Jeg er næsten sikker på at det du har hørt om er doda boots, i danmark nok bedre kendt som brazil gamacher.
De virker ved at hesten har et reflekspunkt der får den til at lukke ud bagi. altså ligesom hvis man rammer et menneske under knæet og benet så spjætter. det er altså ikke noget der gør ondt på hesten og det får dem altså heller ikke til at springe mere forsigtigt. Men det kan få en hest der har lidt svært ved at nå ud over en bred okser til at springe mere hensigtsmæssigt bagi og dermed have lettere ved at springe over. Dette tolkes fejlagtigt af mange som at de er mere forsigtige.
Disse gamacher lægges bag på og indvirker således på hestens bagbensteknik. Det er IKKE gamacher man rider med hver dag. Det er gamacher man lægger på i finalen for lige at få hesten til at give det sidste. Ofte vil man se de forskellige grooms skifte gamacher på hestene lige inden de rides på banen, det er ofte her de får doda boots på.
Foran kan man ikke på samme måde forbedre. Til nationale stævner i dk må man gerne ride med vægt, men det må man ikke internationalt og så vidt jeg husker heller ikke nationalt i sverige eller tyskland. Vægt kan på nogle af dem give et hurtigere sving op og dermed få en hest der er lidt lang i forbenene til at få dem af vejen hurtigt.
Der er en del krav til gamacherne til forskellige stævner og man må ikke ride med hverken doda boots eller tilsvarende til championater eller andet. Til 'almindelige' stævner må man gerne ride med doda men der er en vægtgrænse. Jeg kan ikke huske det præcist, men mener det er 500 g pr gamache de må veje. Denne vægtgrænse har vi ikke i dk.
Jeg har godt set at det er blevet vældigt populært at ride med den slags i La til c-stævne blandt ryttere der principielt ikke kan ride. Der synes jeg jo at det var bedre om man lærte at ride og fik lidt mere skub i dem. For der er ingen heste, efter min bedste overbevisning, der ikke kan springe sig fri af en bagkant i La såfremt den har bæring i galopen og bliver bragt bare nogenlunde derhen.