Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Definitionen på roll kur
Forfatter: 
Dato:  26-03-2012 21:00

I forbindelse med et projekt skal jeg bruge definitionen på roll kur - altså hvad det er.
Og her vil jeg gerne have fat i FEI's definition og tegninger men kan ingen steder finde dem.

Nogen der kan eller har andre links?

We are at war with terrorism, racism,
but most of all we at war with ourselves
.

.

0
0
Svar på denne tråd

Rullekur...
Forfatter: 
Dato:  26-03-2012 22:13

Jeg er ikke ekspert på området og har generelt et lettere anstrengt forhold til ejeren af denne hjemmeside, men hun forsøger ihvertfald at komme med en form for definition (omend nok ikke helt upartisk) ... www.scandinavian-dressage.com/uk/ DRF.html#rollkur

It's all for nothing if you don't have freedom...

0
0
Svar på denne tråd

Prøv at se her
Forfatter: 
Dato:  27-03-2012 00:54

:-) fra NinA

Læs teksten i dressurfordringerne grundigt (y) :-)

(men spring billederne over)

www.retskrivning.dk

0
0
Svar på denne tråd

Måske en hjælp
Forfatter: 
Dato:  27-03-2012 08:24

Hej,

Prøv at google på Gerd Heuschmann - det er den tyske dyrlæge, der har skrevet en bog om bl.a. dette emne.... Eller find hans bog (han har skrevet flere, den "originale" hedder "Finger in die Wunde" på tysk - jeg har glemt den danske titel).

MVH

Jette

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-03-2012 21:17

uha det er et ømt emne det der..

mange forbinder jo LDR med rollkur.. og mange billeder kan snyde.. :-)

Men hvis du googler rollkur kommer der meget godt op.. og mange billeder med heste som har hovedet i bringene - som de fleste kalder rollkur..

mens andre mener at rollkur er med det samme hesten er under lod.. :-/

Det er et svært emne - jeg ønsker dig alt mulig held og lykke..

Jeg får sikkert høvl for den her - men

Pia Munck gør i LDR og ikke rollkur - hendes hjemmeside kan evt også hjælpe dig / guide dig..

www.scandinavian-dressage.com/uk/ DRF.html

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  27-03-2012 22:04

Jeg har fundet FEI's definition, dog kun på tekst, ikke billederne. Så de bliver brugt sammen med at rollkur er noget folk har forskellige meninger om.

Pia Muncks mening kan jeg ikke bruge til noget - skulle bruge nogle "faste rammer". Lige ledes mener hun ikke der findes roll kur men at det bare er uheldige momenter, kraftige anholdninger og energiske heste. Samt noget tyskerne har fundet på at beskylde hollænderne or at bruge fordi de er misundelige :)

Det er ikke objektivt.

.

.

0
0
Svar på denne tråd

Hvorfor skulle
Forfatter: 
Dato:  27-03-2012 22:49

Pia Muncks definition ikke være ligeså god som de andres?

FEI har forbudt rollkur/hyperflexion, men så vidt jeg husker, kalder (kaldte?) Anky sin bag-lod-metode for hyperflexion?

www.retskrivning.dk

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  27-03-2012 23:22

Fordi jeg skulle bruge en definition der skal forestille ikke at være farvet så og sige, noget fast.

FEIs definition er jo at rollkur er bøjning af hestens hals under tvang og LDR er bøjning uden tvang.
De nævner også hyperflexion her.
FEI er et "overhoved" og ikke nogen træner der bruger en bestemt træningsmetode.

Anky omtalte før sine metode som roll kur - men når det er blevet forbudt så er det jo ikke skide populært at kalde sin metode det.

Derfor er det lidt forvirrende når folk der udøver rollkur kalder det LDR men bare i en dyb, stærk form. Hvor andre der bruger LDR på ingen måde kunne finde på at gå så dybt ind med hesten og ikke mener det har noget med LDR og gøre...

Såååå... Nu bruger hun LDR og hyperflexe eller bøjning af hestens hals komme også ind ind imellem.

Men det kommer jeg ikke ind på i emnet :)

.

.

0
0
Svar på denne tråd

Det ville
Forfatter: 
Dato:  28-03-2012 01:15

være interessant at vide, om dit projekt handler om dyrevelfærd, om sport, om korrekt dressur (efter fordringerne), om hvordan man rider i disse tider - eller andet ? :-)

For selv om det kan være svært at være objektiv

- så findes der jo altså nogle krav (fordringer) indenfor dressursporten, som ikke tilgodeses, hvis man bruger rollkur

- der findes udtalelser fra dyrevelfærdsorganisationer imod rollkur

- og der findes et forbud mod at bruge rollkur indefor dressursporten.

Så at kunne forholde sig 'upartisk' til det er vel næppe muligt ?:-)

www.retskrivning.dk

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  28-03-2012 10:17

Det var bare en lille rapport på 5 sider - ikke mere :)

I rapporten er indraget " hvad er rollkur " - altså hvordan defineres det. " Hvem bruger det " og " Er det godt for hesten " hvor undersøgelser er taget med ind over også en konklusion og problemformulering.

Det er blot til HG og skulle ikke være nogen større faglig ting, her er det vigtigst at man kan snakke når man kommer ind til eksamen, ikke at hvordan rapporten så ud som STX ligger en del mere vægt på.

.

.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  28-03-2012 22:43

hmmm... jamen en del af definitionen er vel egentlig netop at det er så svært at definere, at der er så stor uenighed og så mange navne for stort set samme ting.

En masse gradbøjninger... hvornår er det egentlig rollkur.... Det er mit indtryk at det opfattes ret forskelligt alt efter hvem du spørger, og så er det jo svært at formulere en klar definiation.

Venligst Maluna

Hvis der ikke er fejltagelser i dit liv, tager du ikke chancer nok

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  29-03-2012 09:30

Det har jeg netop også taget med i opgaven sammen med FEI's definition :)

.

.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider