Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Stejleproblem
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 16:16

Nu vover jeg pelsen og stiller et spørgsmål, som efterhånden har givet mig en del grå hår i hovedet:

Min hest har - Af årsager, jeg ikke vil komme ind på her - oplevet at blive belønnet for at stejle i situationer, hvor hun bliver usikker. Rytter har simpelthen sluppet alt, er steget af og har sat hesten tilbage på folden.

Nu står jeg så med en hest, der som første udvej stejler, når hun føler sig det mindste usikker eller presset.

Problemet er størst, når jeg rider på tur, hvor de første 200 m. foregår mere eller mindre på bagbenene - Efter disse 200 m. har jeg en afslappet hest, der går for en løs tøjle uden de mindste problemer.

Situationen forløber således: Vi skridter ud af indkørslen, hesten ser en sten/skygge/fugl el. lign., hesten går på bagbenene og vender rundt og vil ikke vendes igen. Forsøg på at vende hesten resulterer i, at hun går i vejret igen, indtil det lykkes mig at få hende til at dreje halsen, hvorefter hun går videre. Dette gentager sig en del gange, indtil vi er langt nok hjemmefra, hvorefter hesten slapper af. Nogen gange er det fordi, hun ikke vil forbi noget, der ser farligt ud, andre gange går hun i vejret uden nogen synlig årsag.

Så hvordan pokker slipper vi af med denne uvane, som først er opstået, det øjeblik hesten oplevede at blive belønnet for det? Mine forsøg på at lære hende noget andet virker tilsyneladende ikke, og "en i r*øven" er ikke en mulighed.

Kom frisk, jeg er løbet tør for løsningsforslag!

Rose - og Kongejordens Cardiff

http://equinitis.wordpress.com - Et hestesite i udbrud!

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 16:23

jeg vil sige du gør det fuldstændig rigtige!!

hvis en hest vil rejse sig er det eneste effektive middel at dreje den til siden før den når det og så snart den går videre= ros...

jeg er helt sikker på det nok skal gå over så snart du har gjort det en del gange men de dårlige vaner er jo som bekendt sværere at pille af end at give dem..

men bare klø på det skal nok give pote

Banditten og Princess Lakrids ;)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 19:48

Jeg kender det ... også mere end det er godt. Jeg har en hest, der gang på gang vender tilbage til at stejle, som løsning når han bliver usikker på sig selv - og sine omgivelser men vi er længere og længere væk fra problemet - efterhånden som jeg får trænet mine grundsignaler.

Det er svært at sige uden at vide PRÆCIS hvad hun gør - går hun langsommere? Hurtigere? Slingrer hun? Mod hvilken side?

Det har stor betydning for hvordan man griber det an. Min egen slingrer mod venstre fordi højre forben svigtier mig, han bliver usikker, stresser op - og får jeg ikke stoppet det HER så går han altså i vejret og snurrer rundt.

Han går langsommere så min løsning er i første omgang at bede om mere fremad og jeg står gerne ved at de første par gange så var det altså nødvendigt at sige smæk med en pisk for at få budskabet igennem at jeg bad om at gå fremad og ikke stejle - så snart han gik frem slap jeg alt pres og roste hesten helt vildt.

Så har vi trænet ultra meget fremad og vi gør det hele tiden. Jeg kan snart smide pisken når vi rider på banen uden jeg behøver være bekymret for om han vil stoppe med at svare. Det er efterhånden ved at være der hvor pisken bare er pynt. Det har så også taget tid og gjort at jeg har måtte kikke indad og det er faktisk længe siden at mine signaler i så længe en periode har fungeret godt - takket være en underviser der fandt ÅRSAGEN til vores evige problemer med signalerne - nemlig at jeg sad meget uheldigt og det er vi gået igang med at korrigere men det er en længere proces og det tager lang tid - men derfra så tror jeg vi får bugt med det - men det lader til at virke efterhånden.

Så du skal lede efter årsagen til adfæren - det er hamrende svært og det har taget mig meget meget lang tid at grave årsagen frem - men siden er vores problemet forsvundet som dug fra solen.

Carpe Diem - sieze the day:

"Gather thy rosebuds while ye may

Old times is stil flying

And the same flower that smiles today

tomorrow will be dying"

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Enig...
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 20:04

Jeg er enig med ck1. Hvis du memer, du kan fortsætte træningen, som du gør nu, uden at det bliver farligt for dig selv, så er vedholdenhed det eneste rigtige. (Der er jo mange grader af stejleadfærd.)

Når hesten har seperationsangst og reagerer voldsomt på at forlade trygheden ved flokken/stalden, så er det vigtigt, at den stoler på dig. At du tager ansvar i situationen, viser hesten klart, hvad du forventer og giver hesten succesoplevelser, så du kan rose rose rose.

Så minimer konfliktsituationen i starten ved at vise hesten, at du har al tålmodighed i verden og at I skal på tur, ligegyldigt hvor mange krumspring, hun gør. Drej hende af, når hun vil på bagbenene, tal beroligende til hende og når der er ro på, så driv hende frem igen.

Som du selv er inde på, så må hesten aldrig få succes med sin stejlen, dvs. man må aldrig opgive og lade hesten slippe efter uønsket adfærd.

Tilgengæld skal man i starten lade sig nøjes med lidt og ride hjem igen, når hesten har invilliget i at forlade stalden efter rytterens anvisninger. Rid en fast lille rute, så hesten kan overskue opgaven.

Hvis man ikke som dig, har haft succes med at få hesten hjemmefra, kan man starte med tillidsøvelser på ridebanen, så hesten bliver fortrolig med at følge ens anvisninger og man har pålidelige signaler til at korrigere hesten.

Herefter kan man gå ture i følgeskab med en rolig "staldkammerathest", have den angste hest med som håndhest på rideture og ride ture ud med den rolige "staldkammrathest".

Rolige ture ad en fast rute.

Når man har fået succes med det, kan man gå ture med hesten alene, og når det også foregår uden stress og konflikter, så burde man have gode forudsætninger for at ride hesten ud uden de store problemer.

Smukke, racetypiske chihuahuahvalpe fra stueopdræt med stamtavle sælges, send pb og hør mere om charmetroldene.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider