Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Løsspringning af unghest
Forfatter: 
Dato:  13-02-2012 19:22

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvordan I andre løsspringer ungheste. Især I der gør hingste/hopper klar til kåring, men også alle jer andre...

Jeg tænker helt specifikt: Hvordan starter I dem op? Hvilke afstande, spring mm.? Hvor hurtigt går I frem? Hvordan takler I forskellige problemer undervejs? Hvilken alder har de - hvornår skal de være på hvilket niveau mht højde på springene..?

Osv osv :-) Jeg ved godt det er noget man regulerer fra hest til hest, og derfor kunne jeg også godt bruge flere "opskrifter". Evt. billeder/video af processen.

Jeg har selv en unghest (3-års i år) som jeg har startet op, og har erfaret at han er helt anderledes end den første unghest jeg startede op....

- Cat -

Under uddannelse til BBH Basis Instruktør - undervisning udbydes i kbh-området

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum...
Forfatter: 
Dato:  13-02-2012 19:36

Kigger lige med her. Skal selv igang med min tre års (tre til maj) så snart vores ridebane er klar. Så jeg kan også godt bruge lidt tips og råd til det

// Trine

0
0
Svar på denne tråd

Cavan...
Forfatter: 
Dato:  15-02-2012 17:02

Måske må vi bare konstatere at det enten er alt for svært at svare på, eller også har folk herinde ingen erfaring med ungheste

- Cat -

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum...
Forfatter: 
Dato:  15-02-2012 19:02

Ja den er forbavsende tavs denne tråd Havde ellers lige set frem til en masse gode råd og idéer

// Trine

0
0
Svar på denne tråd

løsspringning
Forfatter: 
Dato:  15-02-2012 20:11

Hej

Jeg har ikke billeder men vil prøve at beskrive så godt jeg kan. pt arbejder jeg selv 3 heste fast og en plag der er ved at lære det.

de er alle meget forskellige..

når jeg stiller banen op så har jeg et fast spring(en okser) den står mellem midten og hjørnet i hallen... så laver jeg en løbe gang i et springs bredde fra modsatte ende og op til springet hvor den slutter(der er selvf plads til at hesten kan komme ordentlig rundt i hjørnet inden løbegangen)

hest 1 er en kat 1 pony som er i tilridning.

den er meget nervøs og bliver ikke presset i højden. han skal bare finde rytmen og lære et nyde det. de første 2 gange lå bommene bare på jorden og så løb han over til det ikke var farligt.. nu springer han ca. 30 cm. når den er kommet over to gange sætter jeg en cavalletis ind ca. 4 lange skridt fra springet. jeg holder en lav højde da jer har gode erfaringer med at tempospringe dem i stedet..

hest 2 er en 8 års med meget svag ryg. han elsker at springe og når først han er sat igang så kører det bare... han får samme bane. springet er sat op til 40 cm. og samme fremgangs måde. han ender dog med at der er 2 cavalletier og afsanden er ca 7½ meter. imellem cavaletierne lægger jeg en bom på joden i midten og det gør jeg også mellem cavalettis og spring.

hest nr. 3 er en ivrig dame på knap 4 år. hun har ogsålidt svag ryg og så skal hendes koncentrationsevne trænes.

hun får heller ikke for høje spring. der bliver som ved nr 2 også langt cavalettis og bomme ind så hun ikke bare kan tonse igennem.

hest nr 4. plagen. han er kun 2 år og han springer ikke mere end 20 cm. det er for at han kan lære det inden vi rigtig går igang med træningen til efteråret. og for at motionere ham...

når jeg starter dem op så gør jeg det i hestens tempo. først løber de bare igennem løbegangen og så kommer deer langsomt bomme ind på jorden og så bygger vi stille op med et spring og så to mmm.

jeg er dressur rytter og træner ikke hestene for at gøre dem til gode springere. de bliver løssprunget som adspredelse og for at få bygget en god stærk overlinje op. det giver nogle gode rygmuskler.

jeg springer dem maks en meter og det er først når de virkelig kan det andet.

håber i kan bruge det o")

mvh

anna

0
0
Svar på denne tråd

Min to ungheste....
Forfatter: 
Dato:  15-02-2012 20:28

Mine to ungehste er også blevet løssprunget ganske lidt - de er primært til dressurbrug, så det er kun for afvekslingen skyld.

Her har det primære mål været at gøre dem trygge ved at løbe ind i løbegangen - så altså ingen jagen og piskesmælden, men ro på og konsekvens. For når de går ind, så SKAL de også igennem - så ikke noget med at vende om o.l.

Så har startet med bomme på jorden, og så efterhånden et bette kryds, to kryds og tre kryds.

Alt efter hesten så skal den ene springe nogle små kryds der står tæt - mens den anden godt må springe lille kryds efterfulgt af en lille oxer.

Når de er rimelig trygge og ved hvad tingene går ud på, så er de blevet sat til at springe en enkelt oxer - her kan man se hvordan de "tænker" mht springet.

Den ene jeg har er super til afstande, og placerer sig perfekt i opspringet - virker til at se og vurderer selv. Den anden, af ren dressurafstamning, er modig men ikke specielt "tænkende", han buldre på, og mosler over.

Gæt hvem jeg har tænkt mig at springe på

Jeg er så heldig at min venindes kæreste er tidligere DM i spring, så han ved hvordan man skal løsspringe og teste unghestene/hingstene. Så det overlader jeg trygt i hans hænder

MVH charlotte

Rytter min LA-niveau fuldtid søges - kontakt http://www.stutterischnell.dk/

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  16-02-2012 13:40

Min unghest bliver 3 år i næste månede

Han har løssprunget siden han var ca 2 1/2.

Vi startede med at gå over bommene nogle gange, inden vi satte løbebanen op. Så startede vi med en bum 3 galopsring og et kryds (vigtigt altid at have en grundbom. Sådan gjorde vi i længe ca hver 14. dag. I starten ikke højere end 40 cm. Og så har vi bare stille og roligt bygget lidt på og nu springer han en gang i ugen ca. Nu er vi begyndt at lege lidt med afstandene og sidste gang prøvede han for første gang at skulle springe 3 spring. Først med et lille kryds 3,5 m så en lille stationær og 7 m og så en okser og han tog det så fint.

Han springer ikke højere end 80 cm. Jeg vil gerne at han for set en masse spring og får prøvet nogle forskellige afstande, fremfor højde. Jeg kan tydeligt se at hans teknik rykker for tiden, bagbene sætter flot af sammen og han bliver bedre til at lukke sammen fortil..

Det vigtig for mig at hele forøbet foregår i et roligt tempo uden flugt. Nobilis er super nem at løsspring, sætter ham bare i gang og så fortsætter han til jeg stopper ham igen. Fejlbedømmer han og refusere, starter vi bare forfra, han skal ikke tvinges over fra stående stand, eller blive så stresset at han tvinger sig mellem støtten og barrieren eller værre springer over snoren. Det skal være sjovt og afslappet, så lærer han bedst.

Han er ren dressurafstamning, men vil gerne at vi kan springe og måske gå lidt jagter, så vi kan have en varieret træning, så vi hele tiden har det sjovt og udvikler os :)

0
0
Svar på denne tråd

Tralala
Forfatter: 
Dato:  23-02-2012 17:21

Hov, jeg troede jeg havde svaret jer, men indlægget er åbenbart ikke gået igennem...

Men tak for jeres erfaringer :-)

- Cat -

0
0
Svar på denne tråd

Løsspringining
Forfatter: 
Dato:  07-03-2012 12:01

Jeg avler springheste, og allerede som føl får de lov til at gå over bomme/ springe sammen med deres mødre. Aldrig med tvang, men jeg sætter som regel et lille spring op på ridebanen og så kan de springe hvis de har lyst.

Herunder er det Teglvangs Wladimir som føl

Min ene hoppe har elsket at springe siden hun var føl. Når hun var løs på banen sørgede hun altid for at springe så mange gange som muligt. Som lidt ældre kunne jeg bare klappe i hænderne så satte hun over spring på 1 meter som stod af den ene langside. Ingen snore eller løbegange.

(Hun sætter også over mine hegn på 140-150 hvis det passer hende)

Teglvangs Wienna Jong som 1½ års (kåret i 2010 med Bronzemedalje og 9,5 i kap.)

Den "rigtige løsspringning" med løbegang starter jeg som regel et par måneder inden de skal til 2 års løsspringing. Afhængig af hesten springer den 4- 10 gange som 2 års.

De får lov at springe 1 m. et par gange, ellers mindre. Afstandene er alm. standard ifølge DV.

Som 3 års får de lov at springe de sidste 2-3 måneder inden kåring. For det meste mindre forhindringer med standardafstande, men også gymnastik spring (små kryds med 3 m. mellemrum) for at skærpe deres koncentration og smidighed.

Nedenstående hest er i dag 3 år gammel og skal gøres klar til kåring i år.

Hun blev sprunget 2 gange som 1½ års på meget små forhindringer og 5 gange inden 2 års springing som 2 års på lidt større forhindringer.

Jeg er endnu ikke gået i gang med at løsspringe hende til kåring.

video af anden gang hun løssprang (også første gang hun har bid i munden)

Som det ses springer alle mine heste af stor lyst. Jeg er alene på ridebanen mens jeg tager billeder/video

MVH Nanna

Stald Teglvang

Medlem af Erfagruppen DALLAS: www.springhesteavl.dk

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum...
Forfatter: 
Dato:  07-03-2012 19:15

Nanna: Fedt at se at springningen bliver leget sådan ind i dine heste Kiggede lige lidt videre i nogle af dine videoer, og det er da nogle dejligt velspringende heste, som ser ud til at løse de opgaver de bliver stillet rigtig fint

// Trine

0
0
Svar på denne tråd

Cavan.
Forfatter: 
Dato:  07-03-2012 19:59

Tak for kommentar :-)

MVH Nanna

Stald Teglvang

0
0
Svar på denne tråd

Tralala
Forfatter: 
Dato:  07-03-2012 21:00

Tak for svaret Nanna :-)

Oplever du aldrig at hestene har svært ved at finde ind ud af standardafstandene..? Det er lidt der jeg har problemet med min; ofte har han for lidt plads på standard-afstandene, og hvis han så pludselig kommer for langsomt ind, bliver der jo for langt. Jeg har nu prøvet at lægge bomme mellem springene, det hjælper noget.. Jeg synes bare han får for mange dårlige spring, fordi han kommer så forskelligt ind. Og når man ikke har styr på sine lange ben, betyder det at man af og til får sat meget mærkeligt af og stort set lander i forhindringen Han springes kun på små spring, indtil der er mere styr på det hele

- Cat -

Under uddannelse til BBH Basis Instruktør

0
0
Svar på denne tråd

afstande
Forfatter: 
Dato:  07-03-2012 21:39

Jamen sådan er det med nogle heste... de takserer bare ikke naturligt.

Bliv bare ved med at sende ham igennem serien mange gange på de små spring. Han skal nok lære det. Godt med bomme mellem forhindringerne som hjælp.

I en periode kan du med fordel løsspringe ham flere gange om ugen/hver dag på små forhindringer.

Jeg har nogle gange sprunget heste hver dag i en uges tid... bare igennem seien 3-4 gange på små forhindringer (små kryds på 40-50 cm.) hver dag efter endt normal træning. På den måde får hesten rutine hurtigt uden at den bliver overbelastet.

Få gange hver dag er bedre end 20 gange een gang om ugen. De unge bliver hurtigt trætte og mister koncentration.

Og hvis man nøjes med at springe dem en gang om ugen tager det laaaaaang tid før de får rutine.

Men jeg tænker også, at en hest som din er en rigtig teenager der ikke har styr på sine ben endnu. Det skal nok komme.

Held og lykke med ham

MVH Nanna

Stald Teglvang

0
0
Svar på denne tråd

Tralala
Forfatter: 
Dato:  08-03-2012 11:32

Tak igen :-)

Jeg tror du har helt ret.. Jeg tror nu også nok det skal komme - jeg forsøger bare at undgå at få ødelagt for meget undervejs Det kunne godt være en idé at løsspringe ham lidt oftere i en kort periode..

- Cat -

Under uddannelse til BBH Basis Instruktør

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-03-2012 09:02

Der hvor vi står løspringer vi ofte i fælleskab, og min unge dame sprang første gang med nogle mere erfarne springere, som viste hende hvordan det gøres.

Nu er det jo en løsdrift, så alle hestene er vant til at gå sammen og kender hinanden godt.

Det er en fryd at se deres løbe- og springglæde. De leger og hygger sig - jeg bliver lige glad i låget hver gang!

Første gang var hun lidt usikker men fulgte "flokken", her sidst lå hun og fræsede frem og tilbage over springet på egen hånd (altså uden menneskelig opfordring)... vi havde bare stillet et enkelt op, og hun spildt ikke tid med at løbe banen rundt, næe du spring, stop, vende, spring, stop, vende... med begejstrede rumpeløft og tilfreds prusten...

Hun er jo ellers avlet til dressur.....

Venligst Maluna

Hvis der ikke er fejltagelser i dit liv, tager du ikke chancer nok

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider