Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

rideskole heste med chambon
Forfatter: 
Dato:  18-11-2011 09:59

Hej allesammen.

jeg har brug for at vide hvordan jeg skal forklare en god kollega om chambon. min kollega er voksen og er startet på rideskole for et lille år siden,hun fortæller mig at den hest hun rider på får en chambon på i ridetimerne. jeg har så prøvet at forklare hende at man i hvertfald ikke må sidde på hesten med disse indspæninger på osv.

hun har så spurgt på rideskolen hvorfor de gør det fordi hvis det er forkert vil hun vælge et andet sted at gå til ridning. de siger at det er fordi de er glade for hesten og gerne vil have den skal holde i mange år og bruge sin ryg korrekt og få muskler :o). men min kollega bliver jo forvirret over flere forklaringer og vælger så i det mindste og løsne chambonen mens hun rider,så hesten ikke er spændt helt ind. hvad mener i ??

Mange hilsner Ginnie.

Du må aldrig have så travlt at dine engle ikke kan følge dig.

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  18-11-2011 10:05

Bare fordi hesten bukker nakken, betyder det ikke den bruger ryggen.

Har selv gået på en rideskole hvor alle nye heste pr. automatik fik en chambon på i 1-2år " bare fordi ".
Mange af hestene brugte tiden på at gå og spænde imod, dvs. spænde i underhalsen. Chambonen var for stram, så den jeg red på spændte jeg altid op så den hang løst, men hesten havde stadig "eftervirkninger" af chambonen, var stiv og ikke særligt tryk ved at slappe af, når den nu var vant til at være spændt ind.

Hestene bukker jo nakken fordi der ligges pres i nakken og i munden på dem, hesten bukker så derfor bare nakken for at slippe af med presset = ikke nogen garanti for at ryggen er med.
Det hedder ikke hovedet ned, ryggen op - det hedder ryggen op, hovedet ned. Det skal være en bonus af at ryggen er med, at hesten søger ned.

We are at war with terrorism, racism,
but most of all we at war with ourselves
.

.

0
0
Svar på denne tråd

dengang jeg gik til ridning
Forfatter: 
Dato:  18-11-2011 11:44

Dengang jeg gik på rideskole for ca. 4 år siden, lærte jeg også at ride med chambon. Jeg red også med glidetøjler et par gange, og dengang var jeg ca. 14 år. Jeg forstår helt ærligt ikke selv, hvorfor man gør det rundt omkring på mange rideskoler, specielt taget i betragtning, at det ofte er unge piger/drenge, som rider på rideskolehestene

VH

Cecilie

- med den smilende Amber.

0
0
Svar på denne tråd

mmmmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  18-11-2011 19:20

der er desværre nok mange rideskoler der bruger dem, men de er vel ikke så slemme hvis de løsnet en del ??

Mange hilsner Ginnie.

0
0
Svar på denne tråd

Det er ok
Forfatter: 
Dato:  18-11-2011 21:07

Jeg syntes da bestemt det er bedre at ride med en Chambon, frem for at folk sidder og hiver hesten i munden for at få den ned, og hvis den bliver brugt korrekt, kan den fungere som et positivt hjælpemiddel, både for hest og rytter.

0
0
Svar på denne tråd

Hvorfor
Forfatter: 
Dato:  19-11-2011 01:49

skulle de hive hesten i munden 'for at få den ned' ?:-)

Det kan ridelæreren vel lære dem, at de ikke skal?

Det hjælper da ikke hesten - det ville tværtimod hjælpe hesten, hvis de netop lærte IKKE at bruge tøjlerne ret meget (y)

Det er ikke godt for hesten at få sit hoved trukket ned (n) :-( Det er en misforståelse af dressur :-(

:-) fra NinA

Læs teksten i dressurfordringerne grundigt (y) :-)

(men spring billederne over)

www.retskrivning.dk

0
0
Svar på denne tråd

Rideskole...
Forfatter: 
Dato:  19-11-2011 09:05

Det er desværre det triste billede der ses på mange rideskoler. Uerfarne ryttere der rider rundt på rideskoleheste/ponyer med chambon og glidetøjler.

Det bunder desværre i manglende viden og forståelse for heste og ridning. Og hvordan kan det næsten ende anderledes, når det typisk er piger på 16-20 år, der bliver sat til at varetage undervisningen af nybegynderne (de er billige i drift)....

Som oftest bliver det blot til symptombehandling, hvor det vigtigste er at hestene går "ordentligt" med rytterne på, og ikke stikker hovedet i vejret, så rytteren ikke har kontrol. Derfor bliver der smidt hjælpemidler på hestene, i stedet for at der blev set på om hestens sadel nu også passer, at tænderne er i orden, at den ikke i virkeligheden har ondt i ryggen, efter timer med ryttere i forskellige størrelser og forskelligt begreb om balance...

Jeg er enig med NinA, det er en misforståelse af dressuren, at det går ud på at hesten er "hevet" ned med hovedet og desværre er personer der underviser i den form for ridning, inkompetente til deres job.

Til TS: Jeg går udfra at din veninde er voksen og i stand til at sige fra. Jeg ville ikke spilde min tid på en rideskole hvor der rides efter den type af metoder, det har man intet udaf i længden. Jeg er sikker på at der findes andre steder,hvor det er muligt at få fornuftig begynderundervisning eller hvor det ihvertfald vil blive accepteret, at man ikke har lyst til at ride med chambon eller glidetøjler.

It's all for nothing if you don't have freedom...

0
0
Svar på denne tråd

Chambon nej tak!
Forfatter: 
Dato:  19-11-2011 13:56

NinaA og Line1982 beskriver det godt!

Og ja desværre ses det på rigtig mange rideskoler.

Jeg blev selv fyret som underviser, da jeg nægtede at en pony med ondt i ryggen skulle gå undervisning med chambon!

Ingen skal gå med dette tvangsmiddel, og skal slet ikke bruges hvis de har ondt.

Problemet er generalt også mange steder at sadler mm ikke passer dyrene!

Desværre var min undervisning ikke så velset, da jeg ville lærer eleverne at ride rigtigt, og ikke ved at flå hestens hoved ned!

Heldigvis havde jeg da nået at få overbevist nogle elever om skaderne ved denne form for ridning(samt nogle forældre), og de skiftede efterfølgende rideskole.

Mvh Sarah

Træning og undervisning:

HMS, arbejde fra jorden, samlet ridning for løs tøjle og trailerlæsning

Palomino hoppe på 4 år sælges,mf.

Bedækning v ox pony tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

Ginnie ♣Avalon♣
Forfatter: 
Dato:  19-11-2011 14:08

Du har selvfølgelig selv været nede og se det.... IKKE ????

Den omtalte rideskole lærer eleverne, at bruge tøjlerne MEGET lidt. Jeg sidder sommetider og ville ønske, min datter og de andre på hendes hold, ville have "lidt" mere kontakt på tøjlen .... På den anden side, er de jo nybegynder (3-5 år)

Så det er kun dejligt, de lærer ikke holde balance i tøjlerne.

Hvorfor de har valgt, at netop denne pony skal gå med chambon, ved jeg ikke, har ALDRIG set dem anvende det tidliger. Omtalte rytter har jo en dårlig skulder, og tåler ikke træk i den.

Ejeren af stedet/ponyerne bruger faktisk A Chortsen, så tror ikke rideskolen skal skydes i skoene, at de er "indbegrebet af en RIDESKOLE"

...100% Oldenborg ... 100% hest...

0
0
Svar på denne tråd

En vis fornuft
Forfatter: 
Dato:  19-11-2011 17:12

Arh, nu synes jeg måske at folk glemmer hvor svært det er at være helt ny i ridekunstens verden.

Vi kan hurtigt bliver enige om at en chambon er et tvangsmiddel, som intet har at gøre med korrekt dressur og at den desværre bliver misbrugt alt for meget.

Når det er sagt, kan der faktisk være en vis fornuft i at indspænde en rideskolehest når rytteren skal lære at ride nedsidning og holde balancen. En indspændt hest er meget nemmere at sidde på, og laver som regel ikke så mange pludselige bevægelser. Måske kan folk ikke huske hvor svært det var at lære at sidde nedsidning, men spændinger hos rýtteren kan være næsten umulige at komme af med. Og det er altså nemmere at slappe af hvis hesten ikke er for svær at sidde ned på i begyndelsen. Det må alt andet lige være mere skånsomt for hesten at bære en rytter der kan slappe af, fremfor en spændt rytter som sidder og bumper rundt.

Men man skal huske på at indspændingen er for rytterens skyld, og ikke hestens. Vi er nød til at se i øjnene, at vi ikke bliver født som verdensmestrer, og det er desværre hestene som betaler prisen under vores uddannelse.

I korrekt dressur har indspændinger intet at gøre og bør heller ikke bruges til at lære rytteren hvordan hesten skal gå!

Mvh

Gitte

Opstaldning tilbydes i lækre udebokse med ridehal, nær skoven

Super velgående welsh-hingst sec. C med licens står til afbenyttelse

0
0
Svar på denne tråd

gitteb..
Forfatter: 
Dato:  20-11-2011 11:29

Jeg mener det i højere grad er et spørgsmål om korrekt uddannelse af hest og træner. En hest der f.eks, er uddannet til at søge korrekt frem og ned i longe, vil være nem for de fleste at sidde på. Ligeledes mener jeg at der på diverse rideskoler, burde være langt mere fokus på sæde og balance.

Dengang jeg selv startede til ridning, blev jeg da longeret på en pony (uden indspænding), indtil jeg havde lært at finde takten i letridning. Det tog vel en halv times tid. Siden da er jeg aldrig blevet tilbudt at blive longeret af nogen ridelærer.

Longering af rytter uden bøjler (evt. uden sadel), på en stabil hest, kan udøve mirakler for et dårligt sæde/balance.

Jeg kender til flere, der når de underviser nybegyndere, giver rytteren beked på at stå i letsæde, indtil de selv er i stand til at holde balancen på hesten uden at bumpe den i ryggen. Så efter min mening burde hesten ikke skulle betale en "pris" for at vi kan lære at ride. Det er et spørgsmål om korrekt uddannelse hele vejen rundt og lidt "blod, sved og tårer" fra rytterens side...

0
0
Svar på denne tråd

147852
Forfatter: 
Dato:  20-11-2011 13:42

De fleste rideskoler bruger dem og det er så træls at se på, jeg er glad for at jeg skulle være gammel i gårde inden jeg fandt ud af hvad disse hjælpe tøjler var....

Jeg rider helst uden, men kan bruge lidt en gang eller to for at få hjælpen, det er det de er lavet til...

Bliver så ked af at se folk der bare af vane rider med hjælpe tøjler...

En hver rideskole hest burde være udd. til min. la for hvordan skal eleverne ellers lære at ride...

Jeg har engang måtte tage min hest hjem fra en rideskole da den en dag da jeg kom, blev redet af ridelæren, på en 10m volte, løs indvendig tøjle, ingen synlig ben funktion og så hev hun me stragt arm i udvendige tøjle...

Jeg stod lidt og undrede mig, hun sage så, se nu kommer den... jeg ventede lidt og tænkte på hvad formålet var...

Hesten prøvede alt, og jo hun red den til bidet, nemlig ja...

Jeg hentede min hest dagen efter, for jeg syntes selv at jeg havde givet dem en gave, hesten gik dengang la6 og kunne springe la, så hvad den lære kunne kan jeg ikke udtale mig om, men hun kunne ikke bruge min hest...

Det jeg mener er bar, hvem vil betale for en god undervisning...???

M

Ha kun de dyr du magter og har råd til...

Jeg har det godt med at du har din mening og jeg min, men kan du leve med det?

Jeg vil bare være mig, hvorfor vil du lave mig om?

Man må ikke sige hvad nu og ...

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-11-2011 22:29

Melissa2: Hvad mener du med din sidste sætning: hvem vil betale for god undervisning?

For mig er det nemlig en ret vigtig faktor, i denne debat.

Rideskoleheste og ponyer, som kan gå la!!!!!!!

Det er vist de færreste rideskoler, der har den slags økonomi - og når det nu er elever, der skal ride dem - hvordan vil man så holde hestene på det niveau??

Det er langt fra alle heste, som egner sig til rideskole-brug. Og langt fra alle mennesker, der vælger sporten, som egner sig til at ride.

Jeg syntes debatten, er alt for hård ved rideskolerne. Og tydeligvis har ingen prøvet, at tage udfordringen op og melde sig i en bestyrelse i et par år for, at sande hvad der ligger af udfordringer.

Hvis man bruger "billig arbejdskraft" bruger uerfarne undervisere mm - er det nok mere af nød, end af lyst!

Sammenlignet med div. boldspil, gynnastik mm er ridning en dyr sport. Også selvom man bare kommer en gang om ugen, på et elevhold. Forældrene forventer meget, fordi de syntes de betaler meget.

Rideskoler er foreninger - ikke hard core buisness. Der sidder en håndfuld mennesker bag de rideskoler og bruger oceaner af deres fritid for, at dem der har lysten, kan dyrke sporten. Og tro mig, det er ingen spøg - slet ikke i disse år, hvor tilskuddene fra kommunerne bliver mindre, mens lønninger, foder og hø stiger.

Men i kan allesammen gøre en forskel. Jeg er 110% sikker på, at alle rideskoler vil tage imod en hjælpende hånd. Så bare ind i kampen; tilbyd at undervise gratis et par gange om ugen - eller ride elevhestene et par gange om ugen, så de bliver redet korrekt igennem. Tilbyd at harve banen, tøm møgvognen, ryd op i fodrerummet, male rytterstuen, kalke stalden, stil op med 6 timers frivillig arbejdskraft til stævner og andre arrangementer. Tag en weekend vagt, eller vær stand by, hvis staldmanden er syg, har du en faglig viden, som kan hjælpe til den økonomiske drift, så brug 4 ud af 7 aftner om ugen på, at regne budgetter og lave forretningsplaner. Giv dit nummer, så det er dig sure forældre ringer til. Bedst af alt; find de perfekte elevheste!!! Til mellem 8-10.000 kr. stk MAX. og medsend en garanti på, at den er egnet til 10 forskellige ryttere ugentligt + en part i weekenden.

Så er jeg sikker på, at rideskole-bestyrelser landet over, har overskud til, at gøre alt korrekt.

Bøvs - dette var et surt opstød :-)

0
0
Svar på denne tråd

Øhhmmm
Forfatter: 
Dato:  21-11-2011 23:02

Karina Petersen: Jeg undrer mig lidt over hvad det at harve banen gratis, tømme møgvognen og male rytterstuen, har at gøre med at ponyerne går med hjælpetøjler på rideskolerne ...

Jeg siger skam ikke, at dem der bruger deres fritid på frivilligt at holde rideskolerne kørene, ikke gør et stort arbejde. Det gør de fleste så absolut.

Jeg tænker bare at prioriteringerne kunne være anderledes. Jeg ville personligt foretrække at se elever blive undervist på ponyer uden chambon, end at jeg ville bekymre mig om farven på væggen i rytterstuen...

Ligeledes forstår jeg heller ikke dit indlæg, Melissa...En hest der kan gå LA, er ikke nødvendigvis nogen god rideskolehest. Det er i langt højere grad vigtigt med et godt temperament, end at hesten kan slæbe rosetter hjem til et stævne, eller har en fancy stamtavle. Det har intet at gøre, med hvorvidt den vil være en god lærerhest.

Jeg vil dog mene, at der hvor rideskolerne skulle satse, det var i forhold til uddannelse af det hestemateriale de har i forvejen. Uanset om det er nordbakke-musse eller blandingspony-Klaus.

Alle heste kan uddannes til at bære sig selv korrekt under rytter, og det er det, der for mig er det væsentligste. Ikke at ponyen kan gå et LA5-programi søvne. Det siger ikke noget som helst om hvorvidt hesten er korrekt redet, det ses jo gang på gang... Ligesom misforståelsen med at "dygtige ryttere", måles på antallet af rosetter hjemme på oplagstavlen...

Folk får det de betaler for, når det gælder undervisning. Jeg ved godt, at det ikke må koste noget nogen steder, men jeg står ikke og underviser i minus grader, i 4 stive timer i en ridehal for en sølle 50'er pr. snude, som der så også skal betales skat af. Men det er der nok mange piger på 16 år der gerne vil, og så må folk jo få undervisning af dem, selvom det så også bliver derefter...

0
0
Svar på denne tråd

Oxalia
Forfatter: 
Dato:  22-11-2011 05:41

Denne tråd er ikke lavet for at skyde nogen i skoen :o)

men for at vedkommne selv kan danne sig en mening om indspændinger,da jeg ikke er god til at forklare lige præcis hvorfor jeg ikke ville bruge dem. Denne her debat kan måske hjælpe til at få en negativ eller positiv mening om dem :o)

Mange hilsner Ginnie.

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  22-11-2011 11:56

ja, jeg har siddet i bestyrelsen i en rideklub, med mange af disse problematikker.

utroligt nok blev der ikke brugt indspændinger på vores heste...

-så det må åbenbart kunne lade sig gøre...

det største problem rideklubberne har, er at forældrene ikke vil betale for rideteori. man vil kun betale for at ungerne rent faktisk sidder på hestene.

*** Misssophie

0
0
Svar på denne tråd

Jamen Ginnie
Forfatter: 
Dato:  22-11-2011 12:07

Du er jo netop lagt op til rideskoleheste.... med din overskrift.

Og debatten er jo blevet som forventet, nemlig at rideskolerne bruger indspænding fordi hestene ikke er uddannet ordentlig.

Men det var jo ikke det, der var pointen her, men vel netop en debat af brugen af indspænding på ALLE heste... Og indvirkningen på godt og ondt af disse.

...100% Oldenborg ... 100% hest...

0
0
Svar på denne tråd

pointser
Forfatter: 
Dato:  22-11-2011 14:52

Rigtig gode points og synspunkter her.

Vi har selv en slags "rideskole", Nu er den da en godkendt rideklub, men når mange har et syn på rideskole, som netop her i tråden, så bryder jeg mig jo ikke om at kalde vores for rideskole.

Jeg bruger ikke lige tid på at remse op hvad vi gør anderledes, det kan nysgerrige måske selv se på taulov rideklubs hjemmeside

MEN... At alle elevheste skulle kunne gå LA- det er da sådan et forstokket synspunkt som netop ikke hjælper noget ;) Vi er jo ikke ude på at vores ryttere skal lære at ride LA.. For hvem gider ride rundt og hive hestens hovede ned og sparke/spore hesten til at den skal gå et LA program? Ingen af vores 100 medlemmer ihvertfald G**G* og HELDIGVIS ;)

Vi BURDE være flere rideskoler der er ude på at lære rytterne at hesten er et levende væsen som man kan samarbejde med.. Som man har etisk og moralsk ansvar overfor... At hestens krop arbejder bedst uden tvangsmidler.. at balance og bæring IKKE er noget man skal have hængende i tøjlen...At det er rytterens fornemmeste opgave at lave så lidt som muligt, at sidde så stille som muligt.. At følge hestens bevægelser og benytte små bløde signaler..

De fleste rideskoler kan IKKE disse ting, fordi de er "låst" af dårlig økonomi= dårlig underviser=dårlig pasning af hestene=dårlige forhold=udpinte og ikke egnede heste= find selv på flere.

ELSKER Karins ( var det karin) kommentar om at flere burde komme og tilbyde sin hjælp på rideskolerne. SAMMEN kan vi "lave" en ny generation af ryttere der VIL deres heste det bedste, og som også får VIDEN med sig om HVAD der er hestens bedste og HVORDAN man kommer derhen ;)

0
0
Svar på denne tråd

Overskkrift
Forfatter: 
Dato:  22-11-2011 18:48

Har været i praktik på en rideskole hvor alle skole heste gik med chambon... Og jeg synes ikke det er en korrekt måde.. Heller ikke for at de slider mindre på ryggen...

(desuden så hestene ikke fantastiske ud og vil ikke sige deres muskler så korrekte ud)

Hilsen Mette

..Stutteri Gejlvang..

People... It's a crazy world we live in...

Tag ansvar for det du gør...

"En hest uden rytter er stadig en hest, men en rytter uden hest er kun et menneske..."

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  22-11-2011 19:59

synes faktisk at Karina Petersen har fat i noget her.

for det første er det vigtigt at passe på hesten, og jeg vil hellere foretrække at min hest fik en chambon på frem for at en urutineret rytter uden balance, ville sidde og slide i min hest, dels for at holde sin balance og dels for at få den ned med hovedet.

Jo mindre en begynder skal tænke over at styre hesten osv., jo nemmere bliver det for pågældene rytter at koncentrere sig om sin egen balance.

Og her er det nemmere at putte en champon på hesten og lade den futte derud af...

Mange rideskole heste er stive og der er sjældent en god rytter der kan sætte sig op og få den bøjet igennem og smidiggjort, og dermed evt gøre det nemmere for en begynder at ride hesten...

Realiteten er jo bare at rideskoler ikke har råd til at hyre en berider til at ride deres dyr op og gøre dem bedre ridebare og mere korrekt gående..

Uanset hvad, er det hesten der betaler prisen for at vi skal lære at ride. Alle skal lære at finde balancen på hesten og sidde korrekt så man kan indvirke ordneligt på hesten, og før man kan det, ja så er det hesten der må leve med en sæk kartofler på ryggen....

0
0
Svar på denne tråd

Sig hvad man vil..
Forfatter: 
Dato:  22-11-2011 21:46

Det er godt nok de færreste rideklubber som har ponyer der kan gå LA! - Men hvor ville alting dog blive lettere..

Der hvor jeg i sin tid lærte at ride der red vi med chambon og de øvede ryttere skulle dygtiggøre ponyerne med glidetøjle. Der er INGEN pony som bliver bedre af at gå med snotten i vejret og 10 forskellige ryttere på ryggen og STADIG forblive nede med hovedet! (OBS: Den pony vil jeg ellers gerne have fat i!)

Jeg underviser selv og har gjort det i en del år og JA jeg anvender chambon og jeg fortryder det ikke! Det er en hjælpetøjle, ja, men har vist ikke set en hest/pony som er død af det tværtimod synes jeg at man skal bemærke at mange elevponyer oftest bliver op til 30 år! :O

Hvis man har en hest man gerne vil passe på så vil jeg hellere ligge en chambon på så hesten ikke stikker næsen i vejret og taber ryggen, = urolig hånd ved rytter og bumper rundt på ryggen!

- Men jo lad os da få en masse nye ryttere som kan ALT fra starten inden de sætter sig på ponyen og fjern begrebet rideSKOLE!!! Navnet skole er vist som ofte før et sted hvor man kan lære?!

Ja, børn OG voksne skal selvfølgelig lære om de forskellige begreber og teknikker indenfor ridesporten , men det er vist de færreste som bliver verdensmestre på 1 år.

Det kan godt være at der ikke er nogen som kan følge det jeg siger, men det er min holdning!

VH Pernille

Undervisning og ridning af pony/hest tilbydes.

-Nu med Frigga og Rockzanne Lox :-)

0
0
Svar på denne tråd

dybt forkasteligt
Forfatter: 
Dato:  23-11-2011 08:41

Jeg synes det er forkasteligt at rideskoleponyer udover at have ubalanceret ryttere på ryggen også skal spændende ind fortil - i øvrigt totalt i strid med al rideteori - hvor hesten jo skal bruge sig bagfra og holdning fortil så er et resultat af det arbejde. Holdning fortil skal ALDRIG NOGEN SINDE formes.

INGEN hest bliver et hak bedre eller et hak sundere af at gå i en falsk holdning fortil - så heller en lige lang hals. Og at der også bruges glidetøjlen ovenihatten - fy for .......

I øvrigt gik jeg på en rideskole i sin tid, hvor flere af ponyerne gik eller havde landsstævner i dressur og selvfølgelig er det den mest optimale måde at lære at ride på. Men dengang var der ikke mange af disse steder, nu tror jeg slet ikke det findes mere. Dog bliver jeg stadig glad langt ned i min sjæl når jeg kommer forbi deres hjemmeside og ser billeder af deres rideskoleponyer fra diverse ridelejre. Der er INGEN chambon el. men løse tøjler og lange halse De har så også stadig rideskoleponyer der bliver 30-35 år. De går i øvrigt også i løsdrift hele året rundt (Y) (Y) (Y) (Y)

Occupy dressage

0
0
Svar på denne tråd

Etik og heste
Forfatter: 
Dato:  23-11-2011 12:06

Hej,

Spændende med denne debat!! Nu får jeg nok skæld ud, men jeg er efterhånden kommet frem til et synspunkt i retning af, om det egentlig er etisk forsvarligt at holde rideskole på den "gammeldags" facon med (især) børn, der tøffer rundt og rundt på elevheste - I kender jo stilen.... Kan man tillade sig at lade et andet levende væsen affinde sig med (ofte) en masse ubehag, bare for at lille Lise og hendes venner kan underholde sig med "at gå til ridning", fordi det lige er sjovt i en periode (gælder da bestemt også mig selv da jeg var begynder)? Hvorfor skal heste lægge krop og sjæl til en fritidsfornøjelse for mennesker?

Forestil jer, at man gjorde det samme med hunde: Man samlede et antal hunde og lod børn fornøje sig med at lære f.eks. at køre med hundeslæde rundt og rundt i en hal i flere timer om dagen, mere eller mindre ubehjælpsomt. Er der nogen af jer derude, der også har hund, der synes, at det ville være ok? Især hvis der stod en teenager inde på midten og en gang imellem råbte "stik den en med pisken" eller "spark nu ordentligt til den"? Eller man spændte hovedet ind på hunden, så den ikke kunne løbe for stærkt (bare et tænkt eksempel)?

Og m.h.t. indlæring: Forestil jer, at alle der skulle tage kørekort blev sluppet løs på en motorbane i en gamle biler og så skulle futte rundt der, indtil de begyndte at have en ide om tingene, og så først DEREFTER begyndte at få lært, hvordan det skal gøres rigtigt i virkeligheden... Det er da den bagvendte vej, man gør tingene i hesteverden.... Det er altså altid nemmere at lære tingene rigtigt fra starten end at skulle ændre på noget, der allerede er blevet en vane.

Burde en rideskole ikke være et sted, hvor man kunne komme, hvis man brændte for heste og ridning, og hvor man kunne lære tingene helt korrekt fra starten? Altså et forløb med teori om hestens behov, korrekte pasning, adfærdspsykologi m.m. (og hvor man ikke fik lov at beskæftige sig med hestene, hvis man ikke gennemgik dette forløb først), hvorefter man fik kvalificeret eneundervisning på højtuddannede heste, indtil man selv ville være i stand til at varetage uddannelsen af en hest.

Det vil forhindre mange børn i at deltage og lære at ride, vil nogen nok sige. Ja måske, men der er jo alligevel et stort frafald af elever undervejs, så mon ikke dem, der virkelig vil heste holder ud? Jeg ville have elsket det som barn. Jeg læste i en ung alder ALT jeg kunne få fat på om heste (ikke kun om ridning og søde romaner), alt om pasning, fodring, pleje, sygdomsbehandling o.s.v., fordi jeg virkelig VILLE dette her - og her er jeg, rigtig mange år senere, og er stadig lige engageret. Jeg tror faktisk, man ville gøre de rigtige ildsjæle en stor tjeneste ved at gribe tingene anderledes an, så dem, der havde udviklingspotentiale, fik en større chance for at føre drømmene ud i livet.

Jeg ved godt, at det ville være et ideal og idealer er svære at opnå.... Bare et tankeeksperiment og et håb for flere fremtidige muligheder for den slags uddannelse i hesteverden.

MVH

Jette

0
0
Svar på denne tråd

Jette...
Forfatter: 
Dato:  23-11-2011 19:05

Jeg kunne ikke være mere enig .

Jeg har selv haft de samme tanker. Det er alt alt for nemt at "gå til ridning". Jeg tror der simpelthen skal ændres i folks opfattelse af at ridning er noget man "går til", ligesom man går til fodbold eller bandminton. Jeg mener ikke at det kan sammenlignes, da man i ridningen er nødt til at tage hensyn til hestens ve og vel. Det er noget mere uforpligtende i forhold til alle øvrige idrætsgrene, der blot involverer et eller andet dødt redskab som kan kastes ind i et skab efter brug...

Det er så absolut uddannelse og viden der skal til. Et grundkursus i hestens røgt og pleje, samt basis rideteori, ville være på sin plads inden man overhovedet kom i nærheden af en "rigtig" hest. Det vil helt sikkert skille en del af fårene fra bukkene.

Jeg forstår ikke at der ikke er obligatoriske teorikurser, uanset hvilket niveau man befinder sig på som rytter...Men problemet er nok den manglende teoretiske ballast, de beridere vi uddanner, er udrustet med.

0
0
Svar på denne tråd

ogsågsgr
Forfatter: 
Dato:  23-11-2011 22:42

Jette:

Det er netop sådan vi driver vores rideskole ;)

Og det er intet mindre end fantastisk ;)

- er sikker på mine heste synes det samme *GG*

0
0
Svar på denne tråd

Så er der håb!
Forfatter: 
Dato:  24-11-2011 07:24

Hej Line1982,

Tak for opbakning! Godt at vide, at andre tænker ligeså!

Hej StaldShamrock,

Hvor er det godt at høre!!! Man bliver jo helt optimistisk!

MVH

Jette

0
0
Svar på denne tråd

Jette (Forrest Fern)
Forfatter: 
Dato:  25-11-2011 06:12

jeg syntes at det var et rigtig godt indlæg du skrev der :o)

Mange hilsner Ginnie.

0
0
Svar på denne tråd

det hedder en
Forfatter: 
Dato:  25-11-2011 17:03

Det hedder jo en rideSKOLE!

Altså skolen hvor man lærer at ride.

Måske skulle der tænkes helt anderledes på landets rideskoler -og måske ville det holde en del af de frygtelige forældre væk (dem der vil udleve deres egne ambitioner, og bruger deres børn og en hest som instrument for det). Måske ville nogle rideskoler lukke, men det synes jeg er ok, hvis ikke der er nogen der vil betale prisen for at få ordentlig undervisning har den enkelte rideskole vel ikke sin berettigelse?

For hvorfor skal eleverne i det hele taget have tøjler i hånden?

Ville det ikke være bedre at sidde i longe og koncetrere sig om sædet i starten?

Og hvad med lidt tvungen teori!

Mit barn skal ikke på den lokale rideskole, mest fordi de andre forældre går så meget op i at deres pode kommer til at ride på hesten, uagtet at de så hiver i biddet og bumper løs.

Da jeg fortalte at min datter på 6 IKKE styrer selv når hun sidder på min hest, så de hovedrystende på mig, og flere sagde at hvis jeg lod hende sidde sådan i longe i skridt og trav, så lærte hun jo aldrig at ride

Til trådstarter:

Hvis ikke du har set kollegaen på rideskolen, så synes jeg du skulle tage med en gang. Både for at få be/afkræftet at tingene rent faktisk foregår som kollegaen forklarer, og måske finde ud af årsagen til at de vælgen den metode (som jeg så personligt ser som en fejlslagen metode til indlæring af samarbejdet mellem rytter og hest).

Derefter kunne du komme i julegavehumør, eller evt. låne hende en bog om rideteori. Det kunne være alt fra Muselers ridelære, til Heuschman.

0
0
Svar på denne tråd

der hvor
Forfatter: 
Dato:  25-11-2011 18:09

jeg havde min hest stående, var der en af hestene der gik med løs chambon, fordi hun stak hovedet helt op i vejret, hun var ikke spændt ind men ligeså snart hun havde chambonen på kom hovedet ned, ikke i lod men bare ned så man følte man havde kontakt til hende.

Og derudover har jeg tit undret mig over at, en omgang teori, før man kommer på hest, ikke er tvunget, da jeg i sin tid startede med at gå til ridning, på en kommunal rideskole, kunne man ikke få sin første ridetime, før man havde taget teorikurset.

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  25-11-2011 21:58

Hej alle.

Nu har jeg arbejdet som ridelærer de sidste 10 år, 5 af dem med egen rideskole, og i de 10 år har kun en hest haft chambon på..

Jeg arbejdede først nogle år på VOSK, der var ingen heste med indspændinger, så 5 år med egen rideskole, der var ingen heste spændt ind.

Og nu har jeg så været på NFRK de sidste 8 mdr og der kom den første hest der har brug for en chambon.

Det er yngre ny hest, den kom for 4 mrd siden, grunden til den går med chambon ( som det er mig der har givet den på) er fordi dens balance ikke er så god , samt at den bliver lidt urolig i hovedet til tider.

Vi kan så diskutere om hvorvidt det er fornuftigt med en ung og urutineret hest i rideskolen.( det en anden snak)

Chambonen er IKKE spændt ind så den bliver presset ned, den hænger slapt, men har så den effekt at hvis hesten rykker hovedet op, kan den ikke få det helt op.

Den er meget roligere med den på.

Den skal ikke gå med den for altid, men den er stadig i lære som rideskole hest og har brug for denne hjælp.

Jeg kunne aldrig drømme om at spænde den ind med det formål at få den i holdning, for jeg er stærk modstander at tvangsmidler der får hesten ned med hovedet.

Så måske Ginnie( vi kender jo hinande) er det samme situation der sker der hvor din veninde rider?

Line

Valbjerggaard heste og hunde center, stedet hvor børn lærer at behandle dyrene ordenligt.

www.valbjerggaardhestecenter.dk

0
0
Svar på denne tråd

Trstyysj
Forfatter: 
Dato:  26-11-2011 08:51

Hej Line. Du siger den har chambon på pga mgl balance, men skulle i ikke træne den i selv at holde hovedet nede og halsen Lang så den selv kan bruge sin Hals til at holde balancen? Den kan jo ikke holde sin balance bedre fordi den har chambon på. Tværtimod.. Det er jo lidt ligesom bare at symptombehandle i stedet for at behandle problemet. Netop det der er kendetegn v de fleste rideskoler, de tager sig jo ikke tiden til at træne hestene korrekt fordi de skal tjene penge.. Øv

0
0
Svar på denne tråd

daddada
Forfatter: 
Dato:  26-11-2011 18:14

Det er bestemt heller ikke meningen at den skal gå med chambon for altid, men det er et fosøg, som ser ud til at give hesten mere ro, indtil den lærer sit nye liv som elev hest at kende, denne hest rides også kun af øvet ryttere, så der er fuldt styr på tingene.

Nu skal det lige siges at den sidder så løst at den absolut ikke holder hestens hoved nede, hestens hoved er opppe og lige frem. det eneste chambonen har af funktion er at hesten ikke kan tage hovedet højt op, samt at den kan kaste med hovedet.

Vores heste bliver redet af deres dygtige passere 2 gange ugentligt, hvor de trænes og rides korrekt, og jeg selv træner dem også, min klub sparer ikke på træningen.

Ved mange andre klubber sparer, men ikke her.

Valbjerggaard heste og hunde center, stedet hvor børn lærer at behandle dyrene ordenligt.

www.valbjerggaardhestecenter.dk

0
0
Svar på denne tråd

ridning på rideskole
Forfatter: 
Dato:  27-11-2011 14:50

jeg har selv avlsheste, har redet i mange år da jeg var ung, tænkte efter en pause på ca.15 år at nu ville jeg få formen pudset af,og begyndte på en rideskole.....men da jeg havde arbejde om dagen kunne det kun blive om aftenen..... tror kun jeg red i 1½ mdr. rideskolehestene havde på det nærmest gået fra kl 11,da der var handicapridning om formiddagen og der skal ik stor fantasi til at finde ud af hvordan de var kl 19...det synes jeg sgu er synd, at jeg som ansvarlig voksen rytter, forsøgte på det kraftigste at få den i galop, med en ridelærer der bare sagde at jeg skulle sparke til den...det er uanstændigt hilsen marianne

stald- kvisselkrog
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-12-2011 19:17

Hej i tråden,

Jeg ved godt den er kørt lidt af sporet denne debat det er blevet, men det er en god og vigtig debat!

Stald Shamrock - hvor i landet ligger din rideskole??

Jeg har en veninde hvis 7årige datter begyndte til ridning for ikke så længe siden, jeg var med til hendes første stævne hvor hun deltog i agility med trækker. Jeg blev lidt rystet da flere ponyer bare gik med div indspænding bare fordi.... Det bryder jeg mig dælme ikke om!

Det jeg har lyst til at byde ind med er historien om et menneske i mit liv. Hun bad selv om at komme med ud til min daværendehest, og lang historie kort - blev lidt forelsket i ham. Hun fik sin første ridetime, og derefter fik han erklæret slidgigt og stod stille næsten et år, og blev siden kun redet på tur. I disse år deltog hun i pasningen af ham, hun trak ture, løb med ham, striglede og alt hvad det indebærer at have hest, undtagen at ride, han havde liiidt for meget fart på til at hun turde ride på tur.

Nu har hun faktisk fået halvpart på en anden hest og for fast eneundervisning hver uge - og lærer så sindsygt hurtigt.

Det jeg finder interessant her er at hun tilbragt så lang tid med at være hestemenneske før hun begyndte at ride, og hun lærer virkelig hurtigt. Havde hun måske gjort det alligevel, hvem ved. Men jeg tænker ind imellem på om det er smart med en "fra jorden" periode for mennesker lige så vel som det er for hestene. Den behøver måske ikke vare flere år, men der er måske noget sagt for ikke bare at kaste folk op på en pony og køre på!

Man kunne kalde det et håndteringskursus. Man lærere hesten som dyr at kende, synes det er meget upersonligt med ridetimer på div dyr på skift uden 5 mins venskabelighed.

Det ville så også lærer folk glæde ved jordarbejde, man kunne jo lære et sjovt trick f.eks. Lære om indlæring, hestens følsomhed, som jo er tydelig når den flytter sig på en vægtforskydning og en løftet hånd.

Kom man op med den slags i bagagen, tror jeg hurtig man blev en bedre rytter og ikke mindst ven for hesten.

Venligst Maluna

Hvis der ikke er fejltagelser i dit liv, tager du ikke chancer nok

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider