Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Svømmetræning - erfaringer
Forfatter: 
Dato:  27-04-2012 12:16

Hej alle,

Efter dyrlægebesøg og kiro har jeg fået træningsprogram til min hest der skal opbygge rygmuskulatur. Dette skal ikke være en pro-kontra pessoa debat men træningsprogrammet dyrlæge "beordrede" er longearb over bomme i 3 måneder i pessoa.

En anden dyrlæge anbefaler dog vandskridtbånd som et alternativ da longe generelt er hårdt for benene da de ikke går meget ligeud.

Jeg overvejer at sende hesten afsted en uge i træning for at "kickstarte" processen - vi har været igang i ca. 1 måned nu og jeg synes der er mærkbar forskel - men alligevel, prisen gør dog også at hesten ikke bare bliver skippet afsted i flere uger ad gangen.

Jeg har været inde på hestivand.dk og læse lidt om hvad de tilbyder, det der slår mig er at der bl.a. står

"Den første gang hesten kommer på, gå den bare igennem vandløbebåndet. Så får den lov til at gå igennem en gang til. Måske stopper vi den på båndet, giver den en godbid og så ud igen. Først når vi føler, at hesten slapper af og føler sig tryg på båndet, lukker vi den inde på båndet og sætter det igang.

Når hestene er nybegyndere går de ikke mere end nogle minutter på båndet. Alt efter hvor tit de går, bliver de så sat op i tid og de fleste heste kommer op og går mellem 15-20 minutter"

Så er det jeg tænker - hvad er jeres erfaringer med uge-ophold? Hvis der går flere dage før hesten reelt kan gå på båndet så træningen har effekt, kan det så overhovedet betale sig? Hvor lang tid mener I at der er gået før det har haft en effekt?

Selvsagt forventer jeg ikke at sende en pjevs afsted og afhente en hulk - men hvis det skal være, skal det også have en positiv effekt, ellers træner jeg ham hellere selv på daglig basis.

Jeg har også overvejet at køre enkeltgange således at han kan komme til det punkt hvor han er klar til "reel træning" det er bare en smule besværligt m transporten :(

0
0
Svar på denne tråd

vandtræning
Forfatter: 
Dato:  27-04-2012 13:20

Mondea var 14 dage på aquafit da hun skulle genoptræne for nogle år siden. Hun gik hveranden dag på vandløbebånd og hveranden dag på almindeligt løbebånd. Det var passende med 14 dage, hun var så flot i sin muskulatur da hun kom hjem, men jeg tror hun var blevet øm/overtrænet hvis hun havde fået en uge mere.

Nu findes stedet ikke mere og hvis jeg skulle sende hende i vandtræning igen, ville jeg vælge hest i vand, men kun på båndet. Men det er mest fordi jeg har en idé om at når man ikke tar hovedet under vand når man svæmmer får man ondt i ryggen. Om det er rigtigt eller ej ved jeg ikke. Har du snakket med Lisbeth om hvad hendes erfaringer er i forhold til din hest? Jeg tror hun har masser af viden at øse af.

VH Karin

"Der er ingen situation, der ikke kan ændres"

Desmond Tutu

0
0
Svar på denne tråd

Vandtræning
Forfatter: 
Dato:  27-04-2012 15:20

Jeg har ikke selv erfaring med vandtræning, men der hvor min hest er opstaldet (Egely Horsecare v. Århus), har de 2 svømmebassiner til heste. Det ene er et langt bassin, hvor hesten svømmer lige ud på og det andet bassin er rundt og gør det muligt at svømme rundt på en "volte". Dette giver mulighed for at træne rygmuskulaturen på hesten, uden at benene lider overlast.

Jeg vil dog også mene at longering over bomme kan være en god løsning. Der er ingen der siger at longering nødvendigvis skal foregå på en cirkel, man kan sagtens longere på lige strækninger (det kræver dog en smule mere aktivitet fra longørens side ).

It's all for nothing if you don't have freedom...

0
0
Svar på denne tråd

Træning på vandløbebånd:)
Forfatter: 
Dato:  28-04-2012 18:40

Jeg kan varmt anbefale dette sted med henblik på træning på vandløbebånd:)

http://www.healthyhorse.dk/

Overdreven brug af pisk og spore, kendetegner ikke rytteren den store.
0
0
Svar på denne tråd

Mere tekst
Forfatter: 
Dato:  28-04-2012 18:44

Hovsa, min lange forklaring forsvandt

Her kommer den lige igen, dog meget forkortet ;)

Jeg sendte min hest afsted til vandtræning i en måned, og nøj hvor kunne jeg se forskel. Muskler på ryggen, bagparten, jamen hele hesten så bare super ud:)

Hvis du vil vide mere, så kan du bare skrive:)

Overdreven brug af pisk og spore, kendetegner ikke rytteren den store.
0
0
Svar på denne tråd

Jaeh..
Forfatter: 
Dato:  29-04-2012 23:03

Det lader til at det nok godt kan betale sig at se nærmere på vandløbebåndet - jeg tror jeg prøver at ringe til de forskellige og høre hvad de kan tilbyde - det er jo også økonomien der afgør hvad det i sidste ende kan blive til...

Jeg har en idé om flittig longering over bomme kan gøre rigtig meget - omvendt ville de da være dejligt at slippe for at blive rundtosset i så lang tid og hvis han kunne sætte lidt muskler allerede i starten af processen tænker jeg at hans longering vil være endnu bedre givet ud da han så har lidt mere at bære skelettet på :)

Kom endelig med flere erfaringer om "kortere" ophold - 1-2 uger..

Angelika

0
0
Svar på denne tråd

hestivand
Forfatter: 
Dato:  02-05-2012 20:26

Hej,

Jeg havde en hest oppe ved Lisbeth fra hestivand i en måned - så lidt længere end du tænker. Han gik på fold og vandløbebånd under hele opholdet.

Jeg vil først og fremmest sige, at de er super super super deroppe! Alt bliver gjort i et dejligt roligt tempo og på hestens præmisser. Min fangede ret hurtigt det der løbebånd, og jeg mener, at han gik i vand på anden gangen. De skal ligesom sikre sig, at hesten forstår fidusen i at gå på stedet ;-) Min havde gået i skridtmaskine før, så var med på det der med meningsløs motion

Jeg synes, at en uge lyder af meget lidt - de går jo ikke på vandløbebåndet dagligt, det gjorde min i hvert fald ikke. Jeg tror, at han gik 4 gange om ugen (og så fold hele dagen), men han kom dog også direkte efter 2,5 års skadesforløb + operation. Jeg tænker bare, at hvis det er kotumen, med de der 4 dage (det er ret hårdt for dem), så er en uge ikke lang tid for hesten til at vende sig til et nyt sted og ny træning etc. Jeg synes også, at du skal ringe derop.

Venlig hilsen Cecilie

0
0
Svar på denne tråd

Healthyhorse
Forfatter: 
Dato:  12-05-2012 21:45

Kan varmt anbefales...

Jeg ville nok hvis man havde mulighed for det kører et par gange til træning på det sted du vælger inden et ophold så hesten kan blive fortrolig med løbebåndet inden da.

Jeg synes det er genial suplement til træning eller som genoptræning.

Venligst Maria

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider