Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hjælp til træning
Forfatter: 
Dato:  25-10-2011 14:41

Hejsa derude.

Jeg har to problemer når jeg rider dressur på min hest, som jeg håber at I herinde kan hjælpe mig med at få løst.

1 problem.

Min hest er en meget stor og muskuløs hest med ofte egne meninger om hvordan tingene skal foregå, derfor har jeg ofte svært ved at stoppe ham uden at han lige skal tage 20 skridt mere inden han rent faktisk står stille. Han tager ofte biddet og så kan man ikke gøre andet end at bare hive. Hvis man hiver/prøver at stoppe ham har han det også med at tage hovedet ned og bare tage fat i bidddet og så kan man intet stille op da han har så mange kræfter. Er der nogle herinde som har et forslag til hvordan dette kan stoppes?

Vi har selv snakket om nyt bid, men jeg ved ikke om dette er løsningen.

2 problem.

Når vi rider højre galop som er hans svage side har han fået til vane at changere når vi rider ned af lang siden. Han gør det ikke hvis vi rider på volter, men ligeså snart vi rammer midten af langsiden changerer han selv. Er der nogle herinde som ved hvordan dette kan "bekæmpes" så han ikke changerer og evt. får en stærkerer galop på højre side?

Jeg håber på hjælp..

Hilsen Tine

0
0
Svar på denne tråd

træning...
Forfatter: 
Dato:  25-10-2011 14:55

Mere grundtræning. :)

Jeg har haft samme problem nr. 1, og her hjælper det at bruge stemmen i stedet - og timing og alm. lydighed. Jeg ville aldrig vinde hos min, den er aaalt for stærk - og netop muskuløs. Så da jeg begyndte at bruge mindre tøjle, og var mere præcis - brugte timing - jamen nu skal jeg bare sige prr, så står den stille, også fra galop. Min går frem til biddet, uden jeg tager i tøjlen, og har ingen vægt, og bruger mere stemmen. Tager jeg meget fat, tværer den bare, og går imod..

Problem nr. 2 - du skal gøre noget, den ikke forventer. Inden du ved, den selv gør det, gør du noget andet - rider en volte e.l.

Du rider tættere og tættere på det sted, den changerer, og jeg vil vædde med, du på den måde vil få den til at holde op. Kender nemlig godt problemet. :)

0
0
Svar på denne tråd

Hjælp til træning
Forfatter: 
Dato:  28-10-2011 10:01

Hej Tine.

Det lyder for mig som om at du har et tillidsproblem med din hest, han har ingen idé om at du er 'førerhesten' og han er under dig i rang. For at få ham til at forstå dette, ville jeg bruge en af de metoder jeg selv har haft meget gavn af. Horse'Man'Ship er tillidstræning mellem hest og rytter, der er mange forskellige måder at træne dette på, men basis øvelserne er de mest effektive når du bare skal have ham til at forstå hvem der er hvor i rangen.

Når horse'man'shippen er på plads, ville jeg øve en masse grundridning. Også tage den der fra. Hvis ikke det ændre noget, tror jeg måske at jeg ville søge noget hjælp hos måske en berider der ville kunne få hans unoder på plads :)

Held og Lykke med det
Sielja :)

Sielja Dantved
ShowRytter for DrumHorse Denmark
Tager heste i ridning
Kontakt: Sielja_Dantved@live.dk

0
0
Svar på denne tråd

grundridningen
Forfatter: 
Dato:  29-10-2011 22:30

Grundridningen er ikke på plads,

Ride din heste frem i stille trav, stop op i parade, frem igen et par skridt stop igen, bliv ved til den reagere for helt lette hjælper (DIN OPSTILLING OG DIT SÆDE BRUG ER VIGTIGT)

når den reagere her gør du det samme i trav... når den reagere fint på det ligge du tempo vekslinger ind (ride frem og tilbage) den skal reagere på helt lette hjælper, så du kan ride den frem og tilbage for din havle parade (sær dig tungt, spænd lend an og lave en lile anholdning og slip igen her skal du ha en reaktion med det samme)

hvad angår galoppen, din hest tror jeg ikke vil snyde dig, men du rider den nok skævt (eller sidder skævt måske du sidder uroligt)

igen din opstilling er vigtigt !

men ret dig selv når du har styr på dig ville jeg ride hesten inden for hovslaget, stil den lidt indaf, og igen rid den frem og tilbage så den har noget at tænke på og hele tiden er obs på dig !

du kan event ride den på hovslaget let stillet indaf, rid den 15 meter op at langsiden og rind på lille volte, frem igen 15 meter og igen ind på lille volte, og igen og igen, så den heletiden er obs på dig og dine signaler

du skal self. rette den mere og mere op, og også kunne stille den ud af op af langsiden uden den bytter, men en ting af gangen :-)

sørg for din hest er smidig gjort

0
0
Svar på denne tråd

tøjle..
Forfatter: 
Dato:  30-10-2011 21:57

..og hvis du bruger tøjletræk til at bukke nakken på hesten så forbinder den måske ikke et træk i tøjlen som et tegn til at stoppe?

Jeg synes tit man ser der når der skal laves tilbagetrædning i dressurprogrammer. Rytteren tager i tøjlen og det er først når hesten er helt krøllet sammen at den går baglæns..

Bred springsadel sælges 17"

~

Commit random acts of kindness and senseless acts of beauty

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider