Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Min unghest rækker tunge
Forfatter: 
Dato:  12-09-2011 20:41

Hej HN.

Jeg står i den situation, at min unghest (4 ½ år) rækker tunge under rytter. Han gør det på højre volte, som også helt klart er den hans balance er dårligst på.. Det er ikke fordi at hele tungen stikker ud, men de yderste 4-5cm af tungen stikker han ud til højre og "hviler" op af bidet..

Er der nogen der kan forklare mig, hvorfor han gør det? Kan det trænes væk?

Han har for ganske få uger siden fået ordnet gebisset, så det skulle ikke fejle noget :)

Jeg rider med let tøjlekontakt, idet han er meget fintfølende i munden og med god motor (god fremdrift)for at undgå, at han falder på næsen, som han ellers godt kan have tendens til, hvis han kommer til at gå for langsomt..

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  15-09-2011 21:50

Min vallak havde samme problem med bid, hans var dog en konstant ting, og simpelthen fordi tungen var stor og munden lille, så der var ikke ret meget plads til trods for et tyndt bid.

Der er en herinde der har lagt en artikel om bid og hestens mund ind herinde, men kan lige i skrivende stund ikke helt huske hvad den hedder, men ligger i hyggesnak.

"Why breed and buy, when homeless die?"

Kig forbi Graeskehunde.dk & Galgo-sos.dk Disse hunde fortjener det og trænger bestemt, og venter blot på at nogen vil give dem et varmt og trygt hjem fuld af kærlighed

0
0
Svar på denne tråd

Tænder
Forfatter: 
Dato:  16-09-2011 08:03

Hej,

Husk, at vallakker/hingste i 4-års alderen begynder at få hingstetænder ("hjørnetænder"), og det kan måske være det, der gør, at din hest finder det behageligst, når tungen stikker en smule ud. Og som Carizma skriver, kan det også være noget med biddet - måske er det for tykt? Min fhv. hestetandplejer havde med tiden fået den erfaring, at de fleste heste faktisk ikke har ret meget plads i munden til et bid, så mange rider rundt med for tykke bid...

MVH

Jette

0
0
Svar på denne tråd

Kender det
Forfatter: 
Dato:  16-09-2011 12:57

Min egen gjorde det også meget på et tidspunkt, det hjalp for mig at komme en gummisut på bidet, så holdt han op med det igen.

En rigtig koldblod er en Sydtysk Koldblod :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider