Uden at vide det, kunne en forklaring være, at hesten spænder imod rytteren, fx. fordi rytteren sidder for uroligt eller har for godt fat i tøjlerne. Der skal ikke så meget til, for at hesten hele tiden er lidt i forsvar.
Andre ting som separationsangst eller lignende kan også spille ind.
Jeg arbejder lige præcis med sådan en hest for tiden. Den gør hvad den bliver bedt om, men den er altid spændt og virker stiv og ubehagelig at ride på. Jeg gør det med den, at jeg arbejder noget med den fra jorden, inden jeg sidder op. Jeg arbejder med lydighed, dvs. start, stop og drej og jeg longerer den i ROLIGT tempo og dybt, så den er varm og blød, inden jeg rider.
Når jeg rider fokuserer jeg alene på, at den skal være blød. Det kan jeg opnå ved simpelt hen at skridt rundt, eller ved at gentage samme øvelse rigtig mange gange. Og det skal være meget simple øvelser, fx. start og stop. Jeg rider sammen lille program med hesten hver gang, så den kan forudse, hvad der skal ske.
Inden jeg rider sørger jeg for, at striglning og opsadling foregår rolig og uden larm og skæld ud. Jeg har også brugt en del tid på, at hesten skal stå stille og slappe af, når jeg stiger op. Jeg bruger mange godbidder i træningen.
Altså fokuserer jeg på, at hesten skal slappe af i sit hoved som forudsætning for, at den kommer til at slappe af i kroppen. NÅr den slapper af, er det MEGET nemmere at lave løsgørende øvelser, og ikke nær så nødvendigt.