Tak for alle jeres forstående indlæg og gode råd
.
Saphir, du har fat i noget af det rigtige. Hun vil gerne trykke sig mod mig, og det er ikke altid lige let for mig at regne ud, hvad det er, hun nu synes er uhyggeligt og ikke vil i nærheden af. Jeg bruger et 4 m langt, tykt tov, og udfordringen med hende er, at hun ikke vil løbe væk fra mig, men helst ind i mig. Hun er ikke nervøs af natur, kun af "alder". Hun er ret "stærk" i hovedet og vil gerne bestemme, hvis hun selv fik valget. Så jeg skal virkelig koncentrere mig, når jeg arbejder med hende. På banen er det ok, men på vej over til banen skal vi forbi en hulens masse traktorer og andre sære maskiner. Hun tager dem faktisk rigtigt pænt, men når det blæser (hvilket det altid gør derude *grrrrr*), så bliver alting jo mere farligt.
Jeg får undervisning i at håndtere hende, men vi får "lektier" for, dvs. vi skal øve det, vi har fået undervisning i. Og så skal jeg til at arrangere, at der er nogen i stalden, at det ikke sker ved indlukning og fodringstid, osv.
Jeg har aldrig brugt sikkerhedsvest før og har aldrig ejet en. Er inkarneret sandkasse(=dressur)rytter og har altid tænkt på sikkerhedsvest, som noget springryttere bruger. Må også helt ærligt indrømme, at jeg hellere vil bruge de 1.000 kr på noget andet
. Men jeg kunne jo godt tage hjelm på, når jeg skal arbejde med hende.
Charlotte, også meget rart at vide, at du undgår de dage med dårligt vejr. Jeg føler lidt, at jeg er nødt til at tage hende ud også selv om det blæser, fordi "en hest skal kunne håndteres i al slags vejr". Der er markant forskel på hende i blæsevejr og godt vejr (det er jo ikke rocket science for os hestefolk). Måske skal jeg bare skrue ambitionerne lidt ned og så nøjes med at træne på de gode dage, så vi får nogle gode oplevelser. Jeg er bare bekymret for, om hun nu bliver opdraget godt nok, eller om hun bliver en uhåndterlig 3-års.