Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

berørings angst
Forfatter: 
Dato:  25-04-2011 17:10

hey nogle der kan hjælpe mig har en hest der har berøring angst specielt ved pande mule øre hals længst op ved nakke og kan slet ik klappes uden at springe fra livet. så jeg kan slet ik komme til at give den trense den løber ind i mig springer rundt bakker rundt og derefter kan man så slet ik komme til den igen og sådan forfra i 2 måneder.

nogle der har prøvet det

eller kan hjælpe man kan ik lokke den med godbider gulerøder æbler for den er ganske enkelt ligeglad med det.

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  28-04-2011 20:35

...der skal noget træning til fra jorden af med den der.

Problemet med sådan en, og det forstærker kun dens frygt, er at den faktisk slipper af med det den gør fordi man stopper med det den frygter lige midt i flugten.....hvis du forstår mig ret?

For det første må du aldrig tænke selv, at NU bliver den bange når jeg gør dit og gør dat, du skal bare gøre det uden selv at blive skræmt. Den kan mærke det hvis du regner med den reagerer skræmt.

Mvh Nina Nielsen & Plethesten

* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *

http://rasmine.skysite.dk/

0
0
Svar på denne tråd

Træning
Forfatter: 
Dato:  29-04-2011 08:00

For at kunne træne en nervøs hest, så er det meget vigtigt, at du får skabt tillid mellem jer. Du må starte med så lidt pres, at du kan få en positiv reaktion fra hesten, da du så har mulighed for ros - evt. først stemme ros, da berøring ikke forbindes med noget positivt.

Så bygges der lidt på efterhånden - men HUSK, hvis du har for travlt, så bliver det dit trænings program og ikke hestens og så skal du formentlig starte forfra mange gange - og hver gang, man starter forfra, bliver vejen til mål endnu længere.

Derfor få skabt gensidig tillid, så hesten begynder at søge dig og efterhånden også søger tryghed hos dig, når den bliver presset eller nervøs. Har man først den tillid, så er det utroligt, hvad en hest vil gøre for os mennesker.

Mvh

Henrik

BestBreed Mustang

"True Horse Power"

www.us-mustang.com

Oplev ægte amerikanske "vildheste" på Europas eneste Mustang stutteri.

Horse agility www.us-mustang.com/dk/default-dk- agility.asp

0
0
Svar på denne tråd

hovedesky heste!!
Forfatter: 
Dato:  01-05-2011 21:50

tjaa jeg gjorde det på Fayt da jeg lige fik ham at jeg fandt noget guf han var helt syg med, tog en go stor håndfuld og til at starte med bare gav han i hofte højde efter nogle gange begyndte jeg med den anden hånd at rygge lidt rundt på guffen mens han spiste det, hvorefter man simpelthen bare aer på mulen, kinden, hvor man sådan lige kan få lov til.. senere når den ikke flytter hovedet fortsætter man med næse ryg og opefter indtil det heller ikke genere længere, så gir man en pause et par gange hvor man evt lige retter lidt på noget hår på halsen eller under kæben og så retter man tilfældig vis lidt på pandelokken en dag piller lidt i øret en anden dag og så en eller anden dag så er hyppen ret så ligeglad med hva du end retter på at ting og sager.

så selve det med at komme til at strigle i hovedet er ikke det værste, det kan ret hurtigt indlæres på en rolig og overkommelig måde uden at stresse hesten

Noget helt andet er at pille grimer af og gi nye på og trense af og på. jeg lærte narnia det på den måde at først gjorde hende strigle vandt i hovedet som før nævnt, derefter pillede jeg grimen af hver gang hun skulle strigles i hovedet og så fik hun den på bagefter hvorefter der fuldgte 2-3 godbidder. (hver gang også når den skulle af, altså af m trense/grime og godbidder og på m trense/grime godbidder) jeg valgte så ikke at gi hende bid i trensen til at starte med men kun trensen uden bid, da hun skulle ha bid gjorde jeg det således at den kun var spændt fast i den højre side når hun fik trensen på, når hun havde fået den på fik hun godbidder som sevanligt hvorefter hun fik biddet i munden, efterfulgt igen af 1 godbid, så blev hun striglet lidt i hovedet mens hun havde trense på og generelt sriglet, når vi var færdige m det så fik hun igen trensen af efterfulgt af godbidder.

Hun tager selv biddet i munden når trensen kommer og spytter det selv ud igen når den skal af ligegyldigt hvor mange gange du så piller den af og sætter den på igen, vilket er endog noget herligt at man ikke skal stå og tvinge biddet i munden på hyppen:)og tænderne når det skal ud bliver aldrig ramt af biddet vilket spare tandlægen der:)

jeg ved ikke om du kan bruge det, men det har virket på mine tidligere meget hovedesky hypper:)

men ellers er jeg enig med de 2 andre:)

MVH Mig

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmm!
Forfatter: 
Dato:  01-05-2011 21:59

det er dog vigtigt at du bevæger dig rolig og afslappet og snakker til hyppen imens, derudover skal du faktisk virke lidt ligeglad med hva hesten foretar sig og ikke røre ret længe af gangen, bare sådan lige tilfældigt køre hånden hen over et eller andet usynligt jord der lige sad ret tilfældigt på øret eller i panden og så ellers igen rette opmærksomheden mod at hesten spiser af din hån, 2 min efter kan du lige opdage et eller andet andet der lige er synd for hyppen den har siddende der;)hehe

men ellers så prøv at massere hestens halskam nedefra og opefter ikke hårdt bare lige nok til at hyppen står og tænker at det da egentlig meget hyggeligt og så arbejde dig op imellem ørene, det vænner de fleste heste sig lynhurtigt til, men så køre ned igen når du når ørene så hyppen ikke føler sig fanget og så op igen, eller hva du nu finder på. der er mange løsninger på hovedesky hypper og mange forskellige former for heste der af forskellige årsager er hovedesky og grader af hovedeangst så det måske ikke alle måder der virker, men 1 skal nok virke, det er bare et spørgsmål om at finde den ene måde:)

MVH mig

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider