Hej,
Hvis du vil høre min helt ucensurerede mening, så er det HELT galt, den måde denne rå unghest er trænet på! For det første holder jeg på, at indspændinger ingen berettigelse har. En lille volte til en hest, der ikke har fundet sin balance på en volte endnu, er også hård kost. Men jeg tror ikke, at den gode trav er forsvundet, hvis man altså giver hesten en chance for en korrekt start på sit liv som ridehest.
HVIS det var mig (hvilket det jo ikke er), så ville jeg give hesten ro, så eventuelt begyndende skader kan få tid til at hele (en måneds tid med masser af foldtid, måske gåture ud i naturen). Dernæst påbegyndelse af træning igen i det små - og her vil jeg meget varmt anbefale, at man sætter sig ind i korrekt longering - det kunne evt. være igennem et kursus i Anatomisk Rigtig Ridning (som jeg meget varmt kan anbefale). Og så ALDRIG indspændinger! Halsen er hestens balancestang, og fratager man den muligheden for frit at bevæge hals og hovede, så har hesten meget svært ved at finde den rigtige balance, navnlig på et buet spor. Så beder man altså om skader! Roligt tempo, lære hesten at slappe af (så den helt af sig selv sænker hovede og hals og bruger ryggen) og runde sig på volten, så den ikke "ligger ned i svingene", hører med til god longering.
Og så ville jeg nok få taget røntgen. Der er jo ingen grund til at træne en hest, der måske får ondt af det....
MVH
Jette