Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

pasagtig skridt
Forfatter: 
Dato:  30-04-2012 21:59

hvordan ville i træne skridten bedre på en hest der går lidt pasagtigt?

han gør det også når man bare trækker med ham, i grime og træktov. Det er ikke rigtig pasgang, men jeg synes han flytter forbenet for hurtigt, så for og bagben når ikke rigtig at mødes i et V, Egentlig synes jeg ikke han er spændt når han skridter men han har travlt i sin skridt, desværre nok noget jeg selv har fået lært ham ved at jage for meget på ham i skridten :( men hvordan får jeg forbedret takten? skal jeg sætte tempoet ned til laaaangsom skridt, så han måske ikke skynder sig at flytte forbenet så meget? kan skridt over bomme være en hjælp? hvis jeg bare slipper tøjlen og lader ham gå, skridter han friskt der ud af og virker som sagt ikke spændt, men takten er ikke god.

glæder mig til at høre jeres råd og erfaringer..

0
0
Svar på denne tråd

Flere årsager
Forfatter: 
Dato:  01-05-2012 08:09

Hej,

Den pasagtige skridt kan komme af spændinger i overlinien, men hos min hest kom det af et problem i den ene forkode. Da koden var behandlet og en kiropraktor havde taget sig af følgevirkningerne, blev skridten igen god.

MVH

Jette

0
0
Svar på denne tråd

Skridt
Forfatter: 
Dato:  01-05-2012 14:35

Nu er der jo nogen heste, som er født med en bedre skridt end andre heste, og det kunne jo være tilfældet at din heste bare ikke har en særlig god skridt.....

Min erfaring er, at skridt og galop er 2 svære gangarter at forbedre, men jeg vil anbefale dig at ride nogle lange skridtture i skoven for lange tøjler, så hesten får lov til at skridte igennem uden at blive forholdt.

Rambo Original Heavy med 3 leg arches str. 145 sælges

Nyvasket 1200 incl. porto

Ikke vasket (brugt 2 uger i frostvejr = ingen mudder) 1100 kr.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  04-05-2012 18:41

Min gamle DV'er var en dygtig pasbums da jeg fik ham, konsekvent og hele tiden, både med og uden rytter. Det er formentlig noget han har haft siden han var ung, for han var især slem.

Efter kiropraktor og rigtig ridning blev det markant mindre, og han har endda præsteret at få 7 i skridt til stævner. Men men...så snart han blev nervøs og dermed spændt eller redet "håndholdt" kom den rene pas straks tilbage, simpelthen fordi han så låste i overlinien.

Min nuværende hest, på 4år havde en snert af pasgang lige da jeg fik ham og underviser sagde, at det var NU der skulle sættes ind hvis det skulle ud af ham. Så han blev skridtet med løstøjle i starten da jeg red ham, og mange gode gåture i skoven. Hans urene takt var kommet i forbindelse med tilridning, og skyldtes en smule spænding i kroppen over at være "ny i faget".

Så det kan bestemt afhjælpes/korrigeres men det kræver tid og omtanke, og at du hele tiden sørger for at hesten er 100% afspændt. Og selvfølgelig tjekket igennem for at være sikker på, at det ikke er en fysisk skavank der bevirker den urene takt.

"Why breed and buy, when homeless die?"

Kig forbi Graeskehunde.dk & Galgo-sos.dk Disse hunde fortjener det og trænger bestemt, og venter blot på at nogen vil give dem et varmt og trygt hjem fuld af kærlighed

...

0
0
Svar på denne tråd

ang pas
Forfatter: 
Dato:  05-05-2012 09:54

jeg havde en dressurhoppe som jeg købte som 5 års..hun var 160 i stang men havde gangarter som en hest på 180 og derfor var det svært for hende at kunne administrere hendes gang så skridten var pas..

jeg red hende meget frem og ned så hun kom til at slappe af i overlinjen og fik opbygget de rigtige muskler..

da hun så fik styrken til at administrere skridten endte det med at skridten blev en af de bedste gangarter..men jeg skulle være meget påpasselig med hvordan jeg varmede op for ikke at få skridten ødelagt..

så ridning og med undervisning gik den pasagtige skridt over af sig selv..

0
0
Svar på denne tråd

skridt
Forfatter: 
Dato:  06-05-2012 21:48

hej tak for jeres svar

altså som skrevet tidligere går han ikke pasgang, men pas agtigt. altså en rentaktet skridt bør hedde 1--2--3--4 hans takt er 1-2---3-4. han gør det både under ridning og på folden samt når jeg trækker med ham, også selvom han går helt afslappet. han har fysse hver 3. måned og fejler som regelt ikke noget, det er i småtings afdelingen. han har tidligere været kørehest, så fyssen har en ide om det kan være noget han har tillært sig for vogn. det blevet en dårlig vane for ham, jeg ville bare gerne have ham mere ren i takten, men det ikke sikkert det kan lade sig gøre. jeg kender hans helbror og den skridter endnu værre :S

hvis jeg lader min hest skridte som han vil for lang tøjle skridter han friskt derud af med 2-3 hovbreder overtramp, men ikke rent, så lange ture i skoven vil nok ikke hjælpe ham da han går friskt men afslappet i denne fejltakt.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider