Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

"Stram" hest...
Forfatter: 
Dato:  03-12-2011 20:06

Har en hest, der er meget "stram" i hele sin overlinje under ridning.

Den er svær, at bøje igennem til begge sider og synes egentlig, at det bliver værre med tiden.

Hesten er kun 10 år...

Bruger meget tid på løsgørende øvelser, så som versader.

Nogen der har samme problem, som har fundet en løsning på dette?

Massør, kiro, fodertilskud eller andet?

(Hesten er ok i dyrlæge og sadel er tilpasset hesten).

www.dphorses.com

ÅRETS SPRINGHINGST DSP

2011

RM CAISER

SPH 194

***Ridning/salg/kommison***

0
0
Svar på denne tråd

massør...
Forfatter: 
Dato:  03-12-2011 20:46

Massør er et godt bud. Kender en, der havde massør ude, som netop sagde hendes hest var spændt og havde ondt, fordi hun lavede mange versader (ensformigt arbejde), massører har styr på præcis hvilke muskler de bruger til hvad, så de kan se det med det samme.

Da jeg havde en ude, sagde hun også, hun kunne se, jeg lavede øvelser, hestens muskler var helt udspilet/spændt, så jeg var ret nervøs, men hun havde kun ros. Men det er rigtig rart at få en feedback på hvordan hestens muskler har det, det kan være svært at bedømme selv.

"Brug ikke sporerne på en villig hest"

0
0
Svar på denne tråd

afspænding
Forfatter: 
Dato:  04-12-2011 07:14

Uden at vide det, kunne en forklaring være, at hesten spænder imod rytteren, fx. fordi rytteren sidder for uroligt eller har for godt fat i tøjlerne. Der skal ikke så meget til, for at hesten hele tiden er lidt i forsvar.

Andre ting som separationsangst eller lignende kan også spille ind.

Jeg arbejder lige præcis med sådan en hest for tiden. Den gør hvad den bliver bedt om, men den er altid spændt og virker stiv og ubehagelig at ride på. Jeg gør det med den, at jeg arbejder noget med den fra jorden, inden jeg sidder op. Jeg arbejder med lydighed, dvs. start, stop og drej og jeg longerer den i ROLIGT tempo og dybt, så den er varm og blød, inden jeg rider.

Når jeg rider fokuserer jeg alene på, at den skal være blød. Det kan jeg opnå ved simpelt hen at skridt rundt, eller ved at gentage samme øvelse rigtig mange gange. Og det skal være meget simple øvelser, fx. start og stop. Jeg rider sammen lille program med hesten hver gang, så den kan forudse, hvad der skal ske.

Inden jeg rider sørger jeg for, at striglning og opsadling foregår rolig og uden larm og skæld ud. Jeg har også brugt en del tid på, at hesten skal stå stille og slappe af, når jeg stiger op. Jeg bruger mange godbidder i træningen.

Altså fokuserer jeg på, at hesten skal slappe af i sit hoved som forudsætning for, at den kommer til at slappe af i kroppen. NÅr den slapper af, er det MEGET nemmere at lave løsgørende øvelser, og ikke nær så nødvendigt.

Kvalificeret hjælp til problemheste og ryttere,

som er blevet bange for deres hest

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

Nu på Facebook

0
0
Svar på denne tråd

pause?
Forfatter: 
Dato:  04-12-2011 13:37

Jeg har haft en hest, der var meget stram over ryggen. Dette gave udtryk i manglende eftergivenhed, stivhed og hun blev desuden uren på det ene baggen. Var i Ansager med hende. Diagnogsen var kort og simpel. Hun spændte over ryggen fordi hun samlede sig mere end hun var klar til. Hun var en meget flink unghest på 4 år.

Jeg fik besked på at give hende en lang pause ca 4 uger, og derefter starte genoptræning med lange skridtture i 4-5 uger, hvor hun skulle rides lang og dyb. Al træning skulle fremover opvarmes og afsluttes med 10 min trav for lange tøjler, hvor hun igen skulle rides dyb og rund. Hun stod desuden med en varmepude i 15-20 min på ryggen (havde ikke solarie (Staves?)), og fik let ryg massage hver dag (af mig). Det gav mig i sidste ende en hest, der kom i kanon form, og hun svømmede helt hen, når varmepuden kom på og massage bagefter.

Ved ikke om du kan bruge dén historie til noget. For det kræver rigtig meget tid og kræfter, at gøre det selv. Vil absolut også anbefale en massør og/eller kiropraktor med på behandlingen. (Det brugte man ikke så meget dengang). En anden ting kan også være tandspidser /-kroge. Får hesten kun raspet tænder via håndkraft, er det ikke sikkert at det er nok. Så et råd er evt at finde en dyrlæge med speciale i dette eller evt tandlæge med mindre du allerede har styr på den vinkel .

Held og lykke med hesten

Venlig hilsen

Mia F.

Hvis du får ondt i øjnene af at drikke kaffe, så tag skeen op af koppen!!
0
0
Svar på denne tråd

1234...
Forfatter: 
Dato:  06-12-2011 17:15
Jeg ville vælge en heste fysioterapeut, hun/han kan noget mere end en massør...
I hvertfald ift 'fejlfindingen'
Held og lykke:))

Ingen kan alt, men alle kan noget....

0
0
Svar på denne tråd

tandspidser
Forfatter: 
Dato:  06-12-2011 22:55

Skulle tandspidser være problemmet kan man som regel mærke dem ved at lade en finger køre let hen over tænderne på ydersiden af huden.

Har faktisk redet en hest på et tidspunkt, hvor dette var problemmet og startede med at pille næsebåndet af og ride uden. Hvis der er tandspidser, så trykker næsebånden på spidserne hver gang man bruger tøjlen og det er selvfølgelig ikke behageligt for hesten. Denne hest havde så lært sig at man da bare skød skulderen for at undgå det.

Så pil næsebåndet af en uges tid og se om det ændrer sig og som sagt så kan man som regel mærke det, hvis det er til gene.

Har dog haft bedst erfaring med at lade hesten få så meget tøjle som muligt og lægge sig dybt. Altså give 2-5 cm mere tøjle og se om hesten lægger sig dybere. Slår den fra så kort tøjlen igen og start forfra.

Hver gang hesten giver efter og lægger sig dybere så giv mere tøjle for til sidst kun lige at have fat.

Hvis hesten f.eks. er stiv til den ene side så rid på buet spor til den side det er lettest for hesten og drej så den kommer til at arbejde på det dårlige spor til den spænder og drej så igen osv.

Men en massør eller kiropraktor kan give dig helt præcise oplysninger om hvor hesten evt. har ondt.

mvh.

Britta

www.strategos-corner.dk

DH-hoppe sælges

0
0
Svar på denne tråd

lidt af hvert
Forfatter: 
Dato:  15-12-2011 20:58

Det kan jo være mange ting.. men prøv at se på Marijke de Jongs "straightness training" - det er enkelt, men man ska lige tage sig i agt for detaljerne..

Men selvom man kan gøre meget med træning, kommer du nok ik udenom en behandler eller flere (kiropraktik/osteopati og massage er jo en stærk kombination), og en gang selvransagning. Hver gang man støder på et problem, er der jo mulighed for at lære noget nyt

Pøj pøj med det

Hilsen ML

0
0
Svar på denne tråd

endnu et forslag
Forfatter: 
Dato:  15-12-2011 22:36

Hej

Du lyder til at have helt styr på at din ridning er god nok :)

Har du overvejet kranio sakral terapi og evt. kombinere det med kiopraktik? Det virker til at der skal en del til for at løsne op, når du skriver at det bliver værre selvom du rider løsgørende øvelser.

Kranio sakral terapi går dybere end massage, og måske har den nogle låsninger steder, som du ikke lige umiddelbart kan se, hvilket denne behandling kan løsne op for, dog kan der blive brug for kiopraktik, hvis det er helt slemt :)

God "bedring" til hesten :)

0
0
Svar på denne tråd

Der er bestilt
Forfatter: 
Dato:  18-12-2011 20:45

hestefys til hesten, så må vi se hvad hun siger :)

www.dphorses.com

ÅRETS SPRINGHINGST DSP

2011

RM CAISER

SPH 194

***Ridning/salg/kommison***

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider