Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Manglende fremaddrift
Forfatter: 
Dato:  14-05-2011 15:49

Jeg kunne frygtelig gdot tænke mig mere fremadrift hos min pony..

Men det eneste jeg kan få ud af hende er et lille lunte tempo.

Hun er tidligere rideskole hest og har været schenkeldøv fra tilridning af.. - Jeg er dog kommet meget, meget langt..

Fremaddriften virker bare ikke.. :/

Det virker ikke at:
Klemme
"Sparke"
Bruge stemmen
Drive
Tappe med en pisk
Lave voldsomme bevægelser for at forskrække hende (lyder voldsomt måske, men er det ikke)

Mit næste forsøg er at der står en med en longe pisk - selvfølgelig ikke får at slå hende - men for at drive fra jorden af, da det er nemmere at få hende til at trave ordenligt i longe..

Men da jeg altid er alene derude, er det lettere problematisk..

Har I nogen forslag??

- Hilsen Ida * Team GG * -

0
0
Svar på denne tråd

Ja, du kan
Forfatter: 
Dato:  14-05-2011 16:30

longere selv? :-)

Men mange heste synes, det er svært at gå frem med rytter på uden at få ondt i ryggen af det. Så vil de naturligvis helst ikke gå ret hurtigt.

Så du må træne ryggen, som vi også skrev i den anden tråd :-)

Kan du ride tur på den? Det plejer at hjælpe på fremddriften :-)

:-) fra NinA

Læs teksten i dressurfordringerne grundigt (y) :-)

(men spring billederne over)

www.retskrivning.dk

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift..
Forfatter: 
Dato:  14-05-2011 16:36

NinA
Havde slet ikke set du havde svaret herinde også. :p

Jeg gør en masse i longering, men der skal virkelig drives hårdt - skal somme tider små løbe efter hende får at få hende i trav.

Det virker heller ikke som om hun kan komme ind på så lille en volte uden rytter hjælp, hun river virkelig meget i torvet for at få en større volte - og det er ikke fordi jeg hiver ind på små volter, men jo mindre volten bliver jo hurtigere løber hun = dårlig balance..

Ved godt der er mange problemer med hende, med med hendes fortid burde det ikke undre nogen.. :)

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-05-2011 08:32

Er ponyen dækket ind, så det ikke er fordi den mangler noget? Og sadel, hovedtøj og det hele passer fint? For hvis alt det er på plads, så er det jo i realiteten "bare" træning der skal til :-)

Jeg har selv stået i situationen. Da jeg fik min pony i sin tid, var han også ekstremt schenkeldøv og var ikke til at drive fremad - især ikke på en bane. Og jeg er sikker på, at det hovedsageligt skyldes hans (endda korte) fortid som elevhest.

Og vi prøvede virkelig alt. Men det som har hjulpet for os, har været en kombination af flere ting.

- Bidet blev skiftet ud med bidløs (hackamore i vores tilfælde), for så er der i hvert fald ikke noget i munden, som kan forvirrer signalerne og få ham til at tro, at det mindste tag i tøjlen betyder stop.

- Jeg læste et tip af Susan Kjærgaard på et tidspunkt, hvor hun kom med et foreslag til en anden, som også havde problemer med få sin pony frem. Her foreslog hun, at hver gang du vil have ponyen frem i et højere tempo, så sig en lyd (den samme hver gang) og så ellers bliv ved med at tjatte til hesten med pisken, indtil den går i det tempo du ønsker. Og du skal blive ved, indtil hun går i det ønskede tempo - og lige så snart hun går i det tempo du ønsker, holder du igen med pisken og bare forholder dig i ro.

Da jeg prøvede det på min pony, fangede han faktisk hurtigt hvad det var jeg ville, og til sidst skulle jeg næsten bare sige den lyd jeg havde valgt, så var han fremme.

- En MASSE ture, med gode tempo overgange og lign. Da jeg springer, træner vi især at når jeg rejser mig i let sæde, så er det lig med hurtigt tempo (galop), og når jeg sidder ned så er det mere kontrolleret.

Det er lidt de erfaringer jeg har gjort mig - håber de kan bruges :-)

Mvh Katrine

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift..
Forfatter: 
Dato:  15-05-2011 09:44

Katrine:

Det sys jeg også bare jeg har prøvet.. :/

Jeg rider i forvejen bidløs og uden sadel, så der burde ikke være noget der..
Ponyen står på fuldtidsgræs og får vitaminer / mineraler ved siden af.

Så det er bare et spørgsmål om træning, men jeg sys bare jeg har prøvet alt hvad jeg overhovedet kan.

Men jeg giver ikke op, bliver ved med at prøve, det er helt sikkert.. (:

0
0
Svar på denne tråd

ture i skov og strand
Forfatter: 
Dato:  15-05-2011 10:01

Prøv med nogle sjove ture, gerne med andre heste.

Det er utroligt hvad man så får forærende af fremdrift.

Og så tænk over, om du selv husker at fjerne presset øjeblikkeligt, når hesten øger farten, for finder den ud af at presset er der uanset, så bliver den "døv".

0
0
Svar på denne tråd

Græsset kan sløve
Forfatter: 
Dato:  15-05-2011 15:59

Det kan godt sløve lidt, hvis den står på døgnfold og måske har været vant til at stå i boks.

De skal bruge lidt tid på at vænne sig til at sove ude.

Kan du evt. prøve at sætte den i boks et par timer inden du skal ride, så kan det være den har lidt mere fremaddrift når den har hvilet et par timer.

Hvis den er overvægtig kan det også være dårlig kondi som er årsag til det.

Har du fået den tjekket - er den ok i kroppen?

Løber den på folden med de andre? Det kan være en godt rettesnor for om den har ondt eller bare ikke forstår fremad signalet.

Held og lykke med den - selvom den har haft en skidt tid som rideskolehest er jegs ikker på, at du godt kan træne den op til at kunne blive en fin ride pony.

Vh Maria

Nu med et stk. barfodshest i løsdrift

Og min lille Ballerina baby

0
0
Svar på denne tråd

prøver lige
Forfatter: 
Dato:  23-05-2011 20:00

Du skrev "Jeg rider i forvejen bidløs og uden sadel, så der burde ikke være noget der.."

Mange heste som blir redet i bomløs får faktisk ondt i ryggen fordi sadlerne passer som vinden blæser desværre, så de prøver at skåne sig selv ved at nægte at gå rigtigt frem. så få evt. tjekket hesten igennem af en hestefysioterapeut.

Har du fået hesten tjekket af dyrlægen med blodprøver om den er dækket korrekt ind med vitamin/mineraler? Det kan også ha stor betydning, hvis det ikke er tilfældet.

Derudover så kan det hjælpe at gå tilbage i dens uddannelse og ride en masse grunddressur. På den måde kan man godt ride en hest mere lydhør for schenklerne, hvis man gør det fornuftigt.

En schenkeldøv hest har jo bare lært at ignorere beskederne fra rytteren. det jo ikke fordi den ikke kan mærke hvad du laver;)

Få undervisning af en dygtig person som kan se hvad der sker med jer fra jorden.

Og så er der den mulighed at give hesten noget foder med mere energi i.

Held og lykke med det:)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider