Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hest der er hård i munden
Forfatter: 
Dato:  07-08-2011 10:11

Jeg har part i en hest som er meget hård i munden, hun har tidligere været jagthest og jeg kunne tænke mig at hun blev blødere i munden. Jeg har tænkt at man måske kunne bruge et hackemore, hun bliver redet i munden og ikke med benene,hvilket jeg godt kunne tænke mig at lære hende. Er der nogen der har gode ideer til en god træningsform da jeg selv går ind for mindste middels principet. Men her der er man nød til at bruge pisk og sporrer for at få hende igang. Alle råd tages emod.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-08-2011 11:04

Det kunne godt lyde som om du skal starte ret meget forfra med den. Dvs. starte helt fra bunden med at lære hesten de korrekte reaktioner for tøjle signalet og schenkelhjælpen.

Du kan evt. starte fra jorden. Gå med hesten i trensen, og når du så ønsker den skal standse, lægger du et HELT let pres i tøjlerne, som du gradvist øger indtil hesten standser, hvorefter presset slippes ØJEBLIKKELIG. Efterhånden som du får det trænet skulle hesten meget gerne begynde at standse for et lettere og lettere pres. Når den så stopper fra jorden med det samme du tager et let tag i tøjlerne, kan du prøve det samme fra ryggen.

Start i skridt hvor du igen starter med at lægge det helt lette pres i tøjlerne, som duy ønsker hesten skal reagere for. SÅ øger du gradvist presset indtil den standser, hvorefter du slipper alt pres. Når det sidder i skabet i skridten, kan du begynde i trav og lave overgange ned i skridt og senere parader fra trav. Og til sidst gentager du så i galoppen også.

Når du vil træne reaktionen fra schenklerne, gør du det samme. Starter med et helt let pres fra schenklerne som du gradvist øger og evt. også siger "hyp lyde" eller rører den let med pisken, hvis ikke den reagerer. Så snart hesten reagerer den mindste smule rigtigt - fx tager et skridt frem, eller flytter vægten eller et ben fremad slippes ALT pres.

LIgeledes er det enormt vigtigt at du ikke sidder med løse tøjler når du træner dette. Tøjlerne skal kun bruges til at standse eller dreje hesten - ikke til at bukke nakken på den eller lignenede. Du skal altså i en periode for det første glemme alt om at ride hesten til bidet o.lign. men udelukkende fokusere på, at den forstår de helt basale signaler.

Først når hesten kan bevæge sig afslappet rundt i alle tre gangarter og lystrer lette signaler fra tøjlerne og schenklerne kan du begynde at arbejde mere "dressuragtigt" med den.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-08-2011 11:07

Jeg vil foreslå dig at tænke meget over hvor blød du selv er i hånden, tænk på at være meget levende i hånden (give godt og tydeligt efter og vær generelt let og afslappet i hænder, arme og skuldre).

Dernæst tror jeg du skal træne en masse overgange (hvor du overdriver din brug af sæde og anholdning (så vidt muligt uden at bruge tøjlerne)). Dels fordi overgange gør hende opmærksom på dig, altså venter på dig, det styrker hende også til at få bagparten med. Husk at give tydeligt og måske overdræven meget efter når han gør tingene rigtigt.

Ud over det er det en god idé at longere et par gange om ugen :)

Med venlig hilsen

evA

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider