Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

nogen der har en ide
Forfatter: 
Dato:  26-04-2012 10:23

hej jeg har lige et lille spørgsmål

jeg har en 4 års som ser utrolig svajrygget ud. hun har højt mankeparti og dermed synes jeg det er meget svært at vudere ud fra det om hun er ved at vokse.

så er der nogle der kan vurdere det

Billede

Billede

Billede

Billede

er der nogen der kan komme med et bud

savner musse og tess, I er i mit hjerte for evigt..

0
0
Svar på denne tråd

Højt lansemærke
Forfatter: 
Dato:  26-04-2012 23:32

Hej Jeanette,

Hun har ganske rigtigt et højt lansemærke og mangler muskler i Trapezius regionen. Da hun kun er fire år, så vokser hun med stor sandsynlighed de næste 2-3 år. Derfor kan hun godt virke lidt højere bag til.

Alle heste er bygget forskelligt. Nogle har helt lige ryg, nogen svajer lidt og andre har det man kalder karperyg. Alle typer har fordele og ulemper. Vigtigst er det dog at man finder en sadel, der passer til den type ryg hesten har. i dit tilfælde skal du nok kigge efter en sadel, der har lidt afrundede sadelpuder bag til (hvis du altså ikke allerede har såden en).

Mange hilsner fra

Lise Andersen

www.designforpets.dk

Lækkert tilbehør til hunde og katte!

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge!

Forhandler af Probiotic LIVE Hundefoder

0
0
Svar på denne tråd

12345678
Forfatter: 
Dato:  27-04-2012 01:00

Jeg ville gå igang med refleksøvelser med det samme. Hendes overlinie er noget uheldig, så det er jo med at gøre hvad man kan for at hjælpe hende

Rider du hende? Hun virker for mig noget ufærdig og jeg ville træne hendes ryg meget uden rytter for at løfte den og derved hjælpe hende både med forståelse og musklerne til at kunne bære rytter.

Hvis alle tænker ens tænker ingen.

Ny Barok sadel sælges, skriv pb for info

0
0
Svar på denne tråd

tak for svar
Forfatter: 
Dato:  27-04-2012 08:03

lise andersen

først og fremmest tak for svar:) hvad betyder Trapezius regionen :)

jeg har desværre ingen sadel til hende da den jeg havde ikke passet hende og hun var en smule låst i ryggen så min plan er at få en sadelmager ud når jeg skal have ny til hende men jeg har fået af vide at det godt kan blive svært at finde en ordentlig en fordi hun har kort ryg og har højt mankeparti.

men jeg havde overvejet en bomløs sadel men er lidt i tvivl om det..

githa:

tak for svar:)

jeg rider hende ikke pga hun har været låst i ryggen.

min dyrlæge sagde at longearbejde og ingen sadel de næste 3 uger som snart er gået.

hvad er refleksøvelser.

min plan er at lade hende gå sommeren over hvor det bare er longearbejde forskellige øvelser/tillidsøvelser osv men ingen rytter for er jo ikke intr i at hun får ondt.

min dyrlæge sagde også at hun var blevet redet forkert inden jeg fik hende for hun havde ingen overlinje overhovedet og derfor sagde hun også longearbejde ville være godt men for løse indspænding da hun selv skal søge ned.

0
0
Svar på denne tråd

Longearbejde
Forfatter: 
Dato:  27-04-2012 08:15

Hej igen,

Trapezius er området omkring lansemærket. Der ser hun ud til at være meget muskelfattig. Og som Githa også skriver, så ligner hun langt fra en hest der er færdig med at vokse.

Normalt vil jeg anbefale longering med Pessoa system, når en hest skal sætte muskler i ryggen. Men eftersom hun er så ung og ikke har været så meget i gang, vil det måske være for krævende. men prøv evt. at forhøre sig hos den dyrlæge, der kender hesten.

Det kan ganske rigtigt være svært at finde en sadel til en hest med så højt et lansemærke. Tror dog ikke at en bomløs sadel er løsningen. Tror snarere vi er ude i en Passier eller Kieffer sadel. Men du må nok hellere få en sadelmager til at vurdere den.

Held og lykke med tilridningen! :-)

Mange hilsner fra

Lise Andersen

www.designforpets.dk

Lækkert tilbehør til hunde og katte!

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge!

Forhandler af Probiotic LIVE Hundefoder

0
0
Svar på denne tråd

tak for svar
Forfatter: 
Dato:  27-04-2012 08:28

tak for svar. hun er tilredet men har bare stået stille de sidste 2 måneder pga af alt muligt med ben ryg osv.

jeg har fået af vide at lange liner vil godt for hesten fordi den lærer at bære sig selv.

og sadelmager er det jeg har tænkt mig at få ud da jeg skal være 100 % sikker på det ligger ordentlig

0
0
Svar på denne tråd

hejsa.....
Forfatter: 
Dato:  01-05-2012 12:59

Jeg ved ikke om du kan bruge mine erfaringer, men min hest faldt sidste år på staldgangen og slog hoften skæv - og fik ondt i ryg og aflastede på det ene ben. Jeg fik ham rettet af kiropraktor Gitte Søby, og hun sagde han skulle igang med det samme for ikke at låse igen. Jeg skulle skridte i hurtigt tempo, også uden sadel i 4 uger, for at undgå låsninger og opbygge muskler igen. Det skulle ske for lange tøjler så han kunne strække ryggen. efter 4 uger skulle jeg ride i bakket terræn og skridte over bomme.

Og det virkede ihvertfald for min hest - han havde også mistet en masse muskler på ryggen.

Held og lykke :)

Trine

0
0
Svar på denne tråd

tak for svar
Forfatter: 
Dato:  01-05-2012 18:57

mange tak for svar, det vil jeg helst sikkert tage med i mine overvejelser for det lyder som en god måde :) jeg har haft besøg af hendes massør idag og hun sagde jeg bare skulle starte med at skridte hende og longearbejde og lange gåture sammen og så om ca 2 mdr skal hun komme igen og massaere igen :)

fik du rettet det op på din hest igen

Ejer af en skøn lille hidsigprop

RIP rebel. du vil altid være savnet.

0
0
Svar på denne tråd

hejsa.......
Forfatter: 
Dato:  01-05-2012 22:53

Jeg fik det rette op - men jeg blev frarådet longe, da han bare ville smide ryggen pga. ømhed - og så er der jo ingen træning af musklerne. Derfor skridt i godt tempo for lange tøjler :)

Trine

0
0
Svar på denne tråd

tak for svar
Forfatter: 
Dato:  02-05-2012 09:47

ok men dyrlæge sagde til mig samt massøren at longearbejde ville være godt da hun ingen overlinje har men alt for stor underhals :)

men det skulle være for løse indspænding så hun selv kunne søge ned og få ryggen op :)

Ejer af en skøn lille hidsigprop

RIP rebel. du vil altid være savnet.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  04-05-2012 18:52

Måske longere efter Kirsten Hansen principper www.khridning.dk og der kan ses videoer af denne træning med longearbejde på Epona.

Hun er dygtig til netop den type hest som din, hvor ryggen er et svagt punkt, og halsen vender "forkert". Det er, i min optik, en bedre løsning end nogensomhelst indspænding, da hesten lærer at bruge sig korrekt, og ikke bliver påduttet en form

"Why breed and buy, when homeless die?"

Kig forbi Graeskehunde.dk & Galgo-sos.dk Disse hunde fortjener det og trænger bestemt, og venter blot på at nogen vil give dem et varmt og trygt hjem fuld af kærlighed

...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider