Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Gitte Naldal´s video
Forfatter: 
Dato:  09-04-2003 10:47
jeg har lige i dag set hendes video og må sige at jeg rent faktisk synes at hun har fat i noget.

hun kan nogle ting, men har også en masse fejl. jeg blev lidt rystet over at se, hun red uden ridehjelm og kun m.hackmore.
nuvel det ser flot ud, men hvor var advarslen om, at dette kan være farligt for den uerfarne rytter, som ikke har helt det samme forhold til sin hest, eller som evt. ikke har helt så meget balance ?

så gik hun flere gange unde og stod direkte bag ved hesten, her var dog en kommentar om, at øvelsen også kunne laves fra siden og at man skulle tænke på sikkerheden.

på visse tidspunkter lavede rytteren fejl, hvilket blev kommenteret, men der blev ikke gjort opmærksomt på, hvad man i så fald skulle gøre for at rette op på situartionen.

min generelle holdning er nu, at videoen er god, men kun bør ses af et publikum, som ved hvad hun taler om. en ung pige som kopierer det her, kan meget let komme til skade.
Gitte Naldal har fat i noget af det rigtige, men hun bør nok være ældre og mere erfaren i hvordan msk. opfatter deres verden og idealer, før hun laver en video. som kan give anledning til "skøre" ideer hos de unge og nybegynderne.

når man laver sådan en video er der en masse etik, som man skal tage hensyn til. at lave sådan en video kræver et ansvar, som man skal have erfaring for at forstå. denne erfaring opnås gennem alder og oplevelser.
endelig skal man have forståelse for msk. tankegang, når man laver sådan en video. hun er på vej, men burde ikke have lavet denne film, for den mangle udfra mit synspunkt underbyggelse og forklaringerne slår ikke til i det meste af filmen. men har man selv erfaring indenfor Horsemanship, kan den godt bruges.
men en nybegynder i det her fag, bør ikke se den uden en efaren person e tilstede og kan forklare. hvad sund fornuft er og at ride uden seletøj kun bør gøres i sikkere omgivelser.

blot min mening, hvad er jeres holdning ?

venlig hilsen xanadue

"kun når jeg er alene, kan jeg samle de tanker, som jeg får ved at være sammen med andre". LDL
0
0
Svar på denne tråd

har ikke set den
Forfatter: 
Dato:  09-04-2003 10:58
men læst hendes bog, den er ok, men der er en del steder hvor der e rmangler i hvad man skal gøre hvis hesten gør sådan og sådan. men synes også hun har fat i noget og vil muligvis gerne have hende ud til et kursus :-)
B-) hellere en pisk i hånden end sporer på støvlen :-D

Hjælp hestene på Rømø Ranch HER

pist, kender du hovhavenrideklub? så skriv lige..

(I) http://www.thilles-oase.webbyen.dk (I)
0
0
Svar på denne tråd

Gitte
Forfatter: 
Dato:  09-04-2003 10:58

Det er jo selvfølgelig en måde at promovere sig på.

-at vise for gud og hvermand at der er andre måder at omgås heste på end bare at holde "godt fat" i strikkerne eller grimeskaftet.

Men ellers er jeg enig, der er flere ting man bare ikke skal gå hjem og gøre. Jeg synes dog at hun nævner ordet sikkerhed mange gange, ligesom hun nævner flere steder at i de og de situationer skal man passe på ikke at presse hesten. Men det er ikke godt nok !

At ride uden ridehjelm i en "undervisningsvideo", synes jeg er helt utilstedeligt. Men det er der nu rigtig mange der gør.

KatrineH
Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot
;D

Springmateriel købes
0
0
Svar på denne tråd

Det holder ikke
Forfatter: 
Dato:  09-04-2003 11:42
Jeg har (desværre) også købt den første af Gittes videoer, og jeg synes helt ærligt, at det er en værre gang bull! (n) (n)

I flere af de eksempler hun giver, gør hesten(e) det modsatte af, hvad de må/skal.

Især der hvor hun løber med to heste - hun har lige forinden forklaret, hvor vigtigt det er. at hesten ikke kommer op ved siden af en - hun kommer så løbende med de to heste, og stopper... og hvad gør hestene??? De går lige forbi hende. (n)

Det eksempelt med manden med den røde hest er også under al kritik, for han bliver nærmest også nødt til at hoppe op og ned for at få hestens opmærksomhed (hvilket jeg ikke kalder hviske), og alligevel gør den, som det passer den.

Hun skulle nok øve sig lidt mere, og lade være med at sælge sin video så dyrt, for den er sgu' ikke pengene værd! (Undskyld mit sprog)

Hilsen
Lotte
0
0
Svar på denne tråd

uha
Forfatter: 
Dato:  09-04-2003 13:31
man får helt lyst til at se den :-)

man kunne jo lære noget.........

i retningen af : sådan gør man ikke :-D

0
0
Svar på denne tråd

Sillemusen
Forfatter: 
Dato:  09-04-2003 13:42
Du kan kopi min kopi. :-)

Hilsen
Lotte
0
0
Svar på denne tråd

Sillemusen
Forfatter: 
Dato:  09-04-2003 13:43
Du kan købe min kopi. :-)

Hilsen
Lotte
0
0
Svar på denne tråd

hæhæ
Forfatter: 
Dato:  09-04-2003 14:33
det kræver vist en video og en særlig tilladenlse, for mig bekendt er det vist ikek tilladt at kopiere ;-)

men elelrs vile jeg da gerne. hm nej den kan nok ikke lånes på biblo...øv

0
0
Svar på denne tråd

Jo den kan
Forfatter: 
Dato:  09-04-2003 14:38
Jeg lånte den på biblioteket sammen med bogen. :)

Dog synes jeg også den har nogle mangler, idet den ikke forklarer, hvad man skal gøre når hesten ikke gør som den skal.

Men egentlig synes jeg den er udemærket som begyndelse og vel at mærke, hvis man ikke har en meget dominerende/truende hest.

Hilsen Rikke

Til salg:
JOFA ridehjelm str. 55-56, 200,-
Indspændings/springgjord til stor hest - kan syes ind, 50,-
Hønet. Stort, sort. Med flettede nylonsnore, 15,-
1 elastikchambon. Brugt 1 gang, 50,-
0
0
Svar på denne tråd

Sillemusen
Forfatter: 
Dato:  09-04-2003 15:13
Det jeg prøvede at skrive, hvis jeg ellers kunne stave, var faktisk, at du gerne må købe min kopi. :-) For det bras kan jeg ikke bruge til noget.

Hilsen
Lotte

0
0
Svar på denne tråd

nåh
Forfatter: 
Dato:  09-04-2003 20:25
ja den kan jo kun være 50 øre hver pr. gram alt andet er liebhaveri :-D uha hvor jeg nød at fyre den af :-)

ahh hvad koster den seriøst? :-)

0
0
Svar på denne tråd

lånte
Forfatter: 
Dato:  09-04-2003 20:48
den i aalborg, fordi jeg havde fået hendes bog af min farmor. så den kan lånes på biblo og har de den ikke. kan de bestille den hjem til dig.

venlig hilsen xanadue

"kun når jeg er alene, kan jeg samle de tanker, som jeg får ved at være sammen med andre". LDL
0
0
Svar på denne tråd

DYBT skuffet!
Forfatter: 
Dato:  09-04-2003 21:15
og BESTEMT ikke de 360 kr værd den står til nogle steder!

MHT at ride uden hjelm KAN ALLE ryttere - proffe eller ej ryge af! Heste er IKKE maskiner og IKKE forudsigelige i alle henseender - men jo, det ser da bedre ud end at ride rundt med de her store kolosser...

Det jeg primært mangler i videoen, er at se hvordan hun tackler deciderede problemheste - hvordan gør man hvis hesten stejler, bukker, angriber, løber eller forbliver passiv? det er ikke nok, at skyde en bemærkning ind sommetider, jeg så gerne at hun viste det...

Nej, jeg ved ikke præcis HVAD det er, men jeg synes bare den er ubeskrivelig dårlig som hjælperedskab - naturligvis er den god til inspiration, da den klart viser øvelserne, meeen... Har man en problemhest som min var det sidste år da jeg købte den - så kan man altså proppe den video somewhere op!!!
0
0
Svar på denne tråd

tihi
Forfatter: 
Dato:  09-04-2003 21:45
ja det mangler også i hendes bog, denebærer for meget præg af at de heste hun har med i bogen ved hvad de skal og gør det rigtige, ville gerne have set en hest som ikke havde prøvet før og hun så kunne genemgå hvad der kan gå galt, hvad man sdkal se efter og sådan...men den er god som grundsten men ikke til videre udførelse af øvelserne...

0
0
Svar på denne tråd

Jeanne
Forfatter: 
Dato:  09-04-2003 21:56

En af hesteejerne viser faktisk hvad man gør når en hest går mod en og stejler, prøv lige at se den igen !

Hun viser det også i Trailerlæsningsvideoen, også hvad man gør når hesten drøner baglæns med 180 km/t.

Så lige DET vil jeg ikke kritisere.

KatrineH
Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot
;D

Springmateriel købes
0
0
Svar på denne tråd

Billigt til salg
Forfatter: 
Dato:  09-04-2003 22:54
Ja det er lige før den faktisk kun er de 50 ører værd. :-)

Gitte selv sælger den til 260,- excl. porto, men du kan få den til 200,-, og hvis du vil have den "smarte" rebgrime (lille full - aldrig brugt, kun prøvet på og fundet for lille) med i købet, kan du få det hele for 250,- kr.

Sikke et godt køb hva'?! :-)

Hvis nogen er interesseret kan de maile mig. Jeg vil nemlig rigtig gerne af med den

Hilsen
Lotte
0
0
Svar på denne tråd

bid ikke hovedet af mig, men...
Forfatter: 
Dato:  09-04-2003 23:12
det er svært at vise på video, hvordan man tackler diverse problemheste, udfra det synspunkt at ikke to heste er ens.

Når det så er sagt, kan jeg kun sige, at jeg ikke har set videoen, ikke læst bogen, men derimod overværet en opvisning af hendes kunnen. Det var ikke noget jeg kunne bruge til noget.

Jeg har derimod oplevet et kursus ved Michael Peace, hvilket var rigtig godt, da han behandler hestene individuelt og udfra deres egentlige problem, og ikke bare prøver at være "smart".
0
0
Svar på denne tråd

lotte
Forfatter: 
Dato:  10-04-2003 11:51
hvis den film er så dårlig er det lige før at jeg skal betales for at overtage den :-)

ahhh, ved nu ikke om jeg er interesseret, ville gerne have set den først.

lille full? uha gantis store hovede kan vist ikke være iden :-)

0
0
Svar på denne tråd

Jsarik
Forfatter: 
Dato:  10-04-2003 11:57
Jamen Gitte Naldal betragter jo ikke alle heste som værende individer. I hendes verden drejer det sig om dominans eller ikke dominans. Dominerer man (efter HENDES opfattelse) så vil man ikke møde problemer, dominerer man ikke, så er der problemer, så alle hendes øvelser går ud på at dominere i forskellige situationer.

Jeg vil gerne understrege, at dette IKKE er MIN holdning! Tvært imod.
0
0
Svar på denne tråd

Er Ganti..
Forfatter: 
Dato:  10-04-2003 12:45
... ikke en islænder?? Eller er der noget jeg har misforstået ?:-)

Den omtalte rebgrime passer lige præcis ikke til min kæmpe DV på 170 med hoved som en shire. :-)

Jeg tror nu, at den ville passe til Ganti, men ikke mere om det.

Du kan jo låne Gitte's video på biblo, og hvis du så vil købe den, kan du jo smide mig en mail. :-)

Hilsen
Lotte
0
0
Svar på denne tråd

fint
Forfatter: 
Dato:  10-04-2003 13:16
kan man også låne en video?? har nemlig ikke ngoen...

tror d at et biblo her ude på bøhlandet(søndersø) har det??

tja, har da haft en fullgrime på ham?? mener der stod full i den :-) jo han er skam ismule med et stort hovede :-D

0
0
Svar på denne tråd

Sillemusen
Forfatter: 
Dato:  10-04-2003 13:36
Prøv at se her.

Prøv at søge efter videoen, så kan du bestille(reservere) den og få den sendt til et biblo i nærheden af dig.

Hilsen
Lotte
0
0
Svar på denne tråd

Til Tina MJ
Forfatter: 
Dato:  10-04-2003 23:25
Ja, men det var heller ikke Gitte Naldal specifikt jeg tænkte på. Lidt mere generelt. Altså, at det er svært at vise hvordan man løser problemerne med heste på video, da det alligevel ikke "bare" kan kopieres, hvis man selv har et lignende problem.

Ved nogle heste, der stejler kan én ting hjælpe, mens den hos andre gør problemet værre. Det var dét jeg mente.

Men godt du reagerer på det..så må jeg lære at udtrykke mig bedre "GG"
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider