Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

dressur med benene!
Forfatter: 
Dato:  16-08-2011 15:27

howdi !

tja.. jeg ved ikke om jeg er langt ude mht. det her, men er det ikke meningen at man skal ride dressur med benene (forholdsvist meget da) ???

jeg for bare aaaltid at vide at jeg skal "masere min pony i munden" eller "lirk nu på tøjlerne".. jeg er hverken dressur spring, eller noget som helst rytter, for mig giver det bare mening, at hvis man bruger ben, ryg og opstilling korrekt, så går hestn også automatisk korrekt, både med hals og ryg...

altså lidt ala akademisk ridekunst

..En hest er det man gør den til..

0
0
Svar på denne tråd

ridning........
Forfatter: 
Dato:  16-08-2011 16:38

Jeg rider helt almindeligt stævnedressur med beriderundervisning - hvor det absolut heller ikke er noget med at pille i munden/masserer/lirke eller hvad du nu er blevet fortalt du skulle.

Til gengæld rider jeg så ikke primært med schenklerne, men bruger mit sæde meget - og også stemmen.

Tøjlerne bruges til at fører med, da jeg rider på en nytilredet unghest. Men jeg ønsker at han kan tage støtte på biddet, og kan følge tøjlerne - så jeg rider ikke uden kontakt. Jeg piller ham dog ikke i munden, men lader ham søge den støtte han har brug for.

Temposkifte og parader kommer primært via sædet. Læner jeg mig frem i hoften så øger han, og tilbage så bremser han ned/går ind i paraden.

Her reagerer han også fint på stemmen.

Schenklerne er han ved at lærer at "forstå" - her arbejder vi med fx galopanspring med indvendig ben til gjorden og udvendig lidt tilbage incl sædet. Og så er han begyndt at træne de allerførste trin i retning af sideførende bevægelser med schenklerne incl sædet.

Hvis du er udsat for en underviser der vil have dig til at "lirke/masserer" din ponys mund, så ville jeg kigge mig omkirng efter en anden underviser.

Og ligger din interesser i akademisk - så kan du jo se om der kommer en af den slags i nærheden af dig.

MVh charlotte

0
0
Svar på denne tråd

svar..
Forfatter: 
Dato:  16-08-2011 17:46

super, troede jeg var helt forkert på den..

nu har jeg ligesom mistet min "ridning" lidt gennem tiden, så tænkte at det ville hjælpe på min balance, sæde osv. at ride uden sadel??

0
0
Svar på denne tråd

Tjoooo..........
Forfatter: 
Dato:  16-08-2011 18:02

Jeg tror for nogle kan det være rigtig godt at ride uden sadel for balancens skyld.

Men hvis du i forvejen selv er lidt skæv, så kan du ende ud i at sidde og trække dig selv endnu mere skæv, fordi du sidder og prøver at holde dig skævt på plads.

I så fald tror jeg at det vil være bedre med at gå til en kiropraktor og selv blive rette op.

Jeg er selv skæv i kroppen - og lad mig ride uden bøjler, så går det først helt galt.

For min hjerne fortæller mig jo, at jeg er ved at falde af, når jeg rent faktisk sidder korrekt. Og så bliver jeg bare mere og mere stiv og skæv, fremfor at det bliver bedre.

Men du kan jo prøve at se om du sidder bedre uden sadel.

MVh charlotte

0
0
Svar på denne tråd

svar....
Forfatter: 
Dato:  16-08-2011 19:43

mange ta for dine gode råd, jeg vil klart tage en snak med en der træner såleds

hvad hvis man skal starte stævner? duer den metode så, eller for man pryl for at glemme at bruge tøjlen ?

0
0
Svar på denne tråd

Til stævner....
Forfatter: 
Dato:  16-08-2011 20:11

Til stævner skal du ikke sidde og flæske din hest i munden, sparke den med benene eller råbe og slå.

Til stævner vil dommeren gerne se din hest gå til biddet - men du skal ride den frem til biddet, ikke hive den til biddet.

Og skal du ride de små klasser, så er det vigtigste at du og hesten har en god tur, fremfor om den går 100 % til biddet - skidt med hvad du får af procenter, bare I hygger jer og har en god oplevelse.

MVH charlotte

0
0
Svar på denne tråd

uden sadel
Forfatter: 
Dato:  16-08-2011 20:22

mener jeg kun er et problem, hvis man sidder og klemmer sig fast. Hvis man sidder roligt og afslappet og følger hestens bevægelser, kommer man ikke til at trække sig skæv.

Jeg har selv redet uden sadel på min ene hest i et års tid pga. problemer med at finde sadel, sygdom osv., og det har virkelig gjort underværker for min opstilling - og for hvordan jeg mærker hesten. Når man rider uden sadel mærker man hver eneste del af ryggen og hvordan den arbejder, så hvis både hest og rytter slapper af, kan man virkelig få sans for, hvordan sædet virker og hvordan rytterens ryg- og bækkenmuskulatur arbejder sammen med hestens. Man bliver helt afhængig af det, faktisk.

Ellers er jeg egentlig meget enig - der er ikke ret meget dressur i at pille hesten i munden for at få knejs i nakken...

Dressur handler for mig at se om at træne hesten til at gå harmonisk, lydigt og i balance. Og så kommer alt det fikse med samling osv. senere hen ad vejen. Hvis man på dét tidspunkt så synes, at det ser godt ud med knejs i nakken, har man lavet et godt fundament på hesten, så hvis man sørger for at holde fundamentet ved lige, kan man lidt nemmere slippe afsted med at have en hest, der går "til biddet" (hvilket for nogle er betegnelsen for, at næseryggen nærmer sig lodret og nakken kommer lidt op).

_______

6 års vallak til salg - se præs.

0
0
Svar på denne tråd

svar....
Forfatter: 
Dato:  18-08-2011 21:42

tak for jeres svar, har hjulpet en del

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider