|
|
| Gaffelbåndsskade |
|
|
Øv øv og atter øv med øv på! Man skal ikke tro, man bare kan redde en hest, der aldrig har været på fold, sætte den på fold og så er alt bare fryd og gammen. Her efter frosten er sat ind, står min basse med en gaffelbåndsskade, efter han er lavet et eller andet gakket ude på foldenog gledet/vrikket om. (Det kom akut på en fridag og ikke som en overbelastning, hvis der er nogen, der går den vej) Nu skal vi selvfølgelig have ham scannet, så vi kan se om det er 1-2 eller 6 (!) måneders boksro vi snakker om. Dyrlægen sagde, at hvis de gik, som han troede, så var vi klar igen om 3 måneder, men jeg er den evige sortseer. Lidt om forløbet: Det startede som voldsom halthed da han blev taget ud af boksen af den forskrækkede staldhjælper, der satte ham ind igen med det samme. Haltheden gik over i løbet af en times tid, hvor dyrlægen kom og han var haltfri i skridt, men reagerede på højre for i BP. Der var dertil lidt diffus hævelse fra forknæet og ned, men en lille hævelse lige over hoven foran fik dyrlægen til at sige, at det var et forstuet hovben, som var ovre om en uge. Jaaa! Dét var gode nyheder! Så kunne vi komme til de planlagte stævner i marts. Men men men - tre dage senere begyndte benet at hæve op og mandag måtte jeg ringe efter dyrlægen IGEN for nu var det meget hævet. Hele gaffelbåndet var hævet og benet varmt og ømt. Øv! Nu begyndte jeg at blive lidt negativ, hvilket min dyrlæge jo bekræftede med diagnosen om en gaffelbåndsskade. Jeg har fået foreslået kolde og varme omslag på skift af dyrlægen samt kontrolleret skridtmotion fra hånden. Han er heldigvis et lam på trods af boksro, så jeg kommer ikke i fare, når jeg går med ham. Dertil har jeg fået foreslået BOT-bandager, som jeg selvfølgelig køber, så han kan stå med dem om natten. Og til sidst har jeg læst mig til, at glukosamin og MSM skulle være rigtig godt. Vil rigtig gerne høre, om nogle af jer har erfaringer med ovenstående eller evt. andre behandlinger??? Eller kan foreslå noget helt tredje, som kan speede hans rekonvalesens op. Her skal ikke spares! Det er mit livs kærlighed, vi snakker om!! Hvis det bliver en længere omgang, så tror jeg, jeg sender ham til Karmdal el. lign til behandling og genoptræning, mens jeg så kan få en af de unge i gang. Er der nogen, der kan anbefale nogle steder i nord/midtjylland, som kan tage sig af en gaffelbåndsskadet hest udover Karmdal? Håber der er nogen med gode fif derude. Jeg har stået med en gaffelbåndsskade før, så jeg ved godt, at jeg skal bevæbne mig med tålmodighed her. Og jeg vil meget gerne spares for jeres aflivningshistorier. Tro mig, tanken hersker allerede i mit hovede, så jeg behøver ikke få den bekræftet. KUN solskinshistorier og gode erfaringer (og self. hvis der er noget/nogen jeg skal holde mig fra)
Sagde Anna Hvis vi vil opnå et smukt resultat til hest, må træningen være smuk. Hvis vi vil lethed, flow og balance, må vejen derhen være brolagt med netop dette!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fffffffffffffffffff |
|
|
Det bedste du kan gøre er at give hesten - TID. Tid, tid og atter tid til at hele ORDENLIGT. Hvis dyrlægen siger den skal stå 6 mdr fx, så lad den stå nogle uger mere. Hvis dyrlægen siger den herefter skal genoptrænes 3 mdr, så genoptræn 1 måned ekstra og gå LANGSOMT frem når i når dertil. Det SÅ vigtigt. Han skal nok blive fin igen, få ham scannet og forhold dig til det derfra Bare rolig - med tid og tålmodighed som du selv skriver, så skal det nok gå Jeg krydser for jer.
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ? McLean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du har så evigt ret |
|
|
Som jeg skrev, så har jeg selv oplevet det før med et godt udfald, men derfor føles det stadig som verdens undergang lige nu :'( Åh, jeg har godt nok været tudemarie i dag. Har mest af alt ondt af mig selv - han har jo ikke ondt og står og hygger sig med tonsvis af hø og wrap. Men jeg kan næsten ikke holde ud at være ude i stalden, når jeg ikke må ride. Øv altså  Men tak for din medfølelse Det betyder faktisk meget, at folk ikke dødsdømmer ham, men er optimistiske. Jeg har heller ikke tænkt mig at springe ud i genoptræning for hurtigt, men både for min og hestens skyld, så vil jeg gerne gøre skadesperioden så kort som mulig, så han ikke skal stå og rådne i sin boks. For wrap kan jo aldrig erstatte venner og frisk luft. Jeg har flere bekendte, der har god erfaring med ovenstående behandlinger. Jeg tror også kroppen har bedst af en kort, men ordentlig stille-periode. Men han bliver scannet før vi går i gang igen. Jeg gik i gang for tidligt med min pony og det gør jeg ikke igen!! Tak for de krydsede fingre Vi samler al god karma, vi kan få 
Sagde Anna Hvis vi vil opnå et smukt resultat til hest, må træningen være smuk. Hvis vi vil lethed, flow og balance, må vejen derhen være brolagt med netop dette!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fffffffffffff |
|
|
Kan du ikke smide ham i en lille firkant af en sygefold ?
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ? McLean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Aleneee |
|
|
Jo, det kommer han også men IKKE før frosten er ovre. Ifølge dyrlægen må han godt komme ud fordi han er så rolig, men eftersom det er frosten, der har forårsaget skaden, så kommer han ikke ud før den er HELT væk. Det er i mine øjne godt givet ud, så han ikke gør skaden værre. Han er en kæmpe klods på sine ben, når der ikke er rytter på. Specielt med is under sne på en knoldet fold 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Æv hvor træls for jer. Jeg ved, hvordan du har det, min egen unghest som jeg skulle have redet til i sommers fik for et par måneder siden konstateret en revne på menisken og en skade på korsbåndet (efter et længere forløb med konsultation af flere forskellige dyrlæger, hvoraf kun den sidste tog problemet alvorligt). Træls diagnose. Han har, udover at være blevet opereret via artroskopi, fået behandling med stamceller. Vi kan ikke vide før om 6-12 måneder, om han bliver ok, men jeg synes det var et forsøg værd. Stamcellebehandlingen var i øvrigt ikke så dyr, som jeg havde forventet. Der er sikkert nogle, der nu vil sige at virkningen er tvivlsom osv., og det er muligvis rigtigt, ikke mindst med henblik på den skade min egen hest har pådraget sig (men han har ikke ondt, så hvis det ender med, at han ikke kan blive ridehest, får han lov at blive foldhest med lidt hygge-gåture...), men jeg har kendskab til adskillige heste, især med lige præcis gaffelbåndsskader, som er kommet sig, sandsynligvis pga. denne behandling. Flere af disse heste var ellers blevet opgivet, men så tænkte man at man da lige kunne prøve med stamcellebehandling, og så blev de faktisk rentgående, og scanningerne så fine ud. Og jeg er helt enig med Sandra i, at det er vigtigt at han får al den tid han har brug for, og lidt til. Hellere give ham en måned for meget en én for lidt... Uanset hvad, håber jeg, din hest bliver fin igen. Det er bare noget l*rt, når sådan noget sker. Mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alternativt. |
|
|
Hej Tina Tak for det gode råd! Har du et link til, hvad/hvor du fik din behandlet med?  Hvis scanningen viser en meget grim skade, så er det jo helt klart værd at prøve alternative ting! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Ophold |
|
|
Hej Susanne Nå ja, dem har jeg egentlig godt set en video om på Eponas hjemmeside. Tak for tippet! Jeg tror, det afhænger lidt af dyrlægens anbefalinger og så af, hvor alvorlig en skade det er. For hvis han skal stå i et halvt år, så kommer han helt sikkert hen sådan et sted, hvor de kan behandle ham mange gange dagligt og jeg så kan tage en ind i ridning 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gaffelbånd |
|
|
Min nu 7 års trakehner fik en gaffelbåndsskade, da han var 4. Han stod i 8 uger, hvor han dog kom på lille fold og derfter 6 uger på Hjortlund, hvor han blev spabehandlet, vand og alm skidtbånd. Da han kom hjem efter de 6 uger kunne jeg springe et godt stykke af genoptræningen over og begynde med et par minutters trav med det samme. Der har ikke været noget bøvl med gaffelbåndet siden....:-) Det skal nok gå med din også:-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min 3 årige haflinger hoppe |
|
|
står med en gaffelbåndskade lige nu... Sender dig et trøstekram  Hun fik konstateret skaden først i Oktober, og udsigterne var sorte... Hun ville nok godt kunne blive ridehest, men den stod på special sko, og hensynsfuld ridning... Hendes skade var/er ikke akut opstået, og det er straks værre, det kan tyde på svage gaffelbånd. Hun stod i løsdrift, og kom på lille sygefold alene, og daglige trækketure på hårdt og jævnt underlag(start 10 min og trappe om til 1 time). Hun blev beskåret hver 6 uge. Hun fik MSM imens, og havde BOT på lidt(dog ikke rigtig noget der rigtig kan tælle). Da hun blev scannet her d.7 Januar(3 måneder efter), var dyrlægen helt målløs, det var helet udover al forventning! Hun kunne ane en lille urenhed ved temposkift, og det var det. Hun ømmede sig ikke ved bøjeprøven. Udsigterne ændrede sig pludselig til at hun bare fortsat skulle beskæres hver 6. uge, og at hun ikke ville have nogle begrænsninger ridemæssigt... Jeg måtte begynde at skridte hende stille og roligt nogle få gange om ugen her fra d.7 Februar, jeg har dog af flere grunde valgt at vente lidt... Så herfra er det indtil videre bare en succesfuld historie 
Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Solskin |
|
|
Åh, det var dog en god historie, Sofie. Hjerte til dig  Har snakket lidt med dyrlægen i dag. Han skal skannes tirsdag, så det er jeg meget, meget spændt på. Efter varme og kolde omslag er hævelsen stort set væk bortset fra et mere begrænset område (nok der hvor skaden sidder) og ingen varme eller ømhed eller halthed i skridt. Selvom trækketurene var nogle udfordringer. Hingsten kom op i den gamle ellers totalt flegmatiske gammelfar, så han måtte både slå med hovedet, hoppe lidt og var ellers meget spændende at trække med på cykelstien. Desværre er det det eneste sted med hårdt underlag. Håber han slapper lidt mere af i morgen. Nu står han med varmebandage og får noget msm/glucosamin/chondroitin-pulver og er startet med BOT-gamacher i dag, men kun i 2 timer. Det anbefalede min dyrlæge meget stærkt. Derudover får han nogle kølebandager og køleler på. Godt jeg har masser af tid for tiden! Det er jo fuldtidsarbejde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| A-cell.. |
|
|
Hej Anna, Jeg har faktisk ikke fundet så meget på skrift, men behandlingen var 'kunstige stamceller' kaldet A-cell. Jeg mener, jeg gav omkring 1500 kr. for den behandling. Men kan også få behandling med ægte stamceller, de er dog noget dyrere (men ikke ubetaleligt) og det er en længere proces, da det skal tages fra hesten selv og så behandles, inden man sprøjter det ind igen. (Dog var det ikke pga. prisen, at valget faldt på A-cell. Det var dyrlægen, der valgte denne form. Han sagde, at der fandtes to slags, og at han ikke helt havde besluttet, hvilken type han mente var bedst for netop min hest. Jeg sagde, at han bare skulle vælge den, han mente var mest effektiv, når han havde beslutte sig). Behandlingen fandt sted på Gundsø dyreklinik, som jeg indtil videre har været yderst tilfreds med, men udføres også af andre rundt omkring. Men lad os krydse fingre for, at din hest kan klare sig uden . Mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej....... |
|
|
hej jeg har selv en spring pony på 20 som i sine unge dage er blevet reddet ret hårdt, og måske ikke passet så godt på. han har haft et par gaffelbåndsskader, og den ene gang var det så slemt at dyrlægen ikke mente han ville komme over det,men 3 måneders ro, hvor han bare fik lov at gå på fold med en enkelt hest (uden smertestillende, så han ikke ville styrte rundt) og så var han heldigvis rengående igen. den første dag vi opdagede der var noget galt troede jeg egentlig bare han havde trådt forkert for han var ikke stokhalt, bare lidt uren. men da jeg kom dagen efter var han meget halt. i den tid han stod stille smurte jeg ham med noget køle/varme creme, der gik ind og fik musklerne og senerne til at slappe af. så var det bare igang med trækture på hårdt jævnt underlag, som gradvist blev længere, og så skridt ture med rytter, igen på hårdt og jævnt underlag. og da vi kom til at skulle trave var det vigtigt at det kun var ligeud i starten og ikke rundt og rundt på en bane. i dag er han heldigvis helt frisk og det er nu 2 år siden der sidst har været noget så det er jeg jo glad for.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Let massage |
|
|
Hej, Et lille tip til når din hest er kommet lidt længere hen i forløbet: Prøv at massere - meget, MEGET blidt og blødt - arvævet i senen (når den akutte skade er overstået og hesten ikke er øm) cirka 10 sekunder, pause i ½-1 minut, 10 sekunder mere o.s.v., sammenlagt 4-5 gange massage i alt pr. dag. Jeg fik tippet af min egen massør (menneske-massør, uddannet i idrætsmassage), da min egen hest fik en pludselig skade på den dybe bøjesene. Han påstod, at det ville blødgøre arvævet og styrke senen på skadestedet, hvor den ellers ville have tendens til at være svækket. Da var skaden bestemt ikke ny længere, så jeg troede ikke, at det kunne gøre en forskel, men nu er det kun dyrlægen, der kan finde noget som helst tegn på skaden og kun, hvis hun leder længe! Jeg kan i hvert fald ikke mærke noget. Det synlige/mærkbare arvæv er væk og senen har ikke haft nogen problemer siden. Det er en lille, hurtig ting at gøre, og så koster det ingenting . MVH Jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Celler. |
|
|
Hej Tina Min dyrlæge foreslog selv Acell, så det kigger vi helt sikkert på, hvis det er slemt. Han kender vist nogen, der er gode til det her oppe i det mørke nord  Tak for den gode historie, Ninett Masser af dem, tak  Hej Jette Det var da et rigtig godt tip. Det giver jo god mening. Snakker lige med min dyrlæge om det. Tusind tak!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|