Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Kom - kom - kom - kom - kom - kom
Forfatter: 
Dato:  02-04-2003 14:27
Hvorfor siger ryttere hele tiden kom til deres heste?

Hvor pokker skal de komme hen? Total dumt ord at bruge, når vi sidder på ryggen af dyret.

Hvad bruger du kom til?

Jeg hører rigtig mange der siger "kom" når de skal øge tempo, men kunne man da ikke finde på et andet ord - f.eks. sige den gangart man vil ride hesten i højt. Skridt er skridt, trav er trav og så videre - hvorfor lige dette hovedløse kom? *gg*

Kh
Gitte

Ældre hoppe mangler et sted at bo og en rytter

(Jeg er medlem af Sleipner, er du?)

De elskede heste er, Broget hingst Jack og Nordbakke vallak Balder.

KæledyrsKompagniet
0
0
Svar på denne tråd

jo jeg bruger
Forfatter: 
Dato:  02-04-2003 14:34
det meget,især til unghesten,det kan siges opmuntrende og med tryk på og blidt.det er da et godt ord *G*

men jeg er altså også et sludrechatol.

hilsen beriit
at sætte sin ven på prøve er
det samme som gerne at ville
af med ham.
G.E.Lessing
0
0
Svar på denne tråd

Tjah...
Forfatter: 
Dato:  02-04-2003 14:37
... måske fordi det er så dejligt kort at sige, og let at give en opmuntrende klang?

Jeg ved det faktisk ikke. Jeg bruger det kun, når jeg vil have hesten til at gå med mig et sted hen - i fremadgående retning, altså. Hvis jeg vil have den til at flytte sig baglæns, siger jeg "ryk", og til siden klikker jeg med tungen ude i kinden (I ved, den sædvanlige "giddiup"-lyd), mens jeg trykker på hesten for at fortælle den, hvor den skal flytte sig henad.

Hilsen Sif
0
0
Svar på denne tråd

i øvrigt synes jeg .....
Forfatter: 
Dato:  02-04-2003 14:38
... at "kom - kom" er noget skønnere at høre på, end det vammelsøde "DYGtiiiiig", som flere ryttere på "min" rideskole bruger.

Hilsen Sif
0
0
Svar på denne tråd

Hjælper også en selv!
Forfatter: 
Dato:  02-04-2003 14:49
Hejsa!

Smiler lidt....er selv bruger af samme udtryk, både under ridning og arbejde fra jorden.
Rytmen i komandoen: kom, kom, kom hjælper også at få føl og plage til at forstå de skal bevare traven og ikke slå over i galop, når man gerne vil de øger lidt.

Under ridning syntes jeg også komandoen hjælper en selv, animere en til at drive kraftigere og mere taktmæssigt. Så jeg er tilhænger af "kom"!

Mvh Dorte

Sind har det som faldskærme, det virker kun når det er åbent >o<
0
0
Svar på denne tråd

Ellen Sand...........
Forfatter: 
Dato:  02-04-2003 14:52
Ja, det er jo ikke så svært at gætte hvor du har det fra - ovennævnte.

Jeg kan udmærket huske fra min tid hos hende, at hun HADEDE dette ord - men hvorfor egentlig?

Hvis det bruges som det som regel gør - fremaddrivende, opmuntrende, angivende en rytme, ja, så kan jeg ikke se, hvad der skulle være i vejen med det.

Men hvis man forventer at hesten kan tankelæse, at man nu gerne vil have galop, så versade osv. så er det selvfølgelig fjollet, men at nogen kan hidse sig så meget op over et enkelt ord, samtidig med at "nogen" selv bruger tungelyden i flæng, ja det kan jeg ikke rigtigt se nogen grund til.
0
0
Svar på denne tråd

He he....
Forfatter: 
Dato:  02-04-2003 15:09
Bruger det til at mundre mig og min hest op :)
Især hvis jeg springer på en af rideskolens heste, Sally! Den er ret sløv og har det med at stoppe og og så hoppe bagefter ligemeget hvad man gør for at få den til at hoppe flydende!

Det bruger jeg tit "kom" for lige at "overtale" hende til at springe... Det hjælper nok ikke rigtig, men det ryger bare ud af munden på mig ;-D

Mvh. Anna
Tjek min side her! Alt om springning
Jeg er en del af et team.
Teamet består af mig og Shanya.
Da vi slog os sammen som teamet, blev jeg leder, men hun rådgiveren.
For i vores team, er der ikke kun lederen der bestemmer!
- Vi står sammen og tager beslutningerne sammen!!
0
0
Svar på denne tråd

kom kom
Forfatter: 
Dato:  02-04-2003 15:16
Min mor bliver altid irriteret på mig når jeg siger 'kom' til hendes hest medens jeg sidder på ryggen af den. For hun har jo trænet den til at komme når hun kalder, og vil ikke have at der går inflation i ordet.

Men man bliver nu engang ikke så tør i munden af 'kom' som man gør af tungelyden. I øvrigt får jeg sprukne læber af den der poppede pruttelyd hvor man vender læberne indad. Jeg stemmer for at ryttere skal have lov til at ride dressurklasser med et tågehorn monteret på sadlen, så man til enhver tid kan give hesten en utvetydig kommando.
Julie
0
0
Svar på denne tråd

he he
Forfatter: 
Dato:  02-04-2003 15:24
He he

"poppede pruttelyd hvor man vender læberne indad"

Jeg ved lige præcis hvad du mener :P

Hilsen Rikke
0
0
Svar på denne tråd

Kan altså ikke..
Forfatter: 
Dato:  02-04-2003 15:44
Få mine læber til at forme den føromtalte pruttelyd trods flere forsøg ;-D. Til gengæld har jeg fået mine kolleger til at se undrende ud ha haha..
Tågehornet kan jeg kun fuldt ud tilslutte mig (vrider mig af grin nu)..

Og når det er sagt, så må jeg da sandelig også tilslutte mig koret af "Kom" sigende ryttere :-D. Når det altså ikke er afløst af "Tjep".. Og jeg bruger det ligeså meget for at få mig selv til at drive bedre som at få hesten til at holde takten. Lidt ligesom jeg kan finde på at synge for at holde en driv-takt.. (men det lyder altså absolut ikke godt, så det gør jeg kun når jeg er alene i ridehuset ;-))

mvh
kirstenj
0
0
Svar på denne tråd

hjælpen er nær
Forfatter: 
Dato:  02-04-2003 15:50

Julies step-by-step guide til den poppede pruttelyd.

1) Knib læberne sammen mod hinanden så de helt forsvinder.

2) Skab et mildt undertryk i munden ved at suge luft ned i lungerne.

3) Åbn munden så trykket udlignes og der følger en høj poppet pruttelyd.

Rigtig god fornøjelse.

0
0
Svar på denne tråd

Det er
Forfatter: 
Dato:  02-04-2003 17:26
nok nærmere en MACK MACK lyd der kommer ud. :)

Hilsen Rikke
0
0
Svar på denne tråd

nå nå
Forfatter: 
Dato:  02-04-2003 17:32
ja okay hvis vi skal kløve lyde her... :-P
0
0
Svar på denne tråd

jep
Forfatter: 
Dato:  02-04-2003 18:15
Jamen det skal vi - vi kan ikke have en tråd uden "kløver" i :P

Hilsen Rikke
0
0
Svar på denne tråd

Tina MJ
Forfatter: 
Dato:  02-04-2003 18:58
Nu er det nok heller ikke ment så "hårdt" som du tager det + at det ikke kun er ES jeg her tænker på...

Hvad bruger du da når du vil kalde på din hest?

Kh
Gitte

KæledyrsKompagniet
0
0
Svar på denne tråd

*GRINER***
Forfatter: 
Dato:  02-04-2003 19:00
Ja, det samme for mig *ggggggggggggggggg* Kan ikke lave den der lyd heller..

Kh
Gitte

KæledyrsKompagniet
0
0
Svar på denne tråd

kom frem, back, wow, Galop, rolig.
Forfatter: 
Dato:  02-04-2003 19:32
Der er dejligt nemt, når hesten kender ens stemme. Og kender ens komandoer. Mine er:
"kom frem"= Trav
"Wow"= stop!
"Back"= Bak (siger li'som sig selv ikk')
"Galop"...
"Rooolig" = Ned i tempo.

Vi har også en "fjollerbakke" som er gammel kørehest, han lystre på "Høøjre" og "veenstre"

Når man bruger stemme og kropssprog samme tid, så er det meget nemmere at overføre groundwork til ryggen af hesten.

For mig er der gået sport i dette, så det er faktisk muligt for mig at stå 5 m fra min hest og bakke ham. Det er sjovt

;-D ;-D ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Kom frem ad...
Forfatter: 
Dato:  02-04-2003 20:46
Hejsa,

Jeg er også en af de højt talede ryttere.
Jeg tror, at vi bruger ordet 'kom', fordi vi vil ha hesten til at komme frem ad... Og så er det lettere at holde takten
Jeg bruger også andre ord i min daglige ridning,
'wow' eller 'wåw' til at stoppe med,
'gaaalop' til galop, Prøvede en dag bare at sige 'hop' og hesten lavede et halvt anspring... :-)
og jeg bruger 'bak' når den skal gå tilbage.
Og da jeg pt. rider en pony som ikke gider at gå frem, kommer den en gang imellem nogle kæmpr lyde helt nede fra maven, så jeg næsten råber den i gang. Sjovt nok hjælper det, men desværre ikke så længde.... :-Pmvh,

Maria.

Leder efter min gamle pony, se min præsentation.
0
0
Svar på denne tråd

tal med din hest........
Forfatter: 
Dato:  03-04-2003 07:35
Jeg bruger 5 lyde,
1) Back ( skal snappes) som en pisk, og fra jorden i begyndelsen trykker jeg den i brystet med en tomel tot, indtil den bakker 1 skridt... ikke mere!!!
a) Dette gentages indtil den tid hvor du bare siger back og hesten bakker et skridt uden tommeltoten på brystet...

2) Eaaasssyyy ( ikke HIDSIG) for at hesten skal gå ned i hastighed fra lope til trot fra trot til skridt...

3) CLUCK CLUCK (snapping of the tongue) dette bruger jeg for at bede hesten om at starte fra stop eller for at gå i trav fra skridt eller fra trav til lope... dette ligesom det øverste skal gøres fra jorden i longe eller i en roundpenn, indtil hesten reagerer som man har behov for.

4) WHOA!!! (siges med maven) altså som om man sad ved siden af nogen der var lige ved at køre en bil ind i et træ... dette skal forårsage at hesten stopper og bliver stående, står du af din hest og lader tøjlerne ligge på jorden skal hesten blive stående (altså GROUNDTIED) Husk at hestens forben skal være parallelt til hinanden, ikke een foran den anden.

5) GET OVER!!! bruges når man håndtere flere heste på een gang og de er ved at klemme en ind fordi døren er for smal, altså FLYT DIG FRA MIG.

Men om alt dette og mange andre ting kan du lære på vores klinik den 12 April kl 1400.

med venlig hilsen, AG Paladini

try it you will like it!!!
0
0
Svar på denne tråd

tilhænger af alle lyde!
Forfatter: 
Dato:  03-04-2003 10:31
HEHHEHE.....

Jeg er en af dem som med tiden simpelthen er begyndt næsten at kævle konstant når jeg rider... om det er:

- "kom kom", "hep" som fremaddrift.

- "ah ah", "nul", "nej", "niksen" - når kræet ikke lige reagere ( eller den hest jeg rider nu som er stædig ud over det sædvanlige)

- "roliig", "pruhhh" når den skal ned i tempo.

- "dyygtig", "ja", "jada", "jepper", "yes" you name it :-) når hesten gør det rigtige.

- sidst men ikke mindst min irriterende vane med at "klikke" med tungen (nogle gange værrere end andre)

+ de obligatoriske klap på halsen når der rigtig skal roses.

Jeg kan simpelthen ikke lade være med konstant at give hesten små remindere på hvad der er rigtigt og forkert oa.

Camilla med heste-hunden

Der er friske billeder af hypsen
0
0
Svar på denne tråd

pludre pludre
Forfatter: 
Dato:  03-04-2003 11:27
Jep, jeg er også en værre pludregøj til hest. Især hvis jeg er alene i ridehuset, så får hesten hele min livshistorie at vide *hehe*
Jeg tror faktisk ikke at jeg bruger 'kom' så meget. Jeg siger nogengange 'kom så!' hvis den ikke lige reagerer hurtigt nok...
Men jeg siger hele tiden et eller andet - ja-ja-ja (følger hestens takt), click lyde (dem prøver jeg dog at vænne mig selv af med, da det irreterer mig når andre gør det), dygtig, nej osv. Og så bliver hesten tit kaldt fjollehoved, fjantegøj osv.
Jeg taler lavt så det ikke generer andre ryttere, og har da heller ikke fået besked om at jeg larmer for meget *hehe*

-susan
0
0
Svar på denne tråd

Jeg bruger...
Forfatter: 
Dato:  03-04-2003 12:44
..."kom" som kommando når jeg ønsker højere tempo i samme gangart og "laaaaaangsoooommmmm", når jeg ønsker lavere tempo i samme gangart.

Jeg har hørt om mange som også bruger "frem", men jeg synes det er et meget "hårdt" ord i forhold til "kom", men det er jo' en smagssag.

Og bruger alle udtryk meget ved longe arbejde.

-Trine SH .
0
0
Svar på denne tråd

Selve ordet er ligegyldigt
Forfatter: 
Dato:  03-04-2003 14:28
Det er da tonefaldet der betyder noget.
Evt nogle få genkendelige ord.
Jeg bruger faktisk "dygtig" til bekræftigelse når en hest efter flere forsøg gør det rigtige.
Jeg kunne også have sagt "elefantøl" når bare hesten kendte betydningen eller hvis jeg gjorde det i et tydeligt tonefald.
Det sker da også jeg bruger "kom" men ikke så ofte og yderst sjældent i serier.

Ellers er det mest nej, dygtig, whoa og bak.
Resten af snakken er rent på tonefald.

Mvh Tina
0
0
Svar på denne tråd

Vænnet mig af
Forfatter: 
Dato:  03-04-2003 15:45
Jeg har vænnet mig af med dette "kom". Jeg blev nemlig gjort opmærksom på 117 gange i min gamle stald, at jeg brugte det både under longering, benløftning mv.
Nu hedder det "løft" til benene, og så de specielle tungelyde under longering/ridning. "kom" er når hesten skal komme hen til en.
|[ piv.nu ]|[ HesteChatten ]|
0
0
Svar på denne tråd

syntes det er lidt sjovt..
Forfatter: 
Dato:  03-04-2003 18:47
Hm.. siger det også selv nogle gange, hvis min hypzer lige skal have lidt mere fart på.'
Sidder næsten og morer mig over alle de "udtryk" eller lyde folk kommer med..
Måske jeg kunne finde nogle gode tips!! :-D
¤¤Vrinsk Og Knus fra Mille & Monique(♥)¤¤

En amerikansk statsborger kan overtage enhver ukendt,
ubeboet ø,
så længe der er fugleklatter på den
~ Lov fra USA

Søger part!
0
0
Svar på denne tråd

Lyde...
Forfatter: 
Dato:  04-04-2003 12:26
Hmm....det er da godt nok en del tid siden jeg sagde 'kom'. Tror jeg helt har glemt det *SS*
Må sige noget 'kom-kom-kom' idag, når jeg skal ud og ride... :-)

Ellers snakker jeg i det hele taget ikke så meget til Athos mens vi rider, men bruger alligevel mest:

Gouuuut: Betyder godt, og er et positivt ord, til når han har gjort noget godt.

Dygtiiiig: Siger sig selv :-)

Prr: Rolig, ned i tempo, og slap af.

Og den lyd der kommer når man slår med tungen. Altså den fremaddrivende lyd.

Det er godt når det går bedre, men det er bedre når noget går godt.
0
0
Svar på denne tråd

Det lille uskyldige..
Forfatter: 
Dato:  05-04-2003 14:36
...ord: om..

Ja, det brugte jeg også da jeg red..

Jeg red på en ret doven rideskolehest, og jeg brugte
ordet til at muntre hesten op når jeg red. Når jeg skulle stoppe blev der sagt prh.. jeg havde også en vane med at sige hyp til hesten for at muntre den op.. Men ordet kom, var nok det jeg brugte mest.. Når jeg red.. når jeg skulle trække den, når jeg skulle give den hovedtøj på..

Men kom er da også et dejligt lille opmuntrende ord..'

Alt er ikke som det skal være, når prikken over i´et mangler.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider