånern har redet tur. Den er så ret svær at holde i rolig galop. Sandsynligvis fordi hun beder den om det modsatte.

Jeg skal måske nok tage en snak om rideskole. Som en skrev, sårer det jo min hest.

Hilsen Mette

0
0
Svar på denne tråd

det....
Forfatter: 
Dato:  21-05-2012 15:06

Det kan du vel teste ved at pigen ikke skal ride i X antal tid. 1-2 måneder måske. Er hesten ens, er det ikke hendes skyld.

Uanset hvordan mine passere har redet hesten, vil jeg ikke sige, det har invaderet min ridestil. Men måske er din mere følsom.

Massage briks, tarsus, til salg.

0
0
Svar på denne tråd

ooOOOoo
Forfatter: 
Dato:  21-05-2012 16:23

Min hoppe er også ret følsom mht ridestil. jeg kan også mærke når min datter og hendes veninde har redet vores heste, der er også knald på (som der jo er når man er barn/ung). Vores bliver dog mest brugt til ture pt så det gør knap så meget.

Men jeg har oplevet lidt det samme. Måtte bruge 3 måneder på at ride min hest op igen, da jeg havde været syg i en periode og det primært var min part der havde redet den i 1½ måned. Den havde fået lov til at gå og hænge totalt på forparten og hang på biddet som en elefant, da jeg startede med at ride hende igen :( Jeg var nærmest grædefærdig, da hun - da parten startede - føltes let som en fjer på tøjlen. Åååh hvor var det træls. Jeg vil råde dig til at stoppe parten med det samme, og evt finde en der vil ride lidt mere seriøst på din hest, det tror jeg den har brug for. Held og lykke...

0
0
Svar på denne tråd

Forventninger
Forfatter: 
Dato:  28-05-2012 10:24
Tag en snak med din part om dine og hendes forventninger til jeres aftale. Hvis du ikke ønsker skov og mark fræs, fordi det forstyrrer dine mål med hesten, så meld det ud. Prøv i en periode at parten kun skridter tur eller evt får lidt undervisning. Min erfaring med to ryttere på samme hest, er at det kan harmonere rigtig godt, selv om der er forskellig ridestil. Men det kan sørme være noget rigtig skidt, hvis det ikke fungerer.
Meld klart ud om din bekymring, og se om hun ikke også er villig til arbejde mod samme mål. Er jeres ønsker vidt forskellige, så må samarbejdet jo bare ophøre.

Venlig hilsen
Mia F.

Hvis du får ondt i øjnene af at drikke kaffe, så tag skeen op af koppen!!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider