Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Unghest - opdragelse
Forfatter: 
Dato:  29-08-2011 22:46

Jeg har en super dejlig 18 mdr. gammel frieser.
Hun er den første unghest, jeg har. Jeg har haft hende siden hun var 6 mdr.

Jeg føler selv at det går godt med hende og hun er, som skrevet ovenfor, en rigtig dejlig hest.
Nu er mit spørgsmål bare hvad kan jeres ungheste i den alder.??
Hvad udsætter i dem for ? :-)

Min kan trækkes på folden og i naturen med følge af anden hest, hun er ikke glad for at komme på tur alene:-/

Hun er styrbar i alle retniger.

Hun kan pakkes ind i en presening, stå pænt på staldgangen, er god ved både dyrlæge og smed, gå over bomme og stå på en palle og er nem at have med at gøre i hverdagen.

Jeg ved ikke hvad en hest i den alder normalt skal kunne, men jeg fornæmmer på hende at hun er psysisk stærk, samarbejdsvillig og absolut ikke en der vil prøve at tage magten. Derfor har jeg fra starten af ladet træningen foregå i hendes tempo :-)

Håber på at i kan komme med en masse info om hvad jeres ungheste kan....

Hilsen Trine

0
0
Svar på denne tråd

Unghest...
Forfatter: 
Dato:  29-08-2011 23:30

Min kan det samme - og hun er 4

God´s favourite!

0
0
Svar på denne tråd

min kan
Forfatter: 
Dato:  29-08-2011 23:38

ikke ret meget og han er 4.

faktisk er han mere el mindre rå, for tidligere ejer har ikke trænet, kun haft ham som hyggehest

Sara og "lille valdal´s Aki"

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-08-2011 08:01

Min hingsteplag på halvandet år kan:

- løfte ben + strigles

- stå bundet

- trækkes med/gå tur også alene

- få dækken på

Og det er det eneste. Han kommer ikke mere i hænder før om et års tid eller 1½ når han så småt skal gøres klar til tilridning :)

M.v.h. Camilla

0
0
Svar på denne tråd

her hos os
Forfatter: 
Dato:  30-08-2011 09:53

er de unge med i byen allerede når de er 6 måneder og det er alene.. til shows skal de stå bom stille og alt efter deltager antallet kan det tage op til 10 min at afvikle en klasse.. så det lærer de fra de er allerede 3 måneder når de trækkes til og fra fold.

som 1 års kan man showe dem i in hand trail så der skal de kunne trave for hånd, gå over broer, gennem låger over bomme både lige ud og sidelæns, de skal kunne bakke i et L og stoppe promte.. det er ikke noget der tager ret lang tid af gangen at lære.

Ellers så har mine begge 2 haft sadel på som 1 års, hvor jeg også har hoppet op og ed ved siden af dem som en anden tosse..

De har fra de var 6 måneder været på tur alene, for jeg gider bare ikk en hest der råber og skriger efter de andre..

Jeg træner dem typisk 5-10 min adgangen en gang om ugen og fra 1 oktober til 1 april får de bare lov at være føller dog med undtagelse af den daglige håndterring.

Tina

sort og hvid tovero hoppe 2010 efter colonel coosader

sælges.. ken seriøse henvendelser. . ...

0
0
Svar på denne tråd

Unghest
Forfatter: 
Dato:  30-08-2011 11:14

Det lyder til at være meget forskelligt hvad jeres heste kan... :-) Det er godt at høre at der er forskel.

Min var også helt rå da jeg fik den, selv det at få en grime på hende var nyt..

Hun har selvfølgelig været i byen selv og kan læsses af en person alene og opfører sig også ordenligt, men der bestemt ikke glad for at være på egen hånd.:-)

Og hun har selvfølgelig også haft dækken og sadel på og får renset hove hver dag:-) Men det er sådan noget jeg regner for dagligdags ting- altså det jeg mener med at hun er nem i hverdagen.

Hvordan træner i jeres ? Har i en plan for hvad de skal kunne på bestemte tidspunkter, eller tager i det bare lidt som det kommer :-)

HVordan træner i det der med at går tur alene.. Min kalder ikke, men er bare mega utryg!

Tusinde tak for svarerne:-)

0
0
Svar på denne tråd

på tur alene
Forfatter: 
Dato:  30-08-2011 11:36

tja det er bare afsted først var det bare over til noboen 200 m væk og stå stille over en lille sludder og jeg mener stå stille, hvis man har energi til at kalde og steppe.. så må man arbejde f.eks bakke eller løbe lidt rundt.. det hjælper her..

ja og siden er turerne blevet længere og længere.. men nu har jeg også piants og de er meget rolige af sind.. også kan man jo sige at når man slæber et føl på 6 måneder med til DM hvor der bare er fuld knald på dvs. mange heste i arenaen og opvarmningen mange mennesker, lyse osv. så knytter de sig måske også til det eneste hjemmefra kendte nemlig mig.

Jeg tror nu utrygheden vil gå over med tiden.

jeg har ingen rigtig plan for træningen men jeg har lært meget fra lyne var lille, for da var jeg ofte sent ude og hvad hun dog ikke har måtte lære fredagen før et show, men hun er altså også ener..

sort og hvid tovero hoppe 2010 efter colonel coosader

sælges.. ken seriøse henvendelser. . ...

0
0
Svar på denne tråd

Tralala
Forfatter: 
Dato:  30-08-2011 12:51

Min to-års kan:
- Stå bundet (står pænt når jeg er ved ham, øver at han også står pænt når jeg går)

- Løfte ben, få renset/beskåret hove, stå med hoven i en spand vand

- Blive ført i grime i skridt på bane

- "Turtræning" og trafiktilvænning er påbegyndt nu hvor vi gradvist kan bevæge os væk hjemmefra (langs vejen) på naboens stubmark.

- Læsses alene i trailer, men er ikke kørt med endnu.

- Skridte over bomme og plastikvandgrav

- Påbegyndt longetræning (forståelsen for at gå i cirkel, og kende kommandoerne - ikke andet)

Det fylder jo pludseligt lidt når det bliver sat op sådan her, men det er jo bare grundlæggende håndtering :-) Vi tager det stille og roligt... Inden næste sommer, hvor han er 3 år, skal han lære: Longering, løsspringning, køre i trailer, håndteres på udebane, signaler i trense, sadeltilvænning, gå tur alene samt blive trafikvant.

Det skulle vi nok kunne nå

- Cat -

Under uddannelse til BBH Basis Instruktør - undervisning udbydes i kbh-området

0
0
Svar på denne tråd

Tralala
Forfatter: 
Dato:  30-08-2011 13:04

"Hvordan træner i det der med at går tur alene.. Min kalder ikke, men er bare mega utryg!"

Jah, det har også lidt været et problem for mig.. Mit største problem er at hestene bor op ad en lille landevej, der er meget smal og med grøfter på begge sider. Så jeg har ikke været sådan helt vild med at gå der, for hvis der nu kom en bil med 80 km/t, som ikke lige ville bremse, så kunne vi jo ikke komme væk Så jeg har ventet til der nu er blevet høstet, så vi kan gå langs vejen på den anden side af grøften. Jeg havde min ude for første gang i sidste uge, og han syntes tydeligt det var mærkeligt at gå uden for matriklen. Så vi startede bare med at gå over på stubmarken, på den anden side af vejen. Så gik vi lige frem og tilbage langs med matriklen, og så på den trafik der kom forbi. Derefter bevægede jeg mig lidt i buer/slangegang på marken, så vi gik lidt væk hjemmefra, og lidt tilbage igen. Og så gik vi hjem.... Jeg har bare tænkt mig at øge gradvist, i et tempo hvor jeg synes han virker tryg.

Jeg har ikke haft en bestemt plan - ikke ud over hvad jeg f.eks. har skrevet at han skal lære inden for det næste års tid :-)

- Cat -

Under uddannelse til BBH Basis Instruktør - undervisning udbydes i kbh-området

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-08-2011 14:38

Min 2-års kan:

- stå stille ved strigling og hovrensning

- stå stille ved man-rykning (skal til skue på søndag og skal derfor have lavet lidt finish)

- pakkes ind i presenning

- stå stille, når hun bliver "pakket" ind i longepisken - dvs. pisken svinges stille omkring, rundt om og under hende. Måske en speciel øvelse, men pisken skal ikke på nogen måde opfattes som et strafredskab.

- trækkes med / gå tur alene

- have dækken på

- står stille ved smede- og dyrlægebesøg

- er vant til paraplyer og andre blæsende genstande

- er vant til at gå op på brovægten og blive vejet - vægten viser nu 620 kg "lille" dame

- er vant til at gå igennem små indgangspartier, som normalt kun er beregnet til mennesker - såsom døren ind i huset og en meget smal dør til værkstedet

- er vant til forbikørsel af bl.a. gummigede og lastbiler i langsom fart

- er så småt igang med tilvænning af hovedtøj (skal nås inden skuet på søndag)

- har løbet lidt rundt i round pen

- er næsten trafiksikker

- har kørt i trailer 2 gange og klaret det jævnt fint

- sikkert også flere ting, som jeg ikke lige kan huske

Da hun er meget nysgerrig og rimelig tillidsfuld, bliver hun slæbt med rundt omkring for at vænne sig til mest muligt, inden tilridning en gang går igang

Mvh

Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

hvordan med at stå stille
Forfatter: 
Dato:  04-09-2011 21:24

Hvordan gør i det helt praktisk, min han vandre rundt, han er 14 mdr. Jeg prøver at bremse ham fortælle hvor han stå, men når jeg er alene og tager hans ben vandre han rundt, staldgangen er meget bred, så der er kun opspænding 1 sted, så han kan gå rundt. >kun i vand spiltorv, kan jeg spænde ham 2 steder så han ikke kan bevæge sig rundt, men der vil smeden nok ikke tage ham, så han skal jo lære det også på den anden måde

0
0
Svar på denne tråd

eeeeeeee
Forfatter: 
Dato:  05-09-2011 10:06

Min hoppe hun er 3 og hun kan :

- Stå bundet i kæder

- Blive striglet

- få renset hove

- Ha trense på

- Stå stille ved dyrlæge besøg

- Gå tur alene

- Trækkes på fold

- Stå alene på fold

- Stå alene i boksen

- Stå alene på staldgangen

- Gå i trailer

- Køre i trailer alene

- Biler/traktore kan køre forbi

- Kan longeres - skal øves noget mere

- Ha dækken/Tæppe på

- Ha gamacher på er prøvet et par gange i forbindelse med prøvning af str

- Gå på tur alene med trense på og grime uden på og træktov i grimen

- Kan vaskes med vand, dog skal det øves noget mere da hun prøver mig af.

- Gå med transport gamacher

- gå med rytter på uden sadel i grime ..

- Lege med vandgrav, hun vadet op i den første gang.

Nu skal hun snart sadelvænnes og der skal leges noget mere. :)

Jeg fik hende d 13-6-11 og ca 1 år +/- inden jeg købte hende var hun iik i hænder så MEGET af det er fra avleren. :)

Min mening !

Lev med den , eller lad være ! ;)

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  02-10-2011 01:02
Min 1 årige hingst kan: - trækkes på tur alene og med andre - kan trækkes med over alt, er utrolig rolig :D - Er igang med trafiktilvæning, dette er dog ret farligti - kan få renset forhove ( baghovene, er ikke så sjove) - kan nogenlunde stå bundet ( skal trænes meget mere) - være i ridehallen - kan skridte i longsen - Har øvet at longepisken ikke er en ond ting og Han er også meget kold over for den :D Lige lidt fra mig, der er sikkert noget mere, men det var lige det jeg husker :b

KH. Camilla jensen

Med Den dejligt Manse <3

0
0
Svar på denne tråd

Forskelligt....
Forfatter: 
Dato:  02-10-2011 11:01

Min den ene unghest - han er 4 år nu - kunne en del som 2 års, trailerlæsses af en person, være med som håndhest i skoven, sadel- og hovedtøj på, kunne vaskes osv osv osv.

Han er nu tilredet og er verdens nemmeste hest - som min underviser siger, så sætter han ikke et ben forkert.

Den anden unghest - han er 3 år nu - kunne trækkes frem og tilbage fra fold, tage hove og det var så nærmest det.

Var meget utryg ved alting, og var købt som problemhest, så han fik lov til at gå og blive tryg ved mig og min kæreste, ved de to andre heste i stalden, og bare rutinerne i at blive trukket med.

Det er først i år som 3 års, at jeg er begyndt at træne med ham - gå ture, læsse i trailer, løsspringe osv.

Og mod alle mine forventninger, så er han blev en dejlig nem hest at håndterer.

Summa summarum - jeg tror såmænd ikke de tager skade af alt mulig hejs og oplevelser som små. Men de tager heller ikke skade af først at komme i hænder som 3 års. Så har man lyst til at pakkke dem ind i plastic o.l. så gør det så længe plagen synes det er sjovt. Og har man lyst til at lade dem gå og holde fri - så går det såmænd også.

MVh charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider