Hej alle,
Efter dyrlægebesøg og kiro har jeg fået træningsprogram til min hest der skal opbygge rygmuskulatur. Dette skal ikke være en pro-kontra pessoa debat men træningsprogrammet dyrlæge "beordrede" er longearb over bomme i 3 måneder i pessoa.
En anden dyrlæge anbefaler dog vandskridtbånd som et alternativ da longe generelt er hårdt for benene da de ikke går meget ligeud.
Jeg overvejer at sende hesten afsted en uge i træning for at "kickstarte" processen - vi har været igang i ca. 1 måned nu og jeg synes der er mærkbar forskel - men alligevel, prisen gør dog også at hesten ikke bare bliver skippet afsted i flere uger ad gangen.
Jeg har været inde på hestivand.dk og læse lidt om hvad de tilbyder, det der slår mig er at der bl.a. står
"Den første gang hesten kommer på, gå den bare igennem vandløbebåndet. Så får den lov til at gå igennem en gang til. Måske stopper vi den på båndet, giver den en godbid og så ud igen. Først når vi føler, at hesten slapper af og føler sig tryg på båndet, lukker vi den inde på båndet og sætter det igang.
Når hestene er nybegyndere går de ikke mere end nogle minutter på båndet. Alt efter hvor tit de går, bliver de så sat op i tid og de fleste heste kommer op og går mellem 15-20 minutter"
Så er det jeg tænker - hvad er jeres erfaringer med uge-ophold? Hvis der går flere dage før hesten reelt kan gå på båndet så træningen har effekt, kan det så overhovedet betale sig? Hvor lang tid mener I at der er gået før det har haft en effekt?
Selvsagt forventer jeg ikke at sende en pjevs afsted og afhente en hulk - men hvis det skal være, skal det også have en positiv effekt, ellers træner jeg ham hellere selv på daglig basis.
Jeg har også overvejet at køre enkeltgange således at han kan komme til det punkt hvor han er klar til "reel træning" det er bare en smule besværligt m transporten