|
|
| Ulvetænder |
|
|
Nogle der har erfaring med hvordan en hest reagere hvis dens ulvetænder genere med bid i munden?
Og ikke folks mening, men erfaring tak :0)
Altså ville den ikke have trense på, skyder skylder etc??
Har en dejlig hoppe Galicia som jeg glæder mig til at tilride forår 2011 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| har med ulvetænder oplevet... |
|
|
... at hesten netop som du skriver kan være svær at få bid i munden af. man vil ofte se en hest der trækker skævt for at skåne tanden. altså vil de gå og spænde op på den ene side for at undgå presset på tanden.- dette vil oftes opleves som en hest der kan være skæv i hele kroppen og derfor være stiv på den ene volte. andre heste har problemer med 2 ulve tænder her kan man se dem enten kaste med hovedet, løfte hovedet højt(gå højt med hovedet og reagere voldsomt med kast op af i luften for at undgå presset fra bidet) og ellers vil man se hesten forsøge at gå langt under bid også for at undgå bidets pres.. jeg har mere eller mindre set det hele, og i alle tilfælde vil hesten have en eller flere følge skavanker afhængigt af hvor længe de går med det og om hesten ellers passet med ordentlig smed og god træning af hele kroppen... har set heste med skæve skuldre, låst i lænden, skæve rygge, skæve bringener ja nogen kan du endda se at hesten begynder at gå skævt på deres hove. alle dissse symptomer behøver IKKE nødvendigvis at være direkte koblet sammen med ulvetænderne men det er bestemt noget af det første man bør tjekke når man opdage noget af ovenstående!
***Find Your Cowboy Inside***
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak tak |
|
|
synes min 3 års viser nogle tegn på den har ondt i munden . Vil ikke have hovedtøj på, først pludselig løfte hovedet højt, senere vil gå bag lod. Og skyder skulder v volte.. Troede først det var biddet så købte, HS muffe bid, men ikke blevet bedre. Sadlen ligger perfekt og viser slet ikke tegn på det er sadlen da jeg har fået en til St mærke hendes ryg.
Ja og hun har ørene konstant bagud når jeg korter tøjlerne og rider :0( så synd for hende. Så dyrelægen er bestilt til mandag så får hun revet dem ud, ved hun har ulvetænder da hun fik raspet tænder i februar mdr.
Så nu skal hun gå at hygge sig og nusses men til munden er iorden og håber at det er der problemet ligger. Men er det sikker .. Tak for et godt svar :0)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tandskifte |
|
|
- du må undskylde jeg ikke svarer netop på ulvetænderne, - men kan det ikke være det almindelige tandskifte der driller den lidt ..? Hvis hesten er 3 år, så er den jo midt i tandskiftet Vh Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg plejer |
|
|
Mine ungheste får ordnet tænder et par måneder før tilridning. Og i forbindelse med det får de fjernet ulvetænder. Jeg synes ikke der er grund til at give dem en dårlig oplevelse med, eller at måtte afbryde en tilridning pga smerter i munden og fjernelse af ulvetænder. De heste jeg har set der har været generet af ulvetænder har kastet med hovedet nærmest som en headshaker, eller gået med hovedet på sned for at undvige biddets tryg på tanden. Mvh Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej igen |
|
|
Da galicia skulle tilrides sagde dyrlægen ved tandraspning at den havde ulvetænder men kun skulle fjernes hvis de gik hen og generede hende. De bør ikke fjernes uden grund, da indgrebet også er smertefulde de efterfølgende dage.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Min havde ulvetænder, der lå skjult - altså tænder der ikke var brudt igennem, men som lå under tandkødet. Jeg havde store problemer med bidet. Han gik hurtig en del bag lod, spændte op og blev hidsig, bare man tog helt let i tøjlen. Forsøgte man at stoppe ham ved at øge presset i tøjlen lidt mere, stak han enten hovedet højt i luften og løb eller krøllede helt sammen fortil. Og så slog han meget med hovedet. Ulvetænderne blev ikke opdaget ved tandsraspning (af hestetandlæger!!!), så jeg red ham bidløst, hvilket fjernede adfærden. Ulvetænderne blev opdaget ved et tilfælde af min normale dyrlæge og hesten kan nu igen rides med bid, så længe man har en meget blød hånd (han husker stadig at det har gjort ondt). Jeg havde ingen problemer med at få hovedtøjet på ham dog. Den dyrlæge jeg bruger fjerner pr. definition ulvetænderne med det samme. Det er uhyre sjældent at de slet ikke kommer til at genere, og det er enormt smertefuldt for hesten, hvis bidet kommer til at ramme - og det kan næsten ikke undgås at komme til at ramme dem. Når tænderne ligger skjult som de gjorde ved min er det faktisk forbundet med smerter hele tiden, da de trykker mod tandkødet. "Indgrebet" er et enkelt lillebitte snit - så kan de, som min dyrlæge udtrykte det, lige vippes forsigtigt ud. Det bløder lidt lige når det gøres (ikke voldsomt overhovedet) og allerede få timer efter når bedøvelsen er væk, kan hesten spise og drikke helt normalt. Jeg ville få ulvetænderne fjernet uanset hvad. Som dyrlægen sagde, så er det en RIGTIG hyppig årsag til at heste bliver uridelige eller meget vanskellige at ride, da ulvetænderne kan være forbundet med meget smerte hos hesten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej igen... |
|
|
Tusind fryd. Lyder præcis som min hest !! Tusind tak for dit indlæg :0)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stejler... |
|
|
Fiona blev sidste år (efter hingstekåring i herning) tvær ved ridning, ville ikke gå fremad, og små stejlede... Jeg tænkte at der måtte være noget i vejen, men der var ingen problemer med sadlen så jeg fik tjekket tænder... Ganske rigtigt ulvetænder i begge sider, specielt i højre side var det slemt, da ulvetanden her var knækket, så søde Fiona fik begge ulvetænder opereret ud.. Kom på smertestillende i 1 uge, og pencilin i 10 dage, og siden har der ikke været nogle problemer med ridning siden...
Hilsen Maria Nu med Enghavens Fiona <3
" Det er så svært at sige farvel, så svært at gå sin vej Men alle mine tanker vil altid følge dig" Til min elskede sjæleven Day-Light R.I.P & Min sorte skønhed Ridder
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ulvetænder |
|
|
Da jeg skulle tilride min unghest havde jeg fået at vide af dyrlægen som kastrerede ham at han havde fjerne BEGGE ulvetænder. Men da jeg havde ham i tilridning viste det sig at han havde en skjult ulvetand... altså havde dyrlægen ikke fjernet BEGGE ulvetænder. Han ville helst ikke have bid i munden og var umulig når man tog fat i tøjlerne - som om han havde meget ondt. Jeg troede at det bare var en spørgsmål om tilvænning så jeg blev bare ved indtil vi så opdagede at det var den skjulte ulvetand som var skyld i det hele. Da den var væk - accepterede ham biddet og havde intet imod at man tog i bidet. /Lisbet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak tak |
|
|
siger tak for alle svarene, dejligt folk svare sødt tilbage :0) læser indimellem tråde hvor folk er grove overfor hinanden .. Så ærgeligt .. God weekend til alle..
Så håber jeg min lille baby bliver glad efter hun får ulvetænderne ud :0)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Min hest havde ulvetænder i begge sider, han rystede på hovedet hver gang han havde bid i munden, faktisk så slemt så jeg troede han var shaker. 14 dage efter tænderne var ude prøvede jeg et bid i munden på ham og der reagerede han slet ikke. Min hest er meget følsom hvad angår smerter, han havde ingen gener eller smerter af "operationen", som iøvrigt tog 10 min. Jeg vil så også lige tilføje en note: Min dyrlæge sagde også i sin tid, at hans ulvetænder nok ikke ville skabe problemer, jeg fik en hestetandlæge ud i stedet som sagde det var forrygt den anden dyrlæge ikke kunne se de ulvetænder ville genere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min... |
|
|
Da jeg købte min (for 10 år siden) var tilridningen startet med indspændinger og jeg fik så meget hurtigt kigget tænder på ham og fjernet ulvetænder. Allerede på det tidspunkt havde han den uvane, at han klaprede tænder, sådan dok dok dok. Det fortsatte de næste mange mange år og mange mange tandraspninger. Jeg troede bare det var en (træls) uvane. Indtil jeg så i år havde en ny dyrlæge til at kigge tænder, og der var sørme endnu en ulvetand Undskyld lille hest. I dag gør han det stadig lidt, men det forsvinder mere og mere.
Skønne plage fra 2008 sælges. Se præsentation  Går det, så går det, og går det ikke, så går det nok
Kender du denne pony?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hhhhhhhhh |
|
|
Hvordan opdager I det, når ulvetænderne er skjulte? Jeg tænker, hvis det aldrig er opdaget ved alm tandrasp, hvad har så gjort at det pludselig viste sig at være dem der lå og gemte sig? Jeg spørger fordi jeg af og til har tænkt tanken, men dyrlægen har aldrig nævnt det med et ord..Bliver der taget et røntgen eller hvordan er I blevet sikre på det?
Kærlig hilsen Charlotte Bursche
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Dyrlægen eller tandlægen kan mærke dem, hvis ellers de ulejliger sig med at mærke efter og ved hvad de kigger efter. Min dyrlæge opdagede det i forbindelse med en anden undersøgelse, fordi han undrede sig over, at hesten vægrede sig ved at lade ham komme til hans mund og kæbe. Han bedøvede simpelthen bare hesten og mærkede efter, hvorefter de blev "vippet ud". Problemet er ikke, at det er svært at opdage, for det er det ikke. Problemet er at dyrlægerne og hestetandlægerne ikke altid lige for tjekket for det, da det jo ikke kan ses. Jeg havde haft uddannede hestetandlæger ude til min, uden at det var blevet opdaget - det var først ved et tilfælde at min normale dyrlæge fandt dem, fordi han reagerede på de signaler hesten sendte 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jjjjjjjjjjj |
|
|
Ok, ja jeg ved godt de kan mærke dem som regel, men kan man mon altid det? tror vores hestetandlæge må have tjekket efter det, men nu får hun lige mulighed for endnu et tjek!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Ja - de kan altid mærkes. Det er netop derfor at de generer hesten. Fordi de ligger ret tæt på overfladen, men bare ikke er brudt igennem. Hvis de bare stadig lå helt nede i kæben ville de ikke genere. Det er lidt ligesom med vores visdomstænder. Jeg har én man kan se på røntgenbillederne, men som ligger laaaangt nede i kæben, og sandsynligvis aldrig kommer frem. Den mærker jeg aldrig noget til og ville leve i lykkelig uvidenhed om den, hvis ikke tandlægen tog røntgenbilleder. De tre andre er kommet frem som de skal, men lige inden (i perioden hvor de lå under tandkødet og ventede på at bryde igennem) gjorde det rigtigt ondt, når noget ramte de steder i munden. Jeg gik også udfra, at når man betalte i dyre domme for at få en hestetandlæge ud i stedet for dyrlægen, så tjekkede de for den slags. Men det gjorde de så bare ikke. Måske skulle jeg eksplicit have bedt om det, men dengang vidste jeg ikke meget om den slags tandproblemer, og troede derfor at de tjekkede det hele, når man bad om et generelt tjek 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jjjjjjjjjj |
|
|
Jeg prøver at få hende til at tjekke det grundigt, de kan jo være så små, at de måske kan overses lidt ved et for hurtigt kig efter det. Ja det er ret underligt at de ikke ser meget grundigt efter det automatisk, når problemerne ved de tænder kan være så store.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|