Hvis først angsten rigtig sætter sig, så skal man have godt med gå-på-mod for at overvinde den...
Jeg har redet siden jeg var 9, og jeg er da røget af en del gange, men kun som barn. Og kun i situationer hvor man siger "hov" bagefter, altså f.eks. at man glider af, hesten stopper lige pludselig så man slår en koldbøtte eller sådan noget.
For 3½ år siden skulle jeg en fredag formiddag motionere min søsters hest, som så mange gange før. Af rent held er der en anden opstalder i hallen, som rider samtidig med mig. Hvad der sker, ved jeg ikke, men hesten smider mig pludselig af pommern til. Jeg ved at den har bukket helt vildt, for min bagdel var øm, og eftersom jeg landede direkte på hovedet, er det ikke landingen som jeg har slået bagdelen på. Fra hesten husker jeg kun, at det eneste jeg kan se er rød pels, jeg kan ikke finde manen, og så slipper jeg og "lader" mig falde af. Som sagt landede jeg lige på hovedet, så jeg slog mit hoved voldsomt, rev hjelmen af, og var fyldt med blod i hele ansigtet fra blodnæse. Hende på den anden hest ringede 112, fordi jeg var landet fuldstændig uden at tage fra. Det eneste sted jeg ikke havde ondt, var i min hænder/arme! Jeg blev hentet med lægeambulancen, blev pakket ind i alt muligt halløj fordi de frygtede jeg havde brækket ryg og/eller nakke, og så blev jeg fragtet på sygehuset. Undersøgelserne viste, at jeg ikke fejlede andet end en mild hjernerystelse, og så lignede jeg en der havde fået tæv med et baseball-bat. Overalt på min krop dukkede der nye blå mærker eller større blodansamlinger op i løbet af de efterfølgende dage, og der gik flere uger inden jeg kunne have alm. bukser og BH på, fordi jeg havde så ondt ovenpå tumulten.
Der gik naturligvis lang tid inden jeg kom på ryggen af en hest igen, fordi jeg var så forslået. Men det var først senere, at min angst dukkede rigtig op.
For at komme igang igen begyndte jeg at ride på den mindste af mine gamle ponyer, hun er det sikreste man kan forestille sig. De første gange var det med rysten og bæven, efterfølgende hjalp det, men først indenfor det seneste år har jeg kunnet ride på hende uden nervøsitet. Min store pony begyndte jeg først senere med, og her gik det hurtigere, fordi jeg havde succes med fra den lille pony. Idag kan jeg til hver en tid hoppe på dem begge uden nervøsitet af nogen art. Men jeg blev meget overrasket over at jeg reagerede sådan, og jeg havde aldrig regnet med at jeg nogensinde ville få det så skidt med hestene.
Jeg kunne tydeligt mærke, at jeg var nødt til at udfordre min angst, for at den ikke fik overtaget. Jeg tog den ultimative udfordring, og købte en 1½ år gammel DV-hoppe. Jeg havde længe villet have "stor" hest, og nu skulle det være. Hvis jeg kunne klare at opdrage hende, så kunne jeg klare hvad som helst med heste. Men det var ikke en nem opgave, og jeg har mange gange smidt håndklædet i ringen og kigget på markedspladsen for at finde ud af, hvad hun skulle koste i salg. Da jeg købte hende, var jeg ikke klar over, at angsten blev et tilbagevendende problem og at jeg aldrig ville komme over det. Hvis jeg havde haft en fornemmelse af det, havde jeg aldrig købt hende.
I efteråret blev opgaven med tilridning for stor, og jeg valgte at sende hende i proff. tilridning. Indtil da havde jeg fået skovlen under uopdragenhed, alm. håndtering, gå-ture, alene-problem (ink. 3 smadrede bokse) og div. opdragelsesmæssige problemer. Hun var sadel- og trensevant og jeg havde siddet på hende flere gange. Jeg havde ikke modet, og havde ikke lyst til at smide det hele væk pga. et par måneders tilridning. Hun var vist den nemmeste hest at tilride, og hun har ikke bukket en eneste gang med rytter på. På tilridningsstedet fortalte jeg min historie, og jeg fik i flere uger hjælp til selv at komme igang med hende. Bare det at sadle hende op var blevet en udfordring for mig, og jeg skulle have meget støtte og skubben-i-den-rigtige-retning for at det hele kunne lykkes. Men det gjorde det; jeg havde overvundet min ultimative udfordring og fik en dejlig ridehest ud af en bund-uopdragen og uhåndterbar unghest. Men det har kostet blod, sved, tårer og flere tårer, og jeg har såmænd også et par ar på krop, ikke på sjæl, af de gange, det er gået galt. Men det er rart at vide, at jeg klarede udfordringen.
Idag, 3½ år siden ulykken, er min angst mindre og anderledes. Jeg får ikke længere adrennalin-kicks, med mindre der sker noget rigtig slemt, og de er noget mindre end i starten, hvor kun nogle timers søvn eller en stærk drink kunne slå pulsen ned. Men min nervøsitet er ofte stadig overvældende. Jeg er tryg i trygge omgivelser, og jeg forsøger at udvide mit trygheds-område. Jeg har ikke noget problem med mine to gamle ponyer, og jeg sætter hele tiden krav til mig selv, for ellers overtager angsten.
Min unghest har været alvorligt syg, og igår var vi til tjek på dyrehospitalet, hvor vi fik at vide at vi skal igang med ridningen igen. Og af hensyn til min angst så starter træningen ikke i morgen eller i overmorgen, den starter IDAG! For hvis ikke den starter i dag, så bliver det nok heller ikke i morgen, men dagen efter, eller dagen efter, eller dagen efter... Hver gang jeg har med en hest at gøre i en situation, som jeg ikke er 100 % sikker på, at hesten kan gennemføre fejlfrit og uden uro, så er jeg nødt til at sætte regler op for mig selv om, at jeg skal gøre det, ellers så finder mit hoved på 100 undskyldninger for at lade være. Jeg forsøger at udvide min trygheds-zone ved at overbevise mig selv om, at det her kan vi godt, eller ved at tage bitte små skridt, eller måske endda gå lidt tilbage. Det vigtigste er at jeg gennemfører opgaven og følger det hele til dørs, i stedet for at stoppe på halvvejen.
Så for at gøre en kort historie lang.... For mig er det et spørgsmål om at jeg skaber de bedste betingelser, for at jeg ikke bliver nervøs. Og når jeg bliver nervøs, så siger jeg til mig selv at jeg udfordrer min angst, for den skal ikke bestemme over mig. Men det er svært når man først har fået "hvad nu hvis..." ind i kroppen ovenpå et grimt uheld. Og for mig er det ikke noget jeg nogensinde slipper af med, men det bliver knyttet til andre ting og situationer, som jeg ikke behøver at være i. Jeg holder ikke andre folks heste med mindre det er meget nødvendigt, og jeg rider bestemt heller ikke på dem. Ind imellem får jeg en tur på en fremmed hest, hvis den er "idiotsikker". Og hesten der smed mig af, rider jeg også på en gang ca. hver tredje måned. Bare for at overbevise mig selv om, at jeg ikke dør af det, og for fortsat at udfordre min angst. Jeg bryder mig ikke om det, og jeg kunne kysse jorden når jeg er kommet af igen, men jeg gør det, for ellers er det angsten der styrer mig, og ikke omvendt. Jeg er nødt til hele tiden at udfordre det, for at være sikker på at det ikke bliver vendt på ting, som jeg sagtens kan. Det er en daglig pestilens, men også en reminder af at ridning ikke er legetøj. Jeg tænker mig bedre om med nogen ting, og jeg har lært at tage sagen i egen hånd og sætte mig igennem overfor hestene på en anden måde. Men det ville sgu være rart hvis man ikke rystede i bukserne bare fordi hesten kigger på noget... For mig ligger utrygheden i uro og de reaktioner det fører med fra hesten. Jeg kan ikke ride en fremmed hest, fordi jeg ikke ved om den bliver bange for noget, så jeg kan falde af. Mine egne heste kender jeg, så dem kan jeg godt ride.
Jeg kender i øvrigt en, som har benyttet sig af en sportspsykolog med god effekt. Måske var det en mulighed for TS, for at problemet ikke sætter sig ligesom for mig.