Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

kunsten at springe udendørs på græs!
Forfatter: 
Dato:  11-06-2011 21:00

Ja som overskriften siger, så synes jeg godt nok det er en kunst at springe udendørs på græs

Jeg har været til stævne idag og øv det gik ikke særlig godt Normalt springer min hest ellers ganske fint, kigger dog altid til stævner og har stoppet med mig i perioder. Sidste stævne var han rigtig fin, vi fik en fin nulrunde, men det var så også indendørs.

Jeg ved godt delvist hvad det er der går galt når vi skal springe udendørs. Først og fremmest så er jeg bange for at det er glat, så han glider og falder med mig. Han går uden sko, men jeg synes ikke han står særlig godt fast. Derfor kommer vi hurtigt til at ride under tempo, for det føles lidt som om at det er med livet som indsats at ride i et i ordentligt højt tempo.

Vi springer kun på klubplan og kun LD, så jeg vil ikke ligge sko med mordax på ham, når det kun er til hygge.

Han kan sikkert også godt mærke på mig at jeg bliver usikker når han ikke står så godt fast, og ja så bliver han nok også usikker, og så er det jo dømt til at mislykkes.

Idag havde det så også regnet inden vi skulle ride, så det gør bare det hele værre.

Hvad filan gør I andre? Er det bare mig der er for meget en kylling til at kunne ride på græs? Det går mig på, for jeg ved han kan være så fin at springe på, og så lykkedes det bare slet ikke idag Selvfølgelig kan alle have en træls dag, men han opførte sig faktisk rigtig pænt idag, og var ikke hidsig eller dum eller noget Jeg forstår ikke at det kan være så svært for os at springe bare fordi det er udendørs.... Vi må vel hjem og træne noget mere, jeg ved bare ikke helt hvad det er jeg skal træne? Vi har ikke nogen græsbane, kun almindelig ridebane, og der er der som regel ikke nogen problemer.

Nå det blev vist et temmelig rodet indlæg... Håber I kan finde hoved og hale i det

Kristine og Filip

Dejlig lille allroundhest udlånes evt til den rette rytter i trekantsområdet

0
0
Svar på denne tråd

i min verden
Forfatter: 
Dato:  11-06-2011 22:24

er der ingen springning på græs uden sko og mordax.

Jeg synes simpelthen ikke de står tilstrækkeligt godt fast uden sko (og i hvert fald slet ikke med sko uden mordax) til at jeg vil bede dem springe.

Når de bliver usikre på at stå fast på underlaget - ja så tøver de med at sætte af. Vi andre løber jo heller ikke uhæmmet rundt når der er isslag.

Jeg ville holde mig til stævner på grus hvis ikke du ønsker at sko din hest - og grusbaner er jo så heldigvis i overtal¨, så det burde jo ikke være umuligt

Vicky Mathiesen
med
dejlige Dejó & stjernen Liva

Welsh bedækninger 2011:

Sepstrups Casanova & Fronbach Hello Casanova

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-06-2011 01:19

Du skal finde nogle steder hvor du kan ride på græs, så du kan få trænet din skræk ud af dig.

Jeg har selv troet af sko + mordax = mere sikker hest.

Men efter min mor hev skoene af min gamle hest, men s han stod skadet, fandt jeg ud af, det bare var i hovedet.

Da han gik uden sko, kunne han stå langt bedre fast på både tøre og våde baner.

Jeg red et stævne på ham, hvor der var utrolig mange styrt, folk der red pænt, som havde sko + mordax væltede rundt i sving, vi red langt over tempo, men ikke en eneste gang var han usikker.

Efter følgende snakkede jeg med en veninde, som havde købt en dygtig springhest, som gik uden sko, i følge ejer, havde der aldrig været problemer på glatte baner, men hun valgte at få sko på, så hun kunne ride med mordax.

Det endte med hun droppede at ride hvis det var bare lidt vådt, da de skøjtede rundt.

0
0
Svar på denne tråd

Min hest..
Forfatter: 
Dato:  12-06-2011 12:53

går med 4 sko og jeg kan altså godt finde på at træne spring uden mordax.. Jeg springer ikke højt og jeg træner ikke vendinger og omspring, kun lige ud og jeg har endnu ikke oplevet at han er gledet..

Men hvis jeg skal springe højere og øve baner, så får han mordax på for at være på den sikre side..

Jeg vil dog sige at her i Jylland syntes jeg der er langt imellem grusspringbanerne..

Krone og Bølge - En selvfølge

Hesteklipning tilbydes i Horsens og omegn - se mere på præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Spring ...
Forfatter: 
Dato:  12-06-2011 16:53

Altså, jeg er jo også mest til sko og mordax, men det er ikke alle mine der har det og springning kan sagtens foregå på græs uden.

Som skrevet ovenover, er langt de fleste udendørsbaner her i Jylland af græs ;)

Som med al anden ridning, er det vigtigt at dressuren er i orden og at hesten er ordentligt under hjælperne, så den ikke skyder skulderen i vendingerne eller fræser uhæmmet afsted. Når dette er på plads, kan der sagtens springes uden sko eller med forsko alene :)

Og så er det ellers bare at øve, øve og atter øve, så både hest og rytter vænner sig til det lidt mere glatte underlag.

"The older I get, the surer I am that I'm not running the show."
- Leonard Cohen
0
0
Svar på denne tråd

khglkhm
Forfatter: 
Dato:  12-06-2011 20:40

Jeg er klart også mest til sko og mordax, MEN hvis du VIL ride uden sko på græs, så er det super vigtigt at du har skuldrene med når du drejer. Det bedste ville være hvis du kan få ham helt ligeudrettet rundt i svingende, og få støttet godt på den udvendige side med ben og tøjle. det er DET du skal træne, hvis du vil øve dig på græs.

Det er selfølgelig en forudsætning at du har skuldrene med uanset om du har mordax på eller ej, men fordi du ingen ekstra hjælp har fra mordaxene er det endnu vigtigere! den hjælp hesten ikke kan få fra mordaxene skal du give den ved at hjælpe den med at få udvendige med.

Du skal passe meget på med at træne på en måde hvor hesten glider rundt, da det øger risikoen for at den får spat, da det slider voldsomt på glidelededene i haserne.

Håber du kan bruge det :)

0
0
Svar på denne tråd

takker :)
Forfatter: 
Dato:  12-06-2011 21:05

Hejsa

Tak for svar

Dario345, det var lige sådan noget jeg havde brug for Jeg er selv meget opmærksom på udvendige side, men det er nok rigtigt nok, at det er endnu mere vigtigt når det er glat.

Og ja, øv, her i Jylland er det desværre mest græsbaner

Naboen har forresten en græsbane, så jeg må se om jeg måske kan få lov til at øve mig lidt på den.

Jeg tror bare jeg må erkende at enten så må jeg hjem og træne, træne, træne, eller bare holde mig til at springe indendørs

Kristine og Filip

Dejlig lille allroundhest udlånes evt til den rette rytter i trekantsområdet

0
0
Svar på denne tråd

booots
Forfatter: 
Dato:  12-06-2011 22:07

Kan nu godt forstå, du ikke vil putte sko på, når din hest ikke har en større belastning end LD. Så bliver det hurtigt meget metal, penge og baks for ikke særligt meget.

Jeg ville prøve med boots, hvis jeg var dig. Dem kan du jo tage af og på, som du vil og man kan få nogle, der kan skrues mordax i.

Så skulle I gerne være 100 % skridsikre på alle underlag.

Det er lidt en udskridning, men når du ikke slider dem mere end nogle få gange, vil de holde i mange år. Og i sammenligning, vil det jo være meget, meget dyrere at lægge sko på ham.

Snak med din smed :)

Sagde Anna

Hvis vi vil opnå et smukt resultat til hest, må træningen være smuk.

Hvis vi vil lethed, flow og balance, må vejen derhen være brolagt med netop dette!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider