Jeg rider helt almindeligt stævnedressur med beriderundervisning - hvor det absolut heller ikke er noget med at pille i munden/masserer/lirke eller hvad du nu er blevet fortalt du skulle.
Til gengæld rider jeg så ikke primært med schenklerne, men bruger mit sæde meget - og også stemmen.
Tøjlerne bruges til at fører med, da jeg rider på en nytilredet unghest. Men jeg ønsker at han kan tage støtte på biddet, og kan følge tøjlerne - så jeg rider ikke uden kontakt. Jeg piller ham dog ikke i munden, men lader ham søge den støtte han har brug for.
Temposkifte og parader kommer primært via sædet. Læner jeg mig frem i hoften så øger han, og tilbage så bremser han ned/går ind i paraden.
Her reagerer han også fint på stemmen.
Schenklerne er han ved at lærer at "forstå" - her arbejder vi med fx galopanspring med indvendig ben til gjorden og udvendig lidt tilbage incl sædet. Og så er han begyndt at træne de allerførste trin i retning af sideførende bevægelser med schenklerne incl sædet.
Hvis du er udsat for en underviser der vil have dig til at "lirke/masserer" din ponys mund, så ville jeg kigge mig omkirng efter en anden underviser.
Og ligger din interesser i akademisk - så kan du jo se om der kommer en af den slags i nærheden af dig.
MVh charlotte