Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Respekt...
Forfatter: 
Dato:  30-03-2003 18:54
Hey folkens...

Har I nogle gode "respekt"-øvelser til heste der ikke har megen respekt for mennesker pga. forkælelse? Sådanne heste der vader ind i een når man trækker dem og står på nakken af en i marken?

Glæder mig til at høre fra jer.

-Tanja
0
0
Svar på denne tråd

Ja....
Forfatter: 
Dato:  30-03-2003 19:08
din hest skal altid gå bag ved dig. Hvis den forsøger at gå foran (læs: vade ind over dig) beordrer du den til at bakke. Bliv ved med denne øvelse indtil den har lært, at det er dig der går foran og er førehest.
Min tonsede også bare ind i mig - stak af fra mig o.s.v.
Det gør han ikke mere. Nu går han meget meget pænt og artigt. Lån evt. noget om horsemannship. Det er en stor hjælp til sådanne heste.

Held og lykke.

Marion
;-) Bag skyerne skinner solen altid ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Klaus Hempfling....
Forfatter: 
Dato:  31-03-2003 11:01
... har en metode, der minder lidt om Monty Roberts join-up. Den går ud på, at man "erobrer" hestens foretrukne opholdssteder.

Man lukker hesten løs et sted, fx. på en ridebane, og lader den gå lidt rundt. Når den på et tidspunkt stiller sig et bestemt sted, så går man efter den, og jager den væk fra stedet vha. kropssprog, pisk eller reb. Slå den ikke, men bare få den til at flytte sig, og begynd at "true" af den på afstand, så man ikke lige pludselig befinder sig i noget, der kan ende med en kampsituation. Signalernes styrke afhænger af hestens følsom, så meget så der fåes en reaktion, og så lidt som muligt plejer jeg at sige.

Når hesten flytter sig fra stedet - GERNE i skridt, helst ikke i vild galop, så stop omgående med at jage dem, og gå og vent lidt. Når hesten finder sit næste foretrukne sted, jager du den også væk fra det sted. Ret hurtigt, vil hesten begynde at gå væk fra dig når du nærmer dig (husk at drive på bagparten og driv hesten UD AF hjørnerne, ikke ind i hjørnerne, og husk, at det ikke er meningen, at hesten skal spæne rundt som en gal, den skal bare flytte sig for dig. På et eller andet tidspunkt vil hesten formentlig vende sig imod dig, og du kan "suge" den med, ved at bevæge dig væk fra den. Følger den med, så roser du den, går den den anden vej eller bliver stående, så jager du den væk igen - MEN du skal ikke se x antal underkastelsestegn, bare hesten viger for dig, så er det rigeligt!

På et tidspunkt vil hesten formentlig følge dig som en lille hund (så længe i er på kendt område i hvert fald). Når den på et eller andet tidspunkt fjerner opmærksomheden fra dig, så skifter du retning, og den skal gerne følge med, ellers jager du den igen, eller truer den med det. Ofte er det nok lige at slå rebet mod låret eller i jorden, så "har" du hesten hos dig igen. Hesten skal gå MED dig, må ikke mase foran eller mokke dig, men behøver ikke at gå 10 km. bagved dig. Øv stop, hvor du fx. skifter retning (så lægges der lidt mere afstand mellem hesten og dig) og stop den med løftet hånd. Bak den, hvis den er for tæt på dig, og lær den helt konsekvent, at den skal respektere dit personlige rum ved at skubbe den lidt væk hver gang den bliver for anmassende, afpas altid signalernes styrke efter hestens reaktioner.

Læs "At Danse med Heste".
0
0
Svar på denne tråd

Endnu en kilde
Forfatter: 
Dato:  31-03-2003 12:26

er Gitte Naldal !

Gitte Naldals hjemmeside

KatrineH
Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot
;D

Springmateriel købes
0
0
Svar på denne tråd

Hesten skal gå bag ved... LÆS DET§!
Forfatter: 
Dato:  31-03-2003 12:58
hjælper.. Da jeg lige købte min pony havde hun intet respekt for mig. Du ved nok, en ny rytter skal altid prøves af og så...

Men jeg øvede med hende at hun skulle gå bag mig. Og hvis hun gik foran stoppede jeg, og bakkede hende tilbage.

MEN... For at hesten ikke skal gå ind i dig, skal hesten lære at når du foreks. tramper i jorden skal den stoppe bag dig. Eller du kan tage hånden op ved dit hovede, som når du cykler!

KnuZer TheRider

Nina

Tjek da lige min spilter NYE hjemmeside.
Den handler om Flicka og jeg. Den er lidt for fed!
Tryk HER for at komme til hjemmesiden! Du dør vel ikke af bare at KIGGE!!

Har 2'er pony tilsalg. Dejlig spring pony der springer 1.50 i løsspring, og 1.30 med rytter.
Går La i dressur.
Med i pris er der ALT udstyr til hende.
Pris: 25-30.000 kr.
0
0
Svar på denne tråd

Clinics
Forfatter: 
Dato:  31-03-2003 17:39
Hej Tanja C
Vi holder Clinics hver sommer, der er ret billigt og smadder lærerigt.

Kig ind på vores hjæmmeside
Littlemule Klitmøller
0
0
Svar på denne tråd

Pat Parelli
Forfatter: 
Dato:  02-04-2003 20:12

"Min" ponyplag gjorde det samme.. (Han er lige blevet kastareret). Jeg fik også forklaret alt muligt bl.a. at den altid skal holde sig 1m. fra mig medmindre den bliver inviteret el. jeg går hen til den..
Men men men - det er altså sværere end man lige umiddelbart tror, når man ikk har set det..

Jeg fik også afvide at jeg ikk måtte slippe ham løs, men altid skulle have ham i tov (i hvert fald i starten).. Og gerne et langt og tungt et.. ca. 3-4m tror jeg.

Jeg tog så på et kursus i starten af marts, og efter det er det bare gået frem. Det er meget nemmere for mig at træne/lege med ham nu hvor jeg har set, og lært hvordan man skal gøre det..
Det handler også meget om kropssproget, men du kan læse mere om Pat Parelli på www.parelli.dk

Hilsen Sandra
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider