|
|
| Han vil ikke trave.. |
|
|
Hej HN'er. Nu har jeg taget fat på tilridningen af min unghest igen, efter den hårde vinter. Sidste år havde vi problemer med at han ikke ville gå frem. Hverken på bane eller på tur. Igår red jeg for første gang i år, efter en del longe træning et par uger i forvejen. I longen vil han heller ikke trave. Han vil gerne skridte, han forstår umiddelbart godt at hvis jeg klemmer med schenklerne og "slår klik med tungen" så betyder det fremad. Men hvis jeg så forsøger at få ham i trav, tager han 3 travskridt og så stopper han, smider bagparten ind mod midten. Hvis jeg så presser ham, så bakker han - og bliver jeg stadig ved, så vender han hovedet og hakker ud efter mig. Ørene fladt tilbage og HAPS! Så kan jeg ellers sidde og blive nok så rød i ægget, han flytter dig ikke en meter. Lidt efter kan jeg så få ham frem i skridt igen, men så snart jeg ligger benene til ham og driver på ham med stemmen, så sker ovenstående en gang til.. Han vil simpelthen ikke! Jeg har også haft pisken med, og tappet til ham for at drive ham fremad - men uden resultat. Hvad pokker gør jeg forkert? 
I am nobody - nobody is perfect - therefore, I must be perfect!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Indlæring |
|
|
Hestene er ikke født med at vide, at schenkeltryk betyder at de skal gå frem. Det skal de først lære. Det lyder som om, du godt kan få ham til at tage et skridt eller to i trav. Du skal så være MEGET omhyggelig med at fjerne ethvert tryk med schenklen ligeså snart han tager det første skridt - også selv om han går i stå igen. Når I så har skridtet et stykke kan i gentage de to travtrin, og fortsætte sådan. Du må ikke blive ved med at trykke, fordi du ønsker at han skal holdes igang. Hvis du gør det lærer hesten, at det ikke kan betale sig at sætte i trav - trykket forsvandt jo ikke. Når I nu er kommet i konflikt i forhold til at komme frem i trav, så skal du nok bruge mindst 14 dage, hvor du alene kræver en trav-reaktion, men slet ikke arbejder på at fortsætte i traven. Når du så synes, at han går de to eller tre skridt i trav helt uden modstand kan du gøre skridtpausen mellem travtrinene kortere og kortere, og så burde han have fanget ideen. Måske har jeg bare skrevet de ting, som du allerede gør? Hvis det er sådan, kan du bare springe mit skriv over. Det bekymrer mig dog, at han heller ikke vil trave i longen. Hvis der er noget, der gør ondt på ham i trav, så er det jo klart at han gør modstand under rytter også. Hvordan traver han på folden eller løs på banen? Nå ja, jeg skal lige skrive, at en god underviser, der har styr på at anvende indlæringsteorien i praksis, er guld værd  Held og lykke med projektet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar.. |
|
|
Nina - Tak for svar! Idag tog han 3 trav skridt, og sætte så i stop og derefter bak. Så jeg bad ham om at gå frem, i skridt. Så skridtede vi lidt, og så lige så snart han mærkede at jeg drev mere på ham, så stopper han og bakker (uden at sætte i trav) Mht. at have ondt, så traver han fint i longen, men jeg kan bare ikke holde ham igang. Men han er afslappet i sin trav, aldrig spændt - udover når jeg rider. Når jeg har ham løs traver han også helt fint og afslappet, men han stopper når han er kommet lidt væk, og spiser græs i kanten på ridebanen.. Dine råd er rigtig gode - hvis jeg bare kunne fremkalde 2-3 trav trin.. Men det er ligesom om han bare går i baglås og bliver møg stædig. Underviser er en rigtig god idé - jeg har bare rigtig svært ved at finde en som jeg stoler på og som jeg synes er kompetent. (Og som bor i nærheden, så jeg ikke skal betale dyre domme i kørepenge)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Longen |
|
|
Synes det virker mærkeligt at han hverken vil trave i longe eller under rytter? Måske du skal tilbage til longearbejde og lære ham kommandoen "Trav!" så det er nemmere når du sidder på ham. Er den i øvrigt tjekket i benene? Det er ikke sådan den har ondt frem for at den er stædig? Synes det er lidt mistænksom at den ikke vil trave i longen heller? Held og lykke med den 
Med venlig hilsen Zooropa - Anne ** It's not enough to rage against the lie.. you've got to replace it with the truth... * *
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trav.. |
|
|
Zooroba - Jeg er ret sikker på han ikke har ondt, for han traver nemmere i longen, men problemet er at jeg ikke kan holde ham igang. Han traver lidt, og stopper.. Men du har nok ret i at vi skal tilbage og lærer trav signalet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567890+ |
|
|
´Synes det er nogen rigtig fine ting de andre skriver Desuden lyder det som om at han er utrolig forvirret og muligvis har for meget i hovedet. Mener at du måske træner mere med ham, end han kan kapere i hovedet. Så måske du skulle starte lidt forfra, og bare trække nogle ture. Træne skridt og trav fra jorden af. Leg lidt med ham nede i skoven....
*****Skovbakkens Avalon, Dina & Kailey***** R.I.P Dear Tana C ***An Angel In Heaven*** Klik: *Stald Royal* = Eller Præsentation for Opstaldning & Dækkenvask! !!!Ta Ikk Livet FOR Seriøst, Du Slipper Alligevel Ikke Levende Fra Det!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| For meget træning.. |
|
|
Avalon - Hmm, det synes jeg ellers ikke jeg gør. Det er faktisk en af de ting jeg er meget obs på. Han har fri næsten hver anden dag, og vi træner max 20 min. pr. dag. I longen dog max. 10-15 min, stort set kun i skridt. Derudover jordtræner vi ind i mellem, eller som du nævner går en lille tur.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567890+ |
|
|
´Nej, det er heller ikke nødvendigvis meget træning. Men for ham kan det være for meget træning. Det er individuelt hvor meget en hest kan kapere, og præcis det samme som med mennesker.
*****Skovbakkens Avalon, Dina & Kailey***** R.I.P Dear Tana C ***An Angel In Heaven*** Klik: *Stald Royal* = Eller Præsentation for Opstaldning & Dækkenvask! !!!Ta Ikk Livet FOR Seriøst, Du Slipper Alligevel Ikke Levende Fra Det!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sadelproblem? |
| Forfatter:  |
Pippi-Paya |
| Dato:  |
03-04-2011 21:36 |
|
Synes også at det lyder fornuftigt at sikre sig at han ingen problemer eller smerter har i benene og kroppen. Jeg synes nu også at du bør få tjekket din sadel af en dygtig sadelmager, da hans reaktioner godt kan tyde på at han ikke er tilpas. Min hest reagerede nogenlunde sådan da jeg i sin tid skulle finde sadel til hende og jeg prøvede en der ikke lå helt perfekt! Hun var vel at mærke fuldt redet og nem at arbejde med, men siger simpelthen fra ved det mindste ubehag, så måske er du heldig også at have en meddelsom hest - det er simpelthen guld værd, for man når ikke at ride rundt med en dårlig sadel eller begyndende skade!! Jeg ville i hvert fald i dit sted få tjekket udstyr, få mig en god underviser og hvis det fortsætter evt. få en kiropraktor til at kigge på hesten! Det er til enhver tid både nemmere, billigere og langt mere smertefrit for både hest og rytter at få eventuelle fejl/skader rettet hurtigst muligt og især når hesten er under tildridning. Pøj pøj med det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Få noget hjælp |
|
|
Du har absolut ingen grund til at tro, at din hest fejler noget, det din hest gør, er ganske almindeligt for ungheste. Men hvis jeg var dig, så ville jeg vente med at forsøge med trav, før hesten overhovedet kan trænes i trav i longen! Du skriver at det primære arbejde i longen foregår i skridt, det er ret formålsløst med en unghest! Hesten skal lære at arbejde, og den skal lære at holde sin balance. No wonder den ikke vil lege med, hvis den ikke vil trave i longen, hvordan i alverden skal den så kunne holde balancen med dig på ryggen? En unghest bør efter min mening kunne trave og galopere i longen i et godt stykke tid af gangen, inden man sætter sig på ryggen af den. Den bør som minimum kunne trave/galopere i 10 min. i longen, velvilligt og hvor den forstår signalerne. Det lyder som om I er startet lidt skævt på det hele, og en hest som allerede i tilridningsfasen får lov til at bestemme, hvornår den vil gå frem og hvornår den ikke vil, den er på meget meget skævt spor i forhold til at blive ridehest. Efter min mening er din eneste chance lige nu, at du får noget proffesionel hjælp i en hulens fart. Nogen der kan finde ud af at longere (jeg kan ikke, jeg er en tumpe til det og derfor holder jeg mig også fra det så meget jeg kan), og nogen der kan installere fremad signalet - og som i øvrigt også kan forklare hesten, at det der med at stille sig op og endda begynde at bakke, det kan vi ikke bruge til noget. Lige nu er du ved at lære din hest, at det er den der afgør hvad der skal foregå, og det er rigtig rigtig skidt. Så få noget hjælp i en hulens fart, mens det kan rettes op, jo længere tid der går jo sværere bliver det.
... sagde Randi "Kun småskårne mennesker har orden i tingene, genier kontrollerer kaos"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvordan er han på fold....?? |
|
|
Hejsa. Hvordan er han på fold? Vil han da der godt trave og boltre sig rundt? Hvis ikke han gør det, så syntes jeg du skulle få ham tjekket i overlinien... For hvis han også modsiger sig at trave osv. på fold, så tror jeg at han måske kunne have problemer et eller andet sted på kroppen. Blot min tanke og selvfølgelig held og lykke med ham  Mange hilsner sofie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mønstring |
|
|
Jeg synes det da andre skriver lyder fornuftigt. Jeg havde også lidt problemer, da min skulle lære trav, men hun var så trænet megét fra jorden, og kendte koman´doerne, men forstod det alligevel ikke, da der kom rytter på. Hun var så meget vandt til mønstring i trav, så jeg fik en til at hjælpe, Så red hun, og jeg mønstrede. Så tog vi snoren af, og jeg løb bare ved siden af, og bevægede mig efterhånden længere og længere væk, og så faldt tiøren, men det kræver da noget forarbejde. En hjælper kan være uundværlig i tilridningsfasen. Håber du får løst jeres problem, så I kan komme igang med alt det sjove  Held og Lykke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar.. |
|
|
Han har faktisk lige skiftet sadel, fra bomsadel til bomløs sadel. Den forrige med bom han havde, lå ikke godt længere, fordi han stået stille her i vinter + vokset lidt osv. (Har ikke redet i den, efter jeg fandt ud af at den lå skidt) Og de 2 gange jeg har redet fornylig, for trav problemet har været, har han gået med den bomløse. Og selvom jeg rider uden sadel, så gør det ikke nogen forskel. Så jeg tror ikke det er det som er problemet. Jeg vil gå tilbage til grundliggende longe og signal træning, og lede efter en kompetent træner/hjælper. Og så kan det godt være jeg lige skal have dyrlægen ud og trykke, bøje og mærke lidt på ham.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hej da jeg skulle ride min unghest til var han heller ikke voldsomt begejstret for at trave på banen. men på tur gik det over al forventning. tag en tur i skoven med en anden hest som er rolig og ikke bange for noget og så giv den komandoen trav når den anden hest sætter i trav så lærer de ret hurtigt hvad meningen er. det gjorde min i hvert fald vi red meget tur i skoven i starten med meget skridt og lidt trav og efter noget tid kunne han også trave på banen mere end en halv omgang fordi han havde mere balance men også vidste hvad jeg mente med mine signaler.. mange hilsner og held og lykke mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tjndhrdehr |
|
|
Kan du løbe med ham i hånden?? Kunne være du sku få en trækker med. Lær ham at trav fra jorden, hvor du løber med ham, og så sæt en rytter på ham, hvor der er en der løber med ham ved siden og ros når han lystre, så han lærer signalerne  Og selvf. tjek om han har ondt når han traver, kan jo være at lige så snart han ryg eller andet kommer i "svigninger" under lige præcis trav, at noget gør ondt, måske pga udstyr eller bare vægten af en rytter, der trykker. Måske kiropraktor kan hjælpe HVIS det altså er pga smerte.
Hilsen Maja Revsgaard - Kig mine annoncer, der er lidt for hver en sjæl  Ranger efterlyses! Rød kraftig vallak med hvide aftegn Part søges også, spørg mig
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vitaminer? |
|
|
Jeg vil lige sige, at på folden kan han en sjælden gang godt give den gas - men han er bare ikke den store "vild hest" - han er koldblod med stort K. Og deres vinterfold er ikke så stor, deres hovedbeskæftigelse på den er at spise grovfoder og sove/slappe af. Her på det seneste har der også være meget mudret, så derfor tror jeg ikke han tager de helt store ture. Hvis jeg går ture med ham, kan vi godt løbe lidt sammen. Det går fint, han følger fint med og bliver ind i mellem også lidt over ivrig, især hvis vi løber på hjemvejen. Jeg tror lidt det er motivationen og signal forvirring som gør at han ikke vil i longe og under rytter. Eller også mangler han en form for vitamin. Kan de ikke komme i underskud, når de er så unge og lige har haft en vokse periode? (Han er vokset 1-2 cm over vinteren, så det er ikke fordi det er det helt vilde)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Normalt |
|
|
Det er helt normalt for en unghest..han har stadig ikke forstået, hvad det er, du vil have ham til. Så bliv endelig ikke gal på ham. Det er langt nemmere at lære en unghest at gå fremad med rytter, hvis du har en hjælper til at trække dig og hesten og senere løbe med den - eller hjælperen kan longere dig og hesten, såfremt hesten vil gå fremad i longen. Efterhånden som træningsugerne skrider frem skal det primært være dig, der sætter hesten i gang og stopper og hjælperens indflydelse kan reduceres. Husk at rose rigtigt meget, når hesten gør det rigtige.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Et helt nyt signal? |
|
|
Du har fået mange råd og måske går det rigtig godt fremad nu - det håber jeg. Er der stadig problemer, har jeg et forslag, som du kan prøve, hvis du har lyst. Hvis det er schenkelsignalet, der skaber modstanden hos hesten, så kan du helt droppe det i en periode, og i stedet etablere et andet velfungerende frem-signal fx et let tap med pisken (blødt, som hvis du sidder og vipper med en blyant). Du kan starte i skridt fra jorden og først tappe ganske let bag gjordlejet med en lang pisk, og straks ophøre med at tappe, når den bevæger sig fremad. Hvis hesten har svært ved at forstå, hvordan den skal reagere, så bruger du pisketap først og giver dernæst dit sædvanlige fremsignal, fx træk frem i tovet eller et hyp-signal. Når den har fanget ideen stiger du op og starter med at træne fra stilstand til skridt. INGEN signaler med schenkel eller sæde, sid helt stille og tap med pisken til den går frem. Og når det går rigtig godt så fortsætter du med at sætte frem i trav med lette tap med pisken, stadig ingen schenkel. Når den så forhåbentlig kan sætte i trav uden modstand kan du koble schenkel-signalet på gennem et ganske let tryk med schenkelen efterfulgt af det kendte piske-tap. Hvis du altid nøjes med at bruge et let schenkeltryk og forstærker det med pisken i stedet for at forstærke trykket, så kan du også få en hest, der altid går frem for et let schenkel-signal. Jeg har selv prøvet det på en hoppe, der altid slog nakken i vejret, lagde øre og "sprang" ind i traven. Hun fangede ret hurtigt ideen og blev glad og tilfreds, når hun slap for det ubehagelig tryk fra schenklen. Det er bedst, hvis man har en underviser til at hjælpe, for det er utroligt svært at lade være med at bruge de signaler, som man plejer - eller det var det i hvert fald for mig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mit bud |
|
|
Umiddelbart vil jeg også mene, at det er et meget almindeligt unghesteproblem. Det lyder for mig som om, at du er gået forhurtigt frem. Har du prøvet at få en person til at longere dig på hesten? Først når du kan i longen med hjælp fra en hjælper, så kan du prøve uden longe - men stadig med en hjælper med en longepisk, der kan vise hesten fremad. Min egen unghest gjorde det også, men det var bare i galop. Der begyndte den med det sammen at stoppe op og blive sur. Men så måtte jeg gå et skridt tilbage og have fat i min hjælper. Og hurtigt fandt hesten ud af, at den "bare" skulle gå fremad.
Venlig hilsen M
Hestetrailer udlejes (7000 Fredericia) - se mere på min præsentation 4 års DV vallak sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Opdate.. |
|
|
Jeg vil da lige opdatere. Jeg er gået nogle skridt tilbage og træner hyp-lyd i både longe, på gåture og ved at gå ved siden af ham, med tøjlerne. Han er ikke helt skarp i det endnu, men det går fremad. Forleden fik jeg ham frem i trav (bare tre travtrin) blot ved hyplyd. Derudover har jeg fundet mig en underviser, som muligvis kommer allerede på onsdag første gang. Hun mener at den bidløse trense jeg bruger, han klemme ham på næsen, så han ikke vil gå frem. Så jeg har lige bestilt trense og bid - jeg er ikke helt lun på ideen, men omvendt, hvor den bidløse ind i mellem ikke slipper godt nok, så slipper bidet, når jeg slipper tøjlen. På den måde vil den negative forstærkning blive mere korrekt, end den er nu og forhåbentlig forstår han hurtigere ideen med en trense som slipper ordentligt. Jeg har dog overvejet at lave en løsning, evt med kapsun med tøjler, som jeg vil bruge til at navigere og bidet så kun skal forfine og understrege. Men jeg ved ikke om det vil fungere i praksis.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| er det et bidløst |
|
|
hvor remmene krydser under kæben? - hvis ja - så prøv at droppe krydset under kæben og sæt tøjlen direkte i de to ringe på næseremmen hvor krydset går igennem - så "slipper" det lettere og bliver næsten ligesom en kapsun
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gerne opdatering |
|
|
Dejligt at høre, at du får en underviser ud. Det er så let at lave fejl, som man ikke selv opdager. Du må meget gerne opdatere, hvis du har lyst. Det er spændende og ofte også lærerigt at høre om, hvordan andre får løst problemer og kommer videre. Held og lykke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bidløs.. |
|
|
Svensen - Ja, det er netop sådan et. Og når læderet bliver blødt, så slipper det ikke.  Tak, det vil jeg prøve. Men vil remmene så ikke bare hænge og dingle? NinaSt - Det vil jeg gøre så. Og herligt er nogle følger med og er interesseret.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Opdatering.. |
|
|
Jeg lovede at opdatere, så det vil jeg lige gøre. I dag har vi haft vores første undervisnings halve time. Jeg har købt en trense og bid til ham, som han fik på, og så en ekstra tøjle i næsebåndet (der er plads til det, pga. tilbagetræk) og så prøvede vi. Jeg har enormt rolige hænder, hvilket jeg også fik ros for - jeg har meget meget lidt fat i ham, men alligevel kontakt hele tiden. Han støttede sig straks og det var let at mærke at han virkelig har haft behov for den støtte, den har han ikke haft i den bidløse. I starten travede vi kun ½ runde, og så stoppede vi - til sidst lykkedes det at trave en hel runde inden jeg stoppede ham. Han fattede lynhurtigt pointen. Vi gjorde det at jeg brugte de samme signaler jeg hele tiden har gjort, tryk med schenkel og hyplyd, og så løb min træner ved siden af med en longepisk for at drive ham fremad. Han forbinder longepisken med frem - og hyplyden, så på den måde kæder vi det hele sammen, og det lykkedes! Samtidig fik jeg afvide at jeg skal støtte op på udvendige, så han føler at jeg støtter ham på den måde. Det hjalp rigtig meget. Så for første gang nogensinde har jeg brugt min hest! Han fik lov at lave noget. Men puuh.. Jeg ville ønske den her sorte samvittighed over at putte bid i munden på ham, ville forsvinde. Den overskygge lidt glæden over hvor godt det gik, og det irritere mig. Når han engang kan signalerne, kan vi prøve bidløs igen - måske bare en anden form for bidløs, end den jeg har nu.. Jeg føler mig bare så modbydelig! (Hjælper nok heller ikke at min veninde mener jeg tager den lette løsning, ved at bruge bid..) Men nu har vi bare løbet panden mod en mur i gud ved hvor lang tid. Jeg er nød til at prøve noget andet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dejlig opdatering |
|
|
Det lyder rigtig godt, hvor er det dejligt at høre, at I finder en vej frem. Jeg går ud fra, at du har presset din hest med schenklerne på forskellig måde, når han har nægtet at gå frem, og det er jeg overbevist om, at han har fundet ubehageligt. Jeg tror roligt, at du regne med at det eventuelle ubehag, der er ved at have bid i munden, er langt mindre end ubehaget fra dine schenkler, når han ikke vil gå frem. Så længe biddet passer hesten, og du rider med en blød og følsom hånd, så er jeg sikker på, at I gør det rette. Når han så har forstået signalerne godt nok til at kunne gå frem i trav både med og uden kontakt i biddet, så kan du jo altid prøve bidløst igen, hvis det er dit mål. Men det er selvfølgelig nemt for sådan en som mig, der selv rider med bid uden dårlig samvittighed, at sige sådan  Med håb om fortsat fremgang.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bid og bidløs |
|
|
Dejligt at I nu kan komme videre med træningen. Der er ikke noget værre end at gå i stå. Kender det alt for godt  Alle heste er forskellige, og det er ryttere også. Det er vigtigt at du gør det der fungerer bedst for jer, og så prøv om du kan lukke af for, hvad dine venner siger. Du kan jo altid vende tilbage til det bidløse senere, når I har fået de andre grundlæggende ting på plads  Nu er det jo an koldblodshest du har, og de kan altså godt have en anden måde at modtage signaler på. En koldblodshests styrke er, at de kan klare utrolig meget pres. De er gode til at vænne sig til en masse ting, som en varmblodshest vil finde "farligt" og måske flygte fra. Derfor skal man passe på, ikke at gøre dem "døve" for signaler, og altid huske, at forfine signalerne. Et bid sidder et følsomt sted, og virker derfor rigtig godt, og behøver ikke at være dyremishandling, men en sikkerhed for, at du ikke ender med bare, at være noget lidt irriterende noget der sidder oppe på ryggen, uden at hesten reagerer. Grundlæggende og generelt kan man godt sige, at hestene fra Norden, er koldblodsheste, og heste fra Syden er fuldblodsheste. I syden var hestene byttedyr for store katte, der jagede alene. Derfor havde hestene en fordel i at være hurtige for at slippe væk. I Norden var hestene byttedyr for ulve, som omringer deres bytte i flok, og derfor var det her en fordel at være stærk og modig, for at tage kampen op. Så derfor er fuldblodsheste gode til at løbe stækt og flygte, og en koldblodshest er stærk og tager kampen op uden at flygte. Det her er selvfølgelig meget generelt, og der findes selvfølgelig heste der skiller sig ud  Måske det blev lidt rodet, men spør bare, hvis ekstra forklaring ønskes 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Koldblod |
|
|
hej Jane Hvor har du det citat fra med kold- og varmblodsheste? Det lyder nemlig meget genkendeligt Jeg rider selv koldblod og vi har også haft vore faser med manglende fremdrift  /K-L
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bla bla bla |
|
|
Det er ikke som sådan et citat, men noget jeg har læst eller sådan noget. Kan ikke huske hvor, men det gav bare rigtig meget mening for mig, da jeg ofte har tænkt meget over, hvorfor at jeg altid har været glad for koldblodsheste, både store og små  Man bør jo altid tage udgangspunkt i den enkelte hest, og at de skal trænes forskelligt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Koldbloden.. |
|
|
Nina - Det er også min tanke. At det må være rigtig ubehageligt at blive presset, som han er blevet - og ikke kunne forstå hvad pokker det er jeg vil. Og den støtte jeg giver ham på udvendige, kan jeg ikke give ham i den bidløse, fordi den "klemmer" ham og strammer på samme måde som hvis jeg laver et "stop". Klart hesten er forvirret. Det skal dog siges at jeg stadig presser og irritere ham med schenklerne - indtil han gør som jeg siger. Når han så traver, så roser og opmuntre jeg ham naturligvis. Men han forstår det meget bedre nu, end han gjorde før. Sikkert også pga. hjælpen fra jorden. Jane - Ja, du har ret. Men sagen er at det er min bedste veninde gennem 8 år, som er, for at sige det mildt, dybt fanatisk bidløs rytter. Det var jeg også før - jeg sværgede at han aldrig sku have bid i munden. Men hvor hun så nok bare havde valgt at droppe det, indtil hesten "havde lyst til at samarbejde" så synes jeg 2000 kr for en hest på fold hver månede er mange penge. Men kort sagt, hendes mening betyder alverden for mig - derfor er det svært ikke at lade sig påvirke. Du har faktisk ret, mht. koldbloden. Før Lukas havde jeg en fuldblod (jaja, fra den ene yderlighed til den anden ) hvor problemet var at finde håndbremset. Med Lukas skal jeg finde ud af hvordan pokker jeg slipper den igen! Man får intet forærende med sådan en hest, når det gælder ridning. Tilgengæld har han aldrig så meget som tænkt på at bukke, eller vippet et øre af en traktor, lastbil eller motorcykle Og han er simpelthen det rareste og mest behagelige dyr jeg nogensinde har mødt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Koldblod |
|
|
Du lærer nok med tiden, hvilke flere ting du rent faktisk får forærende med Lukas  Min er også en nordsvensk, og jeg gør meget ud af at lære, hvad der fanger hende. Det gælder om, at bruge det heste selv tilbyder, for at få den til at føle glæden ved samarbejdet. Se det fra hans synspunkt: -Hvad skal det dog gøre godt for, at løbe rundt på en ridebane, når nu man har set det hele? Det er da bedre at spare energien til noget andet... -Lad os nu for søren få lidt fart på herude i skoven, så vi kan komme hjem til alt mit dejlige foder... -Hun hopper rundt på mig, og flagrer med plastik og sætter mine fødder i vand og laver høje lyde, så jeg vil gerne vise at jeg ikke er bange, så kan det være hun også hidser sig ned... -Jeg elsker når hun er afslappet og nusser rundt og viser mig ting, så har jeg tillid til, at jeg heller ikke behøver være bange.... Udnyt at du kan se verden fra hans side, vær klogere, og brug det til din fordel  Det er ikke for at være bedrevidende, men jeg ved bare det virker for mig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Endelig en god tur! |
|
|
Jane - Ja, det synes jeg faktisk også at jeg gør. Jeg prøver at gøre det interessant og indbydende, og lytter meget til de signaler han sender. Men problemet er at man ikke skal give ham et valg, for så vælger han så klart at "lade vær". Jeg red faktisk en tur i dag - en lille skridt tur. For første gang nogensinde har vi redet en tur UDEN stop. Han plejer jo at stoppe 180 gange i løbet af sådan en tur, og hård nakket nægte at gå frem. I dag gik ham bare, i rask tempo hele vejen. Den anden hest kunne ikke følge med. Ørene var fremme og han virkede virkelig som om han NØD det!  I morgen skal vi på en længere tur, med en som har fundet mig her gennem HN. Hun kører ud til os, med sin hest og så rider vi en tur i skoven. Det glæder jeg mig rigtig meget til. Det er helt utroligt, han er helt forvandlet. Kan det virkelig være noget så simpelt som bidet der gør det, eller er det mon træningen i onsdags som ligesom har gjort det hele meget tydeligere for ham. Jeg ved det ikke, men for pokker hvor er det skønt!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tænkepauser |
|
|
Tillykke med at det du gør det virker. Noget har du i hvert fald gjort rigtigt  Heste har brug for tænkepauser. Derfor er det også vigtigt ikke at bygge for mange ting på pr træningsdag/gang. Og nogengange er det også som du oplevede, at selvom det ikke virkede perfekt da du lærte ham det, så virker det næste gang, da han genkender øvelsen, og derfor er mere sikker. Heste elsker når de ved hvad de skal  Håber I får en fantastisk ridetur  Mvh Jane
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dejligt fremskridt. |
|
|
Tusind tak! Jeg må ihvertfald sige at min motivation er HELT i top lige for tiden. Det lyder meget rigtig med tænkepause, og jeg tror du har helt ret i at de elsker når de ved hvad vi ønsker af dem. Jeg har ihvertfald ikke oplevet min hest så positiv indstillet overfor en ridetur før. Det er guld værd! Og så håber jeg din signatur er rigtig, for i dag skal det afprøves om skoven virkelig er bedst, på en nordsvensk hest 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|