Hej 
Jeg købte for ca. 1½ år siden en hoppeplag på lidt over 1 år, hun var ret sky og reserveret og manglede tillid, ikke fordi hun var blevet dårligt behandlet før jeg fik hende, men hun havde bare et nervøst sind. Jeg starter fra begyndelsen, så du får hele historien.
Jeg gjorde det at jeg i starten brugte lang tid på bare at sidde inde i boksen ved hende og snakke til hende, så hun vænnede sig til mig og min stemme. Så begyndte jeg at klø hende på halsen og andre gode steder og aede og rørte hende overalt(jeg var meget rolig i mine bevægelser, for ellers sprang hun tilbage). Jeg gjorde det samme på folden, gik meget ude på folden og bare nussede hende lidt og snakkede med hende, når hun selv kom hen til mig. Så begyndte jeg at tage hende lidt ind i ridehuset og bare gik med hende(hun var jo ung, så skulle lære det at stoppe når jeg sagde hun skulle og gå pænt ved siden af mig).
Derefter begyndte jeg at lave en slags agillity med hende. Jeg tog ting som plastikposer, tønder, stole, bomme på jord, cavalettis, paraplyer og preseninger osv. som jeg lagde eller satte rundt omkring i ridehallen. Vi skulle så gå hen til og forbi alle tingene. Hun fik lov at kigge på tingene fra afstand, før vi gik derhen. Vi tog det i hendes tempo(ingen tvang, hun fik rimelig langt tov) og jeg snakkede beroligende til hende og aede hende på halsen. Jeg tog så et skridt hen mod tingen (stadig med løst tov), når hun så tog et skridt også, fik hun ros og når hun så endelig kom helt hen til tingen og snuste til den, så fik hun masser af ros og en godbid. Det har jeg gjort med masser af ting(alt hvad jeg kunne finde på), også på staldgangen og i boksen og det virker altså på min. Hun synes det er sjovt og hun stoler på mig og følger mig overalt og hen til og over stort set alt(selvfølgelig kan hun blive bange som alle andre heste), men hun er blevet meget mere tillidsfuld.
I dag går jeg ture med hende(både med andre heste og alene) og hun følger med over broer, under tuneller osv. Hun er blevet meget nysgerrig og har fået masser af selvtillid, selvstændighed og tillid til mig. Jeg har også fået tillid til hende og lært hende godt at kende.
Jeg laver stadig agillity med hende ind imellem og kan mærke at det gavner vores forhold. Nu kan jeg selvfølgelig heller ikke ride hende endnu, men tror altid jeg vil lave sådanne øvelser med hende ind imellem. For synes det gør hende dejlig cool i hovedet, og hun synes det er sjovt