Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

slap og slasket rytter...
Forfatter: 
Dato:  14-06-2011 11:36

Jeg må indrømme, jeg føler mig ikke som den bedste rytter for tiden. sagen er den at min faste unghesterytter skal på ferie, så jeg har et par uger hvor jeg selv skal ride ungdyret. Og det er noget af en opgave!

Jeg indrømmer, jeg har ikke redet unghest i et par år og min dejlige "plag" er en kæmpe på 178 cm, smal som et ringbind og med meterlange ben. Han er noget af det sødeste og udviser stor civilcourage og overbærenhed overfor den småkvabsende gamle kone som breder de tykke lår ud over sadlen.

Men han har en kæmpe gang! i traven føler man, at man bare hænger i luften i to min af gangen og galoppen kæmper jeg med at sidde i, da det kun er ved at knuge lårene sammen om hesten, at jeg ikke bliver slynget op af sadlen. Jeg føler ærligt talt, at det må lige en overvægtig chimpanse, som forsøger at køre motorcross....

Han kunne ikke drømme om at bukke eller noget, men han er jo ikke så styrbar endnu, så der slingres lidt rundt.

Jeg VIL lære at ride ham godt, men jeg er vandt til min store ½ arabers flade, glidende arabergang, hvor der ikke er meget som går op og den.....

Og jeg synes det er ret taveligt, at sidde der og være ved at klemme livet ud af min unghest, blot fordi at han er udstyret med store bevægelser. Min tålmodige træner, siger at det ser fint ud, meeenn....

Så hvordan træner jeg bedst inderlår og balance, når man ikke er på hesten? jeg dyrker yoga, cykler og har et vippebræt og pilatesbold. Er der særlige øvelser, som vil hjælpe mig med at komme ned omkring hesten og finde ro i sæde/overlår? jeg er vant til at ride i springsadel og kæmper med at finde mig tilpas i de her kæmpe dressursadler.

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  14-06-2011 21:29

ha ha,- jeg kan ikke tilbyde så meget hjælp,- har selv samme problem,- men fed beskrivelse, griner højlydt!

(forestiller mig faktisk at jeg selv så sådan ud sidst jeg red,- hvorefter jeg røg af...)

0
0
Svar på denne tråd

Så så.....
Forfatter: 
Dato:  14-06-2011 21:56

Så så Sara - sådan en ung nytilredet fætter skal jo også lige vænne sig til dig

Og ja ungheste "sejler" bare der ud af - men kan glæde dig med at det FØLES meget værre, end det ser ud Jeg er jo i gang med min lille 4 års, som også sejler der ud af - og alligevel kan folk overse at vi er en "nytilredet ekvipage". Det ser åbenbart mere kontrolerbart ud end det føles

Så mit forslag er, at du rider let sæde

På den måde får din store skumling chancen for at balancerer med dig på ryggen, fremfor hvis du sidder og kommer lidt ud af balance, klamre dig fast, falder lidt ud til den ene side - og alt det vi alm dødelige ryttere kommer til.

Traven kan du fint træne lidt tempo-veksel med - har han travlt ja så er det nok lidt balanceproblem, men måske også en "vane", hvis han tror at det bare gælder om at komme der ud af.

Så prøv at rid takten - det reagere min hel fantastisk på, da jeg også lige i starten syntes det gik over stok og sten i traven.

Og som sagt i galop - op i let sæde, og lade ham holde balancen. Så kan du momentvis komme ned og støtte ham på feks en volte. Men ellers så bare lad som om du rider distance på kræet - så skal balancen nok komme.

Prøv at ligge mærke til, om han har lettest ved galop ligeud eller på volter. Fx så er min vallak sådan en som bliver lidt flad i galoppen, hvis han skal gå hele langsiden - så ham rider jeg med fordel på volte.

Der er video af os her - 14 gang med rytter, 2 gang med mig på ryggen, så han er lidt forvirret over mine signaler. Det ser jo rimelig styrbart ud - og bare rolig, han sejler rundt og hakker på biddet big time ....sådan føles det

www.youtube.com/watch?v=aU6d1Bj85sM

Men nøj hvor er det sjovt med unge heste - man får bare total respons med det samme. Og så er det man finder ud af man er skæv, hænger i den ene side osv osv osv..........

MVh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

find....
Forfatter: 
Dato:  14-06-2011 22:09

Find en anden hest, du kan få lov at ride i longe, hvor du ikke har kontakt til tøjler og bøjler.

Du kan sagtens få muskler på andre måder, men min erfaring er, det ikke hjælper, hvis balancen ikke er i orden, det er den der giver dig den perfekte opstilling og timing, og ridning er super til at give balancen. Musklerne kommer nr. 2, nice to have.

Da min gamle hest lige var tilredet, var jeg ikke i form, og jeg er glad for, der ikke er billeder. :) Når min plag skal tilrides næste år, er det heller ikke givet, jeg vil være i topform, derfor er jeg ved at se, om jeg kan finde en hest at passe, som kan give mig noget udfordring i ridningen, så jeg kan være i form.

The world is my paddock - Mira

0
0
Svar på denne tråd

glæder mig
Forfatter: 
Dato:  15-06-2011 09:38

at jeg ikke er den eneste, som finder det svært at ride....

anawaym charlotte, han er da en utroligt dejlig hest ham din lille runde oldenborg, jeg tør slet ikke vise plagen frem nu, han ligner jo en Cristiania-cykel ved siden af....Den lille 4 års du har dig der, skal nog blive en god hest, han ser da ud til at have fin bagbensaktion og er velpropotioneret.

Jeg tror simpelthen at jeg tager min springsadel på næste gang og begynder at skridte mere i skoven, let sæde er selvfølgelig løsningen! Vi har en vanvittig dyr, smart toptilpasset dressursadel til plagen, men det nytter jo ikke noget, når gammelrytteren ikke kan side i den! årsagen til at vi har brugt dressursadlen, er at min unghesterytter er en garvet dressurrytter, som no way skal have hendes røv i en springsadel! og der skal nok riden i den sadel til championatet.....

Jeg skal nok spamme med lidt video af plagen, jeg tror jeg vil prøve at optage lidt, så jeg kan få syn for sagen og se om det virkelig ser så grimt ud, som jeg frygter.

I mellemtiden tror jeg at jeg vil tage konsekvensen og prøve at ride i dressursadel på min Mormorhest, har en svag mistanke om at det at ride i steeplechase sæde gennem skoven i en flatseatsadel udvikler nogle andre muskler end dressur...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider