Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hest i lømmel alder
Forfatter: 
Dato:  08-03-2012 10:28

Hej med jer!

Jeg har et spørgsmål. Kommer heste i en lømmel alder, eller?

Jeg har denne her skønne nordsvenske vallak, som fylder 5 år her d. 17.

Jeg har selv tilredet ham, stille og roligt og han har altid været meget rolig, stabel og pålidelig.

For nylig skiftede han fold, så han nu går med "de store drenge". Dvs. han gik førhen med ung-drengene, men han kedede sig. Så han kom ud med de vallaker som er noget mere dominerende og han klarer sig rigtig godt derude - leger og bøffer rundt og har egentlig tilegnet sig god respekt.

Det skal siges at han startede på den fold, da han kom ud på den gård, men han blev tævet og derfor flyttet over på ungdrengenes fold.

Men nu har han i en periode på ca. 1 månede simpelthen "bøffet" mig. Han er blevet longe trænet meget, og har været enormt dygtig - men en dag tog han bogstavelig talt r'ven på mig. Og spassede fuldstændig ud. Kastede sig rundt, bukkede, små stejlede og hvinede af fryd (han hviner altid når han er i sig bølle-humør)

Jeg måtte have hjælp af 2 andre fra gården for at få ham til at lade vær med at tonse rundt, med mig hængende nærmest på "ski" efter ham.

Jeg lagde longen lidt på hylden og tænkte at så kedede han sig nok med det. Så jeg red. Og normalt er han er en hest som er temmelig "doven". Ikke super fremadgående, men meget med og meget lyttende.

Men nu er han meget fremadgående, og så har han fundet ud af at hvis han tager hovedet mellem benene og kaster rundt med det, så har jeg ikke meget effekt over ham. I går nåede jeg dertil hvor jeg simpelthen sprang af og trak ham ud. Jeg magtede ikke det pjat! Heldigvis kom en af de andre fra stalden mig til hjælp og tog longe på ham, og så fik jeg redet ham rundt 3 runder i trav uden pjat og så stoppede vi.

Skal jeg bare være tålmodig og vente på at han kommer ud af den periode han er i?

Han er ellers rigtig glad og trives fantastisk, leger som sagt på folden, hygger sig med de andre drenge og brummer altid når han ser mig. Så alt i alt er han en velfungerende hest.

I am nobody - nobody is perfect - therefore, I must be perfect!

0
0
Svar på denne tråd

Forår m.m.
Forfatter: 
Dato:  08-03-2012 10:47

Hej,

Jeg tror, at der kan være flere grunde til, at din hest pludselig bliver så energisk og fuld af numre.

For det første har foldskiftet og de nye kammerater åbenbart "vækket" ham, så han nu er mere udfarende end tidligere, og det smitter åbenbart af på hans samvær med dig.

For det andet giver al den ekstra bevægelse på folden også bedre kondi - og dermed energi og overskud.

For det tredie er det ved at blive forår, og så er der nogle heste, der vågner vældig meget op.

Det kan være svært at "kurere" nogen af disse punkter, det er jo i bund og grund et trivselstegn, bare ikke så rart for dig . Det handler nok mest om at få ham til at koncentrere sig.

Kunne du prøve at lave nogle øvelser fra jorden, der fremmer hans opmærksomhed på dig. F.eks. forlæns og baglæns gennem et "L" af bomme, forlæns og baglæns slalom mellem kegler, gå/trave over bomme, hen over presenning og den slags - det kan bagefter også udføres fra ryggen - således at han koncentrerer sig mere. Måske nogle rideture ud sammen med andre (rolige) heste, så han ser lidt af verden. Når du rider på banen, så giv ham en masse at arbejde med, såsom sidebevægelser, rigtig mange overgange og den slags.

God arbejdslyst og held og lykke!

MVH

Jette

0
0
Svar på denne tråd

Ændring af adfærd
Forfatter: 
Dato:  08-03-2012 11:44

Jeg har også oplevet ændring af min pony adfærd når han skiftede fold, især Hvis der var hopper på folden, blev han umulig, man kunne nærmest ikke få ham væk fra folden.

0
0
Svar på denne tråd

tja....
Forfatter: 
Dato:  08-03-2012 13:55

Det er blevet forår!

Den sidste tid har mine sat i galop, når jeg slipper dem løs på folden. Min plag er rigtig vågnet op, og gad sig i dag til at æde min hue!! Havde jeg ikke hevet den ud af munden, havde hun virkelig spist den..

Hun er forkølet, men skal love for, hun vist er i bedring!

Deres energi nievau svinger jo ligesom os mennesker. Vi kan være på toppen den ene uge, og ikke gide noget den næste. Medmindre den bliver farlig for dig - så er det opdragelse, ellers ville jeg ikke være bekymret.

Min ældre hoppe har haft humør svingninger hele sit liv. Jeg vidste aldrig, hvordan hun ville være den næste dag. Nu er hun så "gammel" og sat, at hun er ret ens fra dag til dag. Det er daaajligt. :)

0
0
Svar på denne tråd

måske alderen
Forfatter: 
Dato:  08-03-2012 21:23

han er jo ikke så gammel. Min tinker basse fylder 5 i år, han har været en engel at tilride sidste forår. Men jeg skal da love for at der er kommet spræl i ham.

Min teori er, at nu er de blevet trygge ved os som rytter, sadel og hovedtøj og de blevet mere beviste om sig selv og deres formåen. De får mere selvtillid og selvom de kan en hel masse er de jo stadig nogle unge rødder

Jeg tror (håber da virkelig) at det går over igen. For min ihvertfald, for det er ikke noget jeg synes er så sjovt. Og det lyder heller ikke sådan på dig

Held og lykke med banditten

0
0
Svar på denne tråd

ret normalt
Forfatter: 
Dato:  09-03-2012 10:51

Ja vi har også forårskuller her... hvin, buk og galopfræs i longen

Jeg har før oplevet med ungheste, at de kom i lømmelalder. Når man starter tildridningen er de forsigtige og har dårlig form og balance. Senere får de mere selvtillid, og så gør de pludselig "oprør" og prøver grænserne af. Jeg vil råde dig til fortsat at arbejde med ham, men prøv evt. at gå et skridt tilbage i tilridningen. Med det mener jeg f.eks. at fokusere på at at få ham til at opføre sig ordentligt i longen, før du rider og lad være med at ride, hvis ikke det lykkes. Det er rigtig ærgeligt at få en ufrivillig flyvetur og måske komme til skade. Tror det vigtigste lige nu er at han fornemmer at det er dig, der bestemmer, uanset om det foregår gennem longearbejde eller ridning.

Tror iøvrigt ikke at det går væk af sig selv, hvis du bare stopper træningen og venter på "bedre tider".

Håber for dig at du snart får din rolige hest "tilbage"

Lad hestens natur være din ledestjerne

0
0
Svar på denne tråd

Vildhesten..
Forfatter: 
Dato:  11-03-2012 10:25

Tusind tak for jeres forslag.

Vi arbejder allerede temmelig meget fra jorden, og der er ikke det store problem. Han er den lidt dominante type, men han ved efterhånden godt at jeg bestemmer.

Det er bare ligesom om det slår klik, lige så snart der kommer noget tempo på ham. Det kan godt skyldes foråret.

Vi prøver at variere træningen, sådan at han også laver andet end at gå på banen. Men der er ikke mange fra stalden der vil ride tur, og jeg tør ikke ride tur på ham alene når han er sådan som han er pt.

Nu løssprang han i går og i dag skal vi have undervisning. Så håber jeg at min træner han komme med nogle brugbare fif.

Og ja, jeg håber ved gud at han stopper sit pjat. Jeg købte ham jo lige netop for at undgå at sætte livet på spil hvergang jeg satte mig i sadlen Heldigvis kender jeg ham så godt efter 2 år, at jeg næsten altid kan forudse hans stunt.

I am nobody - nobody is perfect - therefore, I must be perfect!

0
0
Svar på denne tråd

trovshøjgaard
Forfatter: 
Dato:  11-03-2012 19:22

En klog person sagde engang til mig da min hest var fem år og livlig

"fem rimer på slem" :)

Line

Nu med Hyggebo´s Contini

R.I.P min smukke Moonlight og hendes nyfødte søn.

8-5-10 - 9-5-10

0
0
Svar på denne tråd

Line82
Forfatter: 
Dato:  09-04-2012 02:03

Line82 hvad rimer så på 4 ???

Min unge oldenborg dreng som netop er blevet 4 er også i lømmel alderen lige nu og vil gerne prøve kræfter om magten

Han har ellers været sød og nem,men nu er der vist gået forår i ham........

Så nu hedder det jord/hms træning det næste stykke tid så jeg lige kan vinde den kamp..

Det er bestemt ikke fedt at få en ufrivillig flyvetur og slet ikke når man kommer op i alderen og bliver mere kylling

Nu med Oldenborg vallak Don Juan af Lundsager og oldenborg blanding Kasmir <3

Ox vallak sælges... Skriv pb for nærmere info.. Kun seriøse henv.

0
0
Svar på denne tråd

forår :)
Forfatter: 
Dato:  09-04-2012 09:26

ja det er gået forår i de unge lømmler :) min 3 års er begyndt at teste hvem han kan kanøfle så p.t. går han kun på fold med moar hun sætter grændser for ham den anden hoppe en gammel kone på 16 løber for livet så det synes han er vild sjovt at han kan jave med hende :)synes det er synd for hende så de holder lige en fold pause fra hinanden.... er noget spændt å at jeg skal igang med ham her til maj :) så får han da noget andet at tænke på :P

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider