Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Inputs - springning ? :)
Forfatter: 
Dato:  16-01-2012 18:17

Jeg synes jeg mangler lidt inspiration. Vi kommer altid til at ligge og træne lidt for meget "det samme" når jeg springer min hest hver søndag sammen med en anden rytter derude fra.

Vi har mest trænet:

- Kombinationer samt "afstandsfinding" (dvs mest rytteren) på små spring

- Cavalettier m. galopanspring imellem og hen på fx oxe

- Laange afstande mellem spring på en langside for at skærpe opmærksomheden og at hesten lytter tilbage

- Fyld

Jeg savner noget mere? Noget andet at træne? Noget som hele tiden skærper hestens opmærksomhed og hvor man kan ligge og lege lidt med speeder og bremse også. Så jeg sikker på dyret hele tiden lytter frem og tilbage på de små indvikrninger.

Behøver ikke at være høje spring, men evt nogle baner hvor der skal tænkes lidt? Udfordres lidt? Hesten kan changerer. Tænkte på noget buet spor, men hvordan ville i bedst træne det?

Tænkte også på tempo spring og cavaletti arbejde - men hvordan skal det stå?

Har i nogle idéer? Gerne med tegninger af nogle baner I har haft succes med at træne lidt på som var godt i træningen.

Vi har stortset alle slags spring, vi har også fyld, vandgrav, mur og alt. Så der ingen generale grænser.

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

tempospring
Forfatter: 
Dato:  16-01-2012 18:59

tempospring for hest er afstanden 3-3,20 m alt efter hvor store galopspring dyret tager. Der kan man jo sætte op lige så mange man lyster (2 3 eller 4) og evt et galopspring hen til en okser? eller en kombination.

Det er super sundt for enhver hest og forbedrer rent faktisk også deres teknik at ride en masse serier.

En ting jeg også kan finde på at træne er 4 spring på en 20 m volte afhængig af hvor langt hesten er i sin uddannelse. For på en unghest kan det skam være svært bare med bomme på jorden at holde skuldrene på rette plads og holde den i rammen.

ellers er der en artikel netop i denne måned i Ridehesten.

0
0
Svar på denne tråd

Tralala
Forfatter: 
Dato:  16-01-2012 19:10

Du kan bl.a. sætte en afstand op, og så variere antallet af galopspring. F.eks. en afstand (lige spor) på 7 galopspring, som du så rider på både 6, 7 og 8 galopspring, og skifter imellem dem. Når I kan variere med et enkelt galopspring, kan I prøve med to, dvs. f.eks. fra 6 til 8. Du kan også prøve at få lagt endnu flere eller færre ind, f.eks. fra 5-9. Det er både svært og sjovt, og selvfølgelig bedst på små forhindringer :-)

I kan også ride buet spor, og variere antallet af galopspring ved at variere buen. Man kan komme til at ride rigtig mange galopspring ved at ride en stor bue, og man kan korte antallet helt ned ved at ride skråt på forhindringerne, og dermed lave en nærmest lige linje mellem springene.

Jeg sætter ofte spring i forskellige zig-zag-mønstre, det giver uendelige muligheder for at kombinere volter tilbage, snævre vendinger mm. Det lyder som om I er klar til at arbejde lidt mere med vendinger :-) Prøv at sætte dig ned med et stykke papir og tegn linjeføringen over nogle spring der står vinkelret mod hinanden eller i zig-zag, der er mange muligheder :-)

- Cat -

Under uddannelse til BBH Basis Instruktør - undervisning udbydes i kbh-området

0
0
Svar på denne tråd

springning
Forfatter: 
Dato:  16-01-2012 21:38

Jeg kan anbefale bogen "Strømsholmmetoden". Den har mange gode øvelser og tips og en oversigt over afstande.

0
0
Svar på denne tråd

fffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  16-01-2012 22:45

Fruend: Jeg tror jeg vil forsøge mig med nogle tempospring næste gang jeg hypper og se hvordan det går. Jeg har aldrig turde vove mig rigtig ud i dem nemlig. Jeg har et problem med oxere selv, jeg kommer til at bakke ham for meget af. Tror det noget psyskisk så det skal jeg klart arbejde med.

God idé med volte. Tror jeg på fredag vil sætte nogle små cavalletier op på en volte også og øve lidt på dem. Holde i rigtige galop og få afstanden derhen til.

Cat: Det øver vi rigtig meget i forvejen. På små spring og det fungerer super. Jeg kan nemlig korte ham helt ind og også bede ham gå frem og så få ham tilbage igen uden problemer :)

På fredag tror jeg at jeg stiller to cavalletier op på langsiden med afstand imellem og prøver dit forslag. Dvs at prøve at korte endnu mere ind og også bremse og ride på. Og lige teste ham lidt mere. Det jo også super til at få samling i ham, selvom han lidt hurtigt bliver træt bagtil ;) Men god idé. Så volter og cavalletier og afstande på cavalettier. :D Super tak.

Zig Zag mønster er en god idé. Men jeg kan ikke helt lige se det for mig (man er vel dressurrytter) Kan du evt lave en tegning om hvordan DU en gang/ på et tidspunkt har haft øvet dem så jeg har en idé om hvordan jeg kan øve og stille springene op så?

LSH: Jeg skal på biblioteket her på torsdag og hente en bog til min dansk undervisning. Jeg vil prøve at kigge efter den bog du nævner :) Det altid godt med tips og øvelser samt afstande. Afstande har jeg dog fået meget godt styr på efter jeg fik mere bevidsthed om ikke at bakke hesten hele tiden (igen - man er vel dressurrytter og kort galop og alt det der) Men at ride mere flydende på springet i et godt grundtempo og lade Cashew også klarer tingene lidt selv. For han er super (y) Og han redder mig indimellem..

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

Tralala
Forfatter: 
Dato:  17-01-2012 11:04

For at give slip på "dressurgaloppen" vil det måske netop være sundt at prøve at ride et galopspring mindre på afstandende, så du øver dig i at lade ham på frem. I kan også sætte en serie op og springe uden hænder

Her er et par forslag til rideveje (ja ja, de er bare hurtigt tegnet ind ). Der er mange flere muligheder, og de forskellige øvelser kan jo kombineres. Volterne tilbage kan man langt hen ad vejen selv bestemme hvor snævre de skal være, og forhindringerne kan jo rykkes fra hinanden for at give mere plads.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Hov, jeg glemte en:

Billede

Den er også ret sjov Men kræver selvfølgelig at afstanden ml. springene passer

- Cat -

0
0
Svar på denne tråd

Kan du svensk?
Forfatter: 
Dato:  17-01-2012 11:49

Hvis du kan læse svensk, så prøv at kigge på denne hjemmeside:

http://www.hippson.se/ridovningar/

- hvis ikke så få evt hjælp fra google translate :P

Den komme med gode øvelser både i dressur og spring på alle niveauer og giver dig tips til hvad du skal være opmærksom på i de forskellige øvelser.

Derudover er der en serie på YouTube med videoer af Malin Baryard og Peder Fredricson der viser nogle øvelser de rider med deres top heste. Søg på WeLoveHorses på Youtube, så kommer der en masse videoer frem :)

God fornøjelse ;)

Tina

0
0
Svar på denne tråd

dddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  18-01-2012 13:55

Cat: 1000 tak for tegninger. De er nu printet ud og lagt på bordet. Så tager jeg dem med ud på søndag og ser hvad vi skal øve af dem :D

Rigtig godt med noget "nyt".. Man bliver lidt for "vanedyr" nogen gange.

Fransson: Jeg forstår desværre ikke svensk :S

Jeg prøver at søge på youtube - helt sikkert, det må da være til at forstå lidt af (y)

McLean

0
0
Svar på denne tråd

måske.
Forfatter: 
Dato:  18-01-2012 14:41

dette

en vilkårlig afstand ml to små kryds eller lodrette, eller for så vidt to paralelle oxere på midterlinien. Og så lave en volte imellem de to spring. Lande i retvendt galop, styre galoppen og dermed afstanden.

Ellers er serier netop fantastiske - pas nu bare på med at ville styre det for meget, serier er gode til at give hesten rytme og selvtillid, i kraft af at "den ved det passer"

Nu håber jeg billedet fungerer

Billede

Vicky Mathiesen & fantastiske Dejó,
& Kuhlmanns Liva.

Welsh bedækning 2012:

Fronbach Hello Casanova

Sponsored by

Kopenhagen Fur - Sadelmager B. K. Rützou - HERI

Ll. Haspeholm hestefoder - Kronborggaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

dddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  18-01-2012 17:44

Helt sikkert Vicky. Det lyder som en super god øvelse til at få ham til at lytte godt tilbage den tegning du har lavet og virkelig lytte efter mig.

Den vil jeg helt sikkert prøve på fredag når jeg skal træne cavalettier :D

McLean

0
0
Svar på denne tråd

Svensk
Forfatter: 
Dato:  19-01-2012 11:13

Du kan også bare kigge på billederne. Der er baneskitser til hver øvelse ;)

Vh

Tina

0
0
Svar på denne tråd

en lidt svær model
Forfatter: 
Dato:  19-01-2012 12:35

som jeg har haft brugt en del. Ikke til unge heste vel at mærke. delelementer er gode nok til de unge med de to buede spor på langsiden bliver for svært.

Jeg har haft bygget det i 20*40 ridehal uden problemer. Målet er at kunne ride uden at skulle ændre rytmen overhovedet. Altså at man får startet ud i den rigtige rytme og ikke får taget tilbage eller redet frem undervejs.

Du vil se at det hele foregår på en volte og man skal derfor når man rider lige huske at ride en tur på den spejlvendte bane. Man kan med fordel have oxer i to af hjørnerne. byg dem parallelt så de kan springes fra begge sider.

Billede

21,5 m er passende 5 galopsspring på en almindeligt galoperende hest på spring op til ca 1 m og måske lidt større.

Nu skriver du selv at du har problemer med at bakke den for meget af når du vil springe oxer. Derfor tror jeg ikke du skal træne noget som helst hvor du skal ride mere tilbage end du allerede gør. istedet skal du fokusere på at ride i den rigtige rytme. Din er jo en etterpony så vidt jeg husker, eller ca den størrelse, så det kan være du istedet skal finde etterponyafstandene frem og så holde fast i at ride 5 galopsspring hvor der skal være 5. synes man at man skal ride frem for at nå det, så rider man for langsomt rundt på resten af banen og tilsvarende hvis man skal ruske dem i munden og det sidste galopspring bliver et mærkeligt kort et, så rider man for stærkt på resten.

for at træne dig selv i at springe okser kan du med fordel bygge en kendt afstand og så ride den på samme måde hver gang. når du føler dig tryk smider du en bagkant på udspringet. og så er kunsten så ikke at lave noget om på den måde du rider afstanden.

Med venstre hånd
Line

http://linebergmann.dk/

0
0
Svar på denne tråd

ffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  19-01-2012 15:09

Tak for banen Line.

Cashew er hest - 153 cm og er stort galopperende. Han går heste afstande ;)

Men ja - det sidder mest i mig, hesten er jo sådan set ligeglad. Det dér med at det skal være HELT kontrolleret, kort galop derhen. Det dur jo bare ikke at ligge og "bakke hesten" for meget til et spring på 80-100 cm. Der skal jo lidt drivkraft til. Men vanen bliver bedre og bedre. Dog er jeg stadig lidt angst for oxere. Derfor springer jeg også kun meget små oxere.

Ja, det helt sikkert noget jeg vil forsøge. At lave en god afstand til ham og så ride den nogle gange og så smide bagkant på. Så starte i det lave. Det øver jeg allerede en del, men jeg kommer stadig til at bakke af når den bliver over 80. :S Dårlig og dum vane jeg skal arbejde lidt med selv. Men det kommer nok stille og roligt.

Men hvis man så bakker for meget af resultateret det selvfølgelig i at vi kommer forkert ind og så afstnaden for kort lige pludselig til oxen. Cashew er meget ærlig og springer alligevel. Men dette resultater også i at han enten kommer til at slå benene på og er derfor ikke meget for at gå på springene igen (forståeligt nok) Så derfor SMÅ spring med oxere indtil jeg har lært det selv :D

Tror de 21 m masser meget godt til Cashew. Jeg plejer at bruge 9.5 på 2 galopanspring imellem og det passer perfekt uden at skulle ride frem eller tilbage her. Vil de 21 så ikke passe meget godt på de 5?

Jeg vil helt sikkert tænke over at huske at få flow i ham når jeg springer bane igen på Søndag.

Vi skal jo starte stævne til slut i Februar (kun 65 cm) - men han har det med enten at løbe til stævner (indendørs, han er bane for det ene hjørne i ridehuset - som jeg har ligget og trænet flere uger nu, så håber han nu har vænnet sig til det) Eller også er han lidt forbeholden og bakker selv for meget af på springene derinde. SÅ det svært at få en god rytme til stævner, hvilkent jeg også skal øve en del. Men det jo bare at komme derud af :)

McLean

0
0
Svar på denne tråd

hvis du rider 9,5 m på to galopspring
Forfatter: 
Dato:  19-01-2012 15:23

på spring på ca 80 cm så rider du på kortere end etter afstande. Normalt er to galopsspring for etterpony i Lc 9,70 m. i så fald ville jeg bygge lige omkring 19-19,5 til 5 galopsspring.

for stor hest er to galopspring ca 10,20 i de små klasser (Lc og sådan). hvis du har plads kan du jo istedet vælge at bygge omkring 22,5-23 m og så ride 6.

Hvis du kommer til at bakke af selv på en fast afstand kan man smide bomme ud hele vejen som galopbomme så skridtene bliver præcis lige lange. der skal nok være omkring 2,5 måske lidt mindre imellem dem. så kan du ikke så nemt komme til at trække galoppen af ham. Ikke uden at opdage det tidligt i hvert tilfælde. Sådan nogle vaner er jo ofte noget man gør lidt ubevidst og derfor opdager du sikkert først at du har bakket for meget når du står helt henne ved okseren.

Med venstre hånd
Line

0
0
Svar på denne tråd

gdfgfxzdh
Forfatter: 
Dato:  19-01-2012 15:29

Så vidt jeg husker (mange år siden ponytiden) så er 9,5 nu altså ponyafstanden på 2 galopspring :)

Heste afstand på 2 galopspring, i de højder du springer vil være omkring 10,20 m.

Afhængig af kombinationens opbygning.

Tanja

0
0
Svar på denne tråd

Tralala
Forfatter: 
Dato:  19-01-2012 16:41

Line: Det ville da nok være en rigtig god idé det med at lægge bomme ud hele vejen, når rytteren gerne vil bakke af Så kan forslagene jo kombineres, så der rides på en kendt afstand med bomme hele vejen, og når det kører sættes der en bagbom på...

Din tegnede øvelse ser også god ud, den må jeg lige prøve af på et tidspunkt :-)

- Cat -

0
0
Svar på denne tråd

ponyafstande
Forfatter: 
Dato:  19-01-2012 19:54
Der er de senere år sket rigtigt meget i ponysporten. I takt med at langt flere ponyer er et resultat af målrettet avl og rytterne i langt højere grad formår at flyde rundt i stedet for at sidde og bakke og så fyre pony af de sidste tre galopspring har afstandene ændret sig en lille smule til den lange side. Simpelthen for at give ponyerne bedre mulighed for at lave et godt spring. Så det er rigtigt at da jeg red pony var det på 9,5 m. Men i dag er der altså lidt længere

Med venstre hånd
Line

0
0
Svar på denne tråd

ffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  20-01-2012 16:31

På de 9.5 springer vi max 80 cm og det er netop også et problem her at jeg bakker ham lidt af. Men jeg føler bare han løber hvis han går stærkere. :S

Jeg prøver med 19.5 :D

Jeg vil afprøve det med bommene :D

Skal trænes cavallettierne idag så glæder mig til at afprøve nogen af tingene.

McLean

0
0
Svar på denne tråd

ddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  06-02-2012 22:45

Ville bare lige sige tak for alle jeres spring tips og skitser :D

Vi har øvet en del af tingene. Fx cavaletti arbejde hvor vi både rider frem og tilbage på. Den sad lige i skabet. Han blev så lækker til sidst. Hvor vi både kunne lægge lidt mindre volter ind og fra begge sider.

Så har vi øvet OXERE i stor stil, pyy - har stadig lidt hjertebanken når jeg rider på dem, men det er bedre hvis jeg bare siger rooolig til mig selv og stoler på ham, for han springer jo altid :) Han stopper utrolig sjællent.

Vi har øvet bane - da vi skal starte 65cm stævne her d 19 - jeg glæder mig.

Men han glor utrolig meget til stævner :S Og så stopper han fordi jeg måske også glemmer at ride på. Men jeg synes bare at han bakker af nogle meter før.. Har i nogle tips her? Jeg vil meget gerne gennemfører da han sagtens kan og vi SKAL gennemfører har jeg sat mig i hovedet. Evt nogle træningssituationer som ligner det - hvad kan man så øve her?

Her lige to mørke billeder fra søndags træning:

Og fra træning i efteråret inden det blev hammer koldt:

McLean

0
0
Svar på denne tråd

er det dig eller hesten
Forfatter: 
Dato:  07-02-2012 10:08

der bakker af?

Men han glor utrolig meget til stævner :S Og så stopper han fordi jeg måske også glemmer at ride på. Men jeg synes bare at han bakker af nogle meter før.. Har i nogle tips her? Jeg vil meget gerne gennemfører da han sagtens kan og vi SKAL gennemfører har jeg sat mig i hovedet. Evt nogle træningssituationer som ligner det - hvad kan man så øve her?

Den bedste stævnetræning er jo at træne på fremmede baner. Jeg ved godt at stævnet er hjemme hos jer selv, men derfor vil det alligevel give dig lidt mere nerve at du skal ride et fremmed sted og derfor vil du kunne træne situationen.

Det er ret almindeligt at hesten går anderledes til stævne. I LANGT de fleste tilfælde er det dog ikke hesten der går anderledes, men rytteren der rider anderledes. Dette gælder ikke for heste der ikke er vandt til at komme ud.

Hesten kan altså ikke kende forskel på træning og stævne. Den kan se at der står mennesker på banen og den kan høre musikken. Det er alt sammen noget man meget nemt kan træne hjemme eller i en lånt hal. Så bliver den varmet op i en hal og redet i en anden. Det er også ret nemt at lære dem.

Forskellen er altså i virkeligheden mest på hvordan rytteren rider. Jeg tror ikke jeg kender nogen der rider præcis ens hjemme og til stævne. Så kan man ride dårligere eller bedre, men man rider ikke ens. Nogle har så et hensigtsmæssigt reaktionsmønster (i forhold til ridning af hesten) når der er nerver og andre reagerer uhensigtsmæssigt. Mit gæt er at du bliver spændt og derfor bliver cashew spændt og er overbevist om at du spænder fordi der er en løve der skal til at æde ham. Så er han jo nødt til at gøre noget selv, for du har ikke længere overblikket og så vælger han den sikre løsning at lade være med at gøre det som han tror er farligt. Det er sikkert mest når du vender ud af hjørnet mod springet du spænder og du spænder garanteret mere og mere des tættere du kommer på springet. Det bekræfitger cashew i at det bliver farligere og farligere og han stopper så op.

Hvis jeg har ret, så er det noget mentalt du skal have trænet med dig selv i situationen. Der kan træning i en fremmed ridehal sagtens hjælpe.

Med venstre hånd
Line

0
0
Svar på denne tråd

fffffffff
Forfatter: 
Dato:  07-02-2012 10:27

Hej Line

Tak fordi du gider svare... :) Jeg er næsten sikker på det er mig der spænder og så spænder Cashew jo også. Jeg er også sikker på det er Cashew der bakker af. Hvis jeg prøver at give ham ben, så forsvinder reaktionen faktisk lidt og så tapper jeg med pisken og stemmen. Enten stopper han alligevel og mega glor. Eller også så springer han over, dog utrolig spændt. Men jeg er på det punkt hvor jeg hellere vil have at han nu springer spændt over til stævner - end stopper. For tror desværre vi kommet i en lidt ond cirkel. Også selvom det hjemmebane (Skal dog lige siges at det ridehus der er stævne i er han stadig lidt bange for vores to nedre hjørner ved dommertårnet, det er dog noget vi træner meget)

Desværre har jeg ikke rigtig mulighed for kørsel, men hvis det dukker op skal jeg helt sikkert ud (y)

Jeg var dog til stævne (dog dressur) i sommers og der var han SÅ lækker og perfekt. Der var intet. Han gloede dårligt nok :S Heller ikke hvis vi rider dressurstævne på hjemmebanen.

Så enten er det mig der spænder for fordi der står spring. For han er jo fin til træning, der hopper vi gerne 80cm og han stopper ALDRIG (måske på helt nyt fyld, en gang) Men ellers aldrig. Han er meget ærlig og jeg kan altid lokke ham over med stemmen hvis han bakker af til træning.

Jeg tror jeg siger til mig selv at dette stævne SKAL vi igennem banen, helst uden stops overhovedet. Og jeg skal huske at RIDE, RIDE, RIDE :D

McLean

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider