Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

En hests gode trav forværres ??
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 07:52
Hej alle Hvordan kan det lade sig gøre at en vallak på 3 år som havde en trav over middel da den blev købt, kun lige ligger på en middel nu? Hesten var nærmest helt rå da den blev købt og i en måned som den nye ejer har haft den, har den været trænet en hel del. Desuden gik den ikke igennem bøjeprøven første gang pga sine bagben, anden gang blev den kun longeret og gik kun lige igennem. De fik aldrig undersøgt bagbenene i røntgen, selvom dyrlægen troede det kunne være mus eller spat. Men hvis hesten har en af delene, kan det så forværre dens gang ?
0
0
Svar på denne tråd

ang hest
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 08:44

ja det kan sagtens forringe dens gang hvis den har et eller andet der generer..bagbenene,sadel osv.men forkert ridning kan også være en årsag..især hvis man bruger hjælpetøjler..

men jeg ville nok se på dens bagben før jeg tænker på hvad der ellers kan være galt..

0
0
Svar på denne tråd

Forværret trav
Forfatter: 
Dato:  21-09-2011 14:04

Hej,

Ud over det tilsyneladende problem med bagbenene, som allerede er konstateret (og der forstår jeg så SLET ikke, hvorfor der ikke er taget røntgen, når hesten ikke gik gennem første bøjeprøve og kun lige akkurat gik gennem anden bøjeprøve), så er hesten stadig i voksealderen, og da de har det med at vokse i ryk, kan det jo være, at den bare er midlertidigt uharmonisk og måske har noget vokseværk, så den skal have fred et stykke tid. Men eftersom den nye ejer kun har haft hesten i en måned, lyder det ikke sandsynligt på så kort tid. Du skriver, at den er trænet "en del" - måske er den simpelhen trænet for meget i forhold til at være rå (man kan jo som hesteejer godt blive lidt for ivrig). F.eks. kan longering, hvis det ikke udføres korrekt, så hesten bringes i balance, være en alvorlig belastning for hestens krop og ben. Desuden har en dygtig hestedyrlæge på et tidspunkt udtalt, at en 3-års kun må trænes 3 gange i ugen, en 4-års 4 gange o.s.v. Det lyder som en god tommelfingerregel, ligesom man ikke bør overdrive varigheden af træningen.

MVH

Jette

0
0
Svar på denne tråd

Svar tilbage
Forfatter: 
Dato:  22-09-2011 10:08
Jeg er stadig trådstarter, bare med ændret navn. :) Men det lyder helt fornuftigt hvad I skriver og især dit uddybende svar Jette. Vil hans gode og lækre trav kunne vænne tilbage hvis han helt for ro nu. Han er blevet longeret en del siden hun fik ham, ofte med indspændninger og på en lille volte. Eller er traven væk for altid ?
0
0
Svar på denne tråd

Min mening
Forfatter: 
Dato:  22-09-2011 10:58

Hej,

Hvis du vil høre min helt ucensurerede mening, så er det HELT galt, den måde denne rå unghest er trænet på! For det første holder jeg på, at indspændinger ingen berettigelse har. En lille volte til en hest, der ikke har fundet sin balance på en volte endnu, er også hård kost. Men jeg tror ikke, at den gode trav er forsvundet, hvis man altså giver hesten en chance for en korrekt start på sit liv som ridehest.

HVIS det var mig (hvilket det jo ikke er), så ville jeg give hesten ro, så eventuelt begyndende skader kan få tid til at hele (en måneds tid med masser af foldtid, måske gåture ud i naturen). Dernæst påbegyndelse af træning igen i det små - og her vil jeg meget varmt anbefale, at man sætter sig ind i korrekt longering - det kunne evt. være igennem et kursus i Anatomisk Rigtig Ridning (som jeg meget varmt kan anbefale). Og så ALDRIG indspændinger! Halsen er hestens balancestang, og fratager man den muligheden for frit at bevæge hals og hovede, så har hesten meget svært ved at finde den rigtige balance, navnlig på et buet spor. Så beder man altså om skader! Roligt tempo, lære hesten at slappe af (så den helt af sig selv sænker hovede og hals og bruger ryggen) og runde sig på volten, så den ikke "ligger ned i svingene", hører med til god longering.

Og så ville jeg nok få taget røntgen. Der er jo ingen grund til at træne en hest, der måske får ondt af det....

MVH

Jette

0
0
Svar på denne tråd

Hørt....
Forfatter: 
Dato:  24-09-2011 11:32

Jeg er absolut enig med Jette..

Bare indspændinger overhovedet!! Og så at begynde at træne en unghest på buet spor, og især da små volter..

Fred og ro, og ud og gå og blive ligeudrettet! :)

Opdræt af sort sølv klassisk tabby europé

http://www.eife.dk

Curiosity killed the cat, and satisfaction brought it back...

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-09-2011 12:18

Jeg vil også sige at jeg synes du skal droppe indspændingerne. Da jeg fik min hest hjem (for 10 mdr. siden, knap 3½ var hun) hun var tilredet til Stations afprøvning på Vilhelmsborg august 2010, så fik hun ro indtil jeg fik hende, og gik så småt igang i midt januar med hende.

Jeg longerede hende i 2 uger, hver anden dag, dette foregik uden indspændinger, uden pessoa eller hvad der nu ellers er.. Da vi så skulle igang med at ride hende igen, så var det longearbejde i max 5 min inden vi hoppede op. Longeringen foregik på min. 20 m. volte...

Jeg ville give din hest fold fri i ca. 1 måned, derefter sende den i røngten, hvis dette ikke viser noget, ville jeg starte op med gåture, og longearbejde på stor stor volte... Følg med den så volten kam blive så stor som muligt, og ikke longere den alt for lang tid af gange.. I starten vil jeg ikke gøre det mere end 5 min. .

Held og lykke med din unghest.

Hilsen Maria

Nu med Enghavens Fiona <3

" Det er så svært at sige farvel,

så svært at gå sin vej

Men alle mine tanker vil altid følge dig"

Til min elskede sjæleven Day-Light

R.I.P

&

Min sorte skønhed Ridder

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider