Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

den nymoderne dressur eller ødelæggelse?
Forfatter: 
Dato:  08-09-2011 15:40

Hvad er "korrekt dressur" i det 21. århundrede?

Ja, da jeg selv (18 år gammel) har haft med heste at gøre hele mit liv, og lidt mere til, har jeg som oftest stillet mig selv spørgsmålet: "hvor er dressurens hovedværdier blevet af? Og hvad består den korrekte dressur egentlig af, hvis der overhovedet er et svar af dette omfang?"

Jeg, som er blevet oplært af 2 søstre der har redet dressur på højniveau, en mor der har haft med heste at gøre igennem en menneskealder, og bl.a. avlet nogle af de rigtig gode renstammede DV heste, og jeg selv der har erfaring med oplæring af heste i dressur, ville nu nok mene at jeg har en kende forstand på dette emne. Men har jeg nu også det??

Efterhånden er tvivlen kommet mig til gode..

Dressurens grundværdier:

"Dressurer en konkurrenceform indenfor hestesport, hvor hestens lydighed, smidighed i bevægelserne, fysik og evner bedømmes, ligesom rytterens opstilling og samarbejde med hesten vurderes af dommerne. Det æstetiske i ridtet er af betydning, og dressuren er således en subjektiv konkurrenceform.

I dressur kræves fuld koncentration fra både hest og rytter. Hesten skal adlyde de signaler, rytteren giver, og rytterens signaler til hesten skal være effektive og gerne usynlige. I dressuren udføres svære øvelser med baggrund i den høje skole med præcision og ynde." (udtaget fra nettet)

Jeg selv er ganske enig med ovenstående, men for at omskrive det lidt, har jeg nu lavet min egen fortolkning, der lyder således; at hesten skulle kunne udfører et program med ynde og glans, for så lette hjælper så muligt, men samtidig imens der er et glimt i øjet, og at øvelserne udføres per hestens bekostning. Dressuren bør være æstetisk korrekt, så snart hesten er redet i den samling og de øvelser hvor den finder det behageligt, og frit at kunne bevæge sig i. Hesten bør ikke tvinges til at gå i en bestemt holdning, dette burde den skulle trænes op til. Rytter og hest skal udføre ridtet med harmoni og ynde, som et team.

Jeg er på den måde meget gammeldags oplært, da jeg er blevet oplært til ikke at skulle fremtvinge hesten til at gøre noget, som den ikke er trænet til at kunne.

Men hvad så med nymoderne dressur? - I medierne hører vi ikke om andet en hyperflexion, glas i bandagerne mv. Men hvor udbredt er dette? Og hvor langt vil vi gå for at nå hurtigt til tops?

Hvad jeg synes der er bemærkelsesværdigt at bide fat i er; at for 20 år siden var gennemsnittet på OL,VM, Grand prix heste mv. på omtrent 15-16, siden da er gennemsnittet faldet, til omkring 12 år. Er vi for hurtige i vores uddannelse? Eller har vi bare videreudviklet dressuren? Når man køber hest nu til dags, synes de fleste at den er gammel som 12-årig, er det fordi at de nu ikke holder lige så lang tid som tidligere?

Jeg må være ærlig at indrømme, at jeg ikke kan finde ud af den etiske korrekte dressur længere, og synes at konkurrencen er blevet alt for hård. En fem års skal nu kunne gå LA klasser, og det lyder som sådan ikke af så meget, men for at kunne gennemføre et 5-års championat, skal det helst være til UG. De heste der så når til finalen, er oftest avleren selvs heste, som formegentlig ikke har lavet andet end at træne og træne og træne siden tilridning. Jeg, der selv har en fem års (som også er langt i sin uddannelse) ville selv ha' været med, men jeg synes at konkurrencen var for hård.

Jeg prøver på ingen måde at hænge nogen ud, ved at skrive denne blog. Jeg er på ingen måde selv perfekt. Og det er også derfor at jeg netop selv sætter mig i dette dilemma. Så nu vil jeg spørge jer:

Er det en slags udvikling? Eller ændrer dressuren sig til at hesten skal være slaver for dets ryttere?

0
0
Svar på denne tråd

helt enig i din holdning...
Forfatter: 
Dato:  08-09-2011 23:04

Jeg har selv samme opfattelse. Min egen hoppe er 15 og still going strong. Det at jeg har sat hende til salg, gør det rigtig svært for mig at sælge hende - trods hendes uddannelse på LA dressur, LB spring og LC military. (skal nævnes hun er 152)

Købte hende som 10 åriget, og har aldrig været trænet seriøst førhen. Det har så resulteret i, at jeg har en meget frisk og holdbar "ældre" hest nu.

Jeg synes selv mange haster for meget frem med at uddanne deres ungheste, og forstår så ikke hvorfor den får en skade, eller flere et par år efter. Der gør dem uandvendelige som rideheste i fremtiden. I stedet for at give dem tid til at vokse op, og vokse med sin opgave.

- Det går mere og mere op i gangarter og bøjet nakke efterhånden, efter min mening.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-09-2011 07:59

jeg er enig med dig.

Jeg har også undret mig over hvorfor man SKAL have spore på det ville da være mere korekt at kunne ride uden, IK!

Mange siger dressuren er finfudsning af hestens "naturlige" bevægelse vås! jeg har da ikke i mit liv se naturlige hest gå så akavet.

For 27 år siden, blev DM i pony dressur redet i LB2.(ponyen var 12 år)

I dag forventer man at de kan spasere minimum en LA som 4 års.

"Dressurer en konkurrenceform indenfor hestesport, hvor hestens lydighed, smidighed i bevægelserne, fysik og evner bedømmes, ligesom rytterens opstilling og samarbejde med hesten vurderes af dommerne. Det æstetiske i ridtet er af betydning, og dressuren er således en subjektiv konkurrenceform.

I dressur kræves fuld koncentration fra både hest og rytter. Hesten skal adlyde de signaler, rytteren giver, og rytterens signaler til hesten skal være effektive og gerne usynlige. I dressuren udføres svære øvelser med baggrund i den høje skole med præcision og ynde."

Dette er ikke hvad jeg ser på stævne pladserne, desværre...

Men jeg tror ikke på at fremtidens dressur, bliver mere etisk og yndefuld. uden fysiske konsekvenser for hestene..Desværre...

:O)

0
0
Svar på denne tråd

1234546
Forfatter: 
Dato:  09-09-2011 20:20

Pyha. Kan kun erkende mig enig!

Synes også alt for tit man ser heste, der ikke er glade for det de laver, og ryttere, der presser hesten for meget.

Jeg mener at dressuren er til for hestens skyld! Og må komme i takt med at hesten udvikler sig, og god træning. Træningen for mig er tålmodig og uden tvang.

Kunne virkelig godt tænke mig at tvalngmidlerne blev gjort forbudt! Kan ikke se, hvad indspændinger, glidetøjler eller andet skal gøre godt for, andet end og ødelægge hesten, hvilket vel ikke er hensigten?

Jeg synes virkelig, at nogen tænker på hesten som en maskine, og ikke et levende væsen, som er forskellige eller har behov.

Vi har ikke bare berøvet dem deres frihed, vi bruger dem også til ting, de ikke har sagt ja til. Så vi kan da vel i det mindste behandle dem med respekt, og give dem lidt frihed?

Og med frihed, mener jeg både i form af korrekt træning - på dens præmisser, men også med ordentligt foder, foldtid og foldkammerater, samt ordentlig pasning og pleje generelt.

Den LYKKELIGE ejer af Konikponyen Masca Z Nadziei!

If you wannamake the world a better place

- take a look at yourself,

and make a change!

Kig gerne min blog

masca-z-nadziei.blogspot.com/

HornskovVindberg Inkasso

0
0
Svar på denne tråd

11111111
Forfatter: 
Dato:  10-09-2011 14:14

Nu har programmerne altså også ændret sig meget de sidste 27 år, jeg har gamle lb2 programmer liggende fra min tid som dressurrytter med schenkelvigninger og galop fra skridt og parade fra galop - det gør man vist ikke længere i lb klasser

Tvangsmidler er forbudt, der er bare uenighed om hvad tvangsmidler er - er glidetøjler et tvangsmidel, så kan man vel også mene at biddet er et tvangsmiddel og hvad med pisken?
Eller hvad med selve det at vi påtvinger hesten at have os på ryggen og arbejde for os?

Jeg mener stadig at det er muligt at ride en god etisk dressur men jeg er enig i at dresurren er løbet noget af sporet, jeg mener dog ikke det er en ny udvikling og jeg føler at der er ved at komme en øget bevisthed om det og lidt et oprør mod måden at gøre tingene på.

Men at påstå at man kan ride uden at hesten er under en form for tvang, det er vist utopi - Jeg ser i al fald aldrig mine hest løbe rundt på folden og træne samling og volter og schenkelvigninger i fine harmoniske serier...

Når det kommer til dresur på eliteplan - mener jeg at det er (i mange tilfælde) yderst usmageligt at man ikke lægger mere vægt på den pæne ridning (der har været mange tråde herinde om emnet)

Og det er min holdning at det er yderst vigtigt at den gode dressur bør praktiseres af eliten fordi det er dem der er rollemodellerne for alle nivauerne nedefter og at dansk rideforbund skal sørge for at programmernes fordringer bliver håndhævet!

Hvad kan man gøre ved det? jeg tror denne slags (og de utallige andre om emnet) er med til at rykke bevidstheden og udvikle sporten - det går bare meget langsomt

Så er det også godt, hvis man fx er i en klub at tage initiativ til forskellige foredrag, og sørge for at være god til at fortælle om hvorfor man gør som man gør uden at dømme andre - altid være venlig og åben sådan at andre kan være trygge ved at spørge dig til råds eller spørge ind til dine overbevisninger uden at være bange for at blive jordet af en den frelste hellige rytter "jeg har ret og du tager fejl" rutine som nogle har.

Man kan også være lidt frisk frøken agtigt og gøre som jeg gjorde engang -plagede en veninde til døde om at tage med til et kursus hos en kvinde som var sej til en bestemt form for horsemanship - hun har nu helt sadlet om fordi det var så vild en oplevelse.

Men altid vær åben over for andres meninger også selv om man tror de tager fejl for jeg er (måske naivt) overbevist om at det virker smitsomt.

Jeg gik uden for trådstarters lidt dystre udtalelser fordi jeg føler at der er behov for at fokusere på hvad vi kan gøre ved tingenes tilstand i stedet for at være sure og pege fingre

Håber det var okay?

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-09-2011 20:01

J C: Det er klart, at man ikke kan have hest uden en eller anden form for tvang. Som du selv siger, er der ikke mange heste, der selvvalgt vil stå i boks, have grime eller andet på.

Men jeg mener så til gengæld, at det er vores pligt som hesteejere, at få hestens tilværelse til at være så god og naturlig som muligt.

Jeg mener at glidetøjler, indspændinger, chambon og andre lignende ting er tvang. Af den simple årsag at hesten kan lære det uden disse "hjælpere".

Er heller ikke stor tilhænger af bid, idet grænsen mellem hjælp og tvang er så hårfin, og er virkelig et dårligt redskab i de forkerte hænder. Er derfor også kæmpe fortaler for stævner uden bid, da mange faktisk gerne vil ride uden bid, men også gerne vil til stævner, og føler dermed en kæmpe splittelse, hvilket er utrolig synd synes jeg!

Er pisken et tvangsmiddel? Ja det kan den være. Men den er det kun, hvis den bliver brugt bevidst sådan. Og dem der gør det, burde ikke have med heste og gøre. En pisk er til som en guide og armforlænger!

En lille mening fra mig :)

Den LYKKELIGE ejer af Konikponyen Masca Z Nadziei!

If you wannamake the world a better place

- take a look at yourself,

and make a change!

Kig gerne min blog

masca-z-nadziei.blogspot.com/

HornskovVindberg Inkasso

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider