Hej med jer!
Jeg har et spørgsmål. Kommer heste i en lømmel alder, eller?
Jeg har denne her skønne nordsvenske vallak, som fylder 5 år her d. 17.
Jeg har selv tilredet ham, stille og roligt og han har altid været meget rolig, stabel og pålidelig.
For nylig skiftede han fold, så han nu går med "de store drenge". Dvs. han gik førhen med ung-drengene, men han kedede sig. Så han kom ud med de vallaker som er noget mere dominerende og han klarer sig rigtig godt derude - leger og bøffer rundt og har egentlig tilegnet sig god respekt.
Det skal siges at han startede på den fold, da han kom ud på den gård, men han blev tævet og derfor flyttet over på ungdrengenes fold.
Men nu har han i en periode på ca. 1 månede simpelthen "bøffet" mig. Han er blevet longe trænet meget, og har været enormt dygtig - men en dag tog han bogstavelig talt r'ven på mig. Og spassede fuldstændig ud. Kastede sig rundt, bukkede, små stejlede og hvinede af fryd (han hviner altid når han er i sig bølle-humør)
Jeg måtte have hjælp af 2 andre fra gården for at få ham til at lade vær med at tonse rundt, med mig hængende nærmest på "ski" efter ham.
Jeg lagde longen lidt på hylden og tænkte at så kedede han sig nok med det. Så jeg red. Og normalt er han er en hest som er temmelig "doven". Ikke super fremadgående, men meget med og meget lyttende.
Men nu er han meget fremadgående, og så har han fundet ud af at hvis han tager hovedet mellem benene og kaster rundt med det, så har jeg ikke meget effekt over ham. I går nåede jeg dertil hvor jeg simpelthen sprang af og trak ham ud. Jeg magtede ikke det pjat! Heldigvis kom en af de andre fra stalden mig til hjælp og tog longe på ham, og så fik jeg redet ham rundt 3 runder i trav uden pjat og så stoppede vi.
Skal jeg bare være tålmodig og vente på at han kommer ud af den periode han er i?
Han er ellers rigtig glad og trives fantastisk, leger som sagt på folden, hygger sig med de andre drenge og brummer altid når han ser mig. Så alt i alt er han en velfungerende hest.