Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Tror min hest er blevet slået
Forfatter: 
Dato:  12-08-2011 12:42

Hej.

Jeg har lige et spørgsmål som jeg håber i vil være mig behjælplig med.

Jeg har lige købt et pony på 4 år, som ikke er tilreden eller har været i hænder ret meget.

Mit problem er at jeg ikke kan få lov til at strigle hende i hovedet(fra øjne og op bag ørene), kan næsten heller ikke få lov til at røre hende der.

Når man står med en strigle i hånden og vil strigle hende i hovedet, så bakker hun, slår med hovedet og prøver at stegje. Problemet er også når jeg vil lægge grime på hende eller et hovedtøj.

Jeg har tænkt at hun måske er bleven slået i hovedet med en genstand.

Er der noget jeg kan gøre for at hun ikke er så bange?

Håber i kan give mig et svar hurtigt.

0
0
Svar på denne tråd

Det er nu altså ....
Forfatter: 
Dato:  12-08-2011 13:31

... ikke sikkert at hun er blevet slået, bare fordi hun ikke bryder sig om en strigle i hovedet - hun kan også bare være sensibel med sine øre- og øjenomgivelser.

Jeg har en hoppe, som bestemt heller ikke bryder sig om noget som helst i hovedet - og hun er sørme aldrig blevet udsat for noget slemt. Hun er bare meget pernitten med sine ører og sin pandelok - og hun kan ikke FORDRAGE strigler i hovedet.

Prøv i stedet med en blød børste, svamp eller blød klud. Gå forsigtigt frem, og når hesten rykker hovedet til sig, så vent til den slapper lidt af igen. Tal venligt til den imens - men lad være med at ynke den eller forsøge at berolige den. Så tror den jo bare, at det rent faktisk er farligt ;)

Det samme når du skal have grime eller trense på den - forsigtighed og tålmodighed er nøgleordet, og sørg for at det ikke er noget stramt, du vil lægge på. Hvis trensen virker for stram, så må du spænde den ud i siderne og spænde den ind igen, når den er kommet på.

Det kan godt vare nogen tid, før hesten har tillid til at du "gør det ordentligt" og forsigtigt nok til at den vil være med til det, men der er kun ét at gøre: tålmodighed, tålmodighed, tålmodighed.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

Når jeg står
Forfatter: 
Dato:  12-08-2011 13:52

....ved hende, snakker jeg roligt til hende, men ligemeget hjælper dette. Har prøvet med godbidder, dette hjælper heller ikke. Bare man laver en hurtig bevælgelse så bliver hun bange, hvor imod er det et barn der laver en hurtigt bevælgelse, så er der ingen ting.

0
0
Svar på denne tråd

vil ikke røres i hovedet
Forfatter: 
Dato:  12-08-2011 14:34

Problemmet kan også ligge i hendes nakke. Da min hest var skæv i nakken (2,5 cm skæv) måtte jeg heller ikke røre ved hans øre og slet ikke mellem dem. Da hans nakke og krop atter var lige, var problemet der ikke længere :)

Så det kan være fordi, at hun er låst/skæv i nakken, så der måske er nogle nerver som bliver klemt, og hendes øre/øjenomgivelser derfor er blevet meget sensible.

Nu med væbnerprøven af den akademiske ridekunst, i hus! :-)

0
0
Svar på denne tråd

ja det kan også være.
Forfatter: 
Dato:  12-08-2011 16:22

Men hvordan kan jeg finde ud af dette?

Der bor en gammel mand ikke langt fra hvor hun står, og han kan fint røre hende over det hele uden noglen problemer. Det syntes jeg lyder lidt underligt eftersom vi andre ikke kan.

0
0
Svar på denne tråd

Jamen så
Forfatter: 
Dato:  12-08-2011 16:48

Hvis andre kan, ja så er det vel et spørgsmål om, at tilliden mellem dig og ponyen ikke er tilstede endnu.

Måske hun er blevet bange for dig OG dine strigler....

Min olde som jeg nu har haft i 10 år, forsøger stadig at slippe for at blive børstet i hovedet.

Til gengæld elsker hun at blive nusset lige bag ørene.

Hvor længe har du haft hende ?

...100% Oldenborg ... 100% hest...

0
0
Svar på denne tråd

Har du ikke
Forfatter: 
Dato:  12-08-2011 16:49

Har du ikke talt med sælger om problemet ?

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-08-2011 21:38

du skriver "Bare man laver en hurtig bevælgelse så bliver hun bange" ALT hvad man laver med en 4 årig der ikke har været meget i hænder INDEBÆRER rolige og langsomme bevægelser!!!!!!!!!! man laver ikke noget hurtigt med så ungt et dyr. En 4 års (især een der ikke er vant til ret meget) kræver TONSVIS af tålmodig, tålmodighed og atter tålmodighed.

Jeg købte på et tidspunkt en 4 års fuldblod, der var VANT til at blive håndteret og det tog omkring et år at få ham vænnet til at jeg forsigtigt rørte hans ører og at vi kunne lægge et hovedtøj på uden problemer.

Få evt en mere unghestevant person til at hjælpe dig ;)

mvh

Vipse

Kombisadel, Wintec 500 CAIR, 17", sort, helt ny brugt max 5 gange- kvittering fra 24/12-08 haves

Pris 3000,-

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har haft hende i 1 måned.
Forfatter: 
Dato:  12-08-2011 22:01

Men tilliden syntes jeg er tæt på at være der, for når hun bliver bange, søger hun hen mod mig.

Det med hurtigt bevælgelser, der mener jeg at når man vil vifte en flue væk. Ellers ja, så bliver der KUN brugt stille og rolige bevælgelser.

Der er KUN en som kan røre hende ved ørene og det er ham den gange mand. Hun er begyndt stille og roligt at jeg også kan, men lige så snart jeg tager en strigle, så er den gal igen, og så kan jeg bruge lang tid igen bare på at få lov til at nusse hende stille i hovedet. Der udover er hun ikke meget til at det nusseri. Det gider hun ikke i længden. Vil heller ikke sige hun er menneskesky, for hun komme hen til en lige så snart hun ser mig eller min veninde og hendes børn, og hun vrinsker efter os når vi går igen.

Men jeg må blive ved med at holde tålmodigheden(hvilket jeg også er rigtigt god til, og giver ikke så let op) og se om hun ikke bliver bedre, har jo heller ikke haft hende i så lang tid.

Sælger sagde også at hun var sky ved ørene, og det var alt jeg fik derfra.

Men hun har allerede været ved 4 forskellige på 4 år, hvilket jeg syntes er meget for en unghest. Så hun forbliver ihvertfald her os mig de næste mange mange år.

0
0
Svar på denne tråd

vil ikke røres i hoevet
Forfatter: 
Dato:  12-08-2011 23:47

Du kan opsøge en dygtig kiropraktor (fx. Rikke Andersen (Y) ) hun vil kunne hjælpe dig, hvis problemet "sidder i kroppen" :-)

Nu med væbnerprøven af den akademiske ridekunst, i hus! :-)

0
0
Svar på denne tråd

Vores ..
Forfatter: 
Dato:  13-08-2011 00:35

Vores pinto har været minimum i 5 stalde før den kom til os ! ET år gammel.... Så hendes angst sidder i at nogen forlader hende.

Jamen så hold dog de strigler fra dens hovede, og brug hænderne i stedet...

Hver gang hun får "held" til at flytte hovedet, forstærker du jo hendes opfattelse af, at det er sådan hun skal takle den situation.

Og hvis hesten ikke vil nusses, så lad være med det. Du får intet ud af at "tvinge" hende til samværet.

0
0
Svar på denne tråd

NUS MIG!!!
Forfatter: 
Dato:  13-08-2011 11:19

Nu har jeg sådan en super tillidsfuld lille fyr, der 3½ mdr gammel kan røres ALLE steder! og han ville nok dø uden nusseri.. Faktisk vil han aller helst med hjem og sove i ske..

Men min gamle hest HADET som pesten at blive rørt i hovedet, det tog et halvt år før han havde tillid til at jeg sneg en lille hoved børste i panden på ham, og han var altså 14 år på det tidspunkt.. Jeg ved så at han var blevet drillet (det behøver nemli ikke være mishandling, det kan sagtens være en der synes det var sjovt at drille den med ting i hovedet, uden at tænke på at hesten faktisk bliver bange for det)

Han affandt sig til sidst med at jeg rørte ham over alt i hovedet, men ikke ørerne..

Han ville ikke kysses, eller krammes i hovedet, nogen sinde.. Men efter jeg havde haft ham i 1½ år kunne jeg få lov at kysse en smugle på mulen, men ikke for meget!

Han ville MEGET hellere kløes og kradses på kroppen og i manen, og det nød han tilgengæld til fulde! Og vendte sig ofte om og nussede igen hvis han kunne nå en..

Holly Dolly

Hvil i fred Melando 20. maj 1994 - 14. april 2010

Du er elsket og savnet

0
0
Svar på denne tråd

oxalia...
Forfatter: 
Dato:  13-08-2011 13:24

Jeg tvinger hende heller ikke til noget, eftersom jeg godt ved at det kan være med til at gøre det hele meget værre end det er nu. Jeg spurgte bare efter råd for hvordan jeg kunne gøre det bedre.

0
0
Svar på denne tråd

ang unghest
Forfatter: 
Dato:  13-08-2011 18:35

jeg har selv købt en unghest for et år siden.han var heller ikke meget for at blive rørt i hovedet og på ørene..af og til reagerer han endnu med at flyve op med hovedet når jeg prøver at røre ham i panden og på ørene..

få tjekket tænderne af en uddannet hestetandlæge(evt maj nicolaisen).den kan have noget i nakken der spænder..

men gå langsomt frem..nu er vi nået til efter jeg fik ordnet tænderne som viste sig at trænge til at få fjernet tandspidser og jeg fik en kiopraktor ud til at jeg kan hive den blidt i ørene og røre den i hovedet uden de store udslag..

dette gøres med stor tålmodighed og husk man skal gå frem med meget små skridt..først rør ved mulen (uden brug af strigler men kun med hænderne)og gå så videre op og klø den længere og længere op i panden..hvis den rykker hovedet hurtigt op eller den på anden måde viser du ikke skal komme nær ved den så gå tilbage til at røre mulen.

det tar lang tid at komme over sådan et problem og du vil som jeg opdage du af og til må tilbage til udgangspunktet..

Min hest vil jeg fremhæve at den på ingen måde har været ude for noget ubehageligt i dens liv da jeg har købt den af min underviser og ved den har stået ved hans far som er hestemennesker og fornuftige...men det er en unghest og de er som regel ikke vandt til at man er kommet så tæt på..

0
0
Svar på denne tråd

Tænder og nakke
Forfatter: 
Dato:  14-08-2011 16:13

Vi købte en pony for ca. ½ år siden. Den brød sig ikke om, at man striglede i hovedet, tog hovedtøj på osv. Den havde stået på rideskole tidligere, så vi regnede med det var pga. de forskellige børn, så vi var stille og rolige osv, uden forbedring.

Dog viste det sig, da vi havde en hestetandlæge forbi, at han havde tandspidser og sår i munden. Efter det blev ordnet hjalp det lidt, men han var stadig lidt hovedsky. Vi havde så senere en kiropraktor ude, og det viste sig, han var skæv i nakken og meget spændt i musklerne. Siden der blev løsnet op for det har der ikke været nogle problemer

Gør en lille pige glad og stem på Sjaik i året's Wendy konkurrence, www.wendy.dk/sjov/Arets-hest-2010/. Hvis han vinder kommer han på forsiden af Wendy.

0
0
Svar på denne tråd

kan sige
Forfatter: 
Dato:  14-08-2011 16:17

Kan sige, at min 2-års plag også kan få sådan nogle ideer, også ang. trense. Det handler dog også om tilgangen. Hvis man står og tænker over, hvordan man skal komme til (tøver), kan hesten godt blive mistænksom. *S* Og min har jeg altså aldrig slået på nogen måde, hendes mor er heller ikke vild med at man strigler i hovedet.

Dog kan hovedskyhed også skyldes tandproblemer.

0
0
Svar på denne tråd

Alt det i siger er også det jeg gør.
Forfatter: 
Dato:  14-08-2011 16:58

Men jeg kan sagtens røre hende i hovedet når jeg ingen strigle har, jeg kan sågar "hive" hende lidt i ørene uden hun siger noget til det, og kan se at hun nyder det, for hun vil rigtigt gerne gnubbe igen. Men lige så snart jeg tager en strigle og bare nærmer mig hende med den, så er det hun begynder. Jeg har prøver stille og roligt og lade hende snuse til striglen inden jeg sætter den op til hendes hoved, har sat mig på hug og hun så er kommet hen og sunst til striglen, uden noglen problemer, men lige så snart jeg holder den foran hende, så er problemet der. Det kan også bare være et trækketov jeg holder lidt for højt oppe. Har lagt mærke til at når fuglene flyver lavt hen over folden hvor hun står, så flyver hendes hoved MEGET hurtigt ned a.

0
0
Svar på denne tråd

ang hest
Forfatter: 
Dato:  14-08-2011 19:59

har du tjekket hestens tænder og nakke???

ellers skal du bare udvis noget tålmodighed uden at sidde ned..du kan evt strigle den på halsen med en meget blød børste og så nærme dig hovedet..hvis den reagerer voldsomt så prøv at gå tilbage til et sted du ved den ikke har noget imod at blive rørt..jeg synes det lyder mere til at være en unghest der ikke er vandt til at være så meget i hænder.de er altså MEGET(eller kan være det..ikke alle er)anderledes end ældre heste der er vandt til alt..

bare klø på med det du allerede gør..det lyder som om du er på rette vej..

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider