Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

stritter imod ved tøjlekontakt...
Forfatter: 
Dato:  20-11-2011 16:33

Hej HN!

Jeg har part i en hest, som jeg rider 1-2 gange om ugen.

Hun er lidt sin egen - har gode og dårlige dage.

Men noget jeg slet ikke kan få til at give mening er i starten af hver træning; jeg skridter rundt for lange tøjler som opvarmning i ca 10 minutter. Det går stille og roligt, men lige så snart jeg korter tøjlerne op, smider hun hovedet i vejret og sætter farten op - hvorfor gør hun det?

Reaktionen kommer hver gang, men den er værst, hvis hun ikke er blevet reddet 1 eller 2 dage før. Men jeg forstår ikke hvorfor hun gør det?

Hvad skal jeg gøre ved det?

Hende der ejer hesten oplever det også, men hun har aldrig gjort noget ved det, fordi hesten stopper med det efter 5-10 minutter - men jeg synes altså at de 5-10 minutter er én stor kamp med hesten, og det er jo ikke sjovt!

Venlig hilsen Simone :)

You don't live life if you don't take a chance!

0
0
Svar på denne tråd

Hvis du
Forfatter: 
Dato:  20-11-2011 17:45

rider på en bane, eller i et ridehus kunne du jo prøve IKKE at samle tøjlerne op inden du sætter i trav (y)

Eller kun samle dem så lidt op, at hun ikke reagerer sådan :-)

Hun tror, det er sådan man gør - det har hun vænnet sig til (n)

Og hvis hun er vant til at 'få trukket hovedet ned', ved hun godt, at det slet ikke er rart......

Du kan prøve at bryde hendes vane ved at gøre noget, der er mere rart for hende (y) :-)

:-) fra NinA

Læs teksten i dressurfordringerne grundigt (y) :-)

(men spring billederne over)

www.retskrivning.dk

0
0
Svar på denne tråd

Bryde mønster
Forfatter: 
Dato:  21-11-2011 13:44

Hej,

Du kunne også prøve at fortsætte med at skridte 5-10 minutter mere og bruge de ekstra minutter på at få den rette kontakt med hesten, FØR du sætter i trav. Lave nogle øvelser (8-taller, slangegange, schenkelvigninger, parader, tilbagetrædninger o.s.v.), så hesten er lydhør og i balance, før du sætter i trav. Straks du er i trav, begynder du igen at lave øvelser (samme som før, især med mange parader, hvis den stadig vil sætte farten op - f.eks. har jeg altid været glad for parade, hver gang jeg skifter bøjning i 8-tallerne og slangegangene), så du får hesten til at koncentrere sig om dine hjælpere og ikke om at sætte farten op.

Når hesten gør, som du beskriver, er den på forparten, og det er bestemt ikke sundt for den. Ved at prøve at balancere den, før du traver, og hurtigt får den i balance efter overgangen til trav, kan du måske ændre det mønster, så den ikke slider unødvendigt meget på sig selv.

Håber det kan hjælpe.

MVH

Jette

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  21-11-2011 18:31

Jeg vil prøve om det hjælper :)

Venlig hilsen Simone :)

You don't live life if you don't take a chance!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider