Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Træne overlinje på svajrygget hest??
Forfatter: 
Dato:  18-10-2011 13:53

Hej

Jeg ejer en tinkerhoppe på 7 år. Hun er desværre ret svajrygget - delvist grundet at hun har højere i bagparten end i forparten. Altså baghøj.

Hun rides næsten dagligt og jeg synes jeg har forsøgt mig med de ridemæssige tiltag jeg lige kan komme i tanke om - så måske I har flere gode ideer?

Hun er primært turhest og går ca. 1 time dagligt - oftest i alle 3 gangarter. Hendes sadel er tilpasset og godkendt af sadelmager så sent som i foråret.

Hun går for løse tøjler med hovedet placeret fint lige ud for skuldrene (altså let sænket lidt ala en western hest) i skridt og ofte også i gallop.

I trav smider hun det dog helt op i vejret.

Jeg er ikke nogen vildt fantastisk rytter - men synes heller ikke jeg bumper rundt i ryggen på hende.

Hun kan IKKE lide at blive longeret - på bane, så skal det være skal det være i naturen.

Mon nogen ligger inde med et "træningsprogram" for overlinjen?

0
0
Svar på denne tråd

Overlinie
Forfatter: 
Dato:  21-10-2011 12:37

Det er altid godt at træne over bomme, enten når man rider eller i longen. Desuden er det en god ide at ride den så dybt du kan, for så kommer ryggen oppe op:-)

Desuden har jeg et lille trix jeg gør hver dag: tryk hesten under maven (fra gjord-lejet og så langt tilbage du kan komme), indtil den løfter ryggen, og hold det et øjeblik. Synes at jeg kan se en tydelig forskel siden jeg begyndte på det:-)

"Handicap er ikke en hindring for ridning, gør det bare sværere:-)"

0
0
Svar på denne tråd

træning uden rytter
Forfatter: 
Dato:  23-10-2011 20:52

Når heste tit bliver eller er meget svejrygget kan det skyldes manglende muskler langs rygsøjlen.

Dette kan trænes effektivt uden rytter i sadlen. Så snart der er sadel eller rytter på belastes ryggen, og ved at træne den uden sadel og rytter, vil den få den frihed det kræver for at opbygge de rette muskler. Alt træning uden beslastning fra vægten ovenpå kan bruges, gå-turer løbe-ture, longe, bomme mm. ( vi bruger meget vores hjemmelavede aguilitybane, som er et hit blandt både børn og voksne.)

Når man så rider, kan man hjælpe til ved at ride i letsæde.

Rigtig god fornøjelse..

Mvh.

Karina Stackelies, Kamran Shah ox og Gribsvads Nicko

BBH instruktør under uddannelse hos Susan Kjærgård

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider