|
|
| Hackamore og "en anden hest"? |
| Forfatter:  |
chickflick |
| Dato:  |
05-04-2003 19:27 |
|
Idag red jeg undervisning på en rideskolehest, jeg har redet en enkelt gang før.
Pga. et sår i hans mund red jeg ham i hackamore - noget jeg aldrig har prøvet før.
Det, der undrer mig er at han normalt er meget stiv i nakken, og helst går med hovedet i vejret og ikke vil bruge sin ryg.
Men idag - han gik på en helt anden måde, var meget lang og dyb og brugte sin ryg. Det var faktisk umuligt for mig at ride ham lidt mere "opad" så han kom mere på plads. Så han gik egentlig ikke "bedre", udover at han brugte sin ryg - bare anderledes.
Er der nogen, der har et forslag til hvorfor et hackamore pludselig fik ham til at opføre sig sådan?
Mvh Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bedre. |
Trine SH |
05-04-2003 19:30 |
|
Jamen det er jo' bedre at den bruger sin ryg - ikke at den har hovedet "korrekt".
"Stivheden" skyldes højst sandsynligt at den normalt ikke går korrekt og at det derfor føles "stift" iforhold til nu hvor den går korrekt hvilket føles bedre.
-Trine SH.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig - men stadig undrende |
chickflick |
05-04-2003 19:40 |
|
Trine, jeg er klart enig med dig. Det er meget bedre at den bruger sin ryg.
Og generelt er jeg fløjtende ligglad med hvor hestens hoved er - jeg mener, at hvis jeg rider den korrekt så den bruger sin krop rigtigt skal hovedet nok komme i nærheden af lodret.
Det, der undrer mig er at min ridning ikke har ændret sig indenfor den sidste uge (da jeg ikke har siddet på en hest hele ogen og den sidste hest jeg red, var ham her)
Så hvorfor pokker er dens måde at gå på i den grad ændret? Da det er en rideskolehest der bruges til ryttere på alle niveauer kan jeg ikke forestille mig den er blevet redet af en super-dygtig rytter hele ugen og derfor har fundet ud af at det er mere behageligt at bruge ryggen.
Stadig undrende, Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Måske.. |
Punktummet |
05-04-2003 20:01 |
|
...er hesten øm i munden? Og måske er det grunden til at den ikke har gået korrekt med bid i munden.
Jeg ved du siger den ikke går korrekt nu, men den bruger da i det mindste ryggen.
Punktummet.
Alt er ikke som det skal være, når prikken over i´et mangler.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hiver i munden... |
Maria R |
05-04-2003 20:45 |
|
Hejsa,
Det er sikkert fordi den ikke bliver hevet i munden. og derfor tager ryggen op og hovedet ned...
Ikke fordi du gør det, men det er jo en rideskolehest. Og begynder-rytter har det med at bare hive i hestens mund. Det kan de jo ikke når den går med Hackamore. Så derfor kan den få fred til at tage hovedet ned og få ryggen op. Og slappe lidt af i overlinien...
Det er bare mit gæt...
mvh,
Maria.
Leder efter min gamle pony, se min præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Husk...... |
AG PALADINI |
06-04-2003 08:28 |
|
at en hackamore lukker for luftvejen så hesten for at få mere luft vil automatisk sænke hovedet idet du har ret hårde hænder ellers ville den ikke gøre det så meget hvis du lader den gå for frie tøjler hvil du se at så kommer hovedet til det sted hvor det er bedst for hesten, men siden du har et hårdt grb om tøjlerne vil den automatisk sænke hovedet mere og derved automatisk løfte rygen. med venlig hilsen, AG Paladini try it you will like it!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bare lige en tanke... |
|
|
Jeg synes absolut ikke en hackamore har noget at gøre på en rideskolehest! Det kræver en bunke følsomhed at ride med en hackamore - og jeg har mine tvivl ved hvor mange rideskoleryttere der mestre det!
Det var da bedre at lade hesten stå til dens sår i munden var helet - og brug gerne tiden til at få tænderne tjekket og kontrollere at udstyret passer og biddet ikke er slidt!
Jeg ved godt at jeg nu får hug for dette indlæg - men pyt jeg kan tage det.
Trine (Shamond)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Noget at tænke over |
chickflick |
06-04-2003 09:41 |
|
Tak for svarene
Til Shamond: helt enig. En rytter, der havde redet hesten i skoven fortalte mig at "det der nye hovedtøj slet ikke virkede".
Til AG Paladini: Den gjorde det faktisk også når der slet ingen tøjlekontakt var - jeg prøvede nemlig at ride ham med løse tøjler og at styre, lave overgange m.m. kun for vægt og schenkler, idet jeg er klar over at hackamore virker ved at lukke for luftvejen og jeg selvfølgelig ikke vil genere hesten. Men jeg fik at vide af min ridelærer at jeg godt kunne holde en normal tøjlekontakt på det, selvom jeg selvfølgelig skulle huske at "slippe" efter at have lavet anholdninger.
Normalt ville jeg lige så lidt ride med hackamore som jeg ville ride med stangbid eller kandar - jeg er simpelthen ikke sikker på, at jeg er dygtig nok til det.
Om jeg er dygtig nok til at ride med hackamore? Jeg ved det ikke - det var en af grundene til at jeg stillede spørgsmålet herinde.
Nu har jeg fået noget at tænke over - men jeg håber, at hesten er klar til et almindeligt trensebid næste gang jeg skal ride den.
Mvh Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| luftvejene? |
|
|
Jeg mener altså ikke at en hackamore lukker for luftvejene hvis den sidder korrekt. Den skulle gerne sidde på den hårde del af næseryggen, ikke på det bløde del nede ved næseborene. Eller er det mig der er helt galt på den? Jeg har ikke selv erfaring med hackamore.
Under alle omstændigheder er jeg enig med jer i at en hackamore ikke har noget at lave på en rideskolehest.
Marlene
- opstaldning søges i nærheden af Aalborg Ø / Vejgaard -
Weekend-passer søges til Wision, se annonce på markedspladsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig Marlene |
|
|
Hvis en Hackamore sidder korrekt så lukker den IKKE for luftvejene!!! men virker ved at trykke på næsseryggen som så automatisk ligger et lille tryk i nedadgående retning!!!..........Masser af Knuz Trine..........
Hestens Jantelovsbøn: 1. Du skal tro at jeg er noget 2. Du skal tro på at jeg kan 3. Bild mig ind at jeg er bedst 4. Lad mig vide at du bryder dig om mig 5. Tro på at vi kan lære hinanden noget 6. Behandl mig som en ligestillet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|