Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Rebgrime til plag
Forfatter: 
Dato:  12-07-2011 21:01

Hej

Jeg har en hingsteplag på lidt over 1 år, som jeg jævnligt træner ting såsom: at gå frem, stoppe og bakke. Vi er også begyndt på lidt småture på vej, som han tager ufattelig roligt.

Indtil videre trækker jeg ham bare i alm grime, men har gået og overvejet om det evt ku være en fordel at bruge rebgrime. Han blir jo stærkere med alderen, og det kunne jo også godt tænkes at han får lidt bølle-tanker på et tidspunkt, og der kunne en rebgrime måske hjælpe, da den gir et stærkere pres?

Så ville høre om andre har erfaringer med rebgrime på plage? Er det noget i vil anbefale eller hvordan.

Mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Jeg bruger
Forfatter: 
Dato:  13-07-2011 01:12

rebgrime på mine plage. Og har gjort det siden de var et år. Der har ingen problemer været. Så jeg synes det er en god ide.

Har du et barn på Vasehus Rideklub? Jeg har to bluser se præs! Udstyr til barn, se præs! Bud modtages.

0
0
Svar på denne tråd

bruger alm. grime
Forfatter: 
Dato:  13-07-2011 09:18

Hej :)

Jeg bruger bare alm. grime på min 2-års plag, når jeg går tur med hende. Jeg vil helst have at hun lystrer og går pænt for så fine hjælpere som muligt, derfor ser jeg ingen grund til at bruge rebgrime eller stærkere midler, så længe hun bare går pænt :) Men det er selvfølgelig en hoppeplag, og hun slet ikke lige så fræk, som en hingsteplag kan være.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  13-07-2011 09:33

Jeg kan ikke se de store problemer i at træne plagen i rebgrime.

NATURLIGVIS skal den kunne trækkes og håndteres i den daglige håndtering bare i en almindelig grime. Men i træningsøjemed kan rebgrime være et bedre alternativ, end den almindelige grime, da den giver et væsentligt mere præcist signal og fordeler presset på næseryggen og nakken.

Den almindelig grime ligger ikke så stabilt fast på næseryggen af hesten og signalerne herfra bliver let udvandede. Det er selvfølgelig ligemeget, hvis det bare handler om at man skal trække hesten til og fra fold o.lign. men hvis den skal lære noget nyt (det kan være egentlige øvelser/kommandoer og det kan være at gå forbi farlige ting, gå op i en trailer osv.) er det en fordel, at vi kan kommunikere så præcist som muligt.

Når jeg træner min hest fra jorden (det er så godt nok en voksen hest) gør jeg det i rebgrime. Jeg oplevede, at han fik meget lettere ved at adskille mine signaler fra hinanden og betydeligt hurtigere forstod, hvad det var jeg ville have ham til, da jeg skiftede til en rebgrime.

Min hest bliver hurtigt forvirret og lidt utilfreds/usikker på situationen, hvis jeg bliver ved med at forsøge at få ham til at gøre noget, han ikke forstår hvad er. Så for mig er det meget vigtigt, at jeg ret hurtigt fanger, hvad det er for en reaktion jeg efterspørger. Skal jeg gøre for mange forsøg inden det blive tydeligt for ham, bliver han lidt modvillig og generelt utilpas i træningen.

Hesten bliver naturligvis normalt håndteret i en alm. grime. Rebgrimen bruges kun i træningen, og er ikke nødvendig for at kunne styre ham :)

0
0
Svar på denne tråd

reb....
Forfatter: 
Dato:  13-07-2011 12:49

Jeg skal ikke kunne sige, om min rebgrime var meget ringe, men den hjalp ikke, har nu en monty roberts (dually) grime, som er MEGET bedre, fordi den sidder til, og der er mere gods i den, hvor jeg var bange for, knuderne ville gå op i rebgrimen. Om jeg har været uheldig, ved jeg ikke. :) De kan fåes billigere, brugt.

Sig ikke alt, hvad du ved, men vid alt, hvad du siger

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  13-07-2011 13:22

Monty Roberts grimen virker anderledes end rebgrimen. Den ligger et forholdsvist koncentreret pres på næseryggen,hvor rebgrimen fordeler presset over næseryg og nakke, og er i mine øjne mere en grime, der kan være effektiv i situationer, hvor en mere kraftig signalgivning er nødvendig. Ikke som sådan en træningsgrime som rebgrimen er.

Jeg har i øvrigt ikke problemer med min rebgrime. Den ligger hvor den skal og knuderne går ikke op. De kan dog købes FOR billigt. Dually grimen virker noget mere kraftigt på næseryggen end rebgrimen gør, om det er godt eller skidt afhænger selvfølgelig af, hvad det er, man skal bruge grimen til.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-07-2011 14:43

Jeg siger tak for jeres input.

Jeg tror jeg skal ud og have fat i sådan en rebgrime. Det blir spændende at se hvad han siger til den.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider