Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Opdragelse??!! eller....?
Forfatter: 
Dato:  06-04-2003 19:05
Hej alle sammen....

Jeg har jo lige købt mig en 2 års DV vallak! I dag da jeg kom ned til ham, NÆGTEDE han at komme ind... Han ville ikke gå hen til hegnet og når jeg endelig fik ham derhen og åbnet leddene, ville han bare ikke gå ud....

Jeg prøvede at hive i ham, og bruge tålmodighed... Altså, bare stå med ryggen til ham og vente på ham gad komme med.

Tilsidst blev jeg bare så sur at jeg tog de andre heste ind og lod ham stå ude lidt...
Han har kun stået på stedet 1 uge, det kan da ikke være rigtigt at han allerede er afhængig af de andre heste...

Han er forkølet og må ikke være ude ret længe, derfor ved han jo også at han ikke kommer ud til de andre igen, når jeg har lukket ham ind... Det varer kun 2 dage mere, men.... HVAD SKAL JEG GØRE VED HAM??

Håber i har nogle gode råd...
0
0
Svar på denne tråd

først
Forfatter: 
Dato:  06-04-2003 19:21
vil jeg da lige sige at en hest der er forkølet har bedst af at være ude mest muligt.
og det er højst sandsynligt derfor at han ikke vil med dig ind for det er da træels når man kun har været ude i kort tid.

og jo han er afhængig af sine art fæller allerede nu.

så det bedste du kan gøre er at tage ham ind først så du træner ham i at blive taget væk fra de andre gå evt,en tur med ham og luk ham på fold igen bagefter så han ved at han kommer tilbage til hans flok.

hilsen berit

at sætte sin ven på prøve er
det samme som gerne at ville
af med ham.
G.E.Lessing
0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  06-04-2003 19:29
Ja... Men det mærkelige er bare, at jeg kunne godt lukke ham ind i går, og alle de andre dage...

Men ang. det med forkølelsen, sagde min dyrlæge at han skal have ro og ikke være for meget ude....

Men mange tak for rådet!!
0
0
Svar på denne tråd

lyder som om
Forfatter: 
Dato:  06-04-2003 20:23
...han bare har haft en dårlig dag... se nu om det ikek bliver bedre i morgen og gør det ikke det, ja så kan du overveje opdragelse.

Men som Berit siger... tag ham med væk fra flokken engang imellem og væn ham til at du og han skal være uafhængige af de andre.
Fortæl ham at du er en sød og rar en!

-miki-
0
0
Svar på denne tråd

Et trick...
Forfatter: 
Dato:  07-04-2003 19:24
...der tit virker på "stædige" heste er at híve dem fra side til side.

Forestil dig at hesten står plantet solidt med alle 4 stænger i jorden - du går så foran den og ud til siden indtil den løsner fødderne af jorden (den mister balancen lidt), kommer den ikke i hug med at futte fremad - gentag til den anden side. Ved extremt "stædige" heste skal det nok gentages en 4-5 gange fra side til side - men den skal nok komme i tanke om hvad der er mest behageligt.

Trine (Shamond)
0
0
Svar på denne tråd

stædig?
Forfatter: 
Dato:  07-04-2003 22:09
nu bliver jeg nok både slagtet og korsfæstet! *LOL* men!
Min venindes unghest havde en periode mens den var plag... omkring de der to år, hvor den bare nogle gange slog alle fire stænger i jorden, skød underlæben frem og nægtede at bevæge sig et skridt til. Jeg tog højre hånd nær grimen og stod ved siden af dens hoved, svingede enden af grimeskaftet med venstre hånd, så det daskede den på skulderen eller lige først på torsoen. Det fik den til igen at bevæge sig fremad, hvor jeg så selvfølgelig roste den. jeg synes ikke det er urimeligt, at en plag skal lære at gå frem, indtil føreren standser.
held og lykke og god bedring !
0
0
Svar på denne tråd

at flytte hesten... på en trendy måde!!!!
Forfatter: 
Dato:  07-04-2003 23:30
Ja det er nok bare fordi jeg vil være trendy, men foreslår alligevel at du istedet for at hive hesten afsted laver nogle "lege" med den.

Parellis 7 games handler i bund og grund om at få flyttet hesten kun ved hjælp af din udstråling og hvordan du står i forhold til hesten.

Det er ret effektivt og det er ikke på nogen måde voldeligt eller andre gode ting som horsemanship øvelserne er berygtede for herinde!

-miki-
0
0
Svar på denne tråd

Ikke hive
Forfatter: 
Dato:  08-04-2003 10:34

Det hjælper ikke at hive i så ung en hest.

Når du står ved siden af hestens hoved, så gå et skridt væk fra hesten (skråt bagud, vend front mod hesten og sving med enden af tovet - langsomt. Sigt mod bagparten - du skal ikke ramme i første omgang, måske svingningen er nok. I det hesten bare så meget som flytter vægten frem ad, så ophører du svingningen, roser og begynder at gå den vej du vil, du må ikke have stramt fat i hesten når han først er begyndt at gå. Det løse tov og rosen skal være hans motivation for at gå. Så det er forbudt at hive... stopper han igen, så gentager du et-skridt-skråt-tilbage og svingningen

De første gange kan det godt tage lidt tid, men efterhånden behøver du bare at træde et skridt skråt tilbage og KIGGE på hans bagpart, så vil han flytte sig fremad.

Fortæl hvordan det går !

KatrineH
Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot
;D

Springmateriel købes
0
0
Svar på denne tråd

Jeg tog...
Forfatter: 
Dato:  08-04-2003 11:52
Da vores lille 1 års ikke gad ud af stalden, selvom alle de andre var ude, tog jeg blot min dressurpisk med i venstre hånd og gav ham et lille svirp på bagparten. Han gik pænt med, ikke noget voldsomt eller noget..og har gjort det lige siden.

Det er helt OK, at stå og indånde det friske morgenluft lidt, men så skal vi altså også ud. Han er nødt til at indstille sig på, at der sommetider er nogle ting i livet man ikke lige har lyst til, men at man alligevel skal gøre. Nøjagtig lige som os andre.

Men tit er han sgu´en sjov størrelse. Eksempelvis gad han ikke med de andre ind en aften. Jeg gad ikke gå ned efter ham. Vi stod længe og kikkede på ham efter de andre var taget ind. Så pludselig sætter han i trav...lige hen mod hegnet, springer over og løber af marken ved siden af hjem...behøver jeg tilføje han er efter Come Back II "GG"
0
0
Svar på denne tråd

:)
Forfatter: 
Dato:  11-04-2003 12:22
Ja... Undskyld jeg først svarer nu... Men i dag da jeg var nede ved ham, gik det faktisk fint..

Jeg har de andre dage taget ham ud sidst og trukket lidt med ham på marken, og lidt på vejen inden vi gik ud til de andre på folden. For at vise ham, at selvom vi skal lave noget, betyder det ikke at han ikke kommer ud til de andre.

Så i dag da jeg kom, var de allerede lukket ud... Og jeg tænkte, SÅ er det jo nu vi må prøve!

Jeg hilste på ham på folden, og gik ind for at muge ud. Da jeg var færdig med det hele, gik jeg ud til ham igen, og ville tage ham ind lidt.
Jeg gik hen og satte træktovet i grimen, klappede ham selvfølgelig, og begyndte stille at gå. Han gik fint med de første skridt, men besluttede sig for at nu ville han ikke længere.
Så gjorde jeg som KatrineH skrev, havde faktisk ikke læst det, men gjorde det alligevel! Og lidt efter lidt, gik han med. Han er så sød, for når han kan mærke på mig at han gør det rigtige, når jeg f.eks roser ham med tale eller klap, kan man bare se på ham at han bliver stolt og glad!!

Men vi kom ind, han blev stiglet lidt, fik en godbid og ud til de andre igen...

Så NU tror jeg han er holdt op med sit fis!! Han er jo kun en "teenager"!!!!!!

Men tak for rådene alle sammen... :-D
0
0
Svar på denne tråd

Fedt
Forfatter: 
Dato:  11-04-2003 12:30

Dejligt at høre Krista ! (y)

KatrineH
Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot
;D

Springmateriel købes
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider