Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

springer mod venstre.
Forfatter: 
Dato:  02-05-2011 12:34

Hej.

Min 6 års trakehner springer mod venstre. Han gør det uanset hvilken type forhindring det er, og højden på den (gør det også over en bom på jorden). Det svinger hvor meget han gør det, nogle gange næsten ikke, andre gange vælter jeg støtten med mit ben. Han har altid gjort det, og gør det også under løsspringning. Vi træner lidt, hvor vi ligger en bom, med den ene ende ind mod midten af springet, og den anden ende på jorden, så den fører ham ind mod midten. Det er dog begrænset hvor meget det virker.

Han gør det i selve afsættet, så jeg føler ikke at jeg kan gøre så meget som rytter. Tidligere gjorde han det et par galopspring inden, men det har vi fået styr på.

Jeg har haft kiropraktor til ham og har jævnligt massage til ham også. Han er lidt stiv i højre skulder, som massøren arbejder med, hver gang hun kommer. :)

Kan det være noget han vokser sig fra? (han er noget sen i sin udvikling, og ser først helt færdigudvokset ud i år) Og hvad kan jeg gøre for at afhjælpe det? Kan lige sige at der slet ikke er tegn på problemer i dressuren. :)

Håber i kan hjælpe mig. ;)

Knus fra Marie =)

Din hest - Dit ansvar!

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  02-05-2011 13:20

Har i fået tjekket dens syn? Jeg kendte en gang en hest, som altid sprang skævt, og den (viste det sig efter mange år) havde problemer med synet på det ene øje.

Gør den det også, hvis en anden rytter springer den i en periode (altså kan det i virkeligheden være rytteren som er skæv - nogle heste er meget følsomme overfor selv meget små vægtforskydninger hos rytteren).

Det kan måske også være noget balancerelateret. Nogle heste har tendens til at styre mod siden af springet eller mod barrieren, hvis de har problemer med balancen enten til den ene side eller generelt. Lidt på samme måde som unge / utrænede heste finder det lettere at gå lige ude langsbarrieren, hvor de ligesom har barrieren på den ene side at støtte sig til. Og skal de gå lige ud et par meter inde i forhold til barrieren begynder det let at gå skævt (søge ud mod barrieren) eller slingre.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-05-2011 13:31

Tror ikke det har noget med rytteren at gøre, da han også gør det i løsspring, men kan da prøve at få en veninde til at springe ham en dag. :o)

Jeg havde ham forsikret, og der tjekker de synet, så vidt jeg ved, men kan høre dyrlægen om det, næste gang han kommer.

Hvis det er balancen, forsvinder det så af sigselv? Det er altid mod venstre han springer, også selvom, han har en barriere/hegn på både venstre og højre side.

Men mange tak for hjælpen! :)

Knus fra Marie =)

Din hest - Dit ansvar!

0
0
Svar på denne tråd

falder ud til højre
Forfatter: 
Dato:  03-05-2011 14:17

Min hest falder ud til højre når hun springer. Når hun går dressur hænger hun i venstre skulder. Jeg har længe gået og undret mig over hvordan det hænger sammen. Men jeg ved at grunden til at hun hænger i venstre skulder i dressuren er at hun ikke er så stærk i sit højre bagben. Og jeg tror at grunden til at hun falder ud til højre ved springning er at der er mere kraft i venstre bagben ved afsættet.

VH Karin

"Der er ingen situation, der ikke kan ændres"

Desmond Tutu

0
0
Svar på denne tråd

123465
Forfatter: 
Dato:  03-05-2011 14:24

Det skal jeg lige undersøge lidt nærmere. Han døjer lidt med knæskalsfastlåsning, men kan ikke lige huske hvilket der er "værst", det kan måske hænge sammen. Men ved du om det er noget, man kan "træne"væk, eller om det er noget man må leve med?

Knus fra Marie =)

Din hest - Dit ansvar!

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-05-2011 08:41

Hvis det er et spørgsmål om manglende balance eller styrke kan det trænes væk. Det kræver selvfølgelig målrettet træning både når du rider dressur og når du springer den. Men det kan sagtens lade sig gøre.

Det forudsætter selvfølgelig at den manglende balance / styrke ikke bunder i egentlige fysiske skader.

Jeg tror måske nok, hvis det var mig, at jeg ville få hesten tjekket af en kiropraktor. Det kan hjælpe rigtig meget på den slags problemer. Og hvis hesten er dyrlægeforsikret kan man jo få forsikringen til at betale det, hvis man vælger en kiropraktor som også er dyrlæge.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  04-05-2011 09:00

Har haft kiropraktor for et par måneder siden, han var lidt skæv i korsbenet/krydset, og det blev rettet. Der er dog ikke nogle ridemæssige ændringer at mærke. Så han burde være i orden. :)

Knus fra Marie =)

Din hest - Dit ansvar!

0
0
Svar på denne tråd

din underviser
Forfatter: 
Dato:  04-05-2011 10:57

Hvad siger din underviser til problemet? Normalt kan man korrigere denne uhensigtmæssige måde at springe på ved bomme.

Karina

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  04-05-2011 11:22

Det er netop også det vi prøver (bomme), men det er ligesom om at hesten ikke forstår hvad det er, vi vil have ham til, eller også bare at han ikke kan. :)

Knus fra Marie =)

Din hest - Dit ansvar!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider