Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

At springe korrekt an
Forfatter: 
Dato:  11-06-2011 11:02

Min 4 års hoppe foretrækker uden tvivl højregalop, og hver gang hun skal i venstre galop kikser vi gerne et par gange inden det lykkes.

I traven har hun også svært ved at stille sig til venstre, her stiller hun sig gerne kontra i hjørnerne, og "vælter" ligesom igennem svinget. Altså er hendes balance på venstre volte ret dårlig, i hvert fald i forhold til på højre volte.

Når jeg ser hende i longe, springer hun også an forkert, når hun skal i venstre galop, og når jeg sådan står og studerer hendes bevægelser i longen, har jeg faktisk lagt mærke til at hun gerne springer an til højre, og så changerer inden hun rammer jorden med forbenene. Lidt svært at forklare, men man kan ligesom fornemme at hun ikke springer korrekt an, men bare retter til med det samme.

Hun har ingen problem med at galoppere højregalop på venstre volte, så hvis man ikke forstyrre hende, så kan hun sagtens klare en volte eller mere i kontra.

Jeg gør egentlig bare det at jeg tager hende ned i trav og forsøger igen, hver gang hun går i kontra, men det er så lidt svært når hun efter et galopforsøg stiller sig endnu mere kontra i traven, og slet ikke kan bøje til venstre rundt i svinget.

Hvordan skal jeg hjælpe hende til at forbedre balancen på venstre volte? Jeg rider pt en masse slangegange og volter i traven, hvor jeg virkelig fokusere på at hun bøjer korrekt til venstre, gennem hele kroppen. Ligeledes rider jeg en del hjørner, hvor jeg prøver at vise hende at det er nemmere at komme igennem, hvis hun traver langsomt, i stedet for at slynge sig igennem.

I galoppen kan hun rimelig godt bøje sig til venstre når først det lykkes at få hende i venstre galop, så her træner jeg egentlig bare mest anspring, hvilket jeg også har hørt skulle være godt.

Artesia
Sweet Escape
0
0
Svar på denne tråd

Hmmmm......
Forfatter: 
Dato:  11-06-2011 11:46

Tjaaaa kan se at du lige har fået hende hjem fra tilridning - så hun er jo endnu en ung dame uden den store balance.

Så hvad kan det være......

Kan det være hun vokser ? Ofte tager de jo et par cm efter tilridningen, og i forbindelse med det vil de ofte have problemer med balancen og galoppen.

Havde hun de samme problemer på tilridningsstedet ? Havde hun det ville jeg tænke i om hun måske er låst et sted i kroppen - go så ville jeg overveje at få hende tjekket.

Havde hun IKKE det problem i tilridningen, så kunne det jo være et rytterproblem. Sidder du lidt skævt ? Sidder du og spænder ? Forventer du hver gang det går galt ? Sidder du korrekt eller kommer du af en eller anden grund til at låse for hende , når hun skal springe an ?

Kan det være sadlen som klemmer eller ligger skæv ?

Trænger hun til en pause - eller kun meget små rideture ?

Jamen der er 1000 muligheder, og hvis jeg var dig, så ville jeg prøve mentalt at gå dem igennem stille og roligt - det billigste er nok at starte med at se på sig selv som rytter

Jeg har lige fået min vallak hjem fra 2 uger i tilridning - og jeg har allerede redet min første undervisning på ham. Fordi JEG har nogle trælse tendenser, som han reagerer MEGET kraftigt på.

Jeg har sjovt nok ikke problem med galopanspring, selvom tilridningsrytteren havde det på den ene volte.

Til gengæld har jeg lidt problemer med at ville krydse venstre hånd over til højre i trav - og så går der kludder i det for hesten.

Selv mit sæde fik jeg rettet på - dvs jeg havde fint let sæde, men skulle bruge det lidt mere ifht tempo.

Så måske kunne undervisning være en ide, for at få tjekket om det er rytterfejl der ligger bag ?

Jeg ved ikke hvordan din hest har fået kodet signal til galop ind - men Pinot har lært at to "klikklik" lyde fra mig betyder galop.

Og han er også meget mere tryg, hvis Jens Martin som har stedet hvor tilridningen er sket, kommer ind og står i midten af ridehallen - for sådan er han jo primært blevet trænet, nemlig i longe.

Jeg har en video fra anden gang jeg rider ham - hvor du bla kan se, at Jens Martin kommer ind på midten af ridebanen for at støtte os i galopanspring til venstre.

Video er også god til lige at tjekke op på hvad fejl man selv laver - efter denne video bestemte jeg mig til, at undervisning ville være en god ide. Fordi jeg sidder lidt skævt, og ikke konsekvent bruger mine hænder til at fører med. Og fordi jeg ikke helt vidste hvad jeg skulle gøre, når han ikke ville støtte på biddet, men bare ville putte sig. Og for at få hjælp til at installerer et godt stopsignal.

www.youtube.com/watch?v=aU6d1Bj85sM

Håber nogle af de andre her på træning kan komme ind med nogle gode indlæg også - de plejer at være mere teoretisk funderet end jeg er. Og nogle af dem har formentlig også tilredet flere end den ene Pinot jeg har

MVH charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider