|
|
| Klassisk dressur - gode links? |
|
|
Jeg skal snart have min første undervisningstime i klassisk dressur og vil egentlig gerne læse lidt på forhånd, så jeg kan snuse til principperne. Kender I nogle gode websteder, hvor jeg kan læse om det? De må gerne være på engelsk.
Opinions ain't facts, take 'em in and let 'em go. Udlandsdansker siden 2009.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Mange tak |
|
|
skal du have - så har jeg lidt at gå i gang med 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| klassisk? |
|
|
Du mener måske 'akademisk', når du skriver klassisk? Der er mange måder at ride klassisk på - Bent Branderup'sk er kun en af dem  Og de er nemlig ret forskellige. Derfor betyder det noget, hvad man kalder det 
fra NinA Læs teksten i dressurfordringerne grundigt  (men spring billederne over) www.retskrivning.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Se allerede her |
|
|
kommer jeg til kort Jeg vidste ikke, at der var en forskel. Min fremtidige underviser kalder det "academic dressage", så vi ændrer det lige til "Akademisk dressur - gode links?"  Men Xenophon og co. ligger vel til grund for både klassisk og akademisk? Hvad er forskellen?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis du |
|
|
googler 'classical dressage', får du nok flest, der er forskellige fra BB  Men Xenophon og co. ligger vel til grund for både klassisk og akademisk? Hvad er forskellen? Sådan noget som Den spanske Rideskole i Wien og Cadre Noir i frankrig er jo også klassisk. Og en hel del andet... Det ligger også til grund for moderne dressur 
fra NinA Læs teksten i dressurfordringerne grundigt  (men spring billederne over) www.retskrivning.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ved du hvad |
|
|
Jeg tror bare, at jeg venter til underviseren kan forklare mig præcis, hvad hun står for - det her forvirrer mig lidt og bliver hurtigt noget gætværk fra min side 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Akademisk? |
|
|
Hvis din underviser vælger at bruge betegnelsen Academic, så vil jeg umiddelbart gå ud fra at vedkommende er inspireret af Branderup, selvom jeg ikke ved om der er folk i UK der følger hans metoder (jeg ved at der er undervisere i DK, Sverige, Holland, Tyskland og Schweiz). Jeg mener at han har en form for copyright på betegnelsen Akademisk Ridekunst, så ikke alle må bruge denne betegelse bare fordi de selv syntes de er sådan lidt "akademiske". Branderup har taget meget af essensen fra en masse af de gamle "klassiske" mestre (f.eks. Pluvinel, Steinbrecht og Guériniére m.fl.) og lavet sin egen "fortolkning". Taler man om "klassisk dressur" i sin brede forstand, så kan det være et vidt begreb om det er efter f.eks. Phillip Karl, Branderup, Spansk, fransk, tysk, pourtoguisisk metode med videre. Der er mange ligheder, men også store forkelle og fortolkninger indenfor de forskellige "klassiske" tilgange. Xenophon er den første der har videregivet en form for "filosofi" indenfor ridning og hestehold, derfor bliver den betegnet som grundlaget for alt andet "klassisk".
It's all for nothing if you don't have freedom...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak Line |
|
|
Det giver mening Jeg bor dog i Frankrig, og underviseren har ikke noget med Skandinavien at gøre, så Branderups metoder har nok ikke haft den store indflydelse her. Hendes inspiration ser ud til at være fra Nordamerika, Frankrig og Portugal. Jeg vil ikke gøre mig klog på noget som helst - jeg er helt ny inden for området (mangeårig islænderrytter), og jeg er sikker på, at det hele nok skal gå op i en højere enhed, når jeg først kommer i gang. Jeg tænkte bare, at det ville være rart at have lidt baggrundsviden, før jeg går i gang (jeg er nu engang akademiker - bare ikke ridemæssigt ), men hvis man skal vide lige præcis, hvilke læremestre der skal fokuseres på, så må jeg hellere lade det ligge for nu. Tak for jeres respons!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ups... |
|
|
Sorry, det var lige smuttet for mig at du nu bor i Frankrig . Det lyder interessant med den nye underviser .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dressur |
|
|
Helt i orden - det er også forvirrende med mit flytteri Men nu skal jeg ride igen, og det bliver SKØNT!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Line 1982 |
|
|
Jeg mener at han har en form for copyright på betegnelsen Akademisk Ridekunst, så ikke alle må bruge denne betegelse bare fordi de selv syntes de er sådan lidt "akademiske". Andrew McLean har udgivet en bog og DVD, der hedder noget med Academic Riding (i hvert fald 'academic'), så det kan jeg ikke forestille mig  Signe(Aslan) så tror jeg ikke, det drejer sig om Bent Branderupsk klassisk. Så er det nok snarere 'dressur fra før verden gik af lave' 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Varemærke |
|
|
NinA, det tror jeg egentlig du har ret i, efter lidt nærmere undersøgelser . Som jeg kan se det, så er det vist egentlig bare hans eget navn, som han har taget patent på, efter der havde været en del undervisere som henviste til ham og hans akademisk ridning, uden at han kunne stå inde for kvaliteten af det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Yderligere kompliceret |
|
|
Jeg tænker det er klassisk fransk dressur a la Karl Phillip og cadre noir, hvilket er lidt anderledes igen i forhold til klassisk tysk/Østrig/Ungarnsk dressur. Dog ikek store variationer, men noget alligvel. Begge dele er igen forskelligt fra BB's akademisk dressur, som det er mit indtryk er meget mere spansk/portugisk inspireret end det er fransk og tysk-Østrig/ungarnsk.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man kender |
|
|
først forskellene når man virkelig har prøvet undervisere fra de forskellige retninger .
Lipizzanere til salg: * Rolig,barok type,vallak f.2009,slutmål 153-5 cm * Energisk,aktiv, elastisk vallak f.2009, slutmål 153-55 cm. * Tilredet lipizzanerhoppe, 155 cm, f.2000 - velgående og lærenem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Eller i hvert fald |
|
|
har sat sig grundigt ind i, hvad der kommer ud af de forskellige måder. Man kan nemlig se på den måde hestene bevæger sig på, at de bliver trænet forskelligt  Men prøv at google classical dressage og akademisk dressur mv. og se efter 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|