|
|
| Hvordan stopper jeg med maven??? |
|
|
Hejsa
Jeg er begyndt at få en anderledes/professionel dressur undervisning. Og når min pony så går til bidet kan jeg jo ikke stoppe via bidet, som jeg altid har lært man skulle. Men min ridelære siger at jeg skal stoppe ved hjælp af min mave. Jeg skal spænde mine mavemuskler, sidde mig godt tilbage i sadlen, selvfølgelig klemme med knæene og spænde i ballerne.
Men min pony reagerer IKKE på det. Hun er sådan set ligeglad, og da der er mest Araber i hende er hun næsten altid let på tå, og bare går der ud af! Så jeg er nødttil at bruge tøjlerne.
Hvad gør jeg???
KnuZer Nina Tjek da lige min spilter NYE hjemmeside. Den handler om Flicka og jeg. Den er lidt for fed! Tryk HER for at komme til hjemmesiden! Du dør vel ikke af bare at KIGGE!! Har 2'er pony tilsalg. Dejlig spring pony der springer 1.50 i løsspring, og 1.30 med rytter. Går La i dressur. Med i pris er der ALT udstyr til hende. Pris: 25-30.000 kr.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| med maven? |
|
|
ehm..... jeg har nu lært at man stopper en velredet hest på schenklen - og kun schenklen... hm....
 Karina82  Skyd ikke med elastik når du har badehætte på. og spring aldrig over hvor gærdet er lavest, det er oftest der grøften er dybest 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stop |
|
|
Hvorfor snakker du ikke med din underviser ? - vedkommende har jo førstehåndskendskab og kan råde dig bedst.
Men du kan starte med at lære din hest, fra jorden, at stoppe på kommando, dernæst træner du stop-kommandoen fra sadlen. Når stop-kommandoen virker, så stopper du hesten med "maven" samtidigt med stopkommandoen. Efter et stykke tid er din pony ikke i tvivl. Jeg lærte min hoppe det på den måde.
KatrineH Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot 
Springmateriel købes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sådan gør jeg |
| Forfatter:  |
bonny |
| Dato:  |
02-04-2003 09:45 |
|
Da jeg i sin tid lærte Den Bette at stoppe, gjorde jeg det på følgende måde. Hver gang han skulle stoppe, klemte jeg med knæerne, og tog lidt i tøjlerne, og efter hånden kunne jeg nøjes med at at stramme musklerne en andelse, og har en anholdende sæde (holder op med at drive) og han stopper. Dette fungere når vi tuller rundt.
I dressuren har jeg schenklerne med, for ikke at tabe bagbenene.
Men det gælder om at være konsekvent, og kæde det sammen med det hun har lært.
Hvis du ligepludselig bare begynder at vil standse hende på maven, hvorfra skal hun vide hvad hun skal. Du skal forsat bruge tøjlerne i starten, og samtidig bruge maven, og lige så stille gå over til kun at bruge maven.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tænk på det.. |
|
|
Jeg er også begyndt at ride lidt "anderledes" dressur *SS*
TÆNK, at du vil stoppe.. Lad din krop blive lang opad og nedadtil.. Så følger kroppen faktisk din tanke..
Tro det eller ej, men i stedet for at huske: "Åh nej, hvordan er det lige, man giver hjælper til den øvelse", så tænk på ØVELSEN, at du vil lave den og lad din krop følge efter.. Mærkeligt nok virker det forbløffende godt  )) Selv på "genstridige" heste
"Han kørte stærkt og døde ung"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Visualisering |
|
|
Jeps, luk øjnene et par sekunder og føl/se hvad du gerne vil opnå med hesten, det er syret men det virker.
Kh MetteH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg lærte i går.... |
PiaSJ |
02-04-2003 14:41 |
|
...at stoppe hesten ved at mærke begge mine sædeben i sadlen, stort set ikke bruge ben og ikke mindst at kigge op. Hvis jeg kiggede ned, så stoppede hesten ikke. Årsag: så spænder man ikke kroppen.
Så snart jeg huskede at kigge op, stoppede hesten stort set bare jeg tænkte på at sætte min sædeben i sadlen.
Det er egentlig forbløffende så mange øvelser der bliver lettere ved at man husker at kigge op og frem - og i den retning man gerne vil.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Godt råd ! |
|
|
Godt råd Pia.
Mange rideproblemer kan blive løst ved korrekt opstilling !!
Jeg har selv et problem med at kigge ned.
Som min underviser siger: Du skal FØLE hesten for enden af tøjlen - ikke SE hvordan den reagerer
KatrineH Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot 
Springmateriel købes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| At se op.. |
Lotte_Rafinell |
02-04-2003 17:36 |
|
Ja, det er godt råd.
På "min" gamle rideskole skulle vi tælle, hvormange der sad i rytterstuen når vi red op at langsiden - det virker!
Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| STOP |
|
|
Klem med lår, baller, skyd underlivet frem og klem de nederste mavemuskler sammen. Du skal mærke at du sider på beggenbenet...
På samme tid som du gør dette så, få din træner til at gå ind foran hesten. (Du strammer selvfølgelig også tøjlen, ind til hesten lærer komandoen.) På denne måde kan hesten ikke ta' fejl af din komando.
Held og lykke med det

Et western "sliding Stop"
Det træver at du sidder rigtigt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| At stopppe med maven?? |
atengstedt |
03-04-2003 08:10 |
|
Er det ikke bare at "presse" hesten ligeudrettet imod en tung hånd??
Altså: Hold schenklerne ved hesten - uden at presse - træk lænden an og hold hænderne stille?
Så parerer min hest i hvertfald prompte.
med venlig hilsen atengstedt
Man skal aldrig slås med et svin. Begge parter bliver beskidte, men svinet kan lide det!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| At sidde på en gynge... |
anne skov |
03-04-2003 11:26 |
|
Hejza
Som nogle tidliger har svaret så skal du tænke STOP og forstille dig et billede af det.
Når man gynger så bruger du din lænd/mavemuskler til at skubbe dig fremad med og det er faktisk den samme indvirkning du skal give din hest til en parade/overgang. Prøv at sætte dig op på en gynge, så vil du kunne mærke den sammentrækning du laver og brug den så på din hest. det skal være det punkt hvor du trækker lænden an og spænder i maven du skal overfører i din ridning. Du kan godt klemme med knæ og lår og lægge schenklerne til samt holde igen på tøjlen (ude at hive den) Via alle disse signaler beder du hesten om at gå fremad for schenklerne og med sædet fortæller du hesten at den skal trække sig sammen og bevarer bagparten inde under kroppen og stoppe. - det bliver så understøttet af knæ, lår,tøjle. Men allervigtigst er SÆDET.
Pøj Pøj med det og håber at Du kunne bruge noget af det, det virker ihvertfald på min
Hilsen Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ros |
|
|
Og husk at rose så snart hesten sænker farten/samler sig det mindste, så den ved at det er rigtigt. En hest, som ikke er blevet "stoppet med mavemullerne" kan være svær at få til det. Jeg red selv en kort periode på en af slagsen, men opgav blandt andet pga. at halve/hele parader konstant lå i hænderne og det fik ingen af os noget ud af.
Så ja, træk lænden an og klem med lår og mavemuller. Jeg syntes, at det var udelideligt hårdt lige i starten (var lige begyndt at ride en enkelt gang om ugen), men nu er det rart at mærke hvordan hesten lige "løfter" og samler sig engang. | |[ piv.nu ]|[ HesteChatten ]| |
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|