Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

passage/piaff
Forfatter: 
Dato:  30-10-2011 19:38

Jeg har en 9 år gammel DV med en enorm kapacitet indenfor dressuren. Problemerne med ham er et til tider lidt iltert temperement, dette ydmynder sig bla i at jeg ikke kan ride med pisk på ham. Hvordan får jeg indøvet passage og piaff uden brug af pisk til at aktiverer fx bagben????

håber på en sober tone og gode brugbare råd!!!!!!!!

mvh

Vipse

Kombisadel, Wintec 500 CAIR, 17", sort, helt ny brugt max 5 gange- kvittering fra 24/12-08 haves

Pris 2000,-

0
0
Svar på denne tråd

Træner
Forfatter: 
Dato:  30-10-2011 21:19

Din træner har vel en idé?

Jeg tænker at du må have din træner/en komepetent hjælper, til at gå efter hesten med pisken, og tappe den, når det er nødvendigt.

Det er i hvert fald meget brugt med en hjælper fra jorden, så kan rytteren også koncenterer sig om at sidde og indvirke korrekt.

Måske du kan træne den i at accepterer pisken?

Har dog selv haft en hest, hvor dette ikke var muligt, så ved at det ikke altid er lige til.

Gitte

0
0
Svar på denne tråd

måske fra jorden
Forfatter: 
Dato:  30-10-2011 21:46

Nu er jeg jo barok/akademisk rytter, så måske gør jeg tingene meget anderledes.

men, accepterer han bruges af pisk fra jorden?

Hvis ja, kan du måske indøve piaffe fra jorden først?

Hvis du er heldig kan du måske få en hjælper til at stå fra jorden, og give signal med pisken, mens du giver sædesignalet? Når han har forstået sædesignalet kan du fjerne hjælpesignalet med pisken-og-hjælper-fra-jorden?

Nu er han jo "kun" 9 år, så hvis du er meget tålmodig kunne du måske tilvænne ham til pisken fra jorden? Eller måske købe dig til en som tilvænner ham til pisk? Det tror jeg godt selv jeg kunne finde på. Simpelthen sende hesten i "tilvænning-ti-pisk-træning". Jeg tror pengene ville være godt givet ud.

Ellers vil jeg tro at Steinbrecht, Decarpentry eller Oliveira har beskrevet forskellige metoder til indlæring af piaffe og passage. Men jeg er ikke sikker på, at de har metoder uden brug af pisk, jeg nævner dem bare fordi, jeg ikke har deres bøger, og alle de andre jeg lige har slået op i benytter "pind".

Hvis han er en lidt "frisk" hest, er det måske lettere med passage før piaffe?

jeg fik måske stillet flere spørgsmål end jeg gav svar, men jeg tænker at spørgsmålene måske kan hjælpe dig med at finde dit eget svar på din udfordring.

0
0
Svar på denne tråd

Teknik!
Forfatter: 
Dato:  30-10-2011 21:47

Hvad med at lære den "teknisk" piaffe i boksen???

Her skal du ganske vist også bruge pisken, men har hele tiden mulighed for at berolige hesten og "forklare" den hvad du ønsker af den. At hesten forstår hvad man ønsker af den, giver som regel ro i hovedet. Lær den først at løfte et ben ad gangen ved lyd + tap. Derefter lærer du den at løfte forbenene skiftevis og bagefter bagbenene. Tilsidst lægger du pisken op på krydset, og så kommer alle fire ben taktfast. Det er vigtigt at hesten hele tiden venter på den næste lyd/næste tap og ikke sætter benene for hurtigt i jorden. Husk masser af ros og godbidder.

Når hesten har forståelsen af det fra jorden, vil den ikke være så tilbøjelig til at blive ilter under rytter. Der skal du bruge en hjælper som kobler signalerne fra jorden, på dine signaler på hesten.

Passagen kan du videreudvikle herfra på ridebanen, uden at hesten behøver at blive ilter af det.

Det lader sig desværre ikke gøre at forklare alle finesserne på et forum, så jeg vil anbefale dig at alliere dig med en træner som har erfaring i denne form for træning.

Mvh

Gitte

Opstaldning tilbydes i lækre udebokse med ridehal, nær skoven

Super velgående welsh-hingst sec. C med licens står til afbenyttelse

0
0
Svar på denne tråd

hvis en hest
Forfatter: 
Dato:  31-10-2011 08:17

ikke er velredet nok til at acceptere at rytteren rider med en pisk, eller ikke er tryg nok til det, så skal man nok ikke starte på de øvelser endnu

Rønnebærrene er sure..... sagde ræven der ikke kunne nå dem !

0
0
Svar på denne tråd

Rosalina
Forfatter: 
Dato:  31-10-2011 10:41

Jeg tænkte PRÆCIS det samme :P

0
0
Svar på denne tråd

træning
Forfatter: 
Dato:  31-10-2011 12:20

Umiddelbart tænker jeg at der skal en del mere grundridning til, før din hest er klar til piaffe og passage.

Den skal være meget mere ind under hjælperne, hvilket betyder at du altid skal kunne styre tempoet på hesten. Hvis du allerede nu - inden den er ordentlig indenunder hjælperne - begynder at træne piaffe og passage er jeg ret overbevist om at du får en tikkende bombe under sadlen, netop fordi du får hesten samlet så meget ind, som man gør i en piaffe, og når så du så skal stoppe piaffen har du ikke hjælperne på plads til at stoppe den...

Så mit råd er at få den algt så meget ind under dine hjælper, at du uden problemer kan have en pisk med (ikke at du skal bruge den) men hesten skal acceptere at den er der, og skal selvfølgelig også acceptere at du bruger den.

Tanken om at flytte piaffetræningen ud i hestens boks tiltaler mig ikke. Men jeg har også den holdning at hestens boks er dens frirum på lige fod med dens fold. Men det er bare min holdning.

Til trådstarter: Muligvis jeg har misforstået dit indlæg? Men hvilket nivaeau er hesten på pt? Hvad kan den af øvelser?

Og hvem har vurderet at den er klar til piaffe/passage?

Når den en gang er indenunder hjælperne og du altid kan styre dens tempo/temperament synes jeg du skal starte med at ride halbe tritte, som er en meget meget fremadgående piaffe eller om man vil en meget tribende skridt, og skal man derfra arbejde henimod at hesten kan stå mere på stedet og piaffere. Personligt synes jeg det er væsentlig nemmere at ride hesten fra piaffe ud i passage frem for at tage passagen fra trav eller skridt. Detsamme gælder også at jeg synes det er nemmere at ride piaffen fra skridten end fra f.eks. trav... Men det afhænger nok også en hel del af hesten og rytteren ;)

Desuden synes jeg man skal være påpasselig med at have en hjælper til at gå på jorden og tappe hesten, da det er endnu en stressfaktor for hesten. Det skal komme mere af sig selv og så må det efter min mening gerne tage to måneder ekstra at indlære piaffen, bare hesten har haft en god oplevelse med det og stadig synes det er sjovt at arbejde.

Men med din hest, tror jeg du vil stresse den usandsynligt meget ved at påbegynde piaffe/passage i dens nuværende træningsniveau...

Held og lykke med træningen! :)

Med venlig hilsen

Zooropa - Anne

*** Impossible as they may seem
You've got to fight for every dream
'Cause who's to know which one you let go
Would have made you complete ***

0
0
Svar på denne tråd

På din præsentation
Forfatter: 
Dato:  01-11-2011 09:47

kan jeg se, at din dejlige hyp, "kun" er uddannet til LC niveau i dressur... Hvis dette stadig er aktuelt, altså at han ikke har rykket sig mere og er på noget LA niveau, så synes jeg slet ikke du skal begynde på øvelserne endnu... Så har han altså ikke musklerne til det endnu... Du skulle hellere koncentrere dig om at træne øvelser som kontragalop, versader, traversader, schenkelvigninger og andre styrkende øvelser. Måske træne skift i galoppen, så den kan dette, hvis du håber på at få den op og gå de høje klasser, alle sådanne ting.

Jeg tror vi mangler info ang. hvor langt din hest er i sin uddannelse??

Held og lykke med træningen!

Oldenborg FOREVER!" Elsker dig Flexness!"

2 års oldenborg hoppeplag efter Urfürst af Hvarre sælges!

- - - - - - - - - - Se profil - - - - - - - - - - - - - - -

0
0
Svar på denne tråd

passage/piaff
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 21:19

min kære hyp kan alle øvelserne til M på en god dag, det er ikke hverken hans muskulatur, balance eller andet der er problemet, det er simpelthen hans temperement! han er en dr Jekyll/Mr Hyde hest

der er af flere omgang forsøgt tilvænning til pisk og det er endnu ikke lykkedes, jeg/andre kan have ham fuldstændig under hjælperne og tager man en pisk med så løber han! pisk ved hjælper på jorden resulterer bare i at han koncentrerer sig om pisken og sparker efter den og det lærer han ihvertfald ikke nogen af ovenstående øvelser af. Pisk i boksen er fuldstændig udelukket!

Vi skal ikke lige pt i gang med ovenstående øvelser, men ville gerne have en ide om hvad jeg gør når dagen kommer, een ting kan udløse passage og det er en hoppe der kalder på sit føl, dette er lidt utopisk at tro man kan have med på en dressurbane.

Undervisning modtager vi ikke lige nu pt er jeg igang med genopretning efter en uheldig episode med en underviser hvor hesten endte med at gå fuldstændig i baglås, så er gået helt tilbage til basis ridning og er så ved at lægge på der.

han kan changerer (når han bare vil koncentrerer sig istedet for at hidse sig op) han kan gå kontra, traverser og versader, galoptravers, bagpartsvendinger m.m.

Alt i alt en super dejlig hest der har kapacitet til det hele hvis man bare kunne finde ind til ham...

et eksempel:

trailerlæsning.... han går fint i trailer og pludselig beslutter han sig for at han IKKE vil og så får man ham simpelthen ikke længere end til revle nr 2 på rampen, så står han der og der bliver han stående!!!!!!!!!!

på dette tidspunkt havde han nærmest spurtet ind i den trailer i 2 mdr uden problemer og der var ikke sket noget som helst.

Pisk med på ham resultere i at han løber, han kan være fuldstændig og aldeles under hjælperne og tager man en pisk er løbet kørt, dette er sket flere gange for både mig og undervisere der ikke har troet på mig.

På en god dag kan han godt acceptere at man rører ham med pisken fra jorden på andre dage ikke.

Det er svært at forklare uden at jeg lyder som en teenager, men jeg har altså redet i et godt stykke over 30 år så ved godt hvad jeg gør

men tusind tak for hjælpen indtil videre og kom endelig med flere forslag til hvad jeg kan gøre

mvh

Vipse

Kombisadel, Wintec 500 CAIR, 17", sort, helt ny brugt max 5 gange- kvittering fra 24/12-08 haves

Pris 2000,-

0
0
Svar på denne tråd

passage/piaff
Forfatter: 
Dato:  03-11-2011 21:25

PS det der kan tricke passage er en hoppe inde på midten af ridebanen der vrinsker efter sit føl, hvilket er lidt utopisk at have med til stævne ;)

Pris 2000,-

0
0
Svar på denne tråd

ang hyp
Forfatter: 
Dato:  04-11-2011 09:52

ja nu har jeg selv været ejer af en temperementsfuld dressurhoppe. det tager længere tid med disse typer heste at blive klar til de forskellige øvelser..

men det er vigtigt at når den nu er bange for pisken at du får hesten til at reagere på de halve parader og temposkift på sekundet,(hvis det ikke er en mulighed at gøre den tryg ved pisken.jeg ved via min unghest på 4 hvor lang tid det tar at gøre den tryg.har brugt 1 år på at tilvænne min unghest til ikke at løbe eller hoppe når jeg har pisken med.har haft den siden den var 3 og redet en mdr.dette gøres nu uden problemer dog skal jeg have nogen til at give mig den stille og roligt hvis jeg sidder på den og lige synes jeg skal bruge en pisk til at aktivere den som gøres ved bare at ha den med ellers løber og hopper han til siden).

så temposkift og halve parader er også en mulighed for at få lært passage og piaf.

0
0
Svar på denne tråd

træning
Forfatter: 
Dato:  11-11-2011 21:25

Jeg forstår fuldt ud dit dilemma. Jeg har selv en super sensitiv hoppe, men pisk kan nu sagtens anvendes her.

Mit forslag går på en helt anden form for træning, nemlig mental træning.

Har du mon hørt om Tristan Tucker og Will Rogers, som er 2 australiere der gennem nogen tid har været hos Morten Thomsen ?? De kører nu solo med clinic's. Der er snart et i Aalborg, sidste weekend i november - du kan se det på hasserisgaard.dk under deres nyheds side.

Selve træningen går ud på at hestene bliver udsat for alt muligt, og det eneste trænerne kræver, er at de står stille og accepterer hvad de bliver udsat for. Jeg har selv haft en 3 års hest i træning hos dem i 14 dage, og det er nu 1 år siden, og den har bestemt ikke glemt det. Før var det lidt en hest som til tider kunne være svær at håndtere - hvis ikke den selv syntes - men nu er alt dette væk og i stedet har jeg en super omgængelig og tillidsfuld hest.

Så hvis du har mod på at ofre lidt på din hest ved at få den med på sådan en clinic, så er jeg sikker på at du aldrig fortryder dette!!

God fornøjelse med træningen fremover.

0
0
Svar på denne tråd

træning
Forfatter: 
Dato:  11-11-2011 23:06

Selve træningen går ud på at hestene bliver udsat for alt muligt, og det eneste trænerne kræver, er at de står stille og accepterer hvad de bliver udsat for.

Det garanterer jeg dig for at min IKKE gør jo jeg har hørt om dem, men næste problem er ... at er herren på tværs er han pløk umulig at læsse, sidst måtte jeg opgive efter 1½ time :(

kunne godt tænke mig at sende ham i træning bare et eller andet sted men lige pt er økonomien ikke til 5000+ om måneden, desværre

der er kommet mange gode forslag der selvfølgelig skal prøves af.

Mit indtryk er ikke at han er bange, men mere at der mangler endda en hel del respekt, han husker vist for godt fra da han var ung hvor han fik sin vilje (inden jeg købte ham)

Fx På gode dage render han nærmest ind i traileren og pludselig tager f.... ved hesten og han nægter pure at bevæge sig længere op på rampen end 2 revle, han virker absolut ikke bange, nærmere fuldstændig ligeglad med hvad han får besked om at gøre!

De kære heste kan give grå hår indimellem

mvh
Vipse

Pris 2000,-

0
0
Svar på denne tråd

træning
Forfatter: 
Dato:  13-11-2011 13:57

Det med respekten er jeg sikker på bliver meget bedre efter træningen med Tristan... Jeg tror du vil blive meget overrasket over at se din hest under træning med en af dem. Jeg var selv overrasket over min hests reaktion, en unghest som bestemt ikke sådan lige gjorde hvad man sagde. Men den stod bom stille selv om de slog paraply op i hovedet af dem. De har hesten i et langt tov, men det holder de ikke i, det ligger bare på jorden og hvis de flytter sig, så kan de hurtigt træde op på det.

Men det er jo det med økonomien og hvor længe man selv gider blive ved med at bøvle med hestene ;) Den jeg skal have med, har også et respekt problem, en bestemt dame, som ikke sådan lige hører efter altid.. Dette håber jeg så bliver meget bedre efter en lille træningssession :)

Og hvad angår læsning - så kan du da sikkert få lov til at komme med den dagen inden, så du ikke skal stå på dagen og få stress, hvis det trækker længere ud end 1½ time :)

0
0
Svar på denne tråd

traileren,,,
Forfatter: 
Dato:  17-11-2011 20:56

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med piaff og passage, men jeg kan måske hjælpe dig med traileren...

Når du bare en almindelig dag går forbi traileren så trækker du ham et par skridt op af rampen, roser ham, evt giver ham lidt lækkert, eller hvad du nu træner med. Thats it' for denne dag. De næste dag det samme. Du nærmer dig slet ikke det punkt han normalt reagere ved. Og når det så bare super, så tager du et skridt nærmere. Fortsætter der en uge, hvis det det. Og så sådan arbejder du dig ligeså stille og meget forsigtigt op i traileren. Forlang aldrig mere end, hvad du ved du får godt igen. Og så er jeg meget sikker på, at du til sidst har en hest der går i trailer hver gang.

Og dette kan altså godt tage meget lang tid, men er det ikke værd at vente på...

Rigtig god arbejdslyst...

Mvh.

Karina Stackelies, Kamran Shah ox og Gribsvads Nicko

BBH instruktør under uddannelse hos Susan Kjærgård

0
0
Svar på denne tråd

karina........
Forfatter: 
Dato:  18-11-2011 17:02

det er lige netop den metode jeg har haft brugt, et skridt fint, så slutter vi her lille ven osv osv det går super, hesten løber nærmest op i traileren og nægter pure og forlade den!!!! FEDT så er den ged barberet!!!!!!!!! sådan går det så fint i måske 2 måneder hvor han er en drøm at læsse og så tager f.... da pludselig ved ham igen og vi er tilbage ved revle nr. 2 på rampen.

Ville ønske jeg kunne forklare den bette hest at den skal gå ind i den trailer HVER gang den bliver bedt om det og ikke når den tilfældigvis synes at sol og måne står korrekt for hinanden
Sidst startede jeg stille op med at ok vi trailertræner og har super god tid!! så blev han glad for traileren og vi kunne køre rundt med ham i 2 mdr uden problemer (altså ture ikke i træk) og pludselig så ville han altså bare ikke alligevel, tror aldrig jeg lærer at forstå den hest. Havde han været bange for traileren ville jeg have tonsvis af tålmodighed med ham, men problemet er at han er IKKE bange, han beslutter sig bare pludselig for at han ikke gider!! (nej jeg tillægger ham ikke unaturlig menneskelige evner, men sådan er han altså)og der har ikke været noget uheldigt i den sidste køretur han havde.

Pyhh ha sådan nogen apparater kan være bøvlede engang imellem

mvh

Vipse

Ellers super fin ide og tak for tippet men som sagt er dette prøvet af

Pris 2000,-

0
0
Svar på denne tråd

Tilvænning til pisk
Forfatter: 
Dato:  21-11-2011 13:56

Kan tage LANG tid !!

Min hvide hest var skrækslagen for pisken som ung - og han er også en hest som din, med et enormt drive, evig energi og utrolig arbejdssom. Efter tilridning gik der et halvt års tid, førjeg følte mig sikker nok ved at tage en kort springpisk med - vel at mærke når vi skridtede af efter en halv times eneundervisning. Det resulterede i at han stavrede derud af med ørere vendt mod pisken og hovedet drejet let til siden. Efter npogle måneder med springpisk i afskridtning vænnede han sig til det. Så tog jeg den i den anden hånd, og vi startede forfra !

Alt i alt tog det et halvt år, før han var fortrolig og ku slappe af og bare skridte, selvom jeg ahvde en pisk med.

Idag er han 100% tryg ved pisken - naturligvis har han respekt for pisken, og du kan let skræmme ham, hvis du vil, men det er jo ikke min intention. Jeg bruger den til alt - trækketrue i grime, øvelser fra jorden, fx spanske skridt og under ridning. Det er et fantastisk redskab og jeg synes, det er lige så vigtig som alt muligt andet, at hesten blir fortrolig og lærer at respektere pisken som et hjælpemiddel.

Her er et videoklip fra i sommer, hvor vi øver et par spanske skridt...Jeg har en lang grøn dressurpisk i min højre hånd, som jeg giver signalet med. Hesten er fuldstændig tryg og tillidsfuld trods min brug af pisken.

www.hestegalleri.dk/ vid_vis.aspx?VideoID=255945

Det kan tage lang tid med den slags heste...det kan tage halve og hele ÅR! Men det er givet godt ud, når de lærer det. Så vær tålmodig og ha i baghovedet, at varme, kloge og følsomme heste kan tage noget længere tid i grundtræningen - men til sidst blir de bare de allerbedste!

0
0
Svar på denne tråd

Uden pisk
Forfatter: 
Dato:  22-11-2011 11:07

Hej,

Eftersom al indlæring og dressur i det hele taget bør foregå med en afslappet hest, kan jeg forstå på din forklaring, at det er absolut no-go med pisk! Jeg har kendt en rytter, der udelukkende via jordarbejde og hestens lyst til at "spejle" sit menneske lærte sin hest at lave piaffe og passage. Måske var det ikke verdens mest perfekte øvelser, hun fik ud af det, men hun havde heller ikke prøvet det før og havde ikke hjælp til arbejdet.

Hun løb ved siden af (med samme slags bevægelser, som hun ville have hesten til at lave) og opmuntrede hesten med stemmen, og når den reagerede i den rigtige retning fik den belønning og en kort pause. Da den var i stand til at udføre en passage, gik hun over til at træne piaffe på samme måde (let fremadgående) ved selv at gøre trinene og opmuntre hesten. Jeg kan ikke give dig en "opskrift", men jeg ved, at det kan lade sig gøre uden pisk . Ved at anvende stemmekommandoer konsekvent og utvetydigt kan det bagefter overføres til ridningen... Det tager nok længere tid at indlære på denne måde i forhold til at bruge pisk, men jeg er ikke i tvivl om, at det kan lade sig gøre. God arbejdslyst!

MVH

Jette

0
0
Svar på denne tråd

Piaffe
Forfatter: 
Dato:  22-11-2011 13:05

Hej :)

De franske 'ridemestre' øver piaffe gennem overgange mellem trav og tilbagetrædning, hvilket giver meget god mening da piaffen er "fanget" et sted mellem disse to diagonale bevægemønstre.

De starter med at træne trav-parade-trav indtil hesten lytter på de mindste vink. De kan også laves i versade, så hesten er fuldt under hjælperne.

Så går de videre til trav-tilbagetrædning-trav, hvor hesten ligesom før skal gå fra en energisk trav til en samlet tilbagetræning helt let på hjælperne. Den må altså ikke tøve med at gå fremad.

Når man så kan lave nogle stykker af disse overgange på et par meter vil hesten efterhånden begynde at forudse at den skal til at gå i trav fra tilbagetrædning og selv udøve piaffe i tilbagetrædningen.

Så er det "blot" at opfange dette og gøre sekvenserne længere.

Jeg har ikke selv prøvet det, så jeg kan ikke sige om det skulle virke. Men der er pisken jo ikke nødvendig, hvis den ellers er lydig.

Julie Herold

Yesterday is history, tomorrow is a mystery and today is a gift - that's why we call it the present

0
0
Svar på denne tråd

Folk og deres pisk - de kan intet uden
Forfatter: 
Dato:  26-11-2011 21:48

passage - du takter traven ned og ned og ned, laver en halvparade, støtter op og så skulle du gerne få et skridt eller to uden at skulle banke på hesten med en pind. Sådan fungerer det på de heste som har grundridningen i orden og en kompetent rytter på ryggen...!

og piaff er som Chuntao beskriver det...

Altså kan begge ting sagtens opnåes uden pisk.

** Stavefejl er gratis **

SJÆLDEN DRESSURSADEL SÆLGES

Sommer Egon von Neindoff

17,5 sæde og bom 32,5

Bommen kan justeres

Sadelen er yderst velholdt!!

0
0
Svar på denne tråd

Sikke en påstand...
Forfatter: 
Dato:  27-11-2011 15:12

at folk med pisk, intet kan uden....

Nu er pisken jo tænkt som et hjælpemiddel lige som schenkler, sæde, stemme, vægt, hånd osv...... Og bruges den fornuftigt og på en ordentlig måde, så er den et rigtig fint hjælpemiddel.

0
0
Svar på denne tråd

En desværre korrekt påstand
Forfatter: 
Dato:  27-11-2011 16:50

se på rytterne KA - de kan jo ikke. Og sådan som størstedelen af ryttere bruger pisken, så er den ikke mere hjælpemiddel end en kvægstav med strøm i. Den skal sku nok også nok få hesten til at gå piaff og passage.

JA, DEN KAN VÆRE ET HJÆLPEMIDDEL HOS DE SOM FORSTÅR AT BRUGE DEN - og kan man ikke lære sin hest piaff og passage (eller aktivere bagparten) uden at slå på den, så kan man intet uden en pisk.

** Stavefejl er gratis **

SJÆLDEN DRESSURSADEL SÆLGES

Sommer Egon von Neindoff

17,5 sæde og bom 32,5

Bommen kan justeres

Sadelen er yderst velholdt!!

0
0
Svar på denne tråd

Nuancer
Forfatter: 
Dato:  27-11-2011 17:49

At udelukke brugen af pisk, er som at mangle en streng på sin guitar. Alle hjælperne har sin berettigelse, men kun nuancerne afgør om der kommer noget smukt ud af det. Uden pisken mangler man et helt repetoire af hjælpere, og pisken er et meget naunceret hjælpemiddel når man forstår at bruge den rigtigt.

Der er kommet mange gode foreslag i denne tråd, til løsninger på TS' problem. Desværre bliver det hurtigt affejet af TS, som umulige, og det giver mig det indtryk, at TS dels mangler øvelse i at "læse" hesten, og dels mangler mange nuancer i sine hjælpere. Indtil dette er på plads, bør man ikke give sig i kast med så svære øvelser på så følsom en hest.

Alle heste kan lære at acceptere pisken som et fint hjælpemiddel. Men det kræver tålmodighed og at rytteren forstår at læse hesten og fjerne presset i det helt rigtige øjeblik. At starte med at tage pisken med, når man sidder på ryggen af hesten, kan være et alt for stort skridt på sådan en hest. Hvis det også er for meget at vænne hesten til pisken fra jorden, så start med en lille pind på måske 20 cm i hånden når hesten bliver striglet hvor du berører den overalt med pinden. Når den har accepteret den, kan du prøve med en som er lidt længere. Ved den mindste spænding fjerner du presset, dvs bakker væk med pinden. Når du til sidst har arbejdet dig frem til at du berøre hesten overalt med en alm. kort pisk i hånden, kan du flytte træningen til ridehallen. Når du er nået ligeså langt i ridehallen, kan du som k A skriver tage pisken med når du skridter af og fortsætte derfra som andre har skrevet.

At få succes med sådan en træning, afhænger især også af rytterens evne til at arbejde uden forbehold.

Mvh

Gitte

Opstaldning tilbydes i lækre udebokse med ridehal, nær skoven

Super velgående welsh-hingst sec. C med licens står til afbenyttelse

0
0
Svar på denne tråd

gitteb
Forfatter: 
Dato:  27-11-2011 18:22

går ud fra det er mig du betegner som TS, jeg affejer ikke de gode og konstruktive råd jeg har fået, jeg mener selv jeg er istand til at læse hesten lige så godt som enhver anden, har dog haft med mange forskellige heste at gøre i tidens løb. Nogen af de forslag rare og hjælpsomme HN'er er kommet med er alle forslag der ER forsøgt uden ret meget succes. Ligeledes at få hesten fuldstændig tryg når man håndterer pisken fra jorden, jeg kan berøre ham over hele kroppen med en pisk uden at han så meget som vipper med et ører, men jeg kan stadig ikke have en pisk med når jeg rider, dette kan så skyldes mine evt. manglende færdigheder, jeg påstår langt fra jeg er perfekt, men selv meget dygtigere og mere rutinerede ryttere i de højere klasser kan heller ikke ride med pisk på ham, jeg har fået flere konstruktive forslag til hvordan jeg kan begynde at indlære diverse øvelser uden brug af pisk og disse skal selvfølgelig forsøges når vi når der til. De råd jeg fik til læsning er også forsøgt, resultatet har jeg vist beskrevet tidligere.

Derfor lavede jeg dette indlæg for at få gode ideer, sådan set ikke for at høre folks mening om brugen af pisk eller ej, vi ser også tit folk longerer der aldrig burde komme i nærheden af hverken hest eller longe men dette er så heller ikke dette vi diskutterer.

Til alle Jer andre - tusind tak for konstruktive forslag, både dem der er forsøgt og de andre der skal forsøges.

mvh

Vipse

Pris 2000,-

0
0
Svar på denne tråd

Nej, det er den ikke
Forfatter: 
Dato:  28-11-2011 01:22

Tja....jeg ser på ryttere - MANGE ryttere - på alle mulige niveauer stort set dagligt og har gjort i mange år. Jeg synes, det er meget trist, at du er så fordomsfuld og slår alle ryttere over èn kam... Der ER faktisk mange dygtige og kompetente ryttere, der bruger pisken, som det den er - et hjælpemiddel. Så absolut har du ret i, at NOGLE ryttere ikke har forstået, at pisken er et hjælpemiddel og ikke til at SLÅ med....men derfra og så til at sige, at " folk og deres pisk - de kan intet ude"...det synes jeg er temmelig fordomsfuldt og naivt.

0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  01-12-2011 16:51

Spørgsmålet om hvordan eller om man skal bruge pisken tror jeg, ligesom andre har nævnt, er mindre relevant eller reflekterer et mere grundlæggende problem, nemlig at hesten bør acceptere ALLE rytterens hjælpere - også pisken.

Nu nævner du selv, at din hest har et noget iltert temperament, og det er selvfølgelig problematisk, da dette umiddelbart forsinker og forstyrrer processen, der skal skabe accepten af hjælperne. Desværre, i mit perspektiv, er et sådant temperament også udtryk for at hesten derfor ikke er under hjælperne. Før du starter på piaff og passage ville jeg i hvert fald forsøge at afspænde hesten, give den en masse løsgørende arbejde, og ikke give den mulighed for at spænde op - eller at bruge temperamentet mod dig så at sige. Vælger du at gå igang med øvelserne - som der er kommet mange råd til hvordan - så håber jeg, at du er meget fokuseret på at løsgøre og afspænde hesten samtidigt - ellers ender du på en tidsindstillet bombe af spændning.

Dette er ikke ment som en hævet pegefinger, bare et råd fra en der har været der og gjort dén fejl!

Held og lykke og fortsat god træning!

Aim for the moon - and if you miss it,

grab a star!
Rhododendron (Royal Diamond - Argentinus) - et nyt stjerneskud

R.I.P. DeCaprio-E (feb. 2003-aug. 2009)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ved ikke
Forfatter: 
Dato:  05-12-2011 13:34

om det er noget for dig, men efter at jeg har læst flere af dine indlæg tænker jeg:

Har du prøvet horsemanship? Noget grundlæggende hvor at din hest acceptere dig og at du rører ved den? Der efter kunne du gradvist begynde med noget pressening, og prøve, ganske forsigtigt med en pisk, først måske bare have den i hånden og ae ham med den, så han finder ud af, at den ikke er farlig osv.

Også at du prøver at gå med ham i en ridehal med grime og et langt reb og får ham til at gå bag dig og standse bag dig og få ham til at bakke, uden at du skal skubbe ham osv. så han bliver (mere) opmærksom på dig og respekterer dig ENDNU mere som leder end han allerede gør. Det kunne måske hjælpe dig, da han ved at stole på dig, måske vælger at følge dig noget mere og ikke mener, at han selv skal tage stilling til alt (som f.eks. pisken) men derimod lader dig om at tage stilling til, hvorvidt han skal være bange for den eller ej.

Håber det giver mening, du må meget gerne stille spørgsmål til min tekst hvis det ikke gør :)Har selv arbejdet med denne teknik med min forrige hest som jeg til at starte med, heller ikke kunne ride på med pisk, men efter jeg havde arbejdet med ham nogle gange på denne måde, begyndte han at acceptere den og da jeg solgte ham, kunne jeg sagtens bruge den som dirigentstok. :)

Held og lykke med træningen

Oldenborg FOREVER!" Elsker dig Flexness!" Nu med ny underviser både i spring og dressur, de bedste 2 undervisere der findes! Nu tror jeg på, at det kan lade sig gøre!

0
0
Svar på denne tråd

Tilvænning på andre måder?
Forfatter: 
Dato:  06-12-2011 11:11

Jeg kom til at spekulere på, hvilken pisk du rider med? Måske var det en ide, at tilvænne hesten til den pisk du vil bruge, ved at starte med en lille springpisk, eller hvis den også trigges af det, så find en bambusgren og klip så lille et stykke af, at den ikke reagerer på det. Så kan du måske lige så stille forlænge pisketypen eller grenen hen mod den pisk du gerne vil ride med?

Mht. traileren, var det så en ide, at få hesten til at associere den med noget rart? Jeg ved ikke hvordan du plejer at træne trailerlæsning, og er på ingen måde ude på at kritisere din metode. Men du kunne fx enten prøve noget systematisk klikkertræning, så traileren bliver forbundet med mad, eller begynde at fodre hesten i traileren nogle gange om ugen?

Fleur Cheri = super unghesten

0
0
Svar på denne tråd

At være under hjælperne
Forfatter: 
Dato:  10-12-2011 12:29

Vil jo sige at man kan bede hestene om hvad man vil, hvis hesten stikker af pga en pisk, ikke vil læsses osv, så er den jo ikke under hjælperne?? Jeg tænker grundridning, afslapning, løsgøring og måske nget mere basal viden om hvordan heste lærer? Du lyder som om du har masser af erfaring, men jeg tror du vil få en aha oplevelse hvis du læser lidt om læringsteori. Andrew mclean har skrevet en super bog, acedemic horsetraning, hvor der er masser af øvelser du kan gå igang med. Det er supernhåndgribeligt og jeg er sikker på at det vil forbedre din hest og gøre den mere rolig og lettere at lære ting.

Sagde Janne

0
0
Svar på denne tråd

indlæring
Forfatter: 
Dato:  11-12-2011 00:12

flexness: jeg kan sagtens rører ham over hele kroppen med både dressur, spring og longepisk ingen problemer her! det er først når jeg sidder på ryggen af ham at problemet med pisken opstår og her er det så ligegyldigt om det er en dressurpisk eller en helt kort springpisk. Horsmanship bruges tildels (er ikke fanatiker men bruger en del sund fornuft) jeg kan slippe ham løs i ridehuset uden grime eller andet og han følger mig som en lille hund, han bakker bare ved at jeg rækker hånden ud (uden at rører ham) og selv går tilbage, pressening er prøvet men her glipper ledertiltroen, den gemmer garanteret en bengalsk tiger!!!!!!! KAN dog hvis jeg folder den helt sammen få ham henover uden de store paniktilfælde, så sålænge jeg beholder fødderne på jorden fejler vores lederskab INTET men det ryger godt nok så snart jeg sætter mig op på ham, så falder han tilbage i at det er ham der skal tage stilling til ALT og så må jeg jo bare følge med :(

Natasha: problematikken med traileren er IKKE at han er bange for den, i en god periode er han nærmest ved at løbe mig ned for at komme ind i den og når han så er inde vil han ikke ud igen, problemet ligger i at jeg aldrig kan regne med om vi har en god periode eller ej og hvis det lige pludselig stikker ham at nu gider han altså IKKE; ja så får jeg ham ikke længere op end til nr 2 revle på rampen, og heller ikke her viser han noget som helst tegn på skræk for traileren, tværtimod viser han tydelige tegn på ren og skær stædighed.

Umiddelbart hvis jeg læste mit indlæg ville mit bud også være at det var lederskabet der glippede, mit "problem" er at det er det sådan set ikke, han har fuld forståelse for at det er mig der bestemmer, han ved godt jeg er lederen men indimellem tager f..... ved krikken og så er han hamrende ligeglad med hvem der er hvad!!!!!!!

Han har fra "barnsben" fundet ud af hvor stor og stærk han er og dette falder han tilbage på indimellem.

jannej: han er absolut helt og aldelse afslappet når han står på rampen og ikke vil gå i traileren

Hvordan trænger man ind i hovedet på sådan et kræ????? Synes jeg har prøvet noget nær alt andet end at tæve ham (ikke at jeg overhovedet har tænkt mig at ty til dette, mere som forklaring) jeg har lokket, jeg har givet fri så ny indlæring har kunnet nå at bundfælde sig, jeg har repeteret så han var klar over hvad han skulle, jeg har redet grundridning så det fløjter, jeg har givet udfordringer, jeg har bakket når han gik frem, jeg har rost you name it...... og intet har haft en varig effekt. Effekten er der momentvis men med ham kan man aldrig regne med hvilket humør han er i og hvordan han lige skal takles i dag, synes efterhånden den fuldblod jeg har stående herhjemme som foldbums (manglende tid) hvor jeg ved at sandsynligheden for at jeg bliver smidt af hekkenfeldt til når jeg ´sætter mig op er stor, ja han er sgu mere simpel at arbejde med, han er nemlig ens hver gang!!!!!!!

mvh

Vipse

der stadig suger til sig af velmente forslag, kommenterer bare hvad der allerede er forsøgt og dette er ikke for at nedgører de indkommende forslag, men mere for at I har en fornemmelse af hvad der er forsøgt allerede!!!!

Pris 2000,-

0
0
Svar på denne tråd

interessant
Forfatter: 
Dato:  11-12-2011 17:13

Det er faktisk en interessant problemstilling du har fat i Vipse, selvom det selvfølgelig er vildt træls for dig.

Der kan jo være mange grunde til, at en hest opfører sig anderledes, når den får en rytter på ryggen:

Hesten har ondt -og det forværres af at have rytter på

Udstyret generer

Rytteren kommer til at sende signaler der er forvirrende for hesten, eller gør hesten utryg (rytteren gør det ikke med vilje)

Omgivelserne stresser hesten

Så nu handler det jo om udelukkelsemetoden.

Start med at få løst trailer problemet.

invistér en god bunke penge i at få klaret problemet. Simpelthen! For når du kan få hesten problemfrit i trailer, kan du komme videre med at løse de andre problemer.

Derefter skal du få en meget dygtig rytter, gerne med biomekanisk teoretisk viden på højt niveau til, at se dig ride eller gerne sætte sig op, altså ryttere på Anders Chortsen, Kirsten Hansen,Susan Kjærgaard eller akademiske ridder niveau eller lign. Grunden til at jeg peger på den type ryttere er, at de alle har meget hesteerfaring, og ser mange heste der har "problemer". De er alle meget grundigt teoretisk velfunderede, og har samtidig praktisk erfaring.Det koster også penge...men det kan vise sig at være pengene værd, når nu du har en talentfuld hest.

Der er også den mulighed at hesten har ondt når du sætter dig op.

Måske en heste osteopat/kiropraktor vil være en god idé?

Hvis du bor i det jyske kan jeg anbefale en jeg har meget god erfaring med.

Held og lykke.

0
0
Svar på denne tråd

nugga.........
Forfatter: 
Dato:  11-12-2011 20:40

Lyder fornuftigt med udelukkelses metoden!!!!

1. hesten har IKKE ondt, er tjekket i hoved og r.. af både dyrlæge og massør/kiropraktor (han virker heller ikke som om han har ondt!)

2 udstyret passer perfekt, ikke noget at komme efter der ;)

3 smide en masse penge i hesten principielt giver jeg dig ret! men problemet er så bare at lige nu har vi ikke en masse penge at smide i kræet :(

det der med trailerproblemet har jo været løst tonsvis af gange efterhånden, i perioder er han helt vild med at komme ind i den trailer og så pludselig vil han bare ikke en dyt! Ville såmen gerne ofre pengene (hvis jeg havde dem pt) men tror så ikke lige det er trailerproblematikken man skal kaste sig over, i og med at det jo fungerer fint til tider.

Hælder mere til at det er noget lederværk der måske skal på plads, selvom han sender tonsvis af signaler om at det ER på plads, eller måske en forståelse fra hans side om at han altså skal gøre det der bliver sagt!!!!!

har haft flyttet ham for ca 1 år siden fordi han ikke trivedes det sted han stod, her fungerer han fint, kan gå på fold med hopper (ikke kunnet lade sig gøre før) virker tilfreds og godt tilpas med at han er hest nr 6 i stalden og der er fred og ro,

Har haft undervisere og dygtige ryttere til at kigge, har haft optaget min ridning på video for at se om jeg kunne finde de vise sten der, har haft andre dygtige ryttere til at ride hesten for at se om det er MIG der er noget galt med, har haft andre til at læsse ham når han ikke vil (igen for at se om jeg sender nogen signaler der gør han misforstår mine "ordre") og resultatet er akkurat det samme, ingen kan ride med pisk, han opfører sig nøjagtig med andre som med mig, intet påfaldende at se på videoer m.m.

Hvis man da bare kunne se ind i hovedet på sådan et apparat og så få klarhed over hvad pokker der foregår derinde!!!!!!!!

kom gerne med flere ideer til løsninger ;)

mvh

Vipse

Pris 2000,-

0
0
Svar på denne tråd

Du mangler
Forfatter: 
Dato:  11-12-2011 21:20

Et klart frem signal når du skal trailer læsse, ligrsom du mangler et klart stop signal når du ha en pisk i hånden og sidder på ryggen af hesten.

Din hest skal svare frem for dit signal i grimen hver gang, uanset hvad du beder den om at gå henover eller op i. En måde jeg godt kan lide at træne på er at lægge pres i grimen og så forstærke med et let tap på skulder med en pisk. I det samme hesten svarer frem fjerner man alt pres. Det er i og for sig ret nemt at lære en hest at gå i trailer, så længe den ikke er angst, fordi det handler "bare" om at få indstalleret nogle gode knapper. Lige nu virker dine knapper nogle gange og andre gange virker de ikke.

Sagde Janne

0
0
Svar på denne tråd

ja hvem der
Forfatter: 
Dato:  12-12-2011 18:59

Ja hvem der bare vidste hvad der foregik derinde i hovedet på krikkerne.

Nu har jeg læst tråden igennem igen.

Jeg tror du gør de rigtige ting - tror simpelthen det kan være et spørgsmål om informationsoverload.

Din hest er ved at lære rigtig mange ting, så måske siger det bare "Klik" nogen gange, fordi det er for meget.

DA hesten er gennemset af dyrlæge og kiro, udstyret er tip top og du har prøvet så mange ting, så tænker jeg. Information overload.

Måske kan hesten bare ikke rumme mere lige nu?

Jeg tror at du skal bruge f.eks noget af det Jannej skriver, og så simpelthen væbne dig med tålmodighed. Der var også en der foreslog at bruge en meget kort pind, udvide til ridepisk osv.

Og så ekstrem kort intervaller. F.eks rid lidt rundt uden piske. tilsidst rides med kort pind ganske få skridt -måske kun et- hvor hesten går pænt. Lad hesten se pinden, ros hesten ved god opførsel, stig af og slut for idag.

0
0
Svar på denne tråd

nærstudie
Forfatter: 
Dato:  13-12-2011 23:24

Af profferne når de rider de store dressurklasser vil give forskellige vinkler på hvordan hjælperne skal ligge.

Grunddressuren er jo tryk bag gjorden løfter bagben, så der skal de ligge. Ved at få bagbenene løftet så vipper hesten jo opaf foran og så hjælper man med vip i håndledet så man viser hesten at den skal søge hånden lidt højere og den vil så løfte sig fortil.

Sædets halve parade vil minske længden af skridtet og så har man det basale til øvelsen.

Så det kan lade sig gøre uden pisk. Men det tager tid. ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  13-12-2011 23:44

Måske lyder jeg en anelse tosset - Men har du fået tjekket hestens øjne/synsvinkel?

Jeg prøvede en hest i Portugal, der simpelthen var så flink, indtil jeg skal stige af. Jeg stiger selvfølgelig af på den sikre, engelske måde, med at tage begge ben ud af bøjlerne, svinge det ene ben over og læne mig indover sadlen med mave og bryst - og titter derfor frem på hestens højre side.

Den blev simpelthen så bange! To gange slog jeg flikflak derfra, udover bagparten og landede (heldigvis!) på benene.

Steg man af på portugisermanér, med én fod i bøjlen, til den anden fod er i jorden, og man ikke dukkede op på højre side, så stod hesten som en skammel.

Ham der red satte sig endda op og svingede med arme og ben, der var intet problem, men min vinkel, når jeg steg ned, skræmte bare dyret.

Måske kan pisken i lige netop den synsvinkel skræmme?

Citat slut
Bianca

"Do not mistake a goats beard for a fine stallions tail."
Irish saying

Avlsdyr og ungheste fra kompetent lusitanoavler formidles.

0
0
Svar på denne tråd

Tjaa...
Forfatter: 
Dato:  14-12-2011 16:12
Det er ikke for at blive uvenner med nogen, men umiddelbart lyder det jo en anelse "gak" i mine ører, at en hest der ikke engang kan gå en stabil M, skal gå piaff og passage... Så kan hesten da ha nok så stort et potentiale, men hvis den ikke er klar til udfordringen, hvad nytter det så?
Jeg er nok temmelig priviligeret at ha 2 heste der allerede kan dette, men derfor er det da ikke noget jeg bruger i daglig træning, da jeg ikke rider GP, men stadig kæmper med M-klasserne... ;)
Jeg rider KUN piaffe/passage når min træner er der til at guide, da vi mener at netop disse ekstremt samlede øvelser kan skade mere end at gavne hvis hesten ikke er 100% på plads.
0
0
Svar på denne tråd

malene
Forfatter: 
Dato:  14-12-2011 19:05

nu skrev jeg ikke han skulle gå piaff/passage pt men spurgte bare ind til om det overhovedet kan lade sig gøre at lære en hest dette uden brug af pisk. Dermed ikke være sagt jeg begynder på det imorgen men så har jeg nogen ideer når vi engang når så langt HVIS vi når så langt ;)

mvh

Vipse

Pris 2000,-

0
0
Svar på denne tråd

Kort svar
Forfatter: 
Dato:  14-12-2011 21:34

Ja piaffe og passage kan indlæres uden pisk.

Sagde Janne

0
0
Svar på denne tråd

"yo-yo"- teknikken
Forfatter: 
Dato:  15-12-2011 09:06

hej. her er et fif til piaffen

Start med at lære din hest forskellige tempi i traven så du langsomt kan bede den om at trave langsommere og langsommere eller hurtigere og hurtigere for øgninger. Det er også nemmere for din hest at være med både fysisk og mentalt hvis du gør det sådan:) håber du kan bruge det!!

Mvh Pernille

0
0
Svar på denne tråd

opdatering
Forfatter: 
Dato:  19-12-2011 17:47

valgte at starte ud med projektet pisk....... jeg startede med at longerer ham i lang liner medbringende longepisk, efter et stykke tid får han besked om at stå stille og så gik jeg igang med at røre ham over det hele med longepisken, stille og roligt! Derefter tager jeg en lille springpisk og står og tapper ham med den på kryds, sadel, hals, ben m.m. stadig ikke den store reaktion, igår red jeg så med springpisken mest i skridt, bare med et par omgange i trav, alt gik superfint!

Idag laver vi så hele proceduren igen, starter ridningen med springpisken, skifter den ud med en dressurpisk, her kunne jeg så få lov at tappe ham lidt på bagparten i skridt i en schenkelvigning (store sager), jeg kunne endvidere have den med i både trav og galop UDEN at han stjernede helt af og løb som han plejer!!!

Der er håb forude, han synes absolut IKKE det er specielt sjovt men respekterer at den skal være der og det er hovedsagen!!!

Tak for ideerne ;)

mvh
Vipse

Pris 2000,-

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider