Jeg tror du selv har ret godt styr på problemet, og det er lige ved du har løsningen også:
"altså lært han at ignorere smerten ved tag i tøjlen, da der konstant har været press på tøjlen."
Lige præcis, og derfor skal du jo "bare" lave om på det
Altså give tøjletaget betydning igen. Netop ved kun at bruge tøjlen når det er meningen hesten skal reagere, og så give efter igen når den har reageret, og FØRST når den har reageret. Hvis du tager i tøjlen, hesten ignorerer og du så opgiver og slipper, så har du netop belønnet ham for IKKE at reagere
Så det er lidt vigtigt at have in mente.. Og timingen, selvfølgelig 
Jeg lægger mærke til én ting du skriver, og som måske kan være årsagen til du ikke rigtig får fremskridt, og det er:
"Jeg arbejder meget fra jorden, hvor han er lydig og stopper, når jeg stopper uden brug af snor, bakker når jeg beder han om det m.m."
Hesten har tydeligvis ikke glemt dine kropssprogssignaler, men han har glemt tøjlesignalerne. Derfor er det vigtigt at du træner tøjlen!! Når du går på jorden, kan han følge efter dig, og stoppe når du stopper - det signal forstår han. Når du så sidder på ryggen, så er der jo ingen til at følge efter...? Det er meget vigtigt, når du træner tøjlen, at du er opmærksom på IKKE at begynde at stoppe selv (først når hesten stopper for presset i biddet), da du så stadig ikke får trænet tøjlesignalet, men i stedet følger hesten din krop. Så gå med hesten, tag i tøjlen og fortsæt med at gå sammen med hesten indtil den stopper - så giver du efter. Det kan være en idé at gå ud fra sadellejet, med hænderne over ryggen, så de er placeret samme sted som når du rider. Det gør at tøjletrækket minder om det samme som når du sidder på ham, og samtidig går du ikke foran og stopper ham med kroppen.
Det kan selvf også sagtens gøres fra ryggen
Hvis du har en stemmekommando til stop/brems, kan du bruge den til at hjælpe ham. Start med at tage i tøjlen (altid starte med det signal der skal trænes) og hjælp ham så med stemmen - og husk at slippe tøjlen når han reagerer 
Det var nogle sådan lidt overfladig forklarede forslag, sig til hvis der er noget du ikke forstår