Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

transport af føl.
Forfatter: 
Dato:  08-08-2011 12:11

Hmm jeg er kommet lidt i tvivel om hvor lang opbindingen af mit til den tid 6 mdrs føl, skal være i traileren, når jeg flytter hende tætter på hvor jeg bor, her til oktober.

jeg har luret lidt på dvs elastiske opbindinger men syntes godt nok der er meget forskel på længen af dem lige fra 65 - 150 cm.

mylady var sidst hun blev målt for en lille måned siden ca. 122 cm høj og er bestemt ikke blevet mindre siden og vokser derfor nok også en del her den næste 1½ måned tid, indtil hun skal flyttes ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Dum di da dej
Forfatter: 
Dato:  08-08-2011 15:34

...jeg ville nok slet ikke binde hende, men skal også siges, at jeg nok ikke er den som har mest forstand på det. MEN vi sætter en træplade op foran bommen i den side føllet står i så den ikke kan komme i klemme under bommen. Et 6 måneders føl skal da vist være meget vant til opbinding, hvis det skal klare en transport bundet. Tilgengæld kan du risikere at den har vendt sig når I når frem, derfor skal skal I selvfølgelig passe meget på jer selv, når I åbner.

Således flyttede vi vort 9 måneder gamle føl som altså havde hygget sig med mor indtil da! - vi havde en selskabpony med ved siden af, og føllet stod lige så fint og frejdigt, da vi ankom, som da vi læssede hende.

Er spændt på at høre andres erfaringer.....

Hilsen Sus

0
0
Svar på denne tråd

alene eller sammen med en anden?
Forfatter: 
Dato:  09-08-2011 07:26

Skal i køre den sammen med sin mor, ville jeg fortrække at man to skillevæggen ud, og havde to lange bomme.

Er dette ikke muligt vil jeg sørge for at den ikke kom til at køre selv, og så ville jeg som ovenstående sætte en træplade eller 2 baller hø ovenpå hinanden.

Jeg ville ikke binde følle medmindre den er vant til det hjemmefra.

Jeg har til min var 5 mdr. kørt med ham ved siden af sin mor uden skillerum.

Sidste gang vi kørte med dem, havde vi skillerum i traileren, og der havde jeg lagt 1 balle hø foran ham, og det gik rigtig fint.

Man skal dog være opmærksom på at følle ikke prøver at vende sig i traileren inden man får taget væggen til siden.

Har fået det smukkeste hingsteføl efter Blue Hors Zack

0
0
Svar på denne tråd

De gange vi har kørt...
Forfatter: 
Dato:  09-08-2011 08:01

har vi fjernet skillerummet og bundet hoppen i den ene side. Føllet har gået frit rundt i traileren, og har ikke været bundet.

Vi tilpasser forbommen efter føllet, enten skal bommen sidde så højt at føllet frit kan gå under, eller være så lav at føllet ikke kan komme under. (vi har 3 højdeindstillinger at vælge i mellem) Forbommen må aldrig have en højde så føllet lige kan klemme sig under og komme til at sidde fast.

Hvis du ikke har mulighed for at justere bomhøjden, syntes jeg forslaget om en træplade er godt.

Vi har desuden monteret en ekstra udvendig lås på fordøren så følle ikke kan komme til at åbne døren ved at skubbe til håndtaget indvendig i traileren (jeg har hørt en historie hvor det lykkedes føllet at åbne fordøren og den faldt ud af traileren, gudskelov mens traileren stod stille og der skete ikke noget)

For et par år siden skulle vi sende et 8 måneder gammel plag tilbage til avleren. Han blev hentet af en vognmand som havde indrettet en lille boks i den ene ende af lastbilen. Vognmanden havde dårlig erfaring med at binde føl og plage så en boks var fast procedure hos ham.

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  09-08-2011 13:42

Vi plejer ikke binde vores føl når de skal transporteres.

Vores forbomme kan justeres aå de passer i højden og så kan følle stå ved siden af mor..

Det har fungeret i alle de år vi har kørt med føl..

Anja
STALD SØGAARD
WWW.STALD-SOGAARD.DK

FØL SÆLGES: Hoppe e. Magic Dancer H, Hingst e. De Noir, Hoppe e. Prince Perfect, Hoppe e. Stevie Wonder.

0
0
Svar på denne tråd

transport af føl
Forfatter: 
Dato:  11-08-2011 20:11

Hej tak for alle jeres indput mylady skal transporteres alene fra hillerød til roskilde og er vandtil at blive bundet. Men jeg er kommet i tvivel om hvor lang opbinding hun skal have under transporten????

Hvordan traileren ser ud ved jeg pt. ikke noget om da jeg nok skal låne en af min søsters kollega ellers ud og leje en ;-)

Men tanken om at hun skal kunne traske frit rundt i traileren er jeg ikke alt for glad for, da jeg har en meget nysgerrig lille hest;-)

0
0
Svar på denne tråd

jeg ville....
Forfatter: 
Dato:  11-08-2011 20:20

Jeg ville vælge en kort opbinding til små føl, så de ikke får benet over, hvis de skraber e.l.
Jeg har et transport-tov, som har panikhage i begge ender, og er med let elastik.

0
0
Svar på denne tråd

opbinding.
Forfatter: 
Dato:  11-08-2011 20:22

Det var også sådan et jeg havde lurret lidt på er 65 cm for langt??

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider