|
|
| Hvornår bli´r jeg go´? |
|
|
Hej alle
Har lige fået taget billeder for 2. gang af min ridning. Og jeg er lidt skuffet over at jeg stadig ikke ligner en GP-rytter! (øhh, har redet 2 år, men man har vel ambitioner).
(her ville jeg gerne have sat billeder ind, men jeg er for dum til det)
Nej, det jeg er lidt ked af er, at Frederik stadig går med mulen et godt stykke foran lod, når jeg nu føler det helt anderledes, når jeg rider. Jeg føler det som om han løfter ryggen og søger ned, men det ser jo desværre overhovedet ikke sådan ud på billederne.
Jeg får undervisning af en berider og en rideskolelærer ca. 1-2 gange hver uge (ikke samtidigt), og der får jeg altså ros... Er de lidt for flinke? Eller jeg gør det måske bedre dér end hjemme?
Det jeg egentlig vil spørge om er: Hvornår sådan ca. vil jeg kunne ride min pony så den får næsen 3 cm. foran lod og samtidig løfter ryggen?
- Hende der red ham før havde redet i ca. 8 år, og hun red ham tilsyneladende fint, godt nok på kandar, selvom jeg hellere havde set hende gøre det samme på trense. Jeg vil helst ikke vente 6 år på at kunne gøre det samme!
Kan nogen svare?
Hilsen Gitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ridning tager tid |
|
|
Og nogle har mere talent end andre. Dermed ikke sagt at du ikke har, men det er ikke alle der lærer at ride lige hurtigt!
Ting tar tid og med tåldmodighed er jeg sikker på det nok skal lykkes! Prøv evt. at læse en masse bøger om dressur og prøv dem af i praktis, men bliv ikke utålmodig!
Ridning er svært når det skal gøres rigtigt! Føler stadig ikke jeg kan ride selv om jeg har gjort det i 7 år...
Mvh. Anna
Tjek min side her! Alt om springning Jeg er en del af et team. Teamet består af mig og Shanya. Da vi slog os sammen som teamet, blev jeg leder, men hun rådgiveren. For i vores team, er der ikke kun lederen der bestemmer! - Vi står sammen og tager beslutningerne sammen!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tid |
| Forfatter:  |
JulieTaylor |
| Dato:  |
31-03-2003 15:24 |
|
Hej Gitte,
Det her er ikke ligefrem mit område, men jeg skal alligevel lige stikke næsen i.
Udover at være en sport og et håndværk, er ridningen også en kunst, og kunstnerens uddannelse er som bekendt aldrig fuldendt.
Enhver kan forholdsvist hurtigt lære at trække næsen ind på en hest uden nogen udpræget finesse eller føling. Men det lyder som om dine undervisere har valgt at vise dig den langsomme vej til dit mål, og det er ikke nødvendigvis en ringe ting. Hvis du i øvrigt stoler på dem, må du også stole på at de fortæller dig sandheden om dit fremskridt.
På min skole lærer vi at de forskellige elementer af det færdige resultat bør fremelskes i følgende rækkefølge:
1)Rytme
2)Smidighed
3)Kontakt
4)Opdrift
5)Ligeudretning
6)Samling
Som du kan se er samlingen cocktailbærret på dressurens iskage. Så indtil du kommer så langt, kan du jo fokusere på de andre - lige så vigtige - elementer, der ligger til grunde.
Måske kunne du prøve at få taget video i stedet for billeder... så kan det være, du nemmere får øje på de små øjeblikke hvor det hele bare kører.
Venlig hilsen Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 2 år!!! |
zeusen |
31-03-2003 15:37 |
|
2 år er ingen tid. Det tager meget lang tid at blive en god rytter, men det hjælper at man som du er seriøs og får meget undervisning.
Hvis du virkelig vil have fremgang med din ridning, skulle du købe en virkelig god lærehest og få undervisning 5 x om ugen hos en dygtig og anerkendt berider. Det vil virkelig sætte skub i tingene, men det koster.... mange penge. Er du ikke i besiddelse af rigtig mange penge må du som os andre alm. mennesker være næsten uendeligt lang tid om at lære at virkelig ride.
Vil du virkelig arbejde på sagen så lån/køb alle de video du kan få fat i, læs alle de bøger du kan. Gå til så mange stævner, kurser eller bare til den nærmeste ridehal for at iagttage de dygtige ryttere modtage undervisning eller blot træne.
Endelig kan du gøre noget ved din egen krobsbevisthed gennem forskellige aktiviteter såsom arobics og fitness. Endelig er jeg sikker på at Tai chi (måske stavet forkert) er det helt rigtige for at få større koordinationsevne - hvilket er vigtigt i ridning.
Husk - frem for alt, ha tålmodighed.
Hels og lykke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Omformuler spørgsmålet... |
Randi Grønbæk |
31-03-2003 15:38 |
|
Dermed mener jeg, at du måske ikke så meget skal måle, om du er god eller ej - som Julie skriver, tager det lang tid at blive fuldt uddannet (hvis nogensinde).
Nej, det gælder om at blive bedre! Det er det eneste målbare i den sammenhæng!
Jeg tror aldrig, at jeg bliver god, men jeg er klart blevet bedre end for 5 år siden (og for 10 år siden og for 15 år siden) - og jeg øver mig stadig, for lysten til at blive bedre er der (vel nok for altid).
Venlig hilsen Randi G.Mors hest er bedst (Anne-Katrine, 4 år)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke for at tage modet fra dig |
|
|
jeg kan stadigvæk ikke sidde på en hest og det er efterhånden 22 år siden jeg førstegang galloperede på en hest.
men 2 år der er jo stadig håb så bare klø på det skal nok komme til dig.
hilsen berit at sætte sin ven på prøve er det samme som gerne at ville af med ham. G.E.Lessing
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm |
Tullermus |
31-03-2003 16:51 |
|
Så, nu sætter jeg lige et billede ind af din pony med den gamle rytter.
Den går jo altså ikke til biddet med hende på det her billede heller. Nu har jeg selvfølgelig ikke set den gå, hverken med hende eller dig, men ud fra hvad der er at se på billederne på din præsentation, så skal du have den MEGET mere med bagfra.
altså
1) sæt dig på din rumpe og driiiiv den frem til biddet
2) masser af halve parader og volter hvor du holder den på udvendige tøjle selvom den følger voltens runding.
andet er der vist ikke rigtigt at sige.
Bare klø på, lige pludselig en dag finder du de rigtige knapper at trykke på og så går den bare super!
Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Større billede |
Tullermus |
31-03-2003 16:52 |
|
Prøver lige at sætte billedet større ind, så kan man nok bedre se det!

|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til bidet. |
|
|
Hvis hestens hals stadig ser sådan ud. Så synes jeg du skal starte med nogle smidighedsøvelser. Og så læs mit indlæg om hårde hænder.
Se på undersiden af hestens hals, det er den muskel som er kraftigst. Det skal være musklen langs manen der bliver fremhævet.
Hesten stiver sig...
No effence, jeg regner med du sætter billedet i for at høre kommentar... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| underhals |
JulieTaylor |
31-03-2003 17:34 |
|
Nu bliver jeg nok beskyldt for at være langt ude, men det er (stort set) umuligt for en hest at få underhals af at rende rundt med næsen foran lod.
For den muskel, der sidder under halsen (sternocephalicus)har ansvar for at bøje hals og hovede - samt at dreje halsen til siden. Så den er altså beregnet til gode, lækre ting. Frederiks ser bare lidt voldsom ud fordi han måske går og spænder. Og så har han måske brug for at få besøg af kiropraktoren hvis nu der var noget, der sad fast et eller andet sted.
Jeg vil også stadig sige at du skal få tjekket din sadel. For mig at se ligger den næsten oven på skulderbladet og det kan gøre ondt. Tager Frederik små, stramme skridt fortil? Hvis så kan det være fordi hans skulderblad bliver nevet af sadlen hver gang han bevæger forbenet fremad.
Held og lykke
Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja... |
|
|
som jeg ser billedet går hesten på forparten! - en hård dom, men desværre.
Hvis du har hesten væk fra forparten gør du jo et bedre arbejde end det der er præsteret på billedet (jeg vil ikke dømme rytteren uden at have set hende ride)
Få ham frem og ned - lad være med bare at pakke ham sammen fordi det skal se pænt ud - en ting til sin tid.
Arbejd med fremaddrift for sædet, og løsn hamfor tøjlen - hvis du hænger i tøjlen vil han ikke søge - eftergivenhed er nøgleordet sammen med driften.
når han begynder at søge støtten vil du kunne samle ham mere og han vil finde den rette position...
DRIFT og EFTERGIVENHED - husk det
held og lykke
 Karina82  Skyd ikke med elastik når du har badehætte på. og spring aldrig over hvor gærdet er lavest, det er oftest der grøften er dybest 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bagben |
JulieTaylor |
31-03-2003 18:39 |
|
For mig ser det ud som om Frederik fra naturens side er en lidt lang pony med bagbenene siddende temmeligt langt bagud. Desuden er hans vinkler i bagbenet ret lukkede. Alt dette gør ham til en svær hest at ride selv for en rutineret rytter. Og det er før man tager eventuelle muskel- og sadelproblemer i betragtning.
Det er altså ikke nogen nem opgave du er på her, Gitte, slet ikke hvis du kun har redet i et par år. Så held og lykke med det.
Venlig hilsen Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gitte |
Kir |
31-03-2003 18:39 |
|
Først og fremmest: Mål dig ikke med andre!
Gitte, hvis du føler at han bruger ryggen er din fornemmelse sikkert rigtig, selvom han ikke placerer næsen helt der hvor han skal - og jeg tror ikke at undervisere sætter en ære i at rose hvis ikke de mener det! Tro på dig selv, det tager lang tid at lære at ride, så det er ok at være undervejs - og man kan bruge HELE livet på at blive bedre, det er det jeg synes der er så givende ved ridning.
...iøvrigt en rigtig, rigtig pæn hest.
Jeg synes ikke jeg er rigtig god endnu (og slet ikke når jeg er i dårligt humør - så føler jeg mig helt elendig over min ridning, men på de bedre dage - så synes jeg egentlig det er ret ok. Hvis jeg skal sammenligne mig med dem der har redet i mange flere år end mig, kan jeg godt sætte mig ned og blive vældig depri.
Men jeg lærer hele tiden og jeg holder mig åben for nye idéer og forslag og prøver de ting af, jeg tænker der kan være gode i min daglige ridning. Men jeg kan sagtens genkende det du skriver, og tankerne om at jeg aldrig kommer til blive RIGTIG, RIGTIG god. Måske fordi jeg er lidt (øhh, meget) perfektionistisk - mit "held" er at min hest har sine fysiske begrænsninger grundet sin alder - og det kan få mig ned på jorden....og hun virker vældig tilfreds generelt, og jeg gør det så godt jeg kan - og så kan jeg altså ikke gøre det bedre!
venlig hilsen  Kir  pigen med fjordhesten  Hesten er dit spejl. Den prøver aldrig at smigre dig. Den spejler dit temperament. Den spejler også din usikkerhed Bliv aldrig irriteret på en hest; du kan ligeså godt lade dig irritere af dit spejlbillede MIN PRÆSENTATION - NU MED BILLEDERRIDE OG KØREUDSTYR SÆLGES/BYTTES
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lærte at ride ordentlig på ca... |
|
|
2 år. Jeg var rigtig lærenem i ridning, så jeg lærte alt det hele ret så hurtigt. Jeg har nu redet i 7 år her til sommer, og jeg rider temmelig godt. Men da jeg desværre ikke har råd til rytterlicens og hestepas, kan jeg ikke ride distriktstævner..  Æuv!
Nå men pøj pøj med ponyen..
Nina Tjek da lige min spilter NYE hjemmeside. Den handler om Flicka og jeg. Den er lidt for fed! Tryk HER for at komme til hjemmesiden! Du dør vel ikke af bare at KIGGE!! Har 2'er pony tilsalg. Dejlig spring pony der springer 1.50 i løsspring, og 1.30 med rytter. Går La i dressur. Med i pris er der ALT udstyr til hende. Pris: 25-30.000 kr.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hello Gitte & Frederik. |
Johannes Sørensen |
31-03-2003 22:46 |
|
Det er eventyrligt, hvad man får af gode råd og vurderinger af en hest på et BILLEDE, som ikke viser ret meget andet end en rytter til hest.
Der er rent faktisk kun et enkelt udsagn, som er korrekt: Frederik er lidt lang!
Til alle jer andre kan jeg fortælle, at Frederik har været rideskolehest (mener jeg), og har derfor en `ballast´, som siger noget i retning af: `Hvis jeg gør sådan eller sådan, ender det nok med, at rytteren ikke kan finde ud af mig, og så kan jeg trisse rundt i mit eget tempo og hygge mig en stund.´
Og til Gitte: Jeg har `set´ jer nogle få gange, og hver eneste gang er der fremgang i forhold til gangen før. DET ER JEG TILFREDS MED. Og jeg er endog særdeles tilfreds med, at jeg kan SE, at du har fat i den rigtige ende. På et eller andet tidspunkt vil det hele gå op i en højere enhed mellem dig og Frederik (der HAR været momenter af større eller mindre varighed), og når det sker, er der ingen grænser for, hvad I kan præstere.
Ridning foregår i De Små Marginalers Land, hvor det er petitesserne, der tæller. Det er omhyggelighed, det drejer sig om ... den har du, og tålmodighed har du også. Men jeg kan godt forstå, at det kribler i `resultatmusklerne´. For jeg ved jo, hvad din belønning bliver, når det sker.
PS. Ridebanen er ved at være klar.
Ses. Johannes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Om det er... |
|
|
vejen til stjernerne du har valgt ved jeg ikke, men jeg tror absolut ikke, at du er helt galt på vej.
Eftersom du skriver at du ikke rider den på kandar går jeg udfra, at det ikke er dig på det billede.
At du er gået sent igang med at ride, er IKKE det samme som at du aldrig lærer at ride, det er først den dag du mener du ved alt om heste, at du har misset noget totalt.
Jeg er en af de der ryttere der har redet i 25 år, jeg rider ikke i øjeblikket, og når jeg begynder igen om et halvt års tid (så er der i.flg. budgettet råd til en hest ) så er det, om ikke forfra, så noget der ligner, her tænker jeg specielt på opstillingen.
Min fordel i forhold til dig, er bare, at jeg ved det kommer igen, -specielt hvis jeg får noget kvalificeret undervisning ( stakkels underviser  , jeg må nok allerede nu starte med at finde en tålmodig berider )
Rådet med at sørge for at du selv er i god fysisk form er rigtig godt.
Nå, men det den lange smøre går ud på, fat mod, du er på rette vej.
Knus fra en
Nyerklæret aerobicfanatiker 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tusind tak for alle svarene! |
|
|
Tak allesammen.
Så fik jeg lige lidt mere mod på tilværelsen.
M.h.t. sadlen kan jeg fortælle, at den gamle sadel (den som Ida rider i), gled frem, så jeg købte en ny. Den ligger fint på ham og glider ikke frem.
Og jeg rider bestemt ikke med kandar, jeg har RIGELIGT at gøre med at holde styr på 1 tøjle.
Nåh, men jeg må jo klø på med den overbevisning, at det jeg gør er næsten rigtigt, og så en dag kan jeg vel se resultater...
Vær sikker på at det FØRSTE BILLEDE jeg får hvor jeg rider på Frederik og han søger frem til biddet OMGÅENDE bliver sat herind!
Hilsner Gitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Billeder er ikke den ægte vare... |
|
|
... kun en fastfrysning af et enkelt øjeblik, og det kan være "farligt" at dømme noget som helst udfra et billede.
Jeg vil give Johannes ret i, at det eneste vi med sikkerhed kan sige er, at Frederik er en anelse lang. Det gør dog ikke opgaven umulig - det kræver blot lidt mere arbejde.
Hvis jeg alligevel skal dømme noget som helst udfra dine billeder, så synes jeg at kunne spore en klar forbedring fra det billede, der er et halvt år gammelt, og til de billeder, der er taget nu.
Så du har nok fat i den lange ende, og så kræver det "bare" noget arbejde. Muskler, kondition og teknik kommer ikke på hverken 2 eller 5 uger, men kan være meget længe undervejs - især da, når hesten har været elevhest, og rytteren er rimeligt ny i faget.
Jeg har i øvrigt også på fornemmelsen, at du først er startet med at ride som voksen - er det rigtigt? Så skal du tænke på, at voksne altså ikke lærer så hurtigt om børn. Dels forringes hjernens evne til at absorbere lærdom vel med alderen, og dels har vi voksne adskillige "stive" led at døje med. Den hurdle skal børn ikke over - de "sidder der bare".
Og så skal du huske, at selv "de gode" har deres problemer og deres tvivlsspørgsmål (de har det bare på et lidt andet niveau end vi andre), og vi bliver aldrig færdige med at lære.
I personalestuen på min arbejdsplads (som er en uddannelsesinstitution) hænger dette opslag: "hvis du tror, at du er færdiguddannet, så er du mere færdig end uddannet", og det passer også meget godt på ridningen.
Opmuntrende hilsener, Sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen |
JulieTaylor |
01-04-2003 11:39 |
|
Skal lige forsvare min påstand...  om Frederiks bagben... jeg baserer min observation på positionen af hans højre bagpibe på billedet ovenfor. Den er _næsten_ lodret, men den står et godt stykke ude bag hans sædeben. Altså vil jeg mene at han har sværere ved at få måsen med sig end en hest, der står mere 'korrekt'. Dette er selvfølgelig sagt uden at tage stilling til hans arbejdsvilje og talent i øvrigt, men ikke desto mindre en korrekt observation hvis jeg selv skal sige det.
Jeg må nok indrømme at jeg var lidt hurtig til at dømme hans hofter/knæ/haser til at være lukkede. Han står jo på det ben, jeg kan se, så der var jeg nok lidt fremme i skoene - hovsa.
Venlig hilsen
Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Frederik med kandar ... |
Johannes Sørensen |
02-04-2003 00:22 |
|
Vi ser her en rytter, der ikke hjælper sin hest til at præstere bare en smule samling. Kandaren bruges kun til at `forme´ hesten fortil, men der er absolut ingen samling til stede.
Rytteren sidder i stolesæde, fødderne er stukket helt ind i bøjlerne, og tæerne peger udad, så sporerne prikker hesten i siderne i takt med bevægelserne. Hesten er end ikke til biddet - den er lige så tør om munden som sand i Sahara i middagsheden - den hvælver ikke i halsen, men er anspændt, der er end ikke tendens til indundertræden, og derfor er hesten tung i forparten. Og hesten er tydeligt utilfreds med den `hjælp´ rytteren leverer.
Hvis rytteren i stedet havde sørget for at ride hesten til biddet i trensen, havde lært at agere på en måde, så hesten kunne fungere og præstere en form for samling, og havde haft selvdisciplin nok til at erkende, at man ikke var klar endnu, så havde Frederik IKKE haft de `uvaner´ han har i dag.
Når vi ser det her, kan vi jo alle glædes over, at man nu ikke må ride med kandar før middelsvær dressur (hvor den endda er valgfri). I de gamle programmer red man med kandar fra LetA2, og resultatet blev som ovenstående billede viser - og værre.
Blot til eftertanke.
Johannes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| læg mærke til halsen |
|
|
nogle ponyer/små heste har brede halse, som gør at de jo ikke loige ser ud, som når man se de store heste gå til biddet.
føler du dig usikker, så spørg din berider direkte og afvent forklaring, de vil sikkert hellre end gerne svare på dine spørgsmål.
to år er ikke lang tid, jeg har redet i 10-11 år og lærer stadig, jeg er ikke toprytter, men holder af heste og nyder at være sammen med dem. det er mine ambitioner.
ridning tager tid. som Piet hein så rigtig skrev ;
det er et sted, hvor jeg dagligt må se,
det manede tankesprog TTT.
når man ser hvor lidt man når med sin flid, er det vigtig at huske at ting ta¨r tid.
dette skrev min kæreste til mig, da jeg var ved at tage kørekort, det har jeg dog opgivet efter 79 køretimer, en bestået teoriprøve og to gange dumpet i den rigtige kørerprøve. heste er meget nemmere at forstå, end det at køre bil.
ting tager tid, lær af dine fejl og træn virkelig godt og afvekslende med din pony, så skal det nok give resultater. en anden vej til at opnå de gode resultater er at have din pony som ven. sæt ikke venskabet over styr pga. ambitioner.
venskabet vil også være godt for udviklingen af jeres evner, den anden pige kendte han jo (ved ikke hvor længe du har haft ham)og viste hvad hun mente. du er måske en anden type og derfor må du ikke smaligne dig med andre, det vil kun give bagslag, vær dig og lær at ride i dit eget tempo, husk at grundtræningen altid er vigtig at holde ved lige.
venlig hilsen xanadue
"kun når jeg er alene, kan jeg samle de tanker, som jeg får ved at være sammen med andre". LDL
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|