Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Min hest sparker når jeg skal løfte hove
Forfatter: 
Dato:  12-05-2011 14:35

Hej jeg har lige købt en 2årig plag. Jeg har snart haft hende i 2 uger og når jeg prøver at løfte hendes højre bagben sparker hun ud efter mig. Før hun blev min havde hun intet imod at få løftet hove.

Hvad kan dette skyldes og hvordan kan jeg vende hende af med det hurtigst muligt.

Tak for hjælpen.

Julie :)

0
0
Svar på denne tråd

Muligvis
Forfatter: 
Dato:  13-05-2011 00:41

jeg bliver upopulær - men min første refleks er altså at stikke krikken en så det runger og synger i sådan en situation.

Den kan trække benet til sig, den kan advare mig, den kan forsøge at strække benet væk fra mig - men sparke vil jeg dælme ikke ha krikken gør - det er ganske enkelt for farligt.

Dernæst så ville jeg overveje om hesten kan være kommet til skade eller måske vokser eller noget andet lignende således at den har ondt når du løfter benene - eller forventer det vil gøre ondt - altsammen noget man som ejer må tage hånd om - og tage hensyn til.

Min 2-års havde lidt et traume med at få løftet fusserne efter noget muk-angreb og han havde nogle væsentligt alternative undvigelsesmetoder - hvoraf halvdelen betød fare for mig. Nu vidste jeg naturligvis hvorfor og det betød at jeg trænede mig fra det ved at lære ham først at jeg godt måtte røre benene højt oppe - dernæst tættere og tættere på hovene. Til sidst handlede det om at løfte benene men ikke røre koderne (Som man ville med creme mod mukken). Det tog faktisk ikke ret lang tid før han lærte at jeg godt måtte løfte hans ben - og at jeg godt måtte nulre lidt creme forsigtigt på. Jeg fik has på hans muk til sidst (y) men det tog selvfølgelig lidt tid.

/Trine T =)
What We Do in Life Echoes in Eternity.

If opportunity doesn't knock, then build a door.

2-års palominoplag udlån eller salg.

4-års kat II pintovallak udlån eller salg.

0
0
Svar på denne tråd

spark...
Forfatter: 
Dato:  13-05-2011 07:56
Min sparkede mig i hovedet da jeg havde haft hende i 3 mdr. Situationen var 110% min egen skyld. Hun ville ikke lade mig tage benene fordi hun endnu ikke havde tillid til mig. Da først tilliden kom var der ingen problemer med at løfte ben. Det var i øvrigt kun bagbenene hun ikke ville løfte og primært højre.

Med venlig hilsen

Vassen

0
0
Svar på denne tråd

Træning
Forfatter: 
Dato:  13-05-2011 09:32

Hej Julie

Du kunne jo eventuelt starte med at løfte benet med et træktov (lægges i kodeleddet).

Så er ens eget hoved ikke så tæt på benet, hvis de flakser lidt rundt med det, (uroligt eller sparkende) og dermed er man mindre bekymret og disponeret for at blive ramt. Og man kan holde fast til de falder til ro med benet, for hoven bliver ikke revet ud af dine hænder!

Gjorde det med stor succes med min egen, som ikke kunne løfte ben da jeg fik ham...

Shadow - the flying Fell

0
0
Svar på denne tråd

Hej alle sammen!
Forfatter: 
Dato:  13-05-2011 10:51

Tak for jeres råd og hjælp til mig og Saga! Det der er problemet i det er, at hun allerede begynder at flippe helt ud, så snart man rører krydset og lårene. Jeg tør ikke at gøre så meget ved det, da hun simpelthen, bogstaveligt talt VENDER røven mod en og sparker ud til alle sider.

Hun bringer også sig selv i fare, da hun jo rammer alt muligt, ved at flippe sådan ud, bare fordi hun ikke vil løfte benet i 2 min :/

Det er bare så underligt, for de 2 gange jeg var oppe og se hende hos tidl. Ejer, løftede hun benene UDEN problemer. Jeg kunne med lethed stå og løfte hvert et ben.

Forbenene har hun ingn problemer med, men jeg har bare for meget respekt for sådan nogle heste bagben :/

Mvh. Julie

0
0
Svar på denne tråd

tillid
Forfatter: 
Dato:  13-05-2011 11:07

Hvis du ikke mener at der kan være sket noget så den har ondt.

Så lyder det til at være et tillids spørgsmål... eller rettere mangel på tillid.

Den gamle ejer kendte den og var tryk ved - ergo ingen problemer..

Ny ejer, nyt sted, nyt alting = stress og usikkerhed.

Havde det været en ældre erfaren hest, ville det være noget helt andet.

Men det er det ikke, det er en ung baby, sendt ud i verden, alene og usikker.

Og endnu et stor problem : Du er nu blevet bange !! dvs. du forstærker dens usikkerhed.

Mit råd ville være, at lade hove være hove lige for en tid, lad være med at løfte dem.

Brug tid på din plag, berør den med flad fast hånd - start ved halsen ( ikke nødvendigvis hovedet )

Udvig området sålænge den er tryk og rolig... dette er træning over længere tid, ikke kun en dag eller to.

Det skal nok komme.

Dennie

Med den smukke Lusitano Campeã.

www.naughtycoon.dk

Avl af Maine Coon katte samt salg af katte atikler.

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  13-05-2011 11:10

...kunne det tænkes du ikke har nok fat i benet og det kilder??

Tag ordentligt fat i benet så den ikke er i tvivl om hvad den skal og losser den stadig ud efter dig, ja så skal den altså have at vide at sådan noget gør man ikke!

Jeg tror du tænker for meget over at løfte de bagben. Hvis den begynder på at vede røven mod dig så snart du nærmer dig rumpen så klapper du den en med en flad hånd på rumpetten og siger højt NEJ!! og ellers er du bare rolig. Bak den evt. et skridt og prøv igen. Det er dig der bestemmer hvor og hvordan den skal stå og det er det den prøver på at overbevise dig om at du ikke gør.

Vær rolig men konsekvent, det hjælper!

Mvh Nina Nielsen & Plethesten

* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *

http://rasmine.skysite.dk/

0
0
Svar på denne tråd

Ikke slå.
Forfatter: 
Dato:  13-05-2011 12:38

Ja, jeg mener så ikke man skal slå. Jeg havde en til låns for nogle år siden og hun reagerede også med at slå ud. I ren refleks fik hun også et ordentlig rap i måsen. Den stakkels hest blev så skræmt at den nærmest sad opppe under loftet. Og det hjalp ikke, da hesten altså ikke fandt ud af hvad det så gik ud på.

Jeg tænker lidt at det er et spørgsmål om tillid, men også at den ved hvad du vil have den til. Hvis du rykker dig når hun sparker ud eller viser usikkerhed, vil hun heller ikke være sikker på opgaven.

Jeg gjorde det med hende jeg havde at jeg fyldte en handske med hø og satte den for enden af en pind. Så kunne jeg røre hende på bagpart ben og være uden for sparkevidde. Pointen var at jeg ikke fjernede hånden før hun stod stille, så hun lærte at løsningen ikke var uro og spark. Når hun var sikker på det, prøvede jeg selv med egen hånd. Da hun var tryg ved det tog jeg et reb om koden og løftede benet let frem. Bare lige over jorden, og så ned igen. Hvis hun spjættede holdt jeg taget indtil der var ro. Og så løftede jeg lidt højere op og endte med at tage over med hånden og sætte den ned. Og til sidst løfte med hånden.

Hvis hesten er helt slem med at sparke kan det nok være en ide at søge hjælp til opgaven eller få tjekket om der skulle være nogle fysiske problemer for den.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  13-05-2011 18:07

Da jeg fik min sidste sommer kunne jeg heller ikke løfte ben, jo det kunne jeg godt ben hun prøvet og sparke og forbene prøvet hun og hoppe rundt og små stejle. (havde set hende få løftet fusser hos gammel ejer uden problemer).

Jeg gjorde det jeg holdte fast i benet lige meget hvor meget hun prøvet, og lige så snart hun stod stille slap jeg og gav en godbid og masser af ros. da det gik godt gik jeg over til hun skulle løfte 2 ben inden det gav godbid og da det gik uden problemer 4 ben før godbid efter kort tid var der ingen problemer, og i dag får hun aldrig godbidder når hun løfter og der er aldrig problemer.

ros og belønding kommer man oftes længer med en straf og en meget mere tillidsfuld hest der stoler på en :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider