Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Unghest ufølsom i munden
Forfatter: 
Dato:  07-07-2011 19:43

Jeg har fornylig overtaget en 5 års vallak, lækker, ædel, skøn personlighed og et rigtig nusse hoved der følger dig som en hund.

Jeg har selv tilredet ham for tidligere ejer, og han har simpelthen været den nemmeste. Han reagerede ved simple kropstegn og stemmen (stå, skridt, trav og galop), både i longe og under rytter. Lagde sig altid let til bidet, og var i det hele taget virkelig en drøm at ride på!

Vores problem er, at han i dag er blevet "døv" i munden, om man så må sige og halve parader er en by i rusland, der er blevet glemt.

De sidste 6 måneder har jeg ikke selv arbejdet med ham.

Han har foruden været opereret, hvorefter der skulle gås med ham to gange dagligt over en længere periode. han var under dette forløb meget frisk og blev gået med i hovedtøj, grunden til jeg skriver dette er, at jeg tænker om dette muligvis har været med til, at forårsage "døvheden" i munden - altså lært han at ignorere smerten ved tag i tøjlen, da der konstant har været press på tøjlen. Jeg har ikke selv gået med ham.

Er der nogen der har et råd?

Jeg arbejder meget fra jorden, hvor han er lydig og stopper, når jeg stopper uden brug af snor, bakker når jeg beder han om det m.m.

Det er bare lidt som om, at når jeg sidder på ryggen er der ingen kontakt not so ever.

Håber der sidder en/ eller flere med nogle gode råd :)

0
0
Svar på denne tråd

Tralala
Forfatter: 
Dato:  07-07-2011 22:42

Jeg tror du selv har ret godt styr på problemet, og det er lige ved du har løsningen også:

"altså lært han at ignorere smerten ved tag i tøjlen, da der konstant har været press på tøjlen."

Lige præcis, og derfor skal du jo "bare" lave om på det Altså give tøjletaget betydning igen. Netop ved kun at bruge tøjlen når det er meningen hesten skal reagere, og så give efter igen når den har reageret, og FØRST når den har reageret. Hvis du tager i tøjlen, hesten ignorerer og du så opgiver og slipper, så har du netop belønnet ham for IKKE at reagere :) Så det er lidt vigtigt at have in mente.. Og timingen, selvfølgelig :)

Jeg lægger mærke til én ting du skriver, og som måske kan være årsagen til du ikke rigtig får fremskridt, og det er:

"Jeg arbejder meget fra jorden, hvor han er lydig og stopper, når jeg stopper uden brug af snor, bakker når jeg beder han om det m.m."

Hesten har tydeligvis ikke glemt dine kropssprogssignaler, men han har glemt tøjlesignalerne. Derfor er det vigtigt at du træner tøjlen!! Når du går på jorden, kan han følge efter dig, og stoppe når du stopper - det signal forstår han. Når du så sidder på ryggen, så er der jo ingen til at følge efter...? Det er meget vigtigt, når du træner tøjlen, at du er opmærksom på IKKE at begynde at stoppe selv (først når hesten stopper for presset i biddet), da du så stadig ikke får trænet tøjlesignalet, men i stedet følger hesten din krop. Så gå med hesten, tag i tøjlen og fortsæt med at gå sammen med hesten indtil den stopper - så giver du efter. Det kan være en idé at gå ud fra sadellejet, med hænderne over ryggen, så de er placeret samme sted som når du rider. Det gør at tøjletrækket minder om det samme som når du sidder på ham, og samtidig går du ikke foran og stopper ham med kroppen.

Det kan selvf også sagtens gøres fra ryggen :-) Hvis du har en stemmekommando til stop/brems, kan du bruge den til at hjælpe ham. Start med at tage i tøjlen (altid starte med det signal der skal trænes) og hjælp ham så med stemmen - og husk at slippe tøjlen når han reagerer :)

Det var nogle sådan lidt overfladig forklarede forslag, sig til hvis der er noget du ikke forstår :)

- Cat -

Under uddannelse til BBH Basis Instruktør - undervisning udbydes i kbh-området

0
0
Svar på denne tråd

På 6 måneder
Forfatter: 
Dato:  08-07-2011 09:30

På 6 måneder sker der rigtig meget med en unghest. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvad du mener med død i munden? Er det ved stop? For så kan det jo være at hestens nuværende forståelse af et stopsignal er noget anderledes, end det signal du giver den. For mig er tøjlen kun en nødbremse, hvis hesten stikker af, jeg bruger den aldrig til hverken halve eller hele parader ellers. For mig er tøjlen et styretøj som skal bruges til at bøje/stille hesten. Så måske er hesten ikke død i munden, men problemet kan i stedet være at I ikke længere taler samme sprog.

... sagde Randi

"Kun småskårne mennesker har orden i tingene, genier kontrollerer kaos"

0
0
Svar på denne tråd

Tralala
Forfatter: 
Dato:  08-07-2011 10:14

Men Randi, hvis du bruger tøjlen som nødstop, så vil du da forhåbentlig også gerne have at den virker...? :P Det er mit store argument for at træne tøjlen meget i starten, så den sidder LIGE i skabet. Jeg vil også gerne på sigt rid hesten for sædet, men jeg ved at hvis den bliver forskrækket, får forkert afstand til et spring, sætter snuden mod landevejen i galop eller lignende, så tager jeg da i tøjlen promte. Og så vil jeg altså helst have at hesten bare klapper landingsstellet ud per refleks. Nærmest

Så uanset at hesten har lært andre signaler, så burde den da stadig kunne tøjlesignalet..? Ved mindre altså rytteren også bruger sædet når hesten stikker af.......

- Cat -

Under uddannelse til BBH Basis Instruktør - undervisning udbydes i kbh-området

0
0
Svar på denne tråd

Kommer an på...
Forfatter: 
Dato:  08-07-2011 10:31

Cat: jamen jeg tænker bare, at hvis hesten er vant til at bremse udelukkende for sæde og ben, som mine heste er, så er det altså ikke sikkert den fatter noget af, hvorfor TS tager i tøjlen, selvom signalet oprindeligt er installeret. Jeg har prøvet at trække "nødbremsen" på min unghest efter den var hoppet til siden, hvilket resulterede i at jeg havde meget hårdt fat i to hele runder i trav inden hesten satte i skridt. Efterfølgende kunne jeg da sagtens se, at det jo var dumt af mig, fordi hesten ikke kender sådan et tøjletræk som bremse. Jeg kunne bare ikke lige tænke til andet i den situation

Men spørgsmålet er jo egentlig også, hvad trådstarter mener med, at hesten er død i munden. Det er ikke sikkert, at det er bremsen der er problemet, det kan ligeså vel være stilling/bøjning/retningsskift eller holdningen. Og det kan være at hesten går imod tøjlen eller bare slet ikke drejer hovedet, hvis man hiver i den ene side. Og alt afhængigt hvad problemet er, skal man nok gribe det forskelligt an. Men ingen tvivl om at det sikkert kræver en re-installering af signaler :)

... sagde Randi

"Kun småskårne mennesker har orden i tingene, genier kontrollerer kaos"

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider