Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Alene og sikkerhed
Forfatter: 
Dato:  27-10-2011 10:00

Jeg er i gang med den grundlæggende træning af min 2½ års unghest og er løbet ind i et lidt usædvanligt problem: Hun står opstaldet på et mindre stutteri, hvor der er ret få hesteejere, som kommer til hestene. Det vil sige, at jeg ofte er alene i stalden, når jeg kommer derud. Og jeg synes ikke, det er særligt fornuftigt at tage en unghest ud alene (vi træner bare på en udendørs bane), når der ikke er et øje. Hun er ikke dum eller uregerlig, men hun kigger på ting, og bliver af og til lidt nervøs. Fuldstændig normalt for hendes alder, men jeg er blevet en del mere bevidst om sikkerhed, efter jeg købte unghest. Med min gamle hest red jeg af og til alene, og der ringede jeg til kæresten eller familien og sagde, at nu red jeg, og så ringede jeg tilbage en time efter. Det var ikke fordi, jeg var nervøs, det var en ren sikkerhedsforanstaltning.

Er det mig, der er fjollet og overforsigtig? Hvad gør I andre, som er alene ude hos hesten?

Kiiri
*En hest er altid en hest. Men en rytter uden en hest... er blot et menneske*

0
0
Svar på denne tråd

sikkerhed
Forfatter: 
Dato:  27-10-2011 10:16

jeg gør på samme måde hvis jeg skal spring og er alene hjemme.

Og jeg synes da godt du lige kan sende en sms til kæresten når du går på ridebanen også igen når i er inde i god behold igen.

OPSTALDNING TILBYDES I ODENSE SØ

NU MED TELEBUS LIGE TIL DØREN!

kontakt Louise Kløcker 42 32 24 15

0
0
Svar på denne tråd

jkhsdajskh
Forfatter: 
Dato:  27-10-2011 10:20

Derudover er du altså temmelig sikker, hvis du træner med hesten i longetov = 8 meter at trække sig tilbage på.

Derudover kan du jo bære ridehjelm og sikkerhedsvest.

Så er du altså pænt godt dækket ind :)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  27-10-2011 10:23

Jeg kan sagtens følge dig. Der er jo ikke så meget at gøre ved det faktum, at du er alene det meste af tiden. Du kan jo sørge for at have hjelm, og evt. sikkerhedsvest på, når du trænet hende. Så skal du selvf. altid have en mobil på dig.

Hvis der er noget du ved hesten kan reagere kraftigt på, så kan du jo gemme det det en dag, hvor der er andre på stedet.

Andet er der vel ikke at gøre.

Knus fra Marie =)

Din hest - Dit ansvar!

0
0
Svar på denne tråd

Fornuftigt
Forfatter: 
Dato:  27-10-2011 14:27

Det er fornuftige råd du får - og fornuftigt at du tænker på din sikkerhed

Jeg har også den aftale med kæresten, at han skal begynde at blive lidt bekymret hvis jeg er "væk" for længe, når jeg tager afsted og rider i ridehus, hvor der oftest heller ikke er nogle til stede.

her er det med min nytilredet unghest på 4 år det gælder.

Min 3 års træner jeg kun fra jorden af på gode dage - når det ikke blæser regner osv - for at det er mere sikkert og trygt for både hesten og jeg.

Mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

har....
Forfatter: 
Dato:  27-10-2011 15:57

har også en 2-års, og en ting er sikker med plage - man skal lære dem at respektere vores "rum". Så de ikke hopper ind i os, når de bliver bange.

Jeg ville anbefale alle plag-ejere, som har en nervøs type at få en hms-underviser ud. Min gik fra at være små-farlig til at være enormt høflig og få den sidste lydighed. Med utrolig små signaler, de skal bare bare meget præcise, konsekvente, og så skal man have et øje på hver finger og helst være 2 skridt foran, især med ungheste, som kan være "all over the place".

0
0
Svar på denne tråd

Da min unghest
Forfatter: 
Dato:  27-10-2011 17:42

Da min unghest var helt nytilredet, havde jeg også en sms ved op- og afstigning som sikkerhedsnet, både til min søster og til kæresten. I starten red jeg kun når der var andre til stede, senere blev det så til sms'erne, og nu informerer jeg altså ikke nogen om foretagendet. Ganske simpelt fordi det bliver for besværligt, og også fordi min hest er meget stabil at have med at gøre på trods af hendes unge alder; hun har aldrig slået måsen i vejret eller noget i den retning. Til gengæld er jeg så en af de "heldige" som er blevet kylet af pommern til af en "sikker" hest, som aldrig har gjort noget hverken før eller siden af den slags. Jeg skulle bare lige motionere den, som så jeg havde gjort så mange gange før, og endte altså med at blive hentet med lægeambulancen. Til alt held var der en anden opstalder til stede som kunne ringe efter hjælp. Men det viser bare, at man aldrig er sikker, uanset hvor rolig en hest man har med at gøre.

Efter den oplevelse har jeg valgt, at jeg ikke vil have med andres heste at gøre. Selvfølgelig kan der også ske uheld med mine egne, men det kan der lige såvel som at jeg kan blive kørt ned når jeg går over vejen. Og jeg informerer altså ikke nogen om, at jeg nu befinder mig på vejen. Derfor har jeg heller ikke et sikkerhedsnet når jeg er til hest. Til gengæld har jeg ALTID min tlf. i bukselommen, hvilket jeg ikke havde den dag, jeg blev hentet med ambulance. Så jeg er glad for, at der tilfældigvis var en anden til stede som kunne skaffe hjælp.

Og så rider jeg altid altid altid med hjelm. Jeg har også en sikkerhedsvest, som jeg har brugt i særlige tilfælde, f.eks. da unghesten i foråret stod i boksro og skulle trækkes to gange dagligt. Der var en overhængende risiko for at jeg kunne blive bukket på hvis hesten gik i vejret (hvilket jeg ikke blev), så derfor tog jeg den ekstra sikkerhedsforanstaltning.

Det er noget andet at have med en unghest at gøre, men hvis din hest er flink og velopdraget, så synes jeg ikke du skal føle dig udsat. Da min var 2-4 år var den en kost uden lige med jævne mellemrum, så jeg måtte også tage andre forholdsregler, fordi jeg vidste at hun ind imellem gik agurk. Jeg er blevet stejlet henover, væltet omkuld, blevet bukket efter og meget andet sjovt. Så giver det sig selv, at man ikke er alene når man træner hesten. Men hun er også specielt egenrådig og stædig, og derfor fik vi de problemer. Heldigvis er hun blevet den dejligste ridehest :)

Held og lykke med unghesten :)

... sagde Randi

"Kun småskårne mennesker har orden i tingene, genier kontrollerer kaos"

0
0
Svar på denne tråd

Tak for input
Forfatter: 
Dato:  27-10-2011 22:44

Tak for alle jeres forstående indlæg og gode råd .

Saphir, du har fat i noget af det rigtige. Hun vil gerne trykke sig mod mig, og det er ikke altid lige let for mig at regne ud, hvad det er, hun nu synes er uhyggeligt og ikke vil i nærheden af. Jeg bruger et 4 m langt, tykt tov, og udfordringen med hende er, at hun ikke vil løbe væk fra mig, men helst ind i mig. Hun er ikke nervøs af natur, kun af "alder". Hun er ret "stærk" i hovedet og vil gerne bestemme, hvis hun selv fik valget. Så jeg skal virkelig koncentrere mig, når jeg arbejder med hende. På banen er det ok, men på vej over til banen skal vi forbi en hulens masse traktorer og andre sære maskiner. Hun tager dem faktisk rigtigt pænt, men når det blæser (hvilket det altid gør derude *grrrrr*), så bliver alting jo mere farligt.

Jeg får undervisning i at håndtere hende, men vi får "lektier" for, dvs. vi skal øve det, vi har fået undervisning i. Og så skal jeg til at arrangere, at der er nogen i stalden, at det ikke sker ved indlukning og fodringstid, osv.

Jeg har aldrig brugt sikkerhedsvest før og har aldrig ejet en. Er inkarneret sandkasse(=dressur)rytter og har altid tænkt på sikkerhedsvest, som noget springryttere bruger. Må også helt ærligt indrømme, at jeg hellere vil bruge de 1.000 kr på noget andet . Men jeg kunne jo godt tage hjelm på, når jeg skal arbejde med hende.

Charlotte, også meget rart at vide, at du undgår de dage med dårligt vejr. Jeg føler lidt, at jeg er nødt til at tage hende ud også selv om det blæser, fordi "en hest skal kunne håndteres i al slags vejr". Der er markant forskel på hende i blæsevejr og godt vejr (det er jo ikke rocket science for os hestefolk). Måske skal jeg bare skrue ambitionerne lidt ned og så nøjes med at træne på de gode dage, så vi får nogle gode oplevelser. Jeg er bare bekymret for, om hun nu bliver opdraget godt nok, eller om hun bliver en uhåndterlig 3-års.

Kiiri
*En hest er altid en hest. Men en rytter uden en hest... er blot et menneske*

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-10-2011 23:01

Du skriver at hesten er nem nok at håndtere og kun lige bliver forskrækket + at i vel er på en lukket ridebane? :) Der vil jeg ellers sige at en ridehjelm, måske vest og sikkerhedssko, longetov og pisk er nok for at have sikkerheden OK :)

Da jeg for 3 år siden fik min varmblod (fuldblod) fik jeg altså en 4 årig hest i hånden på 500 kg som IKKE var håndterbar, han havde gået i løsdrift hele livet hos avler (udover tilridningsperioden), hesten kunne INTET mht. håndtering og omgivelser sammen med mennesker.. jeg lå utallige gange, på maven, for enden af et longetov med denne hest i fuld galop på strækning fra ridehus og op til stalden. Hesten lavede nemt op imod 5-10 kaprioler på vej fra stald til ridehus, og sparkede decideret ud efter mig når jeg trak med ham - med andre ord: han var liiidt farlig, og lige i sådan et tilfælde ville det nok være ønskværdigt at have en som holdte øje med det hele.

Men en på 2,5 år som er sød at håndtere, og endda på lukket ridebane, jeg tror ikke at du behøver at frygte det allerværste :)

Ovennævnte hest er iøvrigt lige så nem at håndtere som en veldresseret hund ;) vi snakker løst trækketov i grimen når vi går forbi lastbiler, traktorer, gravkøer osv. Står ikke bundet ved opsadling, smed og dyrlæge. Vilje og gå-på-mod har gjort sit :P

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider