Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Bange for atfå trense over ørene
Forfatter: 
Dato:  02-05-2011 21:06

Hej alle :-)


Jeg har en vallak på 9 år, som desværre er begyndt på ikke at ville ha' trensen på. Det er ikke biddet som han nægter at få i munden. Det er når jeg skal lægge den over ørene. Han går fuldstændig i panik slår med hovedet og flyver tilbage. Problemet har stået på et stykke tid, det begyndte med at han ikke ville ha' grimme på og nu er det så også med trensen. :-(


Jeg sørger for at være tålmodig og bruge rolige bevægelser, men alligevel bliver han bange, og man kan virkelig se frygten i hans øjne. Jeg har også prøvet at vænne ham til at blivet nusset bag ørene men han kan virkelig ikke lide det..


Det er blevet et virkeligt stor problem så nu vil jeg høre jeres mening, håber i har nogle gode råd til hvordan jeg skal gribe dette problem an..



Vent ikke prinsen den hvide hest

RID SELV!!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 9 år...
Forfatter: 
Dato:  03-05-2011 14:01

9 år, og at det er så tydeligt, den bliver direkte skræmt - så er der noget galt.


Gætværk:


- Øremider

- problemer med trigeminus nerven

- grå stær?


Jeg ville spørge dyrlægen, de ser mange mærkelige ting. :)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Har samme problem
Forfatter: 
Dato:  03-05-2011 19:30

Min unghest på 4 år er heller ikke begejstret for at få trensen på op over ørerne. Jeg har nu i en periode forsøgt at ride uden pandebånd med succes. Nu vil jeg så forsøge mig med et pandebånd med svung. Man kan sagtens røre ørerne og flappe med dem, men han er tilsyneladende ikke glad for at få "mast" ørerne.


- Henriette-

0
0
Svar på denne tråd
 
 samme her
Forfatter: 
Dato:  03-05-2011 21:59

jeg har ne 4 års hoppe med præcis samme problem hun kan ik lide at blive rørt i hovedet hals og øre så panikker hun vi har hsft trense på 4 gange nu det umulig hun tror nærmest vi slår hende forstår det ik,


du sir noget med øremider trignenusnerve osv hva er dette og hvorfor sku det være det, hva din erfaring med det da.


mvh steph

0
0
Svar på denne tråd
 
 ørerne
Forfatter: 
Dato:  05-05-2011 22:28

Er tit det folk "mishandler", når de lægger trense og grime på og ikke mindt tager dem af.


Når man skal lægge nakkestykket på plads, når man trenser op, skal man forsigtigt holde med højre hånd bag ørerne og lægge dem lidt frem, så man fører ørespidserne ind under nakkestykket. Mange "kværner" bare nakkestykket over ørerne og maser dem flade baglæns. Det bryder hesten sig selvfølgelig ikke om og nogen bliver traumatiserede.


Når man skal tage nakkestykket af igen, skal man IKKE stå på siden af hesten og bare krænge det af. Det er meget bedre at stå foran hesten og forsigtigt lempe nakkestykket af, over begge ører på én gang. Så kommer det ene øre ikke til at blive krænget.


Hvis man har fået lavet problemer med ørerne, skal man få afdramatiseret, ved at vende hesten til øreberøring, uden at forvente at lægge trense på. Hesten accepterer som regel bedst, at man starter berøringen fra nakken og i første omgang berører ørene bag på ved roden. Brug et fast gnubbende og langsomt tag og hold adrenalinen nede hos dig selv. Hvis den slår med hovedet, lader man hånden blive på hesten, men lader den glide hen hvor hesten slår den hen. Man fortsætter med bevægeksen, som om intet var hændt og arbejder sig igen op ad, mod ørerne. De fleste heste kan godt lide berøring i nakke og på issen, men start altid fra halsen og ikke fra hovedet.


May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Øreproblemer
Forfatter: 
Dato:  06-05-2011 10:12

Min hoppe er heller ikke for glad for at få hovedtøj på. Jeg har så erfaret at hvis jeg rider i den bidløse, hvor jeg kan hive det langt op og nærmest ligge det på fra oven.


Derfor tror jeg helt sikkert at det handler om at hun ikke kan fordrage at få ørerne klemt. Min løsning er at bruge den bidløse mest muligt, men det er nok ikke løsningen for alle.


Måske det kunne hjælpe hvis man spænder det en kindstykke ud under pålægning og så spænder det bagefter, når nakkestykket ligger korrekt.







Mvh

Mette




ledig boks på lille-hovgaard.dk i Kolding

0
0
Svar på denne tråd
 
 Speciel design
Forfatter: 
Dato:  06-05-2011 13:03

Jeg har haft et par katastrofale tilfælle i min verden, i henhold til heste der er berøringsangste ved øre, øjne, nakke, mund osv.

Jeg har haft stor succes med, at designe hovedtøjer til det individuelle formål, oftest er det en rem eller et spænde der skal rykkes eller fjernes, men det virker


Anja

www.hestefobi.dk


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider