Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

at passe på sin hest
Forfatter: 
Dato:  12-09-2011 13:41

denne henvender sig mest til ryttere som rider på højt niveau.

hvad gør i for at gøre jeres heste mere holdbar?
fold hele dagen, indehest med kun lidt foldtimer?, bandageret i boksen, ringsko, cortaflex? beskyttelse på benene under ridning, mange skridtpauser, uderidning osv osv kom med alle de input i har :-)
jeg sidder og har en diskussion med en veninde og vil høre hvad alle andres tricks er :-)

Karisma Knudsgaard og Mette Thomsen

0
0
Svar på denne tråd

Min tidligere.....
Forfatter: 
Dato:  12-09-2011 15:31

Min tidligere underviser/staldudlejer har 2 GP-heste i dressur, hvor af hun har været udtaget til DM med den ene af dem.

De to vallaker gik på fold sammen med opstaldernes heste - fold fra kl 07-13.30 hver dag. De kom dog ikke på døgnfold om sommeren, og de gik på nedgræssede folde om sommeren.

Foldene var af blandet køn, og nrå der kom nye ehste i stalden kunne de lige så godt komme ud på den fold med hendes heste på, som på en af de andre folde - så skrammer fik de da en gang imellem.

De fik aldrig noget på benene for at undgå skader, hverken på fold eller i boks - kun i ridning. Gik med dækken om vinteren, når de blev klippet.

Fodret var som alle andres foder i stalden - raket, havre, roepiller, e-vit og olie, samt hø/wrap. Ikke noget fancy til hendes heste - og de havde rigeligt energi.

De blev redet i dressur, og så gik de i skoven på ture også,

Hendes den ene af hestene er nu pensioneret i en alder af +20 år.

Min nuværende undervisers heste som går på prix sct geo plan kommer også på fold dagligt - dog ved jeg ikke om hun "pakker dem ind".

Men hun rider dem altid ude på udendørsbane undtagen ved frostvejr - og mindst en gang ugentlig rider hun i skoven på dem.

Jeg har dog også kendt folk med heste på M-plan, som holdt dem inde, pakkede dem ind i bandager og stalddækner både sommer og vinter. Og hvor de maks kom i skridtmaskine, hvis de skulle ud uden rytter.

MVH Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

det er lidt svært at sige
Forfatter: 
Dato:  12-09-2011 15:57

vi tilpasser det den enkelte hest.

Jeg gider ikke foldskader, så hvis de ikke kan gå roligt sammen med andre, så går de alene. helst finder vi dog en god ven som de kan gå sammen med hver dag og så bliver der ikke sådan lavet om på det. De må selvfølgelig gerne tage sig en løbetur eller lege derude, men heste der sparker hinanden andet end bare markeringer over høet bliver skildt ad.

De går på fold hver dag fra ca 7 til ca 15 nogle dage lidt senere eller tidligere ind eller ud. Foldene er velpassede så ikke de skal gå i mudder til knæene. på alle folde er der et område på minimum 5*10 m med stabilgrus hvor de får serveret hø om vinteren.

Af foder får de hø og mere hø. derudover får de lidt afhængigt af hestene enten noget müsli med sort havre eller noget fiberpellets. og så selvfølgelig vitaminer og mineraler. De får glucosamin og msm forebyggende. sko bestemmer smeden til den enkelte hest, i samråd med dyrlægen.

jeg rider varieret. meget sjældent bliver det til mere end to dage i træk i hallen. hvis det gør er den ene dag i springsadlen og den anden i dressursadlen etc. Jeg tror på at skridte længe og at give dem en dag eller to om ugen der står på skridt. så skridter jeg tur på 1½-2 timer.

Med venstre hånd
Line og Calano

GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste

Wenn Fliegen hinter fliegen Fliegen, Fliegen fliegen Fliegen nach

0
0
Svar på denne tråd

hestepasning
Forfatter: 
Dato:  13-09-2011 09:35

kan jo foregå på mange måder. Jeg er lige startet forfra med en unghest, men det er da en dyr nok model, som jeg håber vil holde længe. På min gård står også en anden hest som pt går prix st. georg og den går sammen med hele flokken på 7 heste, som tæller alt fra fjordheste, sportpony, holstener og DV, i blandet køn. Alle hestene er på fold fra morgen til aften, vejret betyder hvor sent de kommer ind.

vi fodrer 3 gange dagligt, med eget foder, min unghest lever af horslux, fiberpiller, havre og hø.

Min hest har hverken dækken eller gamacher på. Prix st. georg hesten bliver klippet og har dækken på, og pt gamacher og klokker, da den lige har været ude for et træls uheld.

Jeg træner pt 4 dagen om ugen med min 4års, hvoraf de to dage er i skoven, da han trænger til at bygge muskler i et rogligt tempo.

Men staldkollega rider undervisning 1-2 gange om ugen og i skoven min. en gang om ugen. Jeg oplever ikke noget pyller eller "indpakning" af hesten og jeg synes træningen foregår på en yderst målrettet og fornuftig måde.

Men jeg har da også set eksempler på heste, som kun kom alene på fold i max 2 timer, pakket ind i tre dækkener og gamacher og hvad ved jeg, jeg har bare ikke set eksempler på at at de holder længere eller har færre skader end vores.

Jeg tror at en fornuftig træning og en dygtig rytter med selvindsigt er vejen til lang holdbarhed.

0
0
Svar på denne tråd

Mit koncept :-)
Forfatter: 
Dato:  13-09-2011 12:44

Min datters konkurrenceponyer bliver holdt efter samme koncept, som mine egne heste altid har været holdt efter. Hun rider på landsplan/DM og har desuden flere unge på vej.

Fælles for dem alle er de får regelmæssigt smed, og her bliver der ikke sparet; kun den bedste er god nok og de får ikke lov til at blive langtået! Sko får de kun på efter behov. Jeg kunne ikke drømme om at få specialbeslag på uden at det er direkte ordineret af dyrlægen eller smeden.

De bliver fodret i overensstemmelse med deres behov. Og her ved ponyerne har jeg været nød til at ændre mine fordringsvaner radikalt. Masser af grovfoder plus vitaminer og mineraler. Dvs. roepiller, hø, lucerne, halm og gulerødder.

De går ikke på døgnfold, da de bliver alt for fede og sandfolden æder de også, så det sætter desværre sine begrænsninger, ellers gik de på fold hele dagen i sommerhalvåret. De går flere sammen i harmoniske flokke og der bliver aldrig lukket en vildfremmed hest direkte ind til dem. I vinterhalvåret bliver foldtiden afpasset efter vejret og foldenes tilstand.

Alle bliver skridtet på hård bund flere gange om ugen og de bliver redet varieret med både skovture, spring og naturligvis dressur. De unge går med gamacher og evt. klokker i ridningen indtil deres balance er i orden og de har styr på deres sidebevægelser. De går alle med gamacher og evt. klokker ved spring og terrænridning. Bandager bliver kun brugt til ære for fotografen eller dommeren, medmindre en tidligere skade taler herfor eller de skal gå på en anderledes bund end de er vant til. Vi har ingen ponyer som bliver pakket ind i andet end et dækken på folden og i stalden.

Vi er desuden yderst obs. på at den enkelte hest fungere i træningen og virker veltilpas, da selv små tegn på det modsatte kan være de første tegn på skader. Træningsintensiteten bliver afpasset herefter og tingene bliver self. undersøgt. Jeg er aldeles hysterisk med at benenes tilstand ikke ændrer sig nævneværdigt og er der det mindste tegn på overbelastning, bliver de skridtet ud på hård bund til det er normaliseret.

De ponyer som er i hård træning får kun 1 fridag om ugen, og de bliver aldrig redet hårdt dagen efter deres fridag. De unge bliver redet mindre intensivt og får flere fridage om ugen. Vi gør os umage for at ride hestene i korrekt form og balance, da det jo i virkeligheden er hestenes "arbejdstillinger". En god opvarmning hvor hesten får lov til at komme langsomt igang, er også nødvendigt. Vi sidder ikke for længe på ryggen af de unge ponyer i skridt, da vi ikke vil ride ryggen ned på dem.

Igennem de sidste 20 år (7-9-13) har jeg ikke haft en eneste af mine egne heste som er gået ned med slidskader. Og der har været en del som har gået på M+ niveau. De eneste skader der har været, har været foldskader. Som oftest pga. glatte folde eller nye heste på foldene.

Mvh

Gitte

Opstaldning tilbydes i lækre udebokse med ridehal, nær skoven

Super velgående welsh-hingst sec. C med licens står til afbenyttelse

0
0
Svar på denne tråd

alsidighed
Forfatter: 
Dato:  13-09-2011 23:11

og sund fornuft må være overskrifterne for mig i forhold til holdbarhed hos dressurheste.

Min egen 18 år gamle M hest, lever et almindeligt hesteliv med fold hver dag i de lyse timer, sammen med fold kamerater året rundt, dog ikke døgnfold hele sommeren, kun i et par uger når jeg selv er på ferie og her kan hun selv vælge at gå ind hvis hun vil. Hun er født hos mig og har haft meget få skades pauser på nær en enkelt forbens skade for ca 10 år siden, har hun aldrig 7-9-13 fejlet noget alvorligt. Hun har altid stået i boks, på nær en periode på 3 mdr i spiltov, som unghest for træningens skyld.

vitamin og mineral tilskud alle dage året rundt, samt et særligt tilskud til bevæge aperatet, led og knogler, med msn og glugusamin, siden hun var 8-9 år, samt eventuelt ekstre B vitamin ved pelsskifte forår og efterår.

Havre og warp efter behov, huld, energi.

Hun bliver redet næsten hver dag, 2-3 gange om ugen i intensiv dressur træning på udendørs bane, ridehus på nabogården hvis det er frost eller meget dårligt vejr. jeg er altid meget omhyggelig med opvarmning og afskridtning. jeg forsøger altid at lytte til hende og hvis hun er "dum" eller mere stiv en dag, forsøger jeg at tænke/evaluere mig ud af problemet og tilpasse ridningen derefter. Udstyr, tænder, brunst og den slags er altid med i mine overvejelser, hvis hun pludselig føelse anderledes.

Hun bliver sprunget et par gange om mdr. Rider tur mindst en gang om ugen og longeret let i pessoa liner (dyb og rund) efter behov, feks dagen efter et stævne.

Redet i alsidig motions og vedligeholdelses træning resten af tiden, vi skridter ofte til og af, på hård bund ud af en lille asfaldt vej. Hun er iført arbejds gamager under ridning, transport gamager under kørsel i trailer.

Hun går med sko på alle 4 ben, men har først fået sko på bagbenen inde for de sidste par år.

Hun går med dækken om vinteren og bliver klippet på dele af kroppen.

jeg har altid skridt tæppe på før og efter træning i dækken sæsonen, og rider kun tur iført lænedækken om vinteren.

Hun står også med skridtæppet på når jeg strigler for ikke at nå at blive kold på staldgange lige inden træning.

Jeg tænker ofte at heste skal have det godt, men de er ikke lavet af glas, og har bedst af at blive brugt og at leve et liv så tæt på et naturligt hesteliv som muligt og ikke alle heste har brug for kiropraktor, specielbeslag, tandlæge, ny saddel og den slags hele tiden, måske er det i virkeligheden ofte rytterens ensidige slid på hesten og kravene til samme, der skaber behovet for at putte tusinvis af kroner i alverdens behandlinger.

jeg tror at alsidig brug og psykisk veltilpashed hos hesten forbygger langt de fleste behov for "behandling" af hesten hos diverse dyrt indkøbte fagfolk, og desuden forlænger alsidigheden, feks skiftende underlag og træning i flere decipliner, holdbarheden, det viser alle undersøgelser i hver tilfælde.

En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

"Buger" forever Blå Brava

0
0
Svar på denne tråd

passe på sin hest
Forfatter: 
Dato:  14-09-2011 09:51

Lige som "Line" går vores heste på fold hver dag, gerne sammen med en ven, men kan de ikke tage det roligt, så går de alene.

Alfa omega er folde uden mudder - mudder og hesteben er en dårlig kombination.

Vores konkurranceheste fodres med Spillers og masse tørt hø. Det er den letteste måde for os at styre at de får det de skal have.

Ældre heste eller stive heste giver vi Blue Chip tilskud for led i tillæg.

Korrekt tilpasset sadel og bid er vigtigt for holdbarheden.

En god veterinær og en god beslagsmed er også utrolig vigtigt for holdbarheden. Vores heste bliver skoet som smeden mener de skal (hyppighed og valg af såler, ringsko osv osv). Hestene bliver tjekket af veterinæren ca hver 6. måned med bøjeprøve osv.

Ellers ser jeg nok skridt som en uhyre viktig del af det at have en holdbar hest. Min tommelfingerregel er minst en time med skridt pr dag. I min verden er skridt den bedste måde at sikre blodomløb og en viktig del af musklernes restitution.Vores går 30 min i skridtemaskine og 30 min under rytter eller for hånd. Det de bevæger sig på fold er bare bonus.

Korrekt og varriert træning er også viktig. Med dårlig ridning kan du hurtigt give en hest skader. Vores heste er springheste og det giver selvfølgelig en mere varieret træning end hos en dressurhest.

Ellers køler jeg altid benene ned efter hård træning/belastning. Jeg vasker benene og tørrer dem med håndklæde og smører derefter med Absorbine vet.liniment eller lægger ler på.

En god bund på ridebanen reduserer også belastningen på benene betraktelig.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider