|
|
| Hænder på højkant -eller hva'? |
|
|
Jeg har lige været tilskuer til en "Prix Sant George"-klasse på Wilhemsborg, og så slog det mig:
Hvorfor er der kun en eneste i hele klassen der sidder med hænderne på højkant???? Alle andre sad og fedtede med lave flade "klaverhænder". Sig mig en gang bliver det slet ikke straffet af dommerene???? Så vidt jeg ved, findes der ikke nogen ridebog, hvor det ikke står højt og tydeligt (og med illustration til) at hænderne skal være på højkant.
Og husker i det selv???
Hvis du er dommer: kritiserer du det???
KB.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| derfor |
|
|
hvis du sidder med "klaverhænder" som du nu kalder det vil fleksibiliteten i dine hænder ryge og du vil sidde med en hård hånd.
Nu er jeg ikke så meget inde i reglerne hvad det andgår, men jeg mener at det bør trække ned da det jo er en forkert og "uhænsigtsmæssig" opstilling - den er jo ikke fair for hesten('s mund)
mvh
 Karina82  Skyd ikke med elastik når du har badehætte på. og spring aldrig over hvor gærdet er lavest, det er oftest der grøften er dybest 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| KYRA |
| Forfatter:  |
kildirf |
| Dato:  |
24-03-2003 22:47 |
|
Hejsa
Ja, Kyra skriver i bogen "Dressur med Kyra" at man skal holde hænderne lodret og der er illustrationer af både rigtig og forkert håndstilling.
Hun skriver desuden, at vinklen er, som man vil holde et glas vand uden at spilde.
Hilsen Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vedr stævnet og rytternes opstilling |
JLykke |
25-03-2003 07:52 |
|
de red virkelig heller ikke særlig høje procenter, så de blev ihvertfald heller ikke belønnet for deres klaverhænder.
Men der er godt nok mange som har en mildelst talt dårlig opstilling, det er igen den der med selvkritik, og omtanke. Man er nødt til som rytter at arbejde meget mere seriøst på at have en korrekt grundopstilling, hvis opstillingen ikke er korrekt - så vil ridningen heller ikke blive det. Under ½ pris af nyprisen!!!! Super lækkert Horseware stalddækken, str 155, som nyt, 400g fyld, grønt, Nyprisen er 2100kr (Pris: 1100kr) Nu 1000kr
Super flotte kombi/dressurunderlag, grøn, hvid og blå,Nypris: 255kr Pris: 100kr prstk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| øv |
CharlotteF |
25-03-2003 08:08 |
|
jeg har det lidt sådan, at jeg føler mig hård og stiv i hænderne når de er på højkant, så mister jeg ligesom den fine "touch" som jeg har, når jeg har "klaverhænder".
Fejl fra min side så afgjort...men behageligere for mig og hestens mund. Selv uden rytter vil en hest altid være en hest men en rytter uden hest er blot et menneske Stanislaw Jerzy Lec
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til jer der var der |
|
|
Til jer der var nede og se den klasse:
kan I fortælle mig hvem, der blev placeret? Ville nemlig selv gerne ha set klassen!
Thrine "Man bliver ikke en bedre rytter, før man har erkendt sine fejl, og kan lære af dem"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kan ikke huske det |
|
|
Hej Thrine!
Sorry,jeg kan desværre ikke huske hvad de hed, dem der blev placeret. Jeg kendte ikke nogen af dem, men det var en mand der vandt...
KB.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak men.. |
|
|
Kan du huske en speciel hest eventuelt? En mørkebrun vallak ved navn Sweepstake med en Charlotte Dahl Jul. En lidt kraftig hest...
Vil blive rigtig glad hvis du kunne.... Thrine "Man bliver ikke en bedre rytter, før man har erkendt sine fejl, og kan lære af dem"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stævnet |
JLykke |
26-03-2003 10:38 |
|
Nikolaj Kowalski vandt klassen med 62% han red på Loudini.
Under ½ pris af nyprisen!!!! Super lækkert Horseware stalddækken, str 155, som nyt, 400g fyld, grønt, Nyprisen er 2100kr (Pris: 1100kr) Nu 1000kr
Super flotte kombi/dressurunderlag, grøn, hvid og blå,Nypris: 255kr Pris: 100kr prstk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Hændernes placering |
|
|
Apropos klaverhænder, så underviser jeg en pige på 10 år, der nogen gange skal huskes på, at hænderne skal holdes stille og ikke fare rundt. Jeg har altid fortalt hende, at de skal holdes lodret og mener det stadig.
Men her i sidste uge fik pigen lidt "undervisning" af hende, der ejer den ridebane vi låner (jeg var der ikke på det tidspunkt) og hun gav hende bud på at lægge hænderne ned på lårene (altså, men lillefingrene ud til siden), fordi hun så får noget roligere hænder..? Hun fortalte desuden pigen, at man kun rider med lodretholdte hænder over sadlen, når man er god nok til at starte stævner...??? Kvinden er selv en halvgod dressurrytter med mange års erfaring, men jeg stoler nu ikke altid på hendes metoder...
Hvad siger I til denne ?
-Sine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| FØJ for en ridelærer |
|
|
Sine, den ridelærer ville jeg heller ikke stole en pind på. At sidde med flade hænder på lårene, har ikke noget som helst med ridning at gøre! Det betyder helt sikkert træk i hestens mund, og handler mere om at "please" pigen (og hendes mor?) end om at lære hende at ride på en ordentlig måde.
Kuren er, at pigen før lektioner i longe, hvor hun træner sit uafhængige sæde, er hun smidig nok i lænden, vil hænderne ikke fare rundt, benene vil ligge stille og hun vil ikke nikke.
Stiver man sig i lænd, hofter og bækken, så skal bevægelsen komme ud et andet sted, hvilket giver en urolig rytter, rytterens midte er støddæmperen, og her skal stødene tages. For at blive dygtig nok til at ride stævner er man jo nødt til at starte med at øve sig på at ride - modsat at lade sig transportere på den mest behagelige måde for rytteren - det er omvendt det, denne tvivlsomme ridelærer anbefaler.
Er pigen ikke gammel nok til at sidde fornuftigt med hænderne, så hører hun til i longe med et håndtag på sadlen uden tøjler til hun er blevet bedre - så du har ret, men du skal erkende det rettelige problem, hendes midte, ikke bare rette på hænderne uden at rette på årsagen til de urolige hænder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Et tip så hænder ikke fare rundt |
Maria R |
27-03-2003 20:56 |
|
Hejsa,
Jeg havde det samme problem, for mange år tilbage...
Jeg krydsede tommelfingerne, så havde jeg noget at støtte mine hænder på. Og på den måde kommer de også på højkant.
Og hænderne følger hinanden, så det ikke går ud over hestens mund...
mvh, Maria. Leder efter min gamle pony, se min præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Albuerne i siden |
|
|
Det har jeg altid hørt - at hvis man har albuerne i siden, så har man en "god" håndstilling... men man hører jo så meget, tænkte bare, at for den lille pige med de urolige hænder var dette måske en løsning. Evt. ride med en pisk bag ryggen holdt ved hjælp af albuerne i siden (det er sku´ da svært at forklare).
Man tager en dressurpisk og ligger den på nedereste del af ryggen og holder om pisken med det led vi bøjer som sidder foran albuen (hvad hedder det?????)
Kh
Gitte, som ikke lige har anatomien i orden. *ss*
(Jeg er medlem af Sleipner, er du?)
Mine heste: Broget hingst Jack og Nordbakke vallak Balder.
Hundetræning i Lyngby og Mørkøv, adfærdsbehandling hele landet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| (Hunde)Gitte |
IIMalouII |
29-03-2003 21:14 |
|
Hehe, den der med dressurpisken under armene - yesyes.  Jeg synes personligt ikke, at det hjalp på HÆNDERNES opstilling - men for SAT** (Ups) hvor får man dog en rank ryg!! *G*
At man så også får hammerondt i albue-leddene, det er så en anden side af sagen... 
Hilsen Anne! - Hvis arbejde er sundt, så giv det til de syge! Jacob Haugaard
~ Nye billeder i præsentationen ~
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for bekræftelsen ! |
|
|
Tina MJ : Du har ret - hun skal trænes noget mere i balance og at sidde korrekt; jeg medbringer en longe i morgen, så vi kan komme i gang  Jeg begyndte at undervise hende i efteråret og da havde både hun og den nyindkøbte pony aldrig lavet andet end at tøffe ture i terrænet, hvor ponyen for det meste havde kontrollen, så der var noget at gå i gang med, men nu er vi ved at være godt på vej, synes jeg da selv. Men jeg er da også glad for at få at vide, at jeg ikke er helt dum, når jeg sætter spørgsmålstegn ved visse "træningsmetoder" - det er jo ikke alt en følsom hestemund kan klare.
-Sine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|